Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bahnhof Lybenort: Nieuwe aanwinsten

Gestart door Yeoman woensdag 11 februari 2009, 17:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Gisteren een dagje vrij geweest, dus weer verder kunnen bouwen aan de bovenleiding.
Het vergt wel behoorlijk wat planning vooraf, wil je het goed aanpakken.
Maar het resultaat ziet er tot nu toe al mooi uit.
Mastjes staan wellicht wat dicht op elkaar, maar dat komt voornamelijk door de hoeveelheid wissels op korte afstand van elkaar.
In het stationsdeel komen de portaalmasten wel wat verder uit elkaar te staan.
Nog even twee foto's van de vorderingen tot nu toe.

In het schaduwstation heb ik de laatste paar mastjes weggehaald en vervangen door eentje van Sommerfeldt, zodat de mooie bovenleiding goed diep in de tunnel verdwijnt.




Sommige mastjes staan nog niet helemaal recht.
Dit moet ik later nog corrigeren.
Ook zijn nog maar enkele bovenleidingddraden vastgesoldeerd.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton,

Dat ziet er mooi uit! Lijkt me leuk je te ontmoeten op de landschapsbouwdag volgende week.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton,

Ziet er mooi uit die bovenleidingmasten. Is zoals je vertelde een flinke klus om alles goed uit te meten en te plaatsen.
Ik zie in de achterste hoek dat je daar een stukje achterwand hebt staan. Wordt dit een stukje berg waar de baan doorheen loopt?

Groet, Ronald
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton,

Mooie bovenleiding heb je gemaakt. Ik vind dat die masten mooie details hebben met die afspaninrichtingen enzo. Ga zo door, wordt prachtig.

Gr. Daan
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton,

De bovenleiding ziet er erg fraai uit. :thumbup:

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2017

Nederlands begin jaren 90

offline
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton,

Leuke updates en het ziet er veel belovend uit! :)
Ga zo door en dank je voor het maken van de updates.

Groetjes,

Antal
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Bedankt allemaal voor de complimenten.

't Is toch wel een heel gepuzzel.
Ik ga ook enkele mastjes weer even omwisselen.
En ben er ook nog niet helemaal aan uit hoe het bij het station eruit moet komen te zien.
Ik ga in ieder geval met dwarsoverspanningen werken, maar of ik dan de mast aan de stationszijde 'op' het station moet zetten of tussen spoor 1 en 2 ben ik nog niet aan uit.
In het laatste geval heb ik dan op het perron aan het station geen last van masten.
Ook de onderlinge afstand even goed bekijken.
Het Sommerfeldt-boek meld dat je de afstand van alle dwarsoverspanningen gelijk moet houden.
Totale lengte over stationssporen is ongeveer 170-180cm cm.
Dacht zelf aan om de 28 of 35cm. Bij 28cm komen de masten beter uit ivm wissels e.d.
Kortom nog genoeg overpeinzingen...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Ton!

Ziet er mooi uit man. Ik ben mezelf voor mij module ook aan het orienteren op bovenleiding en kwam eveneens uit bij Sommerfeldt. Aangezien ik I, II, III wil rijden (nog steeds een ruim begrip, maar goed), kwam ik bij hun uit voor de DRG masten. Ik blijf dus kijken hoe het allemaal in z'n werk gaat!

Greetz,
William
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Die afstand tussen de masten op het station is echt belangrijk, als die niet hetzelfde is ziet het er echt niet uit. Het is inderdaad een hele puzzel. Als je aan beide zijden van je station dezelfde soort wissels gebruikt zal het nog meevallen, maar, gebruik de wisselstraten wel als begin/eindpunt van je plan, dus eerst de wisselstraat overspanningen uitwerken, en dan de tussenliggende velden, blijft een spannende onderneming, want in dat alles moet natuurlijk ook het zig-zag patroon worden gehandhaafd, waarbij het het mooiste is als de zig-zag parallel aan elkaar loopt. Ik weet eerlijk gezegd niet of dat in werkelijkheid ook zo is, maar in onze wereld vallen de draden gewoon veel meer op vanwege het niet echt op schaal zijn, en de zichthoek (erg schuin van boven ipv vrij vlak van onder). De kleur van de draden levert ook een belangrijke bijdrage, heb je daar al mee geexperimenteerd?

Walter
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Citaat van: William027 op donderdag 24 november 2011, 10:41:11
Hoi Ton!

Ziet er mooi uit man. Ik ben mezelf voor mij module ook aan het orienteren op bovenleiding en kwam eveneens uit bij Sommerfeldt. Aangezien ik I, II, III wil rijden (nog steeds een ruim begrip, maar goed), kwam ik bij hun uit voor de DRG masten. Ik blijf dus kijken hoe het allemaal in z'n werk gaat!

Greetz,
William

Hoi William,

Leuk dat je ook voor Sommerfeldt kiest.
Vind het toch ook wel de mooiste.
Voor DRG heb je ook speciale afspaninrichting.
Degene die ik gebruik zijn daarvoor niet geschikt.
Alvast jij ook succes met jouw bouw.

In m'n topic zul je de komende tijd wel wat meer gaan zien.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
@Walter,

De bedoeling is inderdaad dezelfde afstand tussen de masten in het stationsdeel.
Of allemaal op 28 cm of allemaal 35.
Bij 28 komt precies op 84cm een mast te staan op de juiste positie bij de onderste wissel van het doodlopende spoor.
Bijgaande plattegrond verduidelijkt het wellicht.
De groene puntjes geven ongeveer de mastposities aan. Onderlinge afstand is niet precies op juiste plaats.

De wissel bij het onderste doodlopende spoor ligt op 84 cm.

Alleen op het doodlopende spoor rechtsonder en i het midden van het station komt bovenleiding. De overige doodlopende sporen en naar de draaischijf wordt (vooralsnog) niet van bovenleiding voorzien.

Met de kleuren van de draad heb ik nog niet geëxperimenteerd.
Maar ik ga die wel sowieso een andere kleur geven dan het koperkleurige van nu.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Ton,

Je zult ook hier en daar nog afspan masten moeten plaatsen, zoals aan het eind van ieder doodlopend spoor (dus zowel rechtsonder als in het midden). Ik vermoed ook dat je met deze plaatsing nog wat uitdagingen krijgt bij de beide kruiswissels. Verder denk ik dat het realistischer is om de masten toch zover mogelijk buiten de rails te plaatsen, en dan dus maar op je perron. dat is niet erg, en eigenlijk vrij normaal. Je kan de betonnen voet verzinken in het perron zelf. Dat betekent ook dat je 'quertragwerke' zoveel mogelijk hetzelfde kunnen worden, dat scheelt weer in het aanmaken/aanpassen van je soldeermal. Maar goed, er zijn vele wegen die naar Rome leiden, het belangrijkste is om vooral niet te veel masten te plaatsen, dat gebeurd in et echie ook niet, hoe minder hoe voordeliger :-) (en da's in het klein ook zo).Om mezelf even tegen te spreken, je zou ook nog middenmasten kunnen gebruiken, die dan ook meteen voor de afspanning van de velden over de wissels naar de draaischijf en het opstelspoor in het midden kunnen dienen. Als je wilt kan ik wel proberen wat te kliederen in Wintrack.... ik vind dit altijd leuke puzzels

Walter
Re:Station Lybenort: Bouw tunneldoorgang en bovenleiding
Hoi Walter,

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met middenmasten, maar dan wordt het wel een stuk duurder vermoed ik...
Zal in ieder geval de masten bij het station ook aan de buitenzijde gaan plaatsen.
Misschien toch inderdaad een grotere onderlinge tussenafstand nemen en dan hier en daar een 'bogenabzug' (weet geen NL-naam hiervoor) toepassen?
Afspanning is inderdaad ook iets om rekening mee te houden.
Had er aan de rechterzijde al een beetje over nagedacht, maar nog niet over het hele stationsdeel.

Maar... als je wilt stoeien met WinTrack om het een en ander voor me te verduidelijken, dan hou ik je niet tegen :)

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Van de week via eBay gekocht en binnengekregen:

Speciale wagonset met lepel van WMF (94198):


Bovenleidingsinspectiewagen (49961):


Die bovenleidinginspectiewagen heeft nog een aantal functies.
Zo kun je testen:

  • Staat er spanning op de bovenleiding
  • Is de zigzag beweging van de bovenleiding binnen de marge
  • Voert de bovenleiding stroom wel goed door

Daarnaast zijn beide pantografen met een motortje uitgerust, dus kun je ze op afstand bedienen.

Vanochtend in Rijswijk nog een locje gekocht:

Carl Bellingrodt editie nr.3 (37054)
Een zeer mooi en gedetailleerd model.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Hoi Ton, wat een schiterrende loc, veel plezier ermee, vr gr Arie
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Citaat van: Yeoman op zaterdag 10 december 2011, 15:32:58
Vanochtend in Rijswijk nog een locje gekocht:

Ton, locje noem je dat  :D dat zijn pas wiellekes :D  mooie aanwinsten

groet,
Michiel
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Dat is een hele fraaie loc Ton. Ook de meetwagen is een super aanwinst. Je hebt een aardige slag geslagen.

Groet, Ronald
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
uniek dingetje hoor, die loc. Very nice! :D :thumbup:
Re:Station Lybenort: Nieuwe aanwinsten
Allemaal bedankt voor de complimenten.
Ben zelf ook erg tevreden met deze aanwinsten.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fijne feestdagen


Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Fijne feestdagen
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re:Station Lybenort: Fijne feestdagen
Jij ook Ton en tot 2012

Groet, Ronald
Re:Station Lybenort: Fijne feestdagen
Hoi Ton,

Ik wens jouw en je familie ook hele fijne Kerstdagen en een gezond 2012. :thumbup:

Gr.
René
Re:Station Lybenort: CS2 opgenomen in netwerk
Gisteren en vandaag bezig geweest met het koppelen van het CS2 aan m'n draadloos netwertk.
Omdat m'n internetmodem niet in de buurt staat van de CS2 en ik geen draad door het hele huis wil laten lopen, heb ik een andere oplossing bedacht.

Ik wilde een tweede router plaatsen die het signaal van de eerste modemrouter ontvangt
en deze vervolgens weer draadloos doorgeeft, zodat ik ook boven perfecte internet ontvangst heb
en waarop ik de CS2 bekabeld kan aansluiten.

Navraag in (electronica)winkels leerde dat zulke apparaten niet veel worden gemaakt.
Maar heb er toch eentje gevonden van Linksys (Cisco), de Range Extender RE1000.
Deze doet dienst als 'versterker' van je internetsignaal, maar heeft ook een ethernet-aansluiting.
Deze heb ik naast de CS2 geplaatst.
Resultaat: Een perfecte internetontvangst (ook) boven en een CS2 die nu in m'n netwerk hangt.

Als bewijs even een print-screentje gemaakt (via de browser):


Ben nu dus weer een stapje verder met voorbereidingen voor geautomatiseerd rijden.
Nu nog even een paar maanden wachten op de iPad3 B)
Dan kan ik daarmee ook de treinen besturen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: CS2 opgenomen in netwerk
Citaat van: Yeoman op donderdag 29 december 2011, 14:16:03
Gisteren en vandaag bezig geweest met het koppelen van het CS2 aan m'n draadloos netwertk.
Omdat m'n internetmodem niet in de buurt staat van de CS2 en ik geen draad door het hele huis wil laten lopen, heb ik een andere oplossing bedacht.

Ik wilde een tweede router plaatsen die het signaal van de eerste modemrouter ontvangt
en deze vervolgens weer draadloos doorgeeft, zodat ik ook boven perfecte internet ontvangst heb
en waarop ik de CS2 bekabeld kan aansluiten.

Navraag in (electronica)winkels leerde dat zulke apparaten niet veel worden gemaakt.
Maar heb er toch eentje gevonden van Linksys (Cisco), de Range Extender RE1000.
Deze doet dienst als 'versterker' van je internetsignaal, maar heeft ook een ethernet-aansluiting.
Deze heb ik naast de CS2 geplaatst.
Resultaat: Een perfecte internetontvangst (ook) boven en een CS2 die nu in m'n netwerk hangt.

Als bewijs even een print-screentje gemaakt (via de browser):


Ben nu dus weer een stapje verder met voorbereidingen voor geautomatiseerd rijden.
Nu nog even een paar maanden wachten op de iPad3 B)
Dan kan ik daarmee ook de treinen besturen.

Groeten,
Ton.




hey ik heb het zelfde moeten doen maar ik heb gewerkt met van die powerlan 's (powerline-adapters) da zijn twee stekers die netwerk data doorstuurt via de elektriciteit kabels en werkt heel goe en mijn cs2 nu ook Lachen
Re:Station Lybenort: CS2 opgenomen in netwerk
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: CS2 opgenomen in netwerk
Ik heb ook voor bovenstaande oplossing gekozen.  :)
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Nog even een update zo vlak voor het nieuwe jaar.

Heb op een soldeerplaatje de schakeling van diodetruc 1 en 2 gebouwd voor 16 meldpunten.


Draadjes onderaan gaan naar de S88, bovenaan de massa.
Op het midden worden de draden aangesloten die nu op de S88 zitten, dus van de geïsoleerde railstaaf.
Dacht eerst de draadjes dan aan de staafjes in het midden te solderen, maar er doorheen steken en op de achterzijde vastsolderen bleek toch handiger.
De soldeerbanen op de achterzijde lopen van boven naar beneden.
Uiteraard heb ik wel de banen met de Dremel doorgefreesd bij de beide diodes.
Anders zitten ze er voor niets op.

Deze ondertussen aangesloten op het eerste schaduwstation en daarna testritjes gemaakt.
Alle S88 meldpunten geven een reactie op het juiste moment.
Kortom het eerste schaduwstation functioneert nu inclusief diodetruc 1 en 2.

In totaal nog vier van dit soort soldeerplaatjes te maken.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Mooi Ton, heb je nog een foto van de andere zijde, ik heb alleen de diodetruc op voor massadetectie toegepast en weet
eigenlijk niet wat de 2e truc inhoud, vr gr Arie
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Hoi Arie,

Zal morgen van de tweede soldeerplaat een foto plaatsen.
De eerste zit al onder de baan gemonteerd.

In dit draadje van mij staan beide trucs uitgelegd.
De link verwijst je naar de post met het schema.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Ha die Ton.
Zo langzamerhand begin jij van leek toch al aardig een elektronica "specialist" te worden! ;)
Erg leuk om te zien dat het niet alleen bij het verzamelen van mooie locs, wagons en scenery blijft, ook de baan en aansturing wordt met liefde en geduld opgebouwd.
De Carl Bellingrodt's edities zijn prachtige locs maar ook het stammetje "stortwagons" die er achter staan, mogen gezien worden.

De beste wensen voor een succesvol sporend 2012
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Hoi AlbertJan,

Jij ook de beste wensen voor 2012!.

Specialist ben ik nog niet, hoor.
Moet dan nog wel een aantal jaren bezig zijn, maar doe m'n best.
Als ik de schakeling maar begrijp dan wil ik wel proberen het toe te passen.
Tja, verzamelen, kopen en baanbouw loopt een beetje door elkaar heen.
Soms meer bezig met het ene dan het andere.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Arie,

Hierbij nog even een foto van de achterkant.
Over deze ben ik wat minder tevreden (komt zeker door de alcohol).


Boven en beneden heb ik dus de baan doorgefreesd, zodat de beide uiteinden van de diode niet via de soldeerplaat met elkaar zijn verbonden.
In het midden heb ik alvast wat soldeer gedaan waar de draadjes vanaf de baan op vastgesoldeerd worden.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Net nog even op teletekst gekeken of ik miljonair ben geworden... helaas, morgen gewoon weer gaan werken.
De teller bleef steken op 10 hele euro's :D

Ik heb al wel besloten om al het prijzengeld wat ik win dit jaar (inclusief die 10 euro) apart te houden voor de aanschaf van het mooie treinstel de ET-403 (zie ook m'n onderschrift).
Dus de eerste 10 euro's zijn al gereserveerd B)
Gezien de historie van de laatste paar jaar win ik niet veel, maar in het verleden behaalde rendementen bieden geen garantie voor de toekomst.  8) ;)

Tja, ik heb jaren gewacht tot er weer een TP IV Insider-model uit zou komen, dan kan ik deze niet voorbij laten gaan.
Ik ga denk ik ook nog wat materieel in de verkoop doen waar ik weinig tot niet mee rijd om het potje wat sneller gevuld te krijgen.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Keep dreaming... O:-D
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Dank je Ton, heb je met al die alcohol wel goed op je lot gekeken  :D :D :D, vr gr Arie die helaas ook niets gewonnen heeft ;).
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Hoi Ton,

Ach alle kleine beetjes helpen toch. :)
Succes met de printjes.

Gr.
René
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Vandaag print nummer 2 in elkaar gesoldeerd.
Maar eerst vanochtend mezelf eens een multimeter kado gedaan.
Deze week waren de actiestickers van de Karwei nog geldig B)
Kan ik de print nu ook controleren op correcte werking zonder deze aan de baan aan te moeten sluiten.

Maar uiteraard ook onder de baan aangesloten en vervolgens meerdere testrondes gereden. Ook nu weer geconstateerd dat alles correct werkt, zoals ik het zou verwachten.

Printplaat nummer 3, 4 en 5 kan ik nog niet aan gaan sluiten, want groene draad is op. Kan al wel de diodes op de printplaat solderen.
Dus dat is nog een leuk klusje voor morgen.

Groeten,
Ton.

Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Hoi Ton,

netjes die prints :thumbup:

Veel plezier vandaag met solderen ;)

Groetjes, John
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Hallo John,

Dat heb je mooi gedaan, ziet er prachtig uit :).

Gr.
Piwie.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2
Ik heb net jouw foto reportage en ook laatste update eens doorgelezen.

Mooi werk joh :thumbup:

Dennis
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Vandaag weer even een update.
Op 1 na zijn alle S88's nu voorzien van diodetruc 1 en 2.
De laatste moet nog aangesloten worden, maar dat ga ik pas doen wanneer de draaischijf wordt geplaatst.
De aansluitsporen daarvan worden op deze laatste S88 aangesloten.

Volgende wat op de planning staat, is de aanleg van de perrons.
Nu de bovenleiding er nog niet is, gaat dat wat gemakkelijker.
Om me alvast een beetje goed voor te bereiden ook weer wat leesvoer aangeschaft:


Beide boeken vertellen het een en ander over hoe het op en rond het station eruit moet komen te zien.
Ben dus weer even zoet.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Die rails heb je mooi geweathered, hoe heb je dat gedaan?
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Rails heb ik geverd met Humbrol Enamel 113 en een penseeltje (00)
Zie ook in dit bericht
Je moet wel wat geduld hebben...

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Ah! Leesvoer  8) :thumbup:

Dat heb je met deze hobby zeker nodig. Soms een boekje  :) Soms dit forum  :D
Re:Station Lybenort: Toepassen diodetruc 1 en 2 voorlopig afgerond; leesvoer
Hallo Ton,

Dat zijn 2 prachtige boeken, veel leesplezier :D.

Gr.
Piwie.
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Na eerst wat gelezen te hebben in de 2 boeken een paar posts eerder vermeld, ben ik aan de slag gegaan met de perrons.
Voordat de bovenleiding wordt aangebracht, worden eerst de perrons aangelegd.
Kan daar nu dan gemakkelijker bij, dan wanneer de bovenleiding is aangebracht.

Eerste punt waar ik me mee bezig hield, was de hoogte van de perrons.
Ik had al eens wat gelezen over 38cm über SO (Schienenoberkante) of 55cm über SO, maar wist niet goed wat dat betekende.
Het betekent de afstand gemeten in hoogte tussen de bovenzijde van de rails en de bovenzijde van het perron.
In het boek staat een overzichtje met de verschillende perronhoogtes die er zijn.

De volgende perronhoogtes zijn er (H0 hoogte tussen haakjes):

  • 38 cm (4,4 mm)
  • 55 cm (6,3 mm)
  • 76 cm (8,6 mm)
  • 96 cm (11,0 mm)

Ik heb gekozen voor 38cm. Bij Vampisol perronranden besteld.
Heb ze ondertussen al van een nieuwe basiskleur voorzien:


Op de baan heb ik latjes gelijmd waartegen de perronranden moeten komen:


En even een stukje los neer gezet om te zien of het op de juiste hoogte staat:


Met wagon erbij:




Onder de perronrand zit nog een cocktail prikkertje, zodat de perronrand op ongeveer 4,4mm hoogte uitkomt.
Eerst moeten de perronranden nog een beetje worden vervuild.
Eens kijken hoe ik dat het beste kan doen en met welke kleur-nuances.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Hoi Ton,

ga je het gedeelte tussen de perronranden volgooien met gips?

Kun je niet beter eerst alle perronranden aanbrengen en pas dan weatheren?

Groetjes, John
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Citaat van: Tilly op donderdag 22 maart 2012, 15:30:12
Hoi Ton,

ga je het gedeelte tussen de perronranden volgooien met gips?

Kun je niet beter eerst alle perronranden aanbrengen en pas dan weatheren?

Groetjes, John

ik zou het als ik jou was ook eerst allemaal aanbrengen zodat het wheateren mooi inelkaar overloopt
en ik zou er ballast tussen gooien ipv gips
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Hoi John, Oetbeem,

Ik weet nog niet zeker hoe ik de perrons op ga vullen.
Of met heel fijn zand en dan de bovenlaag donker verven, zodat het teer lijkt.
Of vullen met gips of modelleerpasta...

Weatheren nadat ze zijn neergezet is wellicht inderdaad een betere optie.
Kan het dan ook beter als een geheel uit laten zien.
Zal er komend weekend mee aan de slag gaan.

Groeten,
Ton.
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Hallo Ton,

erg gaaf die perronranden. Zou ze ook eerst vastzetten en dan wheateren met de airbrush.  Wordt er mooi zo, perrons volstorten met gips is mijn advies.

Succes met het project.

groeten Ronald  :)
Re:Station Lybenort: Perrons aanleggen
Ton,

Handig is foamboard om je perrons te vullen. Je kunt dan ook de latjes achterwege laten en de perronranden er tegen lijmen.

Foamboard is er in 3, 5 en 10 mm dik en overal te koop (boekwinkel, Pipoos etc) of op het web.

http://www.foamboarddirect.nl/

Gr, Ben.