Nieuws:

LAATSTE PAAR EXEMPLAREN! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Re: Marceltal: verder met de bouw

Gestart door lucdiels zaterdag 25 juli 2015, 10:32:03

Koeltrein en 1 gast bekijken dit board.
Re: Marceltal: VT 10501 SENATOR

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

Re: Marceltal: VT 10501 SENATOR
Luc,

Citaat van: lucdiels op maandag 05 januari 2026, 15:08:38Ik ga ondertussen treinen wisselen uit het schaduwstation en misschien kom ik wel aan filmpje toe. We zien wel...

Doe je best.  :thumbup:
En het is hobby, geen werken hè.

Henk
Re: Re: Marceltal: VT 10501 SENATOR
@citaat En het is hobby, geen werken hè.
Gelukkig zou ik zo zeggen: ik werk niet meer sinds 2022 of daaromtrent ;-)

Al het proberen om wat op te bouwen om uiteindelijk een baan te hebben, is meer dan genoeg - daarover later meer, als ik de tijd heb ... :lol:
Hallo iedereen,

Zoals reeds vermeld in enkele andere draadjes ben ik de voorbije twee weken op reis geweest naar Sri Lanka. Zodoende lagen de werken aan de spoorbaan dus stil.
Vandaag ga ik verder met de voortzetting van de sporen naar de draaischijf en de draaischijf zelf. Daaropvolgend komt de programmering van de draaischijf. Dat is dus voorlopig niet veel publicatiemateriaal voor het forum. Dus geen zorgen als het even stil blijft hier maar van zodra ik de draaischijf aan de praat krijg kom ik terug. Tenzij ik tussendoor wat treinen laat rijden, kwestie van de sporen levendig te houden, dan komt er een filmpje van die trein. Tot dan...

Luc
Re: Re: Marceltal: verder met de bouw
Heb je wel genoten van je reis naar Sri Lanka?

Fantasietjes op de baan

Sri Lanka 🤗 ; heb zelf ook enige tijd terug met de draaischijf gestoeid; met itrain easy , uitleg staat op mijn draadje. Succes Luc.
Citaat van: basjuh1981 op woensdag 28 januari 2026, 16:34:58Heb je wel genoten van je reis naar Sri Lanka?
Dat is wel een heel eigenaardige vraag? 🤔
@ Basjuh: waarom niet? Natuurlijk wel, schitterend weer en dito hotel, mooi land en vriendelijke mensen. Het lokale verkeer is wel heftig.

@ Wim: Ik heb dat alles reeds uitgetest tijdens mijn verblijf in Qatar. Je vind de beschrijving op de site van Windigipet. Nu dat toepassen op mijn huidige baan.

@ Herman: die vraag had ik nu ook...

Luc
Mooi dat je er genoten hebt!

Citaat van: hermanvk op woensdag 28 januari 2026, 18:16:20Dat is wel een heel eigenaardige vraag? 🤔
Want? Gewoon een vraag uit interesse :)
@citaat Die vraag kwam heel negatief over, dat is alles. ;-)

Citaat van: lucdiels op woensdag 28 januari 2026, 14:06:44Vandaag ga ik verder met de voortzetting van de sporen naar de draaischijf en de draaischijf zelf. Daaropvolgend komt de programmering van de draaischijf. Dat is dus voorlopig niet veel publicatiemateriaal voor het forum. Dus geen zorgen als het even stil blijft hier maar van zodra ik de draaischijf aan de praat krijg kom ik terug.

Af en toe een kleine update in de trant van:
- het gaat goed de rails liggen bijna.
- ze zitten vast aan de draaischijf.
- de draaischijf draait (de verkeerde kant op).
- etc.

:D  :D

en af en toe een kleine foto.

Henk
Citaat van: hermanvk op donderdag 29 januari 2026, 11:29:05@citaat Die vraag kwam heel negatief over, dat is alles. ;-)
Intonatie in tekst blijft lastig :)

Dit is positief bedoeld ;)
@ Bas: no hard feelings hoor...

@ Henk: die foto's zullen er komen als het railcomplex er ligt en dan wordt het inpassen van de draaischijf.

Luc
Citaat van: lucdiels op vrijdag 30 januari 2026, 09:01:57@ Bas: no hard feelings hoor...
Ook niet van mijn kant :)

Het is bijna weekend ;)

@citaat en  @citaat  @citaat

Dus tijd voor Happy Hour.  :-)  :-)

Henk
Apero-time... :-)
Hallo, vandaag een milestone bereikt in de bouw: de laatste wissel geïnstalleerd en aangesloten  :D , nu nog de rails naar de draaischijf met respectievelijke terugmeldingen.

Luc
 @citaat Uiteraard benieuwd naar foto's en video's... ;-)  :thumbup:
Citaat van: lucdiels op vrijdag 30 januari 2026, 16:46:33Hallo, vandaag een milestone bereikt in de bouw: de laatste wissel geïnstalleerd en aangesloten  :D

Citaat van: lucdiels op vrijdag 30 januari 2026, 16:44:27Apero-time... :-)

:D
Hallo,

hier twee foto's van de sporen naar de draaischijf. Nu komt de draaischijf aan de beurt.

Luc

Als het maar Zwitsers is.

Mooie overzicht foto's Luc. :favorite:

Groet Michel
Hoi Luc mooi overzicht over je modelbaan. Geeft goed beeld. Gr henk

Yes! Twee foto's.

Dank je wel Luc.

De draaischijf komt rechtsboven bij de gele "berg" op de foto?

Henk
@ Henk 2, IDD, ze ligt er ondertussen al en er heeft al een loc op gereden en de seinen werken al. Nu nog de sturing van PICommIT installeren. Dat is werk voor morgen. Daarna programmeren in Windigipet.
@ Henk 1, dit is alleen de westzijde. De baan is dubbel zo groot als wat je nu ziet.
@ Michel, met plezier gedaan.

Luc

doe maar een treintje

je zou ook hier een linker wissel ipv een rechter kunnen neerzetten.
Ziet er wat mooier uit  ;)

groetjes,

Ruud
 @citaat En het scheelt weer een S-bocht :)

@citaat  @citaat

Dat is zeker een overweging waard.
Geeft een rustiger en strakker beeld.

Henk
 @citaat
Die wissel zou dan met zijn aandrijving onder de brug komen te liggen waarbij het moeilijker wordt om een gat te boren voor de servoaandrijving. Ik moet ook rekening houden met de onderkant van de plank om servomotoren te plaatsen want als daar juist een draagbalk zit dan kan het gewoon niet. Daar werk ik dan noodgedwongen met aangepaste Märklin-wisselaandrijvingen. Dat is zo bij de achterste wissels. Dat werkt tot nu toe uitstekend voor mij.

Luc

Fantasietjes op de baan

Mooie opbouw Luc, toch sluit ik me ook aan bij Ruud qua L-wissel; toch eens uitproberen...
 @citaat Net mijn tekening gecheckt en op ,de plaats van een linkse wissel zit een balk, dat wordt dus een moeilijke bevalling om daar een servomotor te plaatsen. Verder zou ik ook de brug moeten verwijderen om een gat te kunnen boren. Met de aangesloten terugmeldingen vanop de brug is dat ook niet evident. Als ik een M-wisselaandrijving zou gebruiken moet ik een m83-decoder voor één wissel kopen, dat is een dure oplossing.
Ik ga het zo voorlopig laten en hou het in mijn achterhoofd. :wink:
Maar toch bedankt voor het meedenken. :thumbup:

Luc

Luc,

Als je nu aan de wissel die na de driewegwissel een recht stuk rails doet, dan ben je onder de brug vandaan.
Daarna een wissel die links afbuigt en aan het rechte stuk van de wissel een bocht.
Je krijgt dan tot en met de laatste wissel een recht stuk spoor en daarna pas een bocht.
Gaat dat lukken?

Henk 

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat maar dan wordt de onderlinge afstand tussen de rechter 2 sporen en de rest toch veel te groot? En last dat dan verderop nog wel?
Of begrijp ik je idee verkeerd, Henk?
 @ Henk: Als ik dat doe dan kom ik met het laatste spoor in het mangat terecht. En dan komt het tweede spoor niet meer onder de geplande kolenbunker en reeds geplaatste inspectieput.

Van de drie rechtse sporen dienen de linkse twee om de stoomlocs over de inspectiekuil en de kolenbunker te sturen. Het rechtse spoor dient voor de kolenbevoorrading van de bunkers.
De drie linkse sporen dienen voor de wegrijdende locs en geven bevoorrading van water en zand.
Het is misschien niet allemaal zoals in het echt maar mijn sporen zijn te kort om dat allemaal in eens te doen.
Maar ik ben daar blij mee...
Ondertussen is de draaischijf geplaatst maar ik wacht nog op de USB-verlengkabel om het allemaal te gaan afregelen en aansturen. De stroomvoorziening, seinen en verlichting werken reeds. Er heeft zelfs al een loc op de brug gereden. In Windigipet moet ik de intelligente draaischijf nog installeren en programmeren.

Luc

Swiss rail .. what else?

Luc,

Je bouwt de spanning wel op, het is wachten op de eerste beelden van de draaischijf in vol bedrijf. Maar we hebben geduld ...

Groeten,
Wico

Luc en Hans,

Dit is de situatie zoals ik die voor ogen heb.
Links de huidige situatie en rechts zoals ik het voor mij zie.

26-02-03 marceltal.JPG

De bocht wordt vervangen door een rechte rails en de rechtsafslaande wissel door een links afslaande wissel.
De rechte rails komt dan zoals ik het zie onder de brug.

Luc,

Je moet er maar even naar kijken.
Misschien kun je er nog wat mee.

Henk

Henk, dat is een goed voorstel en wordt gewaardeerd. Ik moet even kijken of de rechtse spoor niet te dicht bij het mangat komt. Verder wordt de afstand tussen het tweede en derde spoor van rechts groter en kan ik de kolenbunker er niet meer overzetten. Dat is nu zo gepland.
En eerlijk, ik zie er een beetje tegenop om alles wat nu reeds is aangelegd inclusief de inspectieputten nog te gaan wijzigen. Dat zijn wat draadjes, een servomotor, de inspectieputten, de aansluitingen met de draaischijf enz.

Ik denk er nog even over na, want ondertussen moet ik in Windigipet de draaischijf programmeren en dat is anders dan in versie 2015 die ik in Qatar heb gebruikt. Dus nog even lezen en uitzoeken hoe het juist moet met DTC draaischijfcontroller.

Luc