Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

Rijshoven - Lingedrecht: Perron langer gemaakt (11-05-2025)

Gestart door frenkievee zaterdag 09 mei 2015, 19:22:28

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Perrontegels en detail overkapping (20-04-2025)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Priegelwerk, Frank :thumbup:
Petje af hoor!  :cool:

Groeten,

Erik.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

@citaat
Dankjewel Erik.
Juist leuk dit soort gepriegel.
En het gepriegel gaat je goed af Frank. :thumbup:
Het is een plezier om naar je vorderingen te volgen/kijken.

Groet Michel
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Mooi Frank, dit is hogere modelbouwkunst  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Mooi gedaan Frank!
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Detail overkapping - vraagstuk opgelost (28-04-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Detail overkapping - vraagstuk opgelost (28-04-2025)
Verder met wat klein gepriegel en daarom even een tussenstand.

153. De kopse kant van de ligger is inmiddels voorzien van een profieltje (0,5 bij 3 mm), wat bij het lijmen in de kromming uiteraard even een poosje goed vastgehouden moet worden. Op het stukje zijn alvast de twee stukjes die nodig zijn voor een tussenstuk wat op een staander komt te rusten afgetekend. Hierover uiteraard later meer.

154. En als je dat rechtop zet, ziet dat er zo uit.

In een bijdrage op de vorige pagina had ik een vraag gesteld over het toepassen van een slank wissel en al dan niet handhaven van twee stukjes 2234 gebogen rails.

155. Als ik het bestaande spoor gebruik waar nu één 2234 in ligt en daar 'zomaar' een tweede 2234 als tegenboog aan vastmaak, gevolgd door een slank wissel, dan kom ik dus typisch niet goed uit. Een en ander ligt dan niet netjes in lijn met wat spoor 4 moet worden.

156. Dus het plan is nu om toch advies te volgen en het bestaande spoor op te breken en dit te vervangen door een stukje recht spoor zodat een en ander wel netjes uit komt (de aansluitrail komt hier niet, die lag toevallig binnen handbereik  ;) ).

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Rails weg en nog wat zaken (30-04-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Rails weg en nog wat zaken (30-04-2025)
Gisteren gelijk de koe bij de horens gevat en even op zolder bezig geweest.

157. Eerst het stukje spoor met daarin de 2234 verwijderd en (voorlopig) glad gemaakt.

158. Een stukje 2205 flexibele rails gepakt, uiteraard het meest slechte maar hier kon ik makkelijk bij, om te zien wat er eventueel mogelijk is om toch een kleine slinger neer te kunnen leggen. Ik denk dat dit wel een mooie oplossing kan zijn. Toch maar in de doos met flex rails kijken en daar een beter stukje uit halen.

159. en toen stond ik met die 2263 rechts wissel in mijn hand en keek naar het kopspoortje wat er ligt... Misschien dat wissel iets inkorten en daar een bedrijf vestigen of zo.

160. In het draadje van Johan (NL-modelspoor) de kunst afgekeken en ook wat van dat LED-filament besteld. Deze wil ik gaan gebruiken als TL balken voor zowel de perronoverkapping van Lingedrecht als bij het stationsgebouw van Lingedrecht-Polder.
En ik kreeg dus gewoon vier doosjes/bakjes met elk 20 van die dingen erin. Blijkbaar komt niemand aan de andere kant op het idee om ze dan even over te gooien in één zo'n bakje, maar goed: heb ik drie van die dingen voor reserve  :P

161. En als laatste: vandaag een laserprinter aan het werk gezet om te zien of de pictogrammen, borden, CTA-schermen en meer er een beetje hebbelijk uitzien. Ik moet zeggen: dat viel alles mee!! Eerstvolgende mogelijkheid zorgen dat het blad mooi vol is en dat op een vel van dat stickervel printen en dan eens zien hoe het is.

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Langsligger lijmen .... (03-05-2025)

Vandaag nog even wat tijd vrijgemaakt om met de langsligger te rommelen.

162. Eerst goed uitgemeten wat de juiste hart-op-hart afstand moet zijn van de sierelementen. Dat is (ook in H0) 8 meter, want zijn de afstanden tussen de steunen van de overkapping.

163. Een eerste proefpassing nadat het grove werk in elkaar zit.

164.

165. De langsligger deels voorzien van randen, zoals die ook om de staanders zitten. Dit geeft gelijk al veel meer stevigheid aan het geheel. Ook hier was het lijmen van de ronde delen weer een kwestie van inlijmen, dat iets laten drogen en dan een strookje van 3 mm breed en 0,5 mm dik goed stevig aangedrukt houden, tot deze niet meer loskwam.

166. Een eerste maatvoering voor het dak. Boven de steun ligt een geel papiertje met daarop de maten geschetst voor (het dak van) de overkapping zelf. Vanuit het hart van de steun gaat hij 5,5 cm naar links en naar rechts. Ik moet nog goed nameten of dit niet binnen profiel komt. 

Citaat van: frenkievee op woensdag 30 april 2025, 21:10:28En ik kreeg dus gewoon vier doosjes/bakjes met elk 20 van die dingen erin. Blijkbaar komt niemand aan de andere kant op het idee om ze dan even over te gooien in één zo'n bakje, maar goed: heb ik drie van die dingen voor reserve

Ik had bij mijn tweede bestelling (wel via een andere store) 3x 20 besteld. Wat ik kreeg waren maar 2 doosjes maar wel in het ene doosje 40 en het andere doosje 20.

Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 04 april 2025, 20:43:268) Ziet er netjes uit. :thumbup:
Je zou nog kunnen overwegen om voor de 3 regels onder "Reconstructie Station Lingedrecht" een streepje te zetten of de 3 regels te beginnen met een hoofdletter.

Dirk-Jan,

Zoals uit onderstaande foto blijkt: je had helemaal gelijk! Dus moeten er streepjes voor....

bron plaatje ergens in dit filmpje:
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Verlicht naambord op het perron (04-05-2025)

Verder met een tussendoortje.

167. Ik had al naamborden voor op de perrons gemaakt. Ik heb ooit een overzicht gekregen van de maten van een dergelijk bord, dus vandaag wat styreen van 0,5 dik gesneden en dit zijn de stukjes die ik wil gaan gebruiken om een en ander in elkaar te prutsen.

168. Daarbij hoort ook het rijgen van leddraadjes door een gaatje 0,85 mm (waarom die maat? Omdat ik toevallig dat boortje pakte....)

169. Ogenschijnlijk niks veranderd ....

170. .... maar van boven blijkt het toch een bakje te zijn.

171. Even een 3 volt batterijtje gepakt en de twee ledjes aangezet. In het echt is 't wat rustiger dan op de foto. Alleen je zult natuurlijk altijd houden dat je twee punten hebt, die verlicht zijn.

Je gemaakte verlichte naambord ziet er niet verkeerd uit Frank. :thumbup:
Ja dat met de verlichting op foto's dat lijkt altijd veel feller dan in de werkelijkheid.
Ook je gerommel aan de perronsoverkapping ziet er weer mooi en strak uit.

Groet Michel
Een slimme oplossing.  :thumbup:

Dag Frank.

Indrukwekkend gefreubel :thumbup:
Maar was één filament-LED niet beter voor de lichtbak?

Groeten,

Erik.

Dankjewel Michel!

Martin: dankjewel! Ik doe mijn best....

Erik: lekker ontspannen rommelen, maar wel bezig op de vierkante mm.... En ja misschien heb je wel gelijk wat betreft filament.
Ik heb nu van die dingen in huis, dus zal vanavond als het minder licht is even kijken wat dat doet.

Iemand trouwens een idee of die dingen te vijlen zijn zonder dat ze spontaan de geest geven?
zijn er dan zo kleine filament leds in string verkrijgbaar ; nOOds can not be cut to different lengths.

Snel ff bij de chinezen egzocht en in alle maten verkrijgbaar.Leuk en ga er alvast wat bestellen want is leuker dan die string zelf te maken

Dag Frank.

Citaat van: frenkievee op maandag 05 mei 2025, 13:08:59Iemand trouwens een idee of die dingen te vijlen zijn zonder dat ze spontaan de geest geven?

Is ingieten met hot glue wellicht een optie?
Daar wordt het licht mooi diffuus van  :idea:

Groeten,

Erik.
Nee ik zou niet aan de led filaments gaan vijlen. Je moet het zien als een mini printplaat met daarop leds de enige bescherming van die leds is de soort van gel/lijm laag die eromheen is gemaakt.
Zelf had ik er perongeluk één gesloopt door het pootje iets te dicht bij de gel laag te buigen. Doordat de laag brak was de verbinding van één led die er intern zat weg. Hield ik een draad direct tegen het punt van de breuk aan deden de overige leds het nog wel.

Citaat van: bellejt op maandag 05 mei 2025, 13:13:02Leuk en ga er alvast wat bestellen want is leuker dan die string zelf te maken
Als hierboven al gezegd: ik zag het in het draadje van Johan (NL-modelspoor) voorbij komen en had ook zoiets van: da's wel heel handig! En aangezien ik de nodige TL-verlichting wil maken, er een aantal witte besteld. Eens zien wat dat doen....

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 05 mei 2025, 14:58:38Is ingieten met hot glue wellicht een optie?
hmm, da's ook nog wel een idee. Moet ik voor dat bakje wel kijken hoe ik drie druppels van die lijm uit het pistool kan krijgen.....  :P

Dankjewel Johan, voor je uitleg! Dan moet ik daar ook wel rekening mee houden dus.

Een filament ledje gepakt en die in het 'bakje' geduwd en daar twee draadjes met batterij tegenaan gehouden.

172. Het resultaat met de camera in auto-stand.

173. Even wat instellingen van de camera (van de telefoon) aangepast en dan is dit het resultaat.
Voor de kenners: ISO 3200, F1,8 en 1/350s (foto hierboven: ISO 1000, F1,8 en 1/20s).

Het idee is nu wel dat ik even wat langere filamentjes ga bestellen.
Re: Rijshoven - Lingedrecht: Langsligger perronoverkapping (09-05-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Langsligger perronoverkapping (09-05-2025)
Deze week ondanks nachtdienst toch nog wat kunnen rommelen met de langsligger voor de perronoverkapping.

174. Tekenen en snijden

175. Grotendeels gesneden.

176. En gelijmd. Deze zijn allemaal weer opgebouwd uit drie laagjes: 2 van 0,75 mm dik styreen en ertussen een plaatje van 0,5 mm styreen.
De steunen komen om de 8 meter (9,2 mm) en met 11 steunen wordt dat dus een totaal van 80 meter, oftewel in het echt 92 cm + 1 cm oversteek aan weerszijden.

Verder met afwerken, zoals de 0,5 mm plaatjes op maat maken, de boel netjes vijlen en zo....

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Perron langer gemaakt (11-05-2025)

Re: Rijshoven - Lingedrecht: Perron langer gemaakt (11-05-2025)
Vandaag heerlijk mooi weer en daarom in de tuin diverse klusjes gedaan en vanmiddag en vanavond nog even een paar losse uurtjes besteed aan het perron.

177. Op zolder (best al warm....) de juiste maat opgenomen van het laatste stuk voor het perron. Het stuk multiplex had ik eerder al op de juiste breedte gemaakt en nu dan dus ook op de juiste lengte. Het gaat om het stuk waar de letters F t/m K op gekliederd staan. De totale lengte van wat je hier ziet liggen is ruim 1,35 meter.

178. Bij de letters ook op de juiste onderlinge afstand (8 H0-meter oftewel 9,2 cm) gaten gemaakt voor de steunen voor de overkapping.

179. En dan die even plaatsen voor een algemene indruk en sfeerbeeldje.

En net vanavond hoorde ik achter me een hoop geritsel. We hebben een dakkoffer en wat spul overdekt met een blauw zeil in de tuin staan.
Daartussen kon ik na heel voorzichtig kijken een flinke egel zien zitten! Altijd leuk!!

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.