Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Acido's Bouwverslag (Update 06-09-2021: Het Talud)

Gestart door Acido donderdag 21 december 2006, 00:52:36

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Hallo Beste Mensen,

Mochten jullie je afvragen of er nog wat gebeurt... jahoor! :-D Het duurt alleen nog even voordat de update er is.

Ik ben namelijk bezig met het bedieningspaneel voor het schaduwstation en dat blijkt toch wel wat meer werk te zijn dan ik dacht! Bovendien is er niet heel veel aan te zien, omdat het voornamelijk solderen, solderen en solderen is :?

Anyway, ik maak tussendoor fotootjes en die spaar ik op totdat het ding ongeveer klaar is. Dan krijgen jullie the whole story in een update! :-)

Omdat ik ondertussen geen draadje meer kan zien, heb ik ook al besloten wat het volgende project wordt: scenery!! :-D



Plan is om de nieuwe loods in elkaar te gaan zetten en te schilderen en de eerste pogingen tot inrichting van het werkplaatsterrein te gaan doen.

Zover is het echter nog niet. Ik duik zo weer onder de tafel, maar zondag ben ik bezet en komende week moet ik weer eens naar het Franse land voor m'n werk. Ben er niet blij mee, al was het maar omdat het dertig graden dreigt te gaan worden, maar goed...

Hoe dan ook: we ain't done yet! :-D

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Ik wacht in spanning af. :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
inderdaad martijn ben benieuwd
mooie locloods trouwens
succes
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Ik sluit mij bij de twee heren hierboven aan  :lol:
Ik kan niet wachten tot een update, laat snel maar weer wat zien. Ik ben erg benieuwd naar de vooruitgang, ookal is het slechts soldeerwerk :P

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Citaat van: Yeoman op vrijdag 27 juni 2008, 21:20:59
Dat wist ik dan weer niet...

"Die Baureihe 701 entstand auf Basis des Schienenbusses (VT 98), der späteren Baureihe 798." Zie dit artikel op Wikipedia :)
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Citaat van: madmenno op zaterdag 28 juni 2008, 23:39:46
Ik sluit mij bij de twee heren hierboven aan  :lol:
Ik kan niet wachten tot een update, laat snel maar weer wat zien. Ik ben erg benieuwd naar de vooruitgang, ookal is het slechts soldeerwerk :P

Groetjes,
Menno

"slechts" ??!!?? :shock: :o :shock:

Gelieve dat niet te onderschatten, ja :-P
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Hehehehehe 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Citaat van: Acido op zondag 29 juni 2008, 11:43:50
Citaat van: madmenno op zaterdag 28 juni 2008, 23:39:46
Ik sluit mij bij de twee heren hierboven aan  :lol:
Ik kan niet wachten tot een update, laat snel maar weer wat zien. Ik ben erg benieuwd naar de vooruitgang, ookal is het slechts soldeerwerk :P

Groetjes,
Menno

"slechts" ??!!?? :shock: :o :shock:

Gelieve dat niet te onderschatten, ja :-P


Haha idd niet te onderschatten werk :P Ik ben er zelf ook vele uren aan kwijt!
Maar goed, ik bedoelde het meer in de zin van dat er weinig aan te zien valt als je er foto's van post  8) :mrgreen:

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
In het kader van de aardige maar nutteloze weetjes: ik heb gisteren zonder enig probleem een trein van 18 rijtuigen laten rondrijden :mrgreen:

Dat kan dankzij de mogelijkheid tot handbediening van het schaduwstation die ik nu heb dankzij het bedieningstableau. Het moge duidelijk zijn dat een dergelijke sleep niet kan meedraaien in de schaduwstation-estafette... :-P

Over bedieningspaneel gesproken.... ik ga maar eens aan de update beginnen ;-) Het is nog niet helemaal af, maar dat laatste stukkie gaat nog effe duren, vandaar. Ik ga nu de foto's bewerken, en als die geplaatst zijn op de server (wat ik op dit moment niet zelf kan) volgt de update over Het Bedieningstableau :-D

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update-je 31-5-2008)
Ha die Martijn!
We wachten rustig af maar zijn natuurlijk weer erg benieuwd!  :o :lol:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Goedemorgen allemaal,

Ik heb eindelijk even wat tijd gevonden om die update te plaatsen, druk druk druk... :? Vanwege North Sea Jazz komt er ook dit weekend weer niks van knutselen, al ben ik maandag vrij. Misschien dat ik dan een beginnetje kan maken met de locloods :-D

Zover is het nog niet, eerst: Het Bedieningspaneel! 8)

Helemaal af is het nog niet, maar dat mag de pret niet drukken ;-)

Even een korte inleiding:

Mijn Schaduwstation zal zijn naam eer aan gaan doen en geheel uit het (directe) zicht verdwijnen wanneer de definitieve bovenplaat er eenmaal op ligt. Het paneel heeft dan ook als eerste taak om te laten zien wat er allemaal gebeurt daar beneden: signalering dus.

De tweede taak is het mogelijk maken van bediening. Dat is handig bij het opstarten, vullen of leeghalen van het station, en zelfs onmisbaar als ik een spoor als doorgangsspoor wil gebruiken om een trein meerdere rondjes te laten kachelen. Om dit voor elkaar te krijgen kan ik het automatische "estafette-mechanisme" uitschakelen en wissels en seinen zelf bedienen.

Ik had - zoals bekend - al de nodige Heki-bouwsteentjes die ik ooit van een forumlid heb overgenomen, maar daar ontbrak nog e.e.a. aan om te kunnen maken wat ik wil. Startsein voor de bouw van het paneel was dan ook het arriveren van deze onderdeeltjes:  :-D



Ik ben natuurlijk meteen aan de slag gegaan en heb op de nieuwe aluminium dragertjes de uiteindelijke lay-out van het tableau geprikt. Het is iets ruimer opgezet dan de eerste versie, met als finishing touch een speciaal besteld bokje met het Heki Electronic logo erop :-P

Links de keerlus en de toegang naar de "Analoge Speeltuin", die alleen vanaf dit paneel bediend kan worden. Daar komt overigens nog een beveiliging in die voorkomt dat je daar kunt oversteken als de Speeltuin in standje Analoog staat.



Nou ja... en dan volgt er een hoop denkwerk: hoe ga ik hier nou een omkasting voor maken?? :? Het antwoord op de vraag wordt zo vanzelf duidelijk...

Goed nadenken over de precieze maten is belangrijk, tekenen ook. Dit om verrassingen te voorkomen... Na het denken, rekenen en tekenen was Stap 1: vier plankjes zagen...



Om het paneel een beetje te laten hellen, zit er een schuine kant aan. Deze schuine kanten komen niet aan de bovenkant maar aan de onderkant, zodat ik aan de bovenzijde een mooi vlak heb voor de Heki-blokjes, zonder lastige hoeken en schuine kantjes :idea:

Dan is het een kwestie van in elkaar schroeven...



Het latje wat je ziet zitten is één van de twee bevestigingspunten voor de voor de 20 aluminium blokjesdragers.



Kastje klaar: de schuine kant zit onder dus het hele kastje helt een beetje voorover en de bovenkant is dus mooi vlak.



De bedoeling is dan om de dragers er zo in te monteren...



...en dan vast te zetten met kleine schroefjes.

Met de schroefjes komen we meteen bij het eerste probleem :-P
Ik had namelijk geen schroefjes die klein genoeg zijn om door de open bovenkant van het U-profieltje te passen... :?

Omdat ik nog geen geschikte schroefjes had gevonden, kon ik even niet verder en heb ik de boel maar in de verf gezet. MDF zuigt de verf enorm op, dus eerst twee lagen MDF-primer. Het was lekker weer dus dat kon mooi buiten op 't balkon 8)



Bij een ijzerhandel heb ik toen toch nog geschikte schroeven weten te vinden :-) Mooi dun, de juiste lengte en met wat geweld ;-) past de kop nét door de opening aan de bovenkant van de dragertjes...



Dus: gauw het verfwerk afgemaakt met twee lagen halfmatte zwarte verf, die helaas erg langzaam droogt :|



De volgende uitdaging was het precies plaatsen van de dragers. Dat moet nauwkeurig, anders passen de blokjes er niet goed op. Het moet niet alleen recht maar ook op precies de juiste afstand van elkaar. De beste manier om dat te doen bleek door wat restblokjes als afstandhouders te gebruiken:



De papiertjes dienen om de laatste blokjes vast te klemmen. Ze zitten met zijn tweetjes in zo'n drager en klemmen elkaar dus vast, behalve aan het eind... :-P

Na het aftekenen en voorboren was het de beurt aan de schroefjes!

Je ziet dat ze net niet met de kop door de opening passen, dus met een mep op een flinke schroevendraaier heb ik ze er doorheen getikt.



Afijn, als de schroefjes door de gaatjes in de dragers zitten en het hout is voorgeboord (1mm) kunnen ze vastgezet worden.



De eerste vijf zaten scheef :oops: dus die heb ik opnieuw moeten bevestigen, maar verder ging dit goed.

Eindresultaat van deze fase, klaar voor de blokjes :-) :



Ik kon het natuurlijk niet laten en heb meteen de blokjes (die op de bovenstaande foto al in slagorde klaarliggen) erop gedrukt :mrgreen:



De kier rondom is bewust gedaan, daar komt rondom nog een aluminium hoekprofieltje op wat de kier afdekt en meteen een nette rand geeft.

De kier zit er omdat de latjes waar de dragers op geschroefd zitten anders in de weg komen te zitten bij het bedraden van de blokjes aan de randen (:idea: dát zijn nou van die dingen die je vantevoren goed moet doordenken!)



Voor de verbinding tussen paneel en baan heb ik drie printerkabels (25-polig) gekocht met bijpassende connectoren. Daarvoor moesten er gaten in het kastje komen. Dat was geen fijn klusje, al laat MDF zich gelukkig wel makkelijk bewerken. Het was een kwestie van eerst een paar flinke gaten boren (9mm), met de boor de overgebleven "bruggen" van hout eruit baggeren en dan vijlen en raspen tot het een beetje fatsoenlijk past. Als het gat eenmaal te groot is heb je een probleem...



Toen die er eenmaal in zaten kon het Grote Solderen beginnen! :-)

De eerste draadjes...



...en het resultaat na één avondje solderen:



Ik ben begonnen met alle "algemene" bedrading, dus 12V + en -, rijstroom en massa (bruin) en nog wat andere doorverbindingen tussen blokjes.

Daarna kwamen de "specifieke" verbindingen, de draden voor contacten, wissels, bezetmelding, seinen etc. De stand na wederom een avond solderen:



Nog niet alle bedrading kon gedaan worden (waarover later meer) dus toen alles in het tableau zat wat ik op dat moment kon aanleggen, was het tijd om te beginnen aan de baanzijde van het geheel. Ook daar drie 25-polige connectoren maar omdat ik er bij moet kunnen aan de achterkant (voor het aansolderen van de draden) heb ik ze niet in maar onder de tafel gemonteerd.



Eén kabel is voor de binnenbaan, één voor de buitenbaan en de middelste bevat de algemene aansluitingen plus de draden voor de keerlus en de verbinding naar de Speeltuin. Na nóg een avondje solderen zaten de aansluitingen van de middenkabel erin, en die van de buitenbaan voor de helft...



Omdat de bezetmeldingen werken op 12V gelijkstroom, en ik gebruik maak van massadetectie, is er voor elke sectie een hulprelaisje nodig om wisselspanning (baan) en gelijkstroom (paneel) gescheiden te houden. Omdat mijn electronicahulp nog een hele berg handige relaisjes had, hebben we daarmee voor de secties in het schaduwstation hulpprintjes gemaakt.

Omdat er drie secties zijn die geen onderdeel zijn van de schaduwstationschakeling (namelijk de keerlus en twee inrijsecties), had ik dus nog drie van die hulpprintjes nodig voor onder de baan. Ik had er nog maar één maar gelukkig nog exact genoeg onderdeeltjes om er nog twee bij te maken :-D



Printjes gemaakt, onder de tafel geplaatst en aangesloten (en hop, wéér een avond voorbij :-P)



Daarna kon ik verder met de aansluitingen van de buitenbaan, die dus o.a. naar zo'n hulpprintje lopen. Omdat ik het liefst de pinvolgorde aanhoud (spreadsheetje gemaakt), moesten dus eerst de hulpprintjes gemaakt worden voor ik verder kon.

Hier zitten alle 24 aansluitingen van de buitenbaan erin, en ben ik begonnen met de binnenbaan (maar, je raadt het al, het was bedtijd ;-))



Na nog een soldeersessie onder de tafel zaten alle aansluitingen aan de baanzijde erin, ook het deel wat aan de paneelzijde nog niet aangesloten is :-D



Het leuke was, dat met elke draad die ik trok en aansloot, er iets ging werken op het bedieningspaneel :mrgreen: Na een setje draden (bv. de wissels of de bezetmeldingen) heb ik dan ook steeds een korte testsessie gehouden, waarbij mijn paneel steeds verder tot leven kwam :-) :-D

Op dit moment heb ik het volgende bereikt:



De groen verlichte drukknoppen zijn voor het in- of uitschakelen van de "automaat". Als je die uit zet, wordt door de drukknop eenvoudigweg de gemeenschappelijke 12V- van de reedcontacten onderbroken. De LED in de knop gaat dan ook uit, omdat die op dezelfde min zit 8)
Resultaat: geen "triggers" meer als er een loc met magneet langs komt, hetgeen je de ruimte geeft om de zaak met de hand te bedienen zonder dat dit door de schakeling verstoord wordt :mrgreen:

Het volgende moet nog opgelost worden:


  • De LEDs van de seinen blijken een gemeenschappelijke plus te hebben, terwijl mijn schakeling werkt met een gemeenschappelijke min :? Om dat op te lossen is in het kastje voor elke LED een transistor gemonteerd die als een soort relaisje de min van zo'n LEDje schakelt. Dit is voor de buitenbaan ingebouwd en werkt perfect, maar moet voor de binnenbaan nog gebeuren (transistortjes waren op)
  • Het sein van de keerlus moet nog helemaal aangesloten worden, daarvoor moet er een bistabiel relais komen wat ik nog niet in huis heb. De bezetmelding van de lus werkt al wel, de stopsectie is zolang doorverbonden.
  • Er zit een probleem bij de aansluiting van de wissels, zoals op de foto hierboven te zien is, rechts. De aansluitingen van de wissels blijken op de hoofdprint van de schaduwstationschakeling bij elkaar te komen, in wisselende combinaties, afhankelijk van de stand van de relais... Dat zorgt voor hele vreemde bij-effecten op het paneel :-(
    De oplossing heb ik inmiddels wel al uitgedacht, maar ook daarvoor heb ik nog geen spullen in huis. De automatische bediening van de wissels door de print werkt gelukkig nog correct, maar handbediening is er nog even niet bij omdat het resultaat onvoorspelbaar is...
  • De aluminium lijst moet er nog omheen, maar dan moet er eerst netjes verstek gezaagd worden, waar ik wat hulp (en gereedschap) voor nodig heb.

Well... er valt dus nog wel e.e.a. te doen, inclusief nog wat soldeerwerk. Vriend Electronicaheld is echter op vakantie en ik moet ook nog wat spullen bestellen, dus dat laat nog even op zich wachten.

Omdat ik het wel een beeeetje gehad heb met solderen wordt het volgende project dus weer een sceneryproject, voor de broodnodige variatie! :-D

Doel is om dit hoekje in te gaan richten:



Dat zal uiteraard weer in stappen gebeuren, net als bij de Speeltuin (die overigens ook nog niet helemaal af is), en tussendoor zal er ongetwijfeld ook weer aan het bedieningspaneel gewerkt worden.

Anyway... eerst maar eens naar North Sea Jazz vanavond (en morgen en overmorgen), daarna zien we wel weer verder! :mrgreen:

Wordt (dus) vervolgd...

Martijn 8)


P.S. Ik ben ondertussen bezig met een wel heel erg coole gadget voor het schaduwstation! Wat dat wordt verklap ik nog niet, dat wordt een aparte update... :mrgreen:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Martijn,

WAUW, wat vet!!!
Wat een werk zeg al dat solderen, maar het resultaat is dan wel erg overzichtelijk en mooi.

Het bedieningspaneel vind ik erg mooi gemaakt. Mijn complimenten.

Kan nu alweer niet wachten op de volgende update :P

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
 :shock: :shock: sprakeloos :shock: :shock:
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Ha die Martijn!
Weer een heel bijzondere update!
Geweldig leuk om eens in stappen dit controle paneel van Heki te zien opbouwen.
Deze "bouwstenen" wel eens zien staan maar nooit geweten hoeveel en wat voor werk hierbij komt kijken! :roll:
Maar het resultaat ziet er geweldig uit. 8)

Heel veel succes met de afbouw of het volgende project.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Hey Martijn,

Jonge, jonge weer een geweldige les in hooge modelbouw school :lol:, met deze keer de volledige curses "hoe bouw ik een heki bedieningspaneel".

Martijn ik heb weer genoten van je update en wacht met spanning op je volgende update en speciale verrasing :).

Veel plezier bij North Sea Jazz festival 8).

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Vet man..

Goh wat moest jij veel solderen zeg :P
Als ik zoon baan had.. zou ik het met de pc gaan doen.. (koploper ofzo) en daar dan alle wissels enzo mee bedienen :D.. Wel vet hoor!
Dit mag je eventueel ook wel bij mij gaan bouwen.. :lol:

Groetjes,,
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Ik sluit me aan bij de andere reacties.. WHOaaaaa!!!  :shock:  :shock:
Wat een werk!! Maar het resultaat is er wel naar..
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
mooi paneel, ziet er profi uit.

moet ik onthouden :idea:

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
martijn dat ziet er allemaal erg goed uit
ben erg benieuwd naar je geheime update  :lol: :lol:
wacht rustig af  8) :lol:
succes en complimenten
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Martijn,

super gemaakt. Tof van je dat je de tijd neemt om dit zo uitgebreid op het forum te zetten. Ga zo door...

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Hey Martijn,

Ziet er top uit, (zie ook even mijn pb)

ik zie al uit naar de 29e ! Tot dan  8)

Groetjes,
mark
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
 :shock: bewondering :shock:

Ongelooflijk, hoe je het geduld opbrengt om zoveel draadjes te solderen. Maar moet zeggen het resultaat is schitterend.
Ik denk dat ik het als electro-leek toch maar bij het seintableau op mijn laptop hou. wel zo veilig :mrgreen: :mrgreen:

groet Henk
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Hallo Martijn


Dat ziet er erg prof. uit
Mijn complimenten daarvoor

Ook lekker goed leesbaar met leuke foto's erbij


Ben ook wel beneiuwd naar het andere nu
Kijk er wel naar uit

succes ermee in ieder geval


gr Frans

Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Citaat van: Piwie op vrijdag 11 juli 2008, 18:35:53
Veel plezier bij North Sea Jazz festival 8).
Thanx, North Sea Jazz (mijn 18e alweer) was weer he-le-maal goed ♪ :-D ♫

Gezien: o.a. Bobby McFerrin + NDR Bigband, Zuco 103, Al Jarreau, New Cool Collective featuring Jules Deelder, Paul Simon (!), Toto Bona Lokua, Marockin' Brass, DJ Collectief Naald & Kraak, Tower Of Power, Yael Naim, C-Mon & Kypski with special guests, Bobby McFerrin solo + special guests, Buddy Guy... Kortom: we zijn weer lekker doorgetoeterd :mrgreen:

CiteerWat een werk!!
Citeerhoe je het geduld opbrengt om zoveel draadjes te solderen
CiteerGoh wat moest jij veel solderen zeg
Dat viel mij ook een beetje tegen! Ben blij dat het er in zit nu... :?

CiteerDit mag je eventueel ook wel bij mij gaan bouwen..
Hahaha! I don't think so... :-P :mrgreen:

;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Hahaha.. lijkt me niet goed hè.. Martijn hier een paar dagen over de vloer om even iets te solderen :P

Maarja.. nogmaals erg mooi!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Volgens mij wordt het weer tijd voor een update.

Tenzij jij het net zo warm hebt als ik boven op de treinkamer ;)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Citaat van: Webseb op vrijdag 01 augustus 2008, 11:54:43
Volgens mij wordt het weer tijd voor een update.

Dat maak ik zelf wel uit; ik bouw die baan voor mezelf, niet voor jullie :-P

Overigens zit er wel weer een update-je aan te komen. Als ik tijd heb... en zin ;-)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Citaat van: Acido op vrijdag 01 augustus 2008, 12:05:58
Citaat van: Webseb op vrijdag 01 augustus 2008, 11:54:43
Volgens mij wordt het weer tijd voor een update.

Dat maak ik zelf wel uit; ik bouw die baan voor mezelf, niet voor jullie :-P

Overigens zit er wel weer een update-je aan te komen. Als ik tijd heb... en zin ;-)

Het is ook veel te lekker weer om aan de baan te bouwen. Heb gisteren zelf een poging gedaan om wat te bouwen, maar na 5 minuten maar voor gezien gehouden :P :lol:

We wachten geduldig op een nieuwe update. Als die komt zien we het vanzelf wel   8)

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Hè Acido,

Mooie baan zeg! toppie :shock:

Even een vraagje, ik zie dat je 2 loodsen hebt, die linkse is dat die ene van faller die kant en klaar gemaakt is?
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Nou vooruit: een update! :-P

De Locloods

De tweesporige eloc-loods die ik heb -- ik weet niet eens meer hoe ik eraan kom -- was gaar, krom, oud, stuk, deurloos, ongeschilderd en slordig in elkaar gezet. Kortom: hij voldoet niet echt aan mijn kwaliteitsstandaard :mrgreen:

Tijd dus voor een nieuwe en zoals ik al gemeld heb, heb ik die nog gevonden ook. Precies dezelfde loods maar dan in een raar kleurtje blauw en met een ander catalogusnummer. Op een paar minimale verschillen na (zo zijn bv. de dakranden weggelaten) is-ie echter precies hetzelfde als het misschien wel 30 jaar oude (wie zal het zeggen) ding wat ik al had :-D



Ik heb er geruime tijd over gedaan om 'm te bouwen omdat ik het behoorlijk druk heb gehad, het (af en toe) erg warm was en ik, vanwege mijn ongeschilderd-plastic-allergie, alles, maar dan ook alles geschilderd heb :-)

Daar begonnen de werkzaamheden dus mee: schilderen. Nou zul je denken: met zo'n berg glas valt het schilderwerk wel mee... nou niet dus :-P



Elke zijwand heeft zeven grote ramen die met vier spijlen in negen delen verdeeld zijn. Dat zijn ...eh... twee zijwanden x zeven ramen x vier spijlen plus vier randen = 112 spijlen/randen om (elk aan drie respectievelijk twee kanten) te schilderen... ;-)

De wanden zijn overigens zo gemaakt dat je een stuk plastic met een tegelmotief op de basiswand plakt. Dat heeft als voordeel dat je de afzonderlijke plastic onderdelen kunt schilderen en dat het resultaat superstrak wordt, omdat je nergens met de hand strakke lijntjes hoeft te trekken :-)

Op de bovenstaande foto zijn ze al okergeel geschilderd.

Weer of geen weer: de bouw gaat gestaag voort... Desnoods buiten: hieronder het schilderen van de basiswanden, op het balkon. Al het wit is twee keer gedaan om het goed dekkend te krijgen. Ik heb alleen matte verf gebruikt (een glimmend gebouw leek met niet echt realistisch ;-)).



Alles wordt geschilderd, dus ook de binnenzijde en zelfs de betonnen vloer :-)

Met een loods met zoveel glas moet je ook wel wat aan de binnenkant doen, anders ziet het er niet uit als je naar binnen kijkt...



Nou, en dan komt toch echt een keer het punt dat al het voorbereidende schilderwerk is gedaan. Ik heb nog maar weinig losgehaald van de gietbomen en de lijm zelfs nog niet eens aangeraakt ;-)



Volgende stap wordt dus: assemblage! :-D

Als eerste de achterwand:



Daarna de vele ramen voor de zijwanden...

De kleine raampjes zijn tuimelramen, die in het midden komen van de grote ramen. Ze worden bij hun scharnierpunten op hun plek gehouden door de blauw geschilderde raamspijlen en kunnen vrij bewegen; je hoeft ze niet vast te lijmen en kunt ze dus naar keuze open, dicht of iets ertussenin doen :idea:



Alle onderdelen voor zijwand nummer 1 bij elkaar, klaar om in elkaar gezet te worden:



Zoals ik al zei: doordat je losse onderdelen hebt met verschillende kleuren, die je vóór montage kunt schilderen, is het resultaat opvallend strak :mrgreen:



Next: de voorgevel! :-)

Ook hier weer losse onderdelen voor de geel gemaakte stukken tegelwand (dat blauw vond ik maar niks).



De zwart-gele schrikstrepen zijn een ideetje van mezelf. Dankzij de ribbels in de deuren was het, met het tongetje uit de mond dat wel, redelijk te doen. Eerst zwart, daarna geel, dan blauw en ten slotte wit voor de scharnieren. Dezelfde ribbels zijn aan de binnenzijde van de deur donkergrijs.

Resultaat:



Goed, voordat ik verder kon, moest de binnenverlichting erin. Die bestaat uit een Digirails LEDstrip met witte LEDs die met een klein beetje doorzichtige oranje verf warmwit zijn gemaakt.



De twee betongrijs geschilderde pilaren zijn houders voor een nogal simpel mechanisme om de deuren mee te sluiten. Het werkt met een metalen stangetje en een soort hangend stootjuk. Als de loc daar tegenaan rijdt, trekt-ie achter zich de deuren dicht. Om ze weer open te krijgen zul je ze echter open moeten rijden...

Ik heb besloten dat niet in te bouwen. Het is nogal onhandig als je meerdere locs in de loods wil plaatsen en de stangen zitten in de weg als je er van bovenaf via het afneembare dak bij wil kunnen. Al met al vind ik het een beetje knullig systeem, maar... mocht ik me bedenken kan ik het altijd nog inbouwen ;-)

In ieder geval bleken de pilaren, die overigens ook het dak ondersteunen, een prima plek om de verliching te bevestigen. Waar de ruitvormige gaten voor dienen weet ik niet, maar de LEDstrip paste er keurig doorheen :-D

Right... what else? Oh ja: een dak :mrgreen:



Dit bleek het lastigste deel te zijn om in elkaar te zetten. Bij het lijmen was het een hele kunst om alles goed aangesloten te krijgen. De volgorde van plaatsen bleek essentieel (ramen, dak, ramen, dak etc, van voor naar achter). Gelukkig had ik de oude loods om te zien hoe het niet moet en daaruit af te leiden hoe het wel moet... :-P

Verder moest elk onderdeel tijdens het drogen op zijn plek gehouden worden om alle kieren dicht te krijgen. Gelukkig hecht de lijm vrij snel en is dat gelukt :-)



Het grote dakdeel is het enige onderdeel wat ik niet helemaal geschilderd heb, maar alleen een wet wash met matzwarte verf heb gegeven.

De twee delen verenigd:



Nou... en toen waren de grote brokken klaar en restte alleen nog de montage van wanden en het dak :-)



...met dit als resultaat: één tweesporige locloods voor Elocs :-D



Ook de binnenkant is toonbaar dankzij de geschilderde wanden, vloer en pliaren.



Zijwand met de afzonderlijk te bewegen tuimelramen (let wel op dat het onderste deel van het raam naar buiten steekt, anders regent het in... :mrgreen:





Véél glas, iets wat ik erg gaaf vind aan deze loods.

Achterkantje:



En de binnenkant:



De LEDstrip heb ik aan de bovenzijde en de zijkanten matzwart geschilderd.



Hmmm... wellicht moet ik hier nog even een trapje in fabrieken, anders is het nogal een pijnlijke binnenkomst voor de monteurs :-P



De aansluiting van de verlichting: grijze draadjes aan de achterkant van de achterste pilaar. Zie je niks van :-)

De loods is af, dus kan-ie op de baan geplaatst worden, naast de dieselloods:



Uiteraard is-ie meteen in gebruik genomen :-D









Nu kan het werkplaatsterrein eromheen ingericht worden. Hoe en waarmee dat weet ik eigenlijk nog niet, daar ga ik eens rustig over nadenken terwijl ik ga kijken wat er allemaal aan aankleding te koop is. Ik heb al wel bedacht dat ik Viessmann lichtmasten wil gaan gebruiken met gele LEDs, om natriumverlichting mee na te bootsen. En verder... time will tell! ;-)

Martijn 8)
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 11-7-2008: Het Bedieningspaneel)
Citaat van: Teddyvallei op vrijdag 01 augustus 2008, 15:08:34
Hè Acido,

Mooie baan zeg! toppie :shock:

Even een vraagje, ik zie dat je 2 loodsen hebt, die linkse is dat die ene van faller die kant en klaar gemaakt is?


Inderdaad, al meen ik mij te herinneren dat ik 'm ooit gebouwd heb. Hij is of was volgens mij ook als bouwpakket te krijgen, en ik heb 'm ook gezien als onderdeel van een grote doos met allemaal spullen voor de aankleding een heel stationsemplacement.

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Lid sinds: 2007

- Vereniging Spoorgroep Zwitserland -

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Hoi Martijn,

Goed werk man!!
De loods was zo te zien aan de foto's en bijbehorende tekst erg veel werk, maar het resultaat is dan ook wel verbluffend mooi. Mijn complimenten voor het schilderwerk ook. Ziet er erg strak uit.

Zo'n loods is toch ook wel erg mooi voor een locomotiefwerkplaats.

Ik heb zelf nog zo'n bouwdoos (M* 7289) voor bij mijn rolbrug. Ik schuif het bouwen ervan al een half jaar steeds weer voor me uit, want ik ben bang dat ik het verknal  :P. Maar deze fotoreportage heeft me toch weer hoop gegeven dat het toch wel zou moeten lukken met wat doorzettingsvermogen  :D

Groetjes,
Menno
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Martijn,

opnieuw ee toffe reportage. Veel plezier met deze mooie loods.

Groetjes, John
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Ha die Martijn!
Luttele uren, nadat jij aangaf dat er misschien nog wel een update aankwam, staat er nu ineens een pracht van een reportage met een aantal hele mooie, en vooral, erg duidelijke foto's met als eind resultaat een schitterende locomotieven loods! 8)
Te zien aan het aantal ijsblokjes in je glas cola, is het af en toe toch behoorlijk warm geworden tijdens je schilder werkzaamheden.
Deze loods voor E-locs is weer een prachtige aanwinst voor je baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Erg mooi Martijn, een bestaand bouwdoosje in een eigen kleurstijl........dan krijg je toch iets totaal anders.

Willem-Jan
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Mooi Gedaan!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
leuk zo hoor die loodsjes.
hoewel ik het toch een raar gezicht vind, zo oud en neiuw naast elkaar :roll:

veel succes verder :wink:

Dennis
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Citaat van: madmenno op vrijdag 01 augustus 2008, 15:50:18
De loods was zo te zien aan de foto's en bijbehorende tekst erg veel werk, maar het resultaat is dan ook wel verbluffend mooi. Mijn complimenten voor het schilderwerk ook. Ziet er erg strak uit.
Thanx :-)
De loods op zich zet je denk ik in een middag wel in elkaar, het werk zit hem in het schilderen. Het schilderwerk moet tussendoor ook steeds drogen en het is niet echt leuk om al die raampjes achter elkaar te doen. Dat is dus gespreid over een aantal 'sessies' ;-)

Citaat van: AlbertJan op vrijdag 01 augustus 2008, 17:02:52
Te zien aan het aantal ijsblokjes in je glas cola, is het af en toe toch behoorlijk warm geworden tijdens je schilder werkzaamheden.
Dat klopt! Hoewel de zon op het moment van de foto even niet scheen, was het tegen de 30 graden 8) Het was in de treinkamer te warm om te gaan zitten schilderen, maar op het balkon ging dat prima. Verf was ook lekker snel droog :-P

Citaat van: w67 op vrijdag 01 augustus 2008, 17:28:51
een bestaand bouwdoosje in een eigen kleurstijl........dan krijg je toch iets totaal anders.
Dat is inderdaad de tweede reden waarom ik alles schilder: je kunt er eens iets anders van maken dan wat er op het doosje staat :-)

Citaat van: minirailz op vrijdag 01 augustus 2008, 18:07:11
hoewel ik het toch een raar gezicht vind, zo oud en neiuw naast elkaar :roll:
Ik kan mij prima voorstellen dat de oude loods op een zeker moment te klein werd en dat ze er een tweede naastgebouwd hebben... ;-)

Om precies te zijn op de plek van twee opstelsporen. Het aardige is dat dat ook de oorspronkelijke planning was. Totdat ik die 'oude nieuwe' loods tegenkwam en deze daar precies bleek te passen :-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Hallo Martijn,

Het ziet er goed uit.

Groeten,
Richard
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Beste Martijn,

Ik heb weer genoten van het geen jij tijdens mijn vakantie allemaal hebt gedaan.
De bedrading van het bedieningspaneel zo professioneel gedaan, de locloods door het veranderen van het kleuren schema door zelf veel te schilderen geeft als eind resultaat wel een uniek exemplaar. Nu zegt iedereen dat het in Nederland de laatste tijd niet zo'n best weer is geweest, maar je werkplaats blijkt steeds weer buiten te zijn op het balkon, was zo slecht dus nog niet.

Blijft een leuk draadje om te volgen groetjes Bert. :)

Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
martijn
complimenten voor die mooie loods zo zie je toch dat het wel een mooiere loods is als die wie ik heb van marklin
denk dat ik ook maar eens wat ga pimpen en proberen
ik heb tenslotte een erg mooi voorbeeld
groet robert
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Martijn,

Dat ziet er weer geweldig uit :lol:.

Wacht weer met spanning op je volgende update.

Groeten Piwie.
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Hallo

mooi verslagje van deze locloods

geweldig om het te zien

nick
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Een zeer mooie loods... En vooral mooi zelf beschilderd.  Dat maakt de loods nog mooier dan het voorbeeld op de doos :P.. De deuren zien er bij de Loods in Maastricht ook zo uit ongeveer als ik het goed heb  :D

grt,

Dave
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Heey Martijn,

Dat is een hele mooie update zeg lekker Vernederlandscht zeg! :D
Je hebt het prachtig gemaakt en het zou zo kunnen dat het hier in Nederland stond. :P
Bedankt voor het plaatsen ik vond het een leuke reportage en ben helemaal wild van de deuren. :lol: :lol:

Groetjes,

Antal
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Lid sinds: 2007

Ik ben 3 railer zonder pukkels

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Martijn, ik vind het gewoon........onwijs goed.


                                                                       Arie
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Het ziet er prachtig uit.  8) Vooral die deuren zien er zeer Nederlans uit door die kleurenbanen!

Groet,
Ronald
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Schitterend!
Ik heb deze loods ook op de verlanglijst staan, maar zat ook een beetje met de kleur deze past niet echt bij wat ik al heb..
Na jouw resultaat weet ik zeker dat ik 'm ook een likje ga geven!
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Groots bezoek op de modelbaan! :-)

Gisteren heeft AlbertJan mij met een bezoekje vereerd en hij was zo vriendelijk om een BigBoy mee te nemen :-D

Mensch, wat is zo'n ding toch groot... :shock: Als je 'm naast mijn BR03 (toch geen kleine stoomloc) ziet valt die arme 03 echt compleet in het niet bij dit Amerikaanse monster :? De tender alleen al heeft het formaat van een Europese dieselloc :-P

De BigBoy is echt veel te lang om (met magneetwagen) mee te kunnen draaien in de schaduwstation-estafette, maar dankzij de handbediening op het schaduwstation konden we er wel mee rijden. Na wat licht gesputter omdat de loc enkele weken stil had gestaan heeft deze Grote Jongen zonder enig probleem de nodige rondjes op mijn nietige baantje getuft! :mrgreen:









Ik moet zeggen: very impressive... fraai geluid (mooie fluit!) en een hele mooie loop en sowieso fraai om te zien. AJ bedankt! Was gezellig bovendien, we zijn ook nog even naar Den Uyl gewandeld. Helaas wat mijn dealer en naamgenoot nog op vakantie maar we hebben lekker even rondgesnuffeld, en nog wat hebbedingentjes gevonden ook :-)

Kortom: een goed besteed middagje ;-)

Martijn
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: Acido's Bouwverslag (Update 1-8-2008: De Locloods)
hey martijn (en albertjan )
geweldige foto's
ziet er schitterend uit
groet robert