Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Graanwagens in Nederland

Gestart door daanknoben zaterdag 05 februari 2011, 11:59:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Graanwagens in Nederland
daanknoben
gast

Graanwagens in Nederland
Hoi Allemaal,

Marklin heeft laatst set 46342 uitgebracht. 5 verschillende graanwagens. Wie weet of deze ook allemaal in nederland rondrijden. De wagens van tmf-cita, cita en transcereales zie je regelmatig rondrijden, maar de anderen weet ik niet zeker.


Groeten,

Daan
Re:Graanwagens in Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Graanwagens in Nederland
In princiepe kan je in Nederland alles aan elkaar plakken.
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Inderdaad. Zet er een 6400 voor en je hebt een werkelijkheid getrouw graantrein die ook ooit, en misschien wel nog, in Nederland heeft gereden.
Re:Graanwagens in Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Graanwagens in Nederland
6400 met graan? Naah, liever een Rail4Chem Klaas of G2000, Veolia 189, ITL E186 ofzo. ;)
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Citaat van: Laurent op zaterdag 05 februari 2011, 21:30:50
6400 met graan? Naah, liever een Rail4Chem Klaas of G2000, Veolia 189, ITL E186 ofzo. ;)

Geloof je me niet? Het is dat ik geen goed werkende videorecorder meer heb anders zou ik je bij me thuis uitnodigen om dit graantransport in Nederland met in voorspan een 6400 te laten zien.

Het betreffende, zeer uitgebreide fragment, staat op een film getiteld "NS serie 6400 van tekentafel tot exploitatie" een prachtige productie van Stichting Rail Publicaties en gemaakt door de geweldige kenners Henk Boerman, Kees van den Burg en Egbert van Werkhoven.

Jammer dat je zo denigrerend over een belangrijke taak van de 6400 in haar begintijd doet... :(
Re:Graanwagens in Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Ik geloof je wel hoor, Hans. Echter, voor zover ik weet is het pas echt sinds de tijd van privaten dat alles aan elkaar geplakt wordt over graanbakken en alles door elkaar heen rijdt. Vroeger had men immers nog geen verleasemaatschappijen die wagens verleasede.
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Was niet boos bedoeld hoor Laurent! Het is gewoon prachtig te zien en te horen hoe die toen nog nieuwe 6400 die graantreinen reed. Over dat handbediende bruggetje. Ik weet niet meer waar dat was. Jammer dat ik geen goed werkende videorecorder meer heb. Ik zou hem na onze discussie zo weer willen draaien. De film heb ik gelukkig nog, Dus wie weet....
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Vanaf welk tijdperk/jaar is bovenstaande set inzetbaar?
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

offline
Re:Graanwagens in Nederland
De set is tijdperk V.
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Citaat van: Ludwig op zondag 06 februari 2011, 12:51:19
De set is tijdperk V.

Weet je dat zeker, ik maak de gewoonte tegenwoordig om eens na te kijken wanneer de wagons hun laatste onderhoud kregen, is steeds af te lezen maar soms is een vergrootglas de oplossing ! Vaak ondervind je dan dat de tijdindicatie die de fabrikant opgeeft niet altijd overeenkomt met de inlichtingen die op de wagon af te lezen zijn.  Wat me vooral in het oog springt is die Amylum, daar heb ik mijn twijfels over ! Heb jij die graanwagons kijk dan eens de datum van laatste onderhoud na (is een klein vierkantje verscholen bij sommige wagons in het chasis en ik denk bij deze wagons boven de tweede onderstel). 8)

Groeten Peter ;)
Re:Graanwagens in Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Hoi,

Kijk hier even:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=23180.0

Kan je verschillende graanwagens zien.
Vooral de Groene variant en de TMF cita'szie je veel.
Re:Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re:Graanwagens in Nederland
Citaat van: metpetergaathetbeter op zondag 06 februari 2011, 16:08:46
Citaat van: Ludwig op zondag 06 februari 2011, 12:51:19
De set is tijdperk V.

Weet je dat zeker, ik maak de gewoonte tegenwoordig om eens na te kijken wanneer de wagons hun laatste onderhoud kregen, is steeds af te lezen maar soms is een vergrootglas de oplossing ! Vaak ondervind je dan dat de tijdindicatie die de fabrikant opgeeft niet altijd overeenkomt met de inlichtingen die op de wagon af te lezen zijn.  Wat me vooral in het oog springt is die Amylum, daar heb ik mijn twijfels over ! Heb jij die graanwagons kijk dan eens de datum van laatste onderhoud na (is een klein vierkantje verscholen bij sommige wagons in het chasis en ik denk bij deze wagons boven de tweede onderstel). 8)

Groeten Peter ;)

Heeft iemand een idee of 1 van deze wagens niet inzetbaar is in de periode 1998 tot 2002?
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Even wat stof van het draadje afhalen!

Ik heb nu 8 graanwagons van TMF/CITA
Artikelnummers 46324/46327

Deze trein wil ik nog wat verlengen, maar deze graanwagons zijn erg lastig te vinden!
Marklin maakt nog wel meer mooie setjes zoals die van Transcereales of Granit, maar is dat met mijn TMF/CITA wagons te mengen?

Volgens youtube zie je in 1 trein vaak alleen maar TMF/CITA wagons of alleen maar Transcereales wagons:





Heeft iemand een foto of filmpje met zowel de Transcereales en Granit wagons met ook de grijze en gele TMF/CITA wagons?
Ben benieuwd :)
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Graanwagens in Nederland
B-Models heeft momenteel(of binnenkort) 2 sets met 2wagons TMF-Cita op het program (ik ga die ook aanschaffen heb wat met Cita wagons)
Groeten Peter ;)
Re: Graanwagens in Nederland
Ga dit topic toch even gebruiken voor mijn vraag over graanwagens. Ik zie vaak van foto's dat op de lijn tussen Brig - Sion - Vevey (Zwitserland) ook graantreinen rijden. Weet iemand of de graanwagons uit de bovenstaande posts ook op die lijn rijden?

Sorry als dit niet de bedoeling was, maar vond het redelijk onnodig om een extra draadje aan te maken voor bijna dezelfde vraag.

Groeten Dewey
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Graanwagens in Nederland
jouw vraag is nogal moeilijk om op te antwoorden, heb jij bv foto's ergens of een link , het kan gaan om Duitse, Franse, Italiaanse, Zwitserse,..................................................,eigenlijk over alle nationaliteiten of verhuurfirma's die graanwagons hebben ! Daarvoor is het belangrijk om een duidelijke foto te hebben, trouwens in het echt bestaat de uitdrukking kan niet nagenoeg niet !
Wijzelf zijn gehuisvest in een rangeerstation, tijdens een gesprek zaten wij in de cataloog van Roco te kijken naar een Oostenrijkse coilwagon vaan ERR dacht ik en iemand van de spoorwegen zei die rijden hier niet en op het ogenblik dat we huiswaarts trokken wat passeert ons ?
Juist ja, een aantal van die coilwagens !

Groeten Peter ;)
Re: Graanwagens in Nederland
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Om even terug te komen op de eerste vraag: Onderstaande graanwagen heb ik toevallig afgelopen zaterdag in 's-Hertogenbosch gefotografeerd.



Deze rijden regelmatig in Nederland.
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Om zelf nog even terug te komen op mijn eigen vraag :)

'k Heb inmiddels wel wat foto's gevonden van de grijze TMF/CITA wagons, gecombineerd met de Transcereales, maar ik zie eigenlijks nooit de gele Cita wagons in een graantrein zitten.

De enige foto's die ik van deze gele Cita wagons vind zijn foto's van een trein compleet bestaande uit alleen maar gele Cita wagons met een 2200 / 2400 / 6400 er voor. Hier staat dan bij vermeld dat het een suikertrein is. Zijn deze wagons eigenlijk wel gebruikt voor graan?







(bron http://flickrhivemind.net/Tags/silowagens/Recent)
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Graanwagens in Nederland
ik dacht dat op sommige wagon vervoer graan/suiker en misschien nog iets staat !

Groeten Peter ;)
Re: Graanwagens in Nederland
Als antwoord op Peter.



Bron: Drehscheibe.foren.de

Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
hhmm, ook wel een gaaf idee voor bij mijn graan/voederfabriek straks dit.

Roy
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Graanwagens in Nederland
eventjes je foto even dichterbij getrokken (ik zei duidelijke foto maar met hetgeen jij plaatste kom ik niet erg ver, een beetje fantasie kom je al ergens), ik dacht Monfer wagons (heb daarin zeker Rivarossi Fs wagons, maar ik denk dat er ook Franse zijn (en zlfs Franse in spanje)

http://flickrhivemind.net/Tags/monfer/Interesting  ik gaf de voorzet nu jij enkel nog voor de afwerking !

Groeten Peter ;)


PS eens die Monfer modeltreinwagon aanklikken, prachtige geweatherde, echt uitziende wagons !
Re: Graanwagens in Nederland
Met betrekking tot de gele CITA wagens, deze werden wel degelijk in het graanvervoer ingezet, eind jaren 80 bijvoorbeeld. In die tijd had Aalten nog graanvervoer en daar kwamen de wagens regelmatig achter een 2400 (zo jammer dat ik dat nooit heb vastgelegd) gelukkig heeft een van de beste fotografen die ik ken; Remco Bruggink eea in zijn jeugd goed vastgelegd getuige enkele van zijn foto's:

http://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5975600938
http://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6832015597

en met 2200: http://www.flickr.com/photos/11087887@N03/6831443905

Tot slot nog een plaatje bij de laad/losinstallatie, de romantiek die er af druipt vraagt eigenlijk in een omzetting naar 1:87.....
http://www.flickr.com/photos/11087887@N03/5975020799
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Mooie foto's Slifor! Precies wat ik nodig had :)
Re: Graanwagens in Nederland
Heel leuk draadje dit! Alles omtrent de graanwagens vind ik interessant (ook om weer op de modelbaan te gebruiken)
De geplaatste foto's zijn werkelijk prachtig....allen bedankt voor het plaatsen.
Ik heb enkele Marklin graanwagons en ben al eens bezig geweest om wat scenery te maken omtrent dit onderwerp.
Als je dit leuk vind kun je een kijkje nemen op m'n draadje. Klik dan op klik hier.


EDIT MARCEL: Even een "klik hier" link gemaakt.
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Werden er nog meer types wagons voor granen e.d. gebruikt in de jaren 80?

Roy
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Gek dat die graanwagons zoveel lijken op de alusuisse wagens van Liliput:



Aluminium Industrie Aktiengesellschaft (kurz AIAG) met een werkplaats in Wallis.

Op Stummis forum las ik ergens dat voor aluminium eigenlijk 3-assers nodig zouden zijn in plaats van 2-assers, zoals bij graantransport. Maar de Liliput versie is zoals ik die zelf heb zien rijden in Visp en Raron.

Re: Graanwagens in Nederland
Valt wel mee, de wagons vervoeren aluinaarde, dat is een poedervormige grondstof.
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Citaat van: Roy op zondag 01 september 2013, 09:36:43
Werden er nog meer types wagons voor granen e.d. gebruikt in de jaren 80?

Roy

Niemand die me hier antwoord op kan geven?

Roy
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Kan iemand mij vertellen, of foto's laten zien van graantreinen in de jaren 80/90? Vind er op het net weinig info over. Welke wagons werden er toen gebruikt?

Roy
Re: Graanwagens in Nederland
Hoi Roy, nog niet veel reacties, helaas!
Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar. In post 6 van dit draadje noemt Hans Biere de titel van de film "NS serie 6400 van tekentafel tot exploitatie" Als je dit googled kom je onder andere bij "Dutchrail" Daar vond ik een link naar you tube, maar die staat helaas nu ingesteld als "privé" Ik kan niet vinden wie die film op you tube geplaatst heeft. Ik heb contact gehad met mensen van Dutchrail en zij konden mij ook niet verder helpen.

Misschien is iemand van dit forum in het bezit van de film en is bereid dit hier te delen? Als dat kan en/of mag?
Succes Roy met je zoektocht, en als je zelf wat vind hoop ik dat je het hier ook met ons deelt, groet Arend.
Re: Graanwagens in Nederland
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Bedankt!!!
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Heb er inmiddels al 2 gevonden van Jouef:

Re: Graanwagens in Nederland
Je kan ook foto's op Flickr zoeken van het Duits lijntje / Boxtelerbahn / verlaten lijntje. Tussen Veghel/Schijndel en Boxtel reden in de periode die jij zoekt genoeg graan/kunstmesttreinen.

Groeten Dewey
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
De TMF CITA wagons zijn tegenwoordig ondergebracht bij VTG. Dit is nogal provisorisch gedaan.. de oude logo's zijn nog volop zichtbaar (zie onderstaande foto's)

Om uit te zoeken of deze ex-TMF CITA nog steeds gecombineerd reden met m'n Transcereales wagons ben ik wat gaan googlen. Dat bleek gelukkig het geval te zijn, dus ik hoef mijn oude TMF CITA wagons nog niet te verkopen :)

Tijdens het googlen kwam ik ook dit filmpje tegen met de oude transcereales gecombineerd met de nieuwe VTG wagon.

Dit vond ik ook wel een erg interessante combinatie. Zou dit ook in Nederland rijden?

Gr Richard
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Klein schopje omhoog :)
Vraag is dus eigenlijk of ik de nieuwe blauwe VTG wagons kan combineren met de oude transcereales en ex-TMF wagons.
Re: Graanwagens in Nederland
Citaat van: rscosworth op woensdag 06 januari 2021, 14:03:56
Klein schopje omhoog :)
Vraag is dus eigenlijk of ik de nieuwe blauwe VTG wagons kan combineren met de oude transcereales en ex-TMF wagons.
Nee, in de praktijk alleen te combineren met de oranje Wascosa graanwagens.
Re: Graanwagens in Nederland
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Graanwagens in Nederland
Degene die met de wascosa gecombineerd rijden dat zijn volgens mij de grotere wagons van 130m3.

De graanwagens die ik in het filmpje hierboven zag zijn de kleinere 102m3 wagons.