Goedemorgen allemaal,
Ik heb eindelijk even wat tijd gevonden om die update te plaatsen, druk druk druk...
Vanwege North Sea Jazz komt er ook dit weekend weer niks van knutselen, al ben ik maandag vrij. Misschien dat ik dan een beginnetje kan maken met de locloods :-D
Zover is het nog niet, eerst:
Het Bedieningspaneel!
Helemaal af is het nog niet, maar dat mag de pret niet drukken
Even een korte inleiding:
Mijn Schaduwstation zal zijn naam eer aan gaan doen en geheel uit het (directe) zicht verdwijnen wanneer de definitieve bovenplaat er eenmaal op ligt. Het paneel heeft dan ook als eerste taak om te laten zien wat er allemaal gebeurt daar beneden:
signalering dus.
De tweede taak is het mogelijk maken van
bediening. Dat is handig bij het opstarten, vullen of leeghalen van het station, en zelfs onmisbaar als ik een spoor als doorgangsspoor wil gebruiken om een trein meerdere rondjes te laten kachelen. Om dit voor elkaar te krijgen kan ik het automatische "estafette-mechanisme" uitschakelen en wissels en seinen zelf bedienen.
Ik had - zoals bekend - al de nodige Heki-bouwsteentjes die ik ooit van een forumlid heb overgenomen, maar daar ontbrak nog e.e.a. aan om te kunnen maken wat ik wil. Startsein voor de bouw van het paneel was dan ook het arriveren van deze onderdeeltjes: :-D
Ik ben natuurlijk meteen aan de slag gegaan en heb op de nieuwe aluminium dragertjes de uiteindelijke lay-out van het tableau geprikt. Het is iets ruimer opgezet dan de eerste versie, met als
finishing touch een speciaal besteld bokje met het
Heki Electronic logo erop
Links de keerlus en de toegang naar de "Analoge Speeltuin", die alleen vanaf dit paneel bediend kan worden. Daar komt overigens nog een beveiliging in die voorkomt dat je daar kunt oversteken als de Speeltuin in standje Analoog staat.
Nou ja... en dan volgt er een hoop denkwerk: hoe ga ik hier nou een omkasting voor maken??
Het antwoord op de vraag wordt zo vanzelf duidelijk...
Goed nadenken over de precieze maten is belangrijk, tekenen ook. Dit om verrassingen te voorkomen... Na het denken, rekenen en tekenen was Stap 1: vier plankjes zagen...
Om het paneel een beetje te laten hellen, zit er een schuine kant aan. Deze schuine kanten komen niet aan de bovenkant maar aan de
onderkant, zodat ik aan de bovenzijde een mooi vlak heb voor de Heki-blokjes, zonder lastige hoeken en schuine kantjes
Dan is het een kwestie van in elkaar schroeven...
Het latje wat je ziet zitten is één van de twee bevestigingspunten voor de voor de 20 aluminium blokjesdragers.
Kastje klaar: de schuine kant zit onder dus het hele kastje helt een beetje voorover en de bovenkant is dus mooi vlak.
De bedoeling is dan om de dragers er zo in te monteren...
...en dan vast te zetten met kleine schroefjes.
Met de schroefjes komen we meteen bij het eerste probleem
Ik had namelijk geen schroefjes die klein genoeg zijn om door de open bovenkant van het U-profieltje te passen...
Omdat ik nog geen geschikte schroefjes had gevonden, kon ik even niet verder en heb ik de boel maar in de verf gezet. MDF zuigt de verf enorm op, dus eerst twee lagen MDF-primer. Het was lekker weer dus dat kon mooi buiten op 't balkon
Bij een ijzerhandel heb ik toen toch nog geschikte schroeven weten te vinden
Mooi dun, de juiste lengte en met wat geweld
past de kop nét door de opening aan de bovenkant van de dragertjes...
Dus: gauw het verfwerk afgemaakt met twee lagen halfmatte zwarte verf, die helaas erg langzaam droogt
De volgende uitdaging was het precies plaatsen van de dragers. Dat moet nauwkeurig, anders passen de blokjes er niet goed op. Het moet niet alleen recht maar ook op precies de juiste afstand van elkaar. De beste manier om dat te doen bleek door wat restblokjes als afstandhouders te gebruiken:
De papiertjes dienen om de laatste blokjes vast te klemmen. Ze zitten met zijn tweetjes in zo'n drager en klemmen
elkaar dus vast, behalve aan het eind...
Na het aftekenen en voorboren was het de beurt aan de schroefjes!
Je ziet dat ze
net niet met de kop door de opening passen, dus met een mep op een flinke schroevendraaier heb ik ze er doorheen getikt.
Afijn, als de schroefjes door de gaatjes in de dragers zitten en het hout is voorgeboord (1mm) kunnen ze vastgezet worden.
De eerste vijf zaten scheef
dus die heb ik opnieuw moeten bevestigen, maar verder ging dit goed.
Eindresultaat van deze fase, klaar voor de blokjes
:
Ik kon het natuurlijk niet laten en heb meteen de blokjes (die op de bovenstaande foto al in slagorde klaarliggen) erop gedrukt
De kier rondom is bewust gedaan, daar komt rondom nog een aluminium hoekprofieltje op wat de kier afdekt en meteen een nette rand geeft.
De kier zit er omdat de latjes waar de dragers op geschroefd zitten anders in de weg komen te zitten bij het bedraden van de blokjes aan de randen (
dát zijn nou van die dingen die je vantevoren goed moet doordenken!)
Voor de verbinding tussen paneel en baan heb ik drie printerkabels (25-polig) gekocht met bijpassende connectoren. Daarvoor moesten er gaten in het kastje komen. Dat was geen fijn klusje, al laat MDF zich gelukkig wel makkelijk bewerken. Het was een kwestie van eerst een paar flinke gaten boren (9mm), met de boor de overgebleven "bruggen" van hout eruit baggeren en dan vijlen en raspen tot het een beetje fatsoenlijk past. Als het gat eenmaal te groot is heb je een probleem...
Toen die er eenmaal in zaten kon het Grote Solderen beginnen!
De eerste draadjes...
...en het resultaat na één avondje solderen:
Ik ben begonnen met alle "algemene" bedrading, dus 12V + en -, rijstroom en massa (bruin) en nog wat andere doorverbindingen tussen blokjes.
Daarna kwamen de "specifieke" verbindingen, de draden voor contacten, wissels, bezetmelding, seinen etc. De stand na wederom een avond solderen:
Nog niet alle bedrading kon gedaan worden (waarover later meer) dus toen alles in het tableau zat wat ik op dat moment kon aanleggen, was het tijd om te beginnen aan de baanzijde van het geheel. Ook daar drie 25-polige connectoren maar omdat ik er bij moet kunnen aan de achterkant (voor het aansolderen van de draden) heb ik ze niet in maar onder de tafel gemonteerd.
Eén kabel is voor de binnenbaan, één voor de buitenbaan en de middelste bevat de algemene aansluitingen plus de draden voor de keerlus en de verbinding naar de Speeltuin. Na nóg een avondje solderen zaten de aansluitingen van de middenkabel erin, en die van de buitenbaan voor de helft...
Omdat de bezetmeldingen werken op 12V gelijkstroom, en ik gebruik maak van massadetectie, is er voor elke sectie een hulprelaisje nodig om wisselspanning (baan) en gelijkstroom (paneel) gescheiden te houden. Omdat mijn electronicahulp nog een hele berg handige relaisjes had, hebben we daarmee voor de secties in het schaduwstation hulpprintjes gemaakt.
Omdat er drie secties zijn die geen onderdeel zijn van de schaduwstationschakeling (namelijk de keerlus en twee inrijsecties), had ik dus nog drie van die hulpprintjes nodig voor onder de baan. Ik had er nog maar één maar gelukkig nog exact genoeg onderdeeltjes om er nog twee bij te maken :-D
Printjes gemaakt, onder de tafel geplaatst en aangesloten (en hop, wéér een avond voorbij
)
Daarna kon ik verder met de aansluitingen van de buitenbaan, die dus o.a. naar zo'n hulpprintje lopen. Omdat ik het liefst de pinvolgorde aanhoud (spreadsheetje gemaakt), moesten dus eerst de hulpprintjes gemaakt worden voor ik verder kon.
Hier zitten alle 24 aansluitingen van de buitenbaan erin, en ben ik begonnen met de binnenbaan (maar, je raadt het al, het was bedtijd
)
Na nog een soldeersessie onder de tafel zaten
alle aansluitingen aan de baanzijde erin, ook het deel wat aan de paneelzijde nog niet aangesloten is :-D
Het leuke was, dat met elke draad die ik trok en aansloot, er iets ging werken op het bedieningspaneel
Na een setje draden (bv. de wissels of de bezetmeldingen) heb ik dan ook steeds een korte testsessie gehouden, waarbij mijn paneel steeds verder tot leven kwam
:-D
Op dit moment heb ik het volgende bereikt:
De groen verlichte drukknoppen zijn voor het in- of uitschakelen van de "automaat". Als je die uit zet, wordt door de drukknop eenvoudigweg de gemeenschappelijke 12V- van de reedcontacten onderbroken. De LED in de knop gaat dan ook uit, omdat die op dezelfde min zit
Resultaat: geen "triggers" meer als er een loc met magneet langs komt, hetgeen je de ruimte geeft om de zaak met de hand te bedienen zonder dat dit door de schakeling verstoord wordt
Het volgende moet nog opgelost worden:
- De LEDs van de seinen blijken een gemeenschappelijke plus te hebben, terwijl mijn schakeling werkt met een gemeenschappelijke min Om dat op te lossen is in het kastje voor elke LED een transistor gemonteerd die als een soort relaisje de min van zo'n LEDje schakelt. Dit is voor de buitenbaan ingebouwd en werkt perfect, maar moet voor de binnenbaan nog gebeuren (transistortjes waren op)
- Het sein van de keerlus moet nog helemaal aangesloten worden, daarvoor moet er een bistabiel relais komen wat ik nog niet in huis heb. De bezetmelding van de lus werkt al wel, de stopsectie is zolang doorverbonden.
- Er zit een probleem bij de aansluiting van de wissels, zoals op de foto hierboven te zien is, rechts. De aansluitingen van de wissels blijken op de hoofdprint van de schaduwstationschakeling bij elkaar te komen, in wisselende combinaties, afhankelijk van de stand van de relais... Dat zorgt voor hele vreemde bij-effecten op het paneel
De oplossing heb ik inmiddels wel al uitgedacht, maar ook daarvoor heb ik nog geen spullen in huis. De automatische bediening van de wissels door de print werkt gelukkig nog correct, maar handbediening is er nog even niet bij omdat het resultaat onvoorspelbaar is... - De aluminium lijst moet er nog omheen, maar dan moet er eerst netjes verstek gezaagd worden, waar ik wat hulp (en gereedschap) voor nodig heb.
Well... er valt dus nog wel e.e.a. te doen, inclusief nog wat soldeerwerk. Vriend Electronicaheld is echter op vakantie en ik moet ook nog wat spullen bestellen, dus dat laat nog even op zich wachten.
Omdat ik het wel een beeeetje gehad heb met solderen wordt het volgende project dus weer een sceneryproject, voor de broodnodige variatie! :-D
Doel is om dit hoekje in te gaan richten:
Dat zal uiteraard weer in stappen gebeuren, net als bij de Speeltuin (die overigens ook nog niet helemaal af is), en tussendoor zal er ongetwijfeld ook weer aan het bedieningspaneel gewerkt worden.
Anyway... eerst maar eens naar North Sea Jazz vanavond (en morgen en overmorgen), daarna zien we wel weer verder!
Wordt (dus) vervolgd...
Martijn
P.S. Ik ben ondertussen bezig met een wel heel erg coole
gadget voor het schaduwstation! Wat
dat wordt verklap ik nog niet, dat wordt een aparte update...