Amaai, 't heeft nog lang geduurd alvorens die vraag kwam
- Er zitten witte 5mm LEDs in. (3.2 V - 20 mA)
- Ik heb een oude laptop voeding genomen, die 20V geeft, en 6A aankan. (1.6A is eigenlijk genoeg)
De LEDs staan per 5 in serie, samen met een 240 ohm weerstand.
Per lat zitten er 20 LEDs, dus 4 circuits van elk 5 LEDs
- Aan de bovenzijde heb ik een gleuf gefreesd in die MDF legplanken, 1,4 mm diep, en 1 cm breed.
(aangezien die MDF platen 1,8 cm dik is, zit er nog 4 mm dikte onderaan.
- Vervolgens met een 5 mm boor, de gaatjes op 10 cm afstand van mekaar geboord.
- Daarna een gaatje geboord door de achterwand, dat uitgeeft in die gleuf.
- Er loopt dus achterop de kast, een draad, die door elk van die geboorde gaten, in elke gleuf terecht komt.
- Hierop zijn de draden gesoldeerd, van de 4 LED circuits, alle draden liggen in die gefreesde gleuf.
Dit verklaart ook meteen waarom m'n rijtuigen en locs tegen de achterwand staan, anders vallen ze momenteel
in die gleuf.
Morgen komt er op elke legplank, een laagje ondoorzichtige plexi, van 2,5 mm dikte.
(daarna "verraad" echt niks meer hoe de bedrading in mekaar zit)
Daar bovenop komt nog een plastic profieltje, dat als rails dienst doet.
(is de perfecte afmeting, zoals een echte marklin rail, maar véél goedkoper, 2 euro per 2m50 !)
Ik was eerst nog van plan om stroomvoorziening te voorzien voor m'n loc- & rijtuigverlichting, maar
dat gaat volgens mij niet zo "clean" meer overkomen. (de ene reeks rijtuigen heeft gele verlichting,
de andere witte, sommige modellen zijn "feller" verlicht dan anderen enz ...)
Op een modelbaan is dat wel leuk, maar in zo'n vitrine moet het iets "cleaner" overkomen naar mijn smaak,
en dat zou het geheel alleen maar rommeliger maken.
Anderzijds ... Door dat gaatje achteraan, waar al bedrading door ligt, kan je gerust nog een soort van
"ringleiding" doorleggen, waarop je dan op elke legplank, echter rails kan aansluiten, om je loc- en
rijtuig-verlichting toch aan/uit te kunnen zetten.
(er kunnen gerust C-rails in, de hoogte tussen de legplanken is hiervoor meer dan voldoende)
Verder heb ik uiteraard ook zitten nadenken, om nergens schroeven te zien enzo, zelfs niet aan de boven- en onderkant !
(De plexi komt met "spacers" tegen het hout, alles zal "stofdicht" zijn, maar toch staat het plexi overal 1 cm van het hout af !)
Bij de bouw van de volgende kast (vrijdagnamiddag of zaterdag), ga ik een heleboel foto's nemen, zodat ik hier nadien een tutorial van kan maken, en op m'n site zetten
Maar hopelijk heb je toch al iets aan de hierboven beschreven uitleg ...
Ik had eerst gedacht om zo'n kasten "in serie" te beginnen maken, en voor een "forum prijsje" van de hand te doen,
maar al bij al heb ik het werk van zo'n kast toch een beetje onderschat.
Ik ben al gauw iets meer dan een halve dag bezig met één kast:
- frezen van die gleuvel, gaatjes boren voor die LEDs, zelfs met een "sjabloon" duurt toch nog lang ...
- daarna alles in mekaar zetten, en de gaatjes boren voor de bedrading
- alles schilderen
- LEDjes solderen, solderen, solderen ...
- Daarna nog de afwerking met plexi aan de buitenkant.
Kosten vallen reuze mee, dat wel ... voor 4 van die kasten, kom ik op minder dan 200 euro uit, da's nog geen 50 euro per kast !
(en dat is inclusief al het hout, plexi, schroeven, buisjes, bouten, magneetjes, verf enz ...)
In die tutorial zal ik alvast een "boodschappenlijstje" bijzetten, voor de mensen die het ding willen nabouwen
groeten,
Kris