Aha, een ander soort "wagen" dus

.
De meeste verlichte auto's op onze modelbanen zijn wat oudere modellen van Viessmann. Deze sluit je gewoon op de trafo aan, net als een lampje in een huisje. Jammer genoeg is Viessmann gestopt met de productie van verlichte automodellen, op wat politie-, brandweer- en landbouwvoertuigen na. In sommige winkels met wat oude voorraden kun je de autootjes echter nog wel vinden, evenals op beurzen. Een voorbeeld:
klik.
Ook Herpa maakt tegenwoordig verlichte automodellen, waarbij ze gebruik maken van LED-lampjes. Op de verpakkingen van deze Herpa-modellen staat 'Diorama Ready'. Je kunt ze direct aansluiten op de trafo of op het speciaal voor deze autootjes ontwikkelde Herpa-aansluitboxje. Een nadeel van Herpa is dat de LED-lampjes soms erg fel zijn en dat er bij bepaalde modellen een flinke lichtlekkage is. Door zelf nog wat te gaan knutselen is dit op te lossen, maar Viessmann-modellen (waar de meeste modellen nog zijn voorzien van gloeilampjes) branden direct af fabriek al erg mooi. Filmpje van Herpa 'Diorama Ready':
klik.
Naast Viessmann en Herpa biedt ook Busch verlichte automodellen aan. Deze zijn, net als de Viessmann-modellen, uitmuntend te noemen. Link:
klik.
Citaat van: tschijndel op donderdag 18 juli 2013, 07:46:49
is het nu niet te warm om binnen te bouwen ??
Ja, daarom zit ik momenteel ook niet veel op zolder. Bij mijn kleine dioramabaantje (een verdieping lager) is het nog iets beter uit te houden. Toch ga ik niet de hele dag binnen zitten; lekker zo meteen weer naar buiten.
M.v.g.
Maikel (RMW)