Na wederom een langdurige periode van ziekte, toch nog wat tijd gevonden om te knutselen
Iedereen die m'n website zowat volgt, kent ongetwijfeld m'n kast met sterrenhemel & RGB verlichting, waar die mooie Marklin wereldbol staat in te pronken
(Dankzij AlbertJan)
Boven die wereldbol, zijn 3 glazen legplanken, van elk 95 x 95 cm. Desondanks dat er daar al meer dan een jaar, schaakborden op staan (gezamelijke verzamelwoede met m'n vrouw), was vanaf het begin toch al duidelijk dat we hierop trein-gerelateerde zaken willen "uitstallen".
Eerst was het idee om enkele Spoor 1 / LGB treinstellen aan te schaffen, maar al snel bleek die prijs nogal aan de hoge kant, voor iets
wat nooit gebruikt zou worden en alleen maar als "versiering" zou dienen.
Na wat rondkijken, bleek Trumpeter een versie van de BR52 als bouwpakket aan te bieden in schaal 1/35. (alsook een BR86, enkele wagons en een WR360, ik heb ze allemaal ondertussen) Aangezien we dit serieus wilden aanpakken, is ook meteen besloten om de extra PE-sets aan te schaffen voor deze bouwkits.
(bouwverslagen kan je in de "Tutorials" sectie terugvinden op m'n website)
Tijdens de bouw van de WR360 en zo'n gondola erbij, kwam de vraag naar boven of we gewoon een stukje spoor zouden neerleggen met die pronkstukjes op, ofdat we ineens
een volledig diorama zouden bouwen per glazen legplaat ...
Zodoende ben ik momenteel bezig aan m'n eerste diorama, in schaal 1/35 (wat veel zelfbouw betekent, en een goeie leerschool voor m'n 1/87 toekomstige scenery).
Aangezien electronica ook een hobby van mij is, begint dit diorama echter wat de spuigaten uit te lopen
Zo komt er in elk voertuig (zowel de autootjes als de locs), SMD LED voor/achter/binnen-verlichting, en komt er in de sokkel van elk diorama, een omkadering
met EL-wire, en een klein 2x16 karakters LCD schermpje met de naam van het dio, en tijds/datum aanduiding.
Tevens kan ik dan instellen wanneer de verlichting van het diorama automatisch aan/uit gaat enz ...
Ook zal er elk uur, even beweging zijn op de baan. De kraan die ik gebouwd heb om vanaf het laadplatform zaken in de truck te laden, zal elk uur even bewegen,
alsook zal de stoomloc z'n stoomfluit laten weerklinken, en komt er zowieso een walm stoom uit de stoomloc.
(ik heb een grote rookgenerator in Engeland gekocht, die op water werkt, er zit zelfs een klein ventilatortje in. Gevuld kan zo'n rookgenerator makkelijk een uur "voldamp" geven
Als klap op de vuurpijl, zit er zelfs een openhaard in het kantoorgebouw, waarop echte vlammen te zien zijn (doormiddel van een klein LCDtje)
Voor diegene die niet bekend zijn met schaal 1/35, de zaken die niet zelfbouw zijn, maar bouwdoosjes zijn, bestaan meestal uit véél te véél onderdelen.
Een stoeltje bevoorbeeld, moet je echt uit 8 delen bouwen: 4 poten, een zitvlak, 2 opstaande zijkanten en een rugleuning.
Een staande koe bestaat uit een linkerhelft, rechterhelft, 4 hoeves, hoofd, hoornen, staart enz ... Er komt dus véél putty en schuurwerk bij te pas
Verder zit er ook veel PE bij. (flinterdun messing), boutkopjes van 0,5 mm diameter die je van een mal moet snijden en ergens opkleven, zijn geen uitzondering.
(scharniertjes die uit 3 delen bestaan, amper 2 mm groot enz ...)
Op het bureautje bestaat het bureaulampje zelfs uit 6 onderdeeltjes !
Ook komt alles in één kleur, je MOET dus alles zelf schilderen
(Dit gezegd zijnde, om even duidelijk te maken dat er veel gepruts bij komt kijken)
Ook m'n vrouw werkt mee aan dit diorama, zij heeft onder andere de bomen al gemaakt, alsook de prikkeldraad voor rond de koeien-weide ...
Hieronder alvast een foto-impressie van dit "work in progress" ... Meer info & foto's kan je altijd terugvinden in de "Tutorials" sectie op m'n website
Wordt vervolgd ...
groeten,
Kris