Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...

Gestart door Nieuwenhuis zaterdag 05 juni 2021, 15:49:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk, leuk, leuk, Erik !
Bijgaand een plaatje uit Neu-Ulm met 2 van die jongens  :P
Scheetjes zijn het  :favorite:

Grtz Tony


11N.jpg       
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat Met een loopbrug ertussen, dan is het net het Faller hoofdkwartier, Tony!  :thumbup:

Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 21 februari 2023, 17:49:42In het klein zijn er wel een paar etages aan toegevoegd zie ik - een soort megalomanie?

Het bouwpakket staat er om bekend dat de begane grond in schaal H0 is, terwijl de rest van de verdiepingen eigenlijk schaal N is!
Maar het klopt dat de aantal verdiepingen niet overeen komt  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In 1974 wordt in Duitsland één van de grootste bouwprojecten uit die tijd opgestart:
bij Iffezheim (Baden-Württemberg) wordt in de Rijn een schutsluis met twee sluiskolken,
een waterkrachtcentrale, een vistrap en een overlaat voor teveel aan water aangelegd.
De bouw van dit 270m lange bouwwerk zou drie jaar duren en werd in 1977 opgeleverd.

Iffezheim is sinds 1858 bekend van de paardenrenbaan "Galopprennbahn Baden-Baden",
maar heeft sinds de jaren 70 meer bekendheid gekregen door dit enorme sluizencomplex.
De aanwezige grindwinning en kunststeenfabriek floreerde zich ten oosten van het dorp,
die, samen met de lokale handels- en ambachtsbedrijven, zo'n 1600 arbeidsplaatsen bieden.



Wellicht reden genoeg om voor Faller om hierop in te haken met een serie bouwdozen,
die zelfs aangevuld konden worden met wagons, om de kiezel te laden en te lossen:
B-193 Grind verladingssilo
B-194 Grind voorraadsilo
B-195 Grind opvoerband
B-196 Grind losplaats met opvoerband
   197 Zelflosser in de kleuren geel/blauw
Het opschrift op de Faller zelflosser met catalogusnummer 197 is 'OHU'
en deze afkorting staat voor Oberrhein-Handels-Union GmbH & Co..
De vier bouwdozen kwamen in 1975 in het programma en waren leverbaar tot 1990,
behalve de voorraadsilo (B-194), die stond na 1987 niet meer in de catalogus.

Faller Kieswerk 1975

Bron: www.conradantiquario.de

De Faller open onderlosser met catalogusnummer 197 'OHU' is van het type Fcs,
terwijl de originele wagons van het type Facs zijn, 4 i.p.v. 2 assen.
Op het Stummis Modellbahnforum staat de ombouw van een grindwagon met
draaistellen in twee delen (1 & 2) beschreven, van Fcs naar Facs dus.

Faller 197 OHU

Bron: www.marnan.eu

Schotterwagon OHU (Facs)

Bron: www.bahnbilder.de

Oberrhein-Handels-Union
De OHU werd in 1968 opgericht, in hoofdzaak als een handelsonderneming.
Tegenwoordig houdt het bedrijf zich bezig met de verkoop van zand, grind,
split, ballast, steenslag en recyclingmateriaal aan de Oberrhein.

Het hoofdkantoor van Oberrhein-Handels-Union GmbH & Co. KG bevindt zich
in Iffezheim bij Baden-Baden, met vestigingen in Breisach en Hausach.
Voor de verkoop richt de OHU zich voornamelijk in het gebied tussen Basel,
Stuttgart en Kaiserslautern, waarbij het transport plaats vindt via weg en spoor.

In januari 2004 is de Baustoff Logistik Südwest GmbH & Co. KG (BLS)
opgericht als een overkoepelende holding, tevens gevestigd in Iffezheim.

Op de site's van Rauscheröd, Ebenhöh, Ottendorf-Okrilla en Uhl staan fraaie oude beelden
van Kieswerken en Industrieverband Steine und Erden Baden-Württemberg e. V. heeft
zelfs een 360° location-view met interessante informatie: klik

Ik vond meerdere locaties van Kieswerken die ook enige overeenkomsten met de Faller-set hebben,
een aantal daarvan heb ik hieronder opgesomd, waarvan enkele ook een spooraansluiting hebben:
- Zum Steinbruch in Ortenburg (D);
- Kieswerk Sprotta in Doberschütz (D);
- Kies Lenz in Lensburg (CH);
- Kieswerk am Hardteck Wenzelburger und Stückle in Malsch (D);
- Kieswerk Meinerzhagen (D);
- Karl Schwarzl in Unterpremstätten (AU);
- Prachtige locatiefoto's van Kieswerk Lammert + Reese in Bodenwerder (D)

Deze bouwdozen zijn toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wow, wat een mooie bijdrage weer! Ik vind het telkens weer leuk iets te lezen over de achtergrond van min of meer universele Faller modellen. Ze hebben ergens hun oorsprong en zijn geen precieze kopieën, maar wel karakteristiek, specifiek of herkenbaar genoeg.
Heel anders dan de min of meer exacte kopieën die sommige andere merken presenteren. Die hebben ook hun charme maar het is toch anders. Er hoeft eigenlijk geen verklaring bij; het is wat het is, bijvoorbeeld het gemeentehuis van de gemeente X. Een foto is zo gevonden en model en origineel kun je simpel vergelijken. Dat is hier toch anders.

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dag Peter, dank voor jouw fijne reactie! :thumbup:

Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 05 april 2023, 16:56:01Ik vind het telkens weer leuk iets te lezen over de achtergrond van min of meer universele Faller modellen. Ze hebben ergens hun oorsprong en zijn geen precieze kopieën, maar wel karakteristiek, specifiek of herkenbaar genoeg.

Inderdaad: waar is het bouwpakket van afgeleid, dus wat diende destijds als een volledig voorbeeld
of juist ter inspiratie.

Bij het zoeken hiernaar kijk ik o.a. naar de tijdsgeest van vóór het uitbrengen van de bouwdoos.
Ook een lijst met specifieke zichtbare kenmerken van het bouwwerk, kan helpen bij het vinden
van een aanknopingspunt. Reclame-uitingen op het object zijn meermaals doorslaggevend geweest.

Vaak door mij gebruikte websites om (beeld)informatie te vinden zijn: Alte Modellbahnen,
Bahnbilder, Bahnbauten, Conrad antiquario, Wikipedia en Google zoeken op afbeelding.
En niet enkel digitaal, maar ook papieren catalogi van Faller en oude Faller Magazine's zijn
hierbij een bron van informatie.

Door Faller werden bepaalde onderdelen voor meerdere verschillende bouwdozen toegepast,
iets wat natuurlijk ook van invloed is op het uiterlijk van het eindproduct als geheel.
Ook het geschikt maken van de bouwdoos voor een gemiddelde modelbaan, door concessies te
doen aan de originele afmetingen qua schaalverhouding of qua indeling van de gevel, leidt
tot 'vervorming' van het origineel dat deze als zodanig niet meer herkenbaar is.

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 06 april 2023, 16:36:12Door Faller werden bepaalde onderdelen voor meerdere verschillende bouwdozen toegepast,
iets wat natuurlijk ook van invloed is op het uiterlijk van het eindproduct als geheel.
Ook het geschikt maken van de bouwdoos voor een gemiddelde modelbaan, door concessies te
doen aan de originele afmetingen qua schaalverhouding of qua indeling van de gevel, leidt
tot 'vervorming' van het origineel dat deze als zodanig niet meer herkenbaar is.



In de context van bovenstaand citaat de volgende bouwdoos: B-93 Bahnhof Zeven,
welke maar kort in het programma van Faller was opgenomen, namelijk van 1958 t/m 1964.

Faller B-93

Bron: www.marklin-users.net

Bij de introductie van drie nieuwe stations in de catalogus van 1958 (B-93 - Bhf. Zeven,
B-94 - Bhf. St.Urban 1958-1962 en B-95 - Bhf. Blumenau 1958-1963), staat het volgende vermeld:
 Dieser Bahnhof wird Denjenigen ansprechen, welcher Liebhaber solcher Modelle ist,
 die in der Wirklichkeit überall stehen könnten. In diesem Sinne Wohl die bestgelungene Form.

  Dit station zal diegene aanspreken, die liefhebber van dergelijk model is,
  die in werkelijkheid overal zouden kunnen staan. In die zin de meest succesvolle vorm.

Faller catalogus 1958
Faller 1958.JPG
Bron: www.conradantiquario.de

Dit impliceert dat de modellen niet conform een bepaald voorbeeld zijn, maar deels veel
overeenkomsten hebben met verscheidene stationsgebouwen en als zodanig herkenbaar zijn.
In 1959 komt catalogus E/859 uit, met hierin het Einzelteilsortiment van Faller.
Hierin staan sets met universele onderdelen, die reeds bij meerdere bouwpakketten uit het
asortiment waren toegepast. Zo ook set #2008 met daarbij vermeld: Mittelbau von Bahnhof 93.

Faller E/859

Bron: www.conradantiquario.de

Overigens waren die 'Einzelteilsortiment' ongeveer net zo kort in het programma als de
eerder genoemde drie bouwdozen van stations. Faller #2008 was verkrijgbaar van 1958-1960.
Drie jaar later nogmaals, maar dan als Faller #916 verkrijgbaar tot in 1965.

Faller 916

Bron: www.altemodellbahnen.de

Origineel?
Toch is Zeven geen fictief station of plaats: Zeven is een kleine stad in Noord-Duitsland (Rotenburg),
met iets minder dan 14.000 inwoners. Het stadje ligt langs de spoorlijn Wilstedt – Tostedt (Hamburg).
Ondanks het formaat heeft het het stadje wel twee stations (gehad): Bhf Zeven Nord en Bhf Zeven Süd.
Grappig om te vermelden is, dat in voormalig station Noord, thans een modelspoorwinkel is gevestigd.
Echter: beide stationsgebouwen lijken (of leken) geheel niet op de de bouwdoos B-93 ...

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Station Zeven reist al zo lang ik me kan herinneren op diverse modelbanen met me mee :-) .
Inmiddels omgedoopt tot "Altenstein" en eigenlijk moet dat Altenstein-Dorf zijn ;) .
Bij dag:
IMG-20230503-WA0006.jpg
Én bij nacht (met doorschijnende muren voor extra WOSA-puntjes :D )
IMG-20230503-WA0007.jpg
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De kruier is ook van het klassieke type met zijn smalle bagagekar; Marklin had 'm ook maar dan van metaal (zamac?), deze is "al" van kunststof.
Het hek op de voorgrond is oorspronkelijk een messing/koperen(?) sierrand afkomstig van een antiek -doch niet meer te redden- tafeltje uit het ouderlijk huis ;) .
Die hinderlijke witte draad moet ik nog eens uit het zicht halen ;) .
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In 1974 stond in het Faller Magazin Nr.97 al eens een bouwinstructie om "Zeche Heinrich" te bouwen,
met een groot aantal onderdelen uit de assortimentsdozen van Faller en 'een beetje handigheid'.
En volgens het artikel was het niet voor het eerst, Faller besefte goed dat kolen in de vorige
eeuw enorm belangrijk waren voor de spoorwegen, die ook zeer groot een onderdeel vormden
in de gehele kolen-industrie, voor wat betreft het verbruik en het transport ervan.
Het was voor Faller duidelijk dat er een bouwpakket van een mijnschacht moest komen.

Faller Magazin Nr.97 Okt 1974 - Fig. 6.jpg
Faller Magazine Nr.97 Okt 1974 Fig.6

De B-945 'Marienschacht', werd in 1983 geïntroduceerd als Faller Club Modell
met een fraai scenery-voorbeeld ervan op de Cover van de catalogus van '83.
En de 'Marienschacht' is nog steeds verkrijgbaar onder nummer 130945 (H0).
Maar ook schaal N is precies hetzelfde bouwpakket uitgegeven en nog steeds
verkrijgbaar onder nummer 222190, waarbij het de naam 'Köningsgrube' heeft.

Faller catalogus 1983

Bron: www.archiwum.allegro.pl

De begeleidende tekst in de catalogi bij beide bouwpakketten luidt als volgt:
Mit der Förderanlage, bestehend aus Schachthalle mit Fördergerüst und Fördermaschinenhaus
Met het transportsysteem, bestaande uit het schachthuis met hijsinrichting en machinehuis.

De constructie van de schachtbok (Fördergerüst) is van het type stutschacht
(Strebengerüste) en er is een dubbel (Zweigeschossig) schachthijssysteem aanwezig.
Het schachthijssysteem (Koepe Förderung) werkt met tractieschijven en is vernoemd
naar de uitvinder ervan: Carl Friedrich Koepe (1835-1922).



Voor de zoektocht naar het voorbeeld is bovenstaande informatie enigszins van belang
in combinatie met overige zichtbare kenmerken, zoals de vermelding van 'Ruhrkohle AG'.
Die, samen met de scenery-beelden, aangeven dat het hier dus een kolenmijn betreft.
Eén die in schaal H0 de naam 'Marienschacht' heeft gekregen en in schaal N 'Köningsgrube'.

Wanneer er op die beide benamingen wordt gezocht, zijn dit de meest aansluitende resultaten:
1. De 'Marienschacht' in Bannewitz bij Dresden,
   deze mijn produceerde steenkool van 1886-1930;"

   
   Bron: www.wikipedia.de   

2. De 'Marienschacht' in Partenstein bij Wurzburg,
   deze mijn produceerde bariet van 1840-1948;
   

3. De 'Marienschacht' in Wölsendorf bij Neurenberg,
   deze mijn produceerde lood en zilver produceerde van 1896-1979;
   

4. De 'Marienstein' in Waakirchen bij München,
   deze mijn produceerde  steenkool produceerde van 1850-1962;

   
   Bron: www.akpool.de

5. De 'Königin Marien Schacht' in Claustal Zellerfeld,
   deze mijn produceerde lood en zilver produceerde van 1856-1930;

   MariensteinBergwerk1910.JPG
   MariensteinBergwerk 1910

6. De 'Königsgrube' in Herne Röhlingshausen bij Arnberg,
   deze mijn produceerde steenkool produceerde van 1860-1961.

Zeche Königsgrube, Schacht Gustav

Bron: www.mindat.org

7. De 'Königsgrube' in Antfeld bij Brilon,
   deze mijn produceerde steenkool produceerde van 1860-1961.
   Hier heb ik geen noemenswaardige afbeeldingen van kunnen vinden.

Verder is er ook nog gezocht op enige gelijkende visuele eigenschappen,
wat de volgende meest gelijkende resultaten opleverde:
1. De 'Eduardschacht' in Alsdorf
2. De 'Zeche Präsident' in Bochum
3. De 'Ottiliae-Schacht' van Grube Rosenhof in Claustal
4. De 'Zeche Minister Stein' in Dortmund
5. De 'Hohenfels' in Wehmingen bij Hannover
6. De 'Knesebergerschacht' in Knesebeck (mijnmuseum)
7. De 'Grimbergschacht' in Siegen
8. De 'Fortuna-schacht' in Solms
9. De 'Niederdielfenschacht' in Wilnsdorf

En zelfs buiten Duitsland zijn nog op uiterlijk vergelijkbare resultaten gevonden:

1. In Lothringen (Frankrijk) van de voormalige kolenmijn 'Vuillemin' (Schacht 2)
2. In Namen (België) van de voormalige pyrietmijn in Vedrin

Er kan voorzichtig geconcludeerd worden dat Faller voor de B-945 in ieder geval geen
fictieve naam heeft verzonnen, waarbij het uiterlijk van het geheel een mengeling is
van diverse verschillende uitvoeringen in de werkelijkheid. Het basisontwerp van een
schachtbok was immers in de jaren '70 al eens in zijn geheel uitgedacht!

De scenery van deze bouwdoos is een stuk compacter dan de werkelijkheid meermaals toont,
iets wat we wel vaker bij Faller hebben gezien. Niet zo vreemd, we weten allemaal dat
de beschikbare ruimte voor onze hobby altijd te weinig is!

Een compacte kolenmijn is commercieel gezien enorm interessant: op deze wijze valt er
een geloofwaardig (kolen-)industriegebied te realiseren op de modelbaan, iets wat Faller
maar al te graag liet zien in de catalogi. Bovendien waren er natuurlijk ook al een
aantal industriële bouwdozen uitgebracht die hiermee prima gecombineerd konden worden,
waarbij te denken valt aan de grindverlading van halverwege de jaren '70.
In de jaren volgend werd dit programma enkel maar meer aangevuld met o.a. een grote
bekolingsinstallatie B-148 in 1984 en de fraaie portaalkraan B-164 in 1985.

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ook al in december 1966 werd in Faller Magazin 56 over het onderwerp gepubliceerd:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mooi verhaal weer over de steenkolenmijn, Erik :thumbup: . En inderdaad steenkolenmijnen en stoomtreinen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden: de stoomtrein heeft kolen nodig van de mijn en de mijn heeft de stoomtrein nodig voor het vervoer :o) .

Als het origineel al bestaan heeft blijkt het moeilijk te vinden; 1. In Lotahringen (Frankrijk) van de voormalige kolenmijn 'Vuillemin' (Schacht 2) lijkt er eigenlijk nog het meest op vind ik. In ieder geval het vierkante schachtgebouw met rondom het typerende schuine dak. Op de foto's lijkt een soort stortluik op de 1e verdieping zichtbaar en zoiets heeft de Marienschacht van Faller ook op ongeveer die plek. Of zie ik nu dingen omdat ik ze wil zien ;) ?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 @citaat  @citaat Bedankt voor de prachtige aanvulling, Patrik!  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...


Station Bergheim kwam met catalogusnummer 108 op de markt met begeleidende tekst:
In Oberbayerisch-Schweizer Baustil, für Anlagen mit Gebirge bevorzugt (1952).

Faller catalogus 1957

Bron: www.conradantiquario.de

De eerste uitvoering van dit schattige bergstationnetje was van 1952 tot 1965
verkrijgbaar in Holz und Pappe (Gemischtbauweise). De tweede en laatste versie
was van plastic en stond als bouwpakket B-108 in de catalogie van 1966 tot 1989.

Faller B-108

Bron: www.onkelfranz.de

Tussen Keulen en Maastricht ligt het plaatsje Bergheim in Nordrhein Westfalen (D).
Hier is een treinstation aanwezig, maar dat is een totaal ander gebouw dan de bouwdoos B-108.
Ruim 400km zuidelijker, tussen Freiburg im Breisgau en Nancy ligt een plaatsje in Haut-Rhin (F)
met de identieke naam, echter zonder een spooraansluiting of station met deze naam.

Nee, voor het voorbeeld van Faller's station Bergheim moeten we hemelsbreed
nog zo'n 300km verder, naar het dorpje Klais in de gemeente Krün (D), wat in
Oberbayern tussen Insbruck en München in ligt, nog geen 10km van de Oostenrijkse grens.
Het opschrift op de gevel van het station aan de spoorzijde luidt: Höchstgelegener Bahnhof höhe 933m

Bahnhof Klais (Krün)

Bron: www.de.wikipedia.org

Pas wanneer we dit station vanaf de spoorzijde bekijken en daarbij denkbeeldig
de kleine uitbouw aan de linkerzijde vervangen voor het rechterdeel van het gebouw,
is de gelijkenis met Faller's station Bergheim compleet.
De uitbouw aan de spoorzijde met deur en twee vesters en zinken dak, van het hoofdgebouw
de toog met deuren erachter en aan de straatzijde de deur en vesters, het zijn allemaal
grote gelijkenissen waarbij de afwijking zit in de uitvoeringsvorm of juist de aantallen.

Faller station Bergheim

Bron: www.AlteModellbahnen.de

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hoe heb je het kunnen vinden, Erik? Klais???
Dat Herr Faller de naam Bergheim passender vond, valt te begrijpen. Het stationnetje doet huiselijk aan en het ligt hoog(st) in de bergen.
En de dichterlijke vrijheid is bij Faller altijd groot geweest. Ook nu weer, een raampje anders, of een uitbouwtje. En zo wordt het vanzelf een min of meer universeel toepasbaar bergstation voor ieders eigen Heimanlage.
Net zoals de kolenmijn. Geen exacte kopie maar een interpretatie... Mooie bijdragen weer!

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wat is dit toch een leuk topic :) .
En goed gevonden weer, Erik :thumbup:  :thumbup:  :thumbup: .
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 23 augustus 2023, 13:16:48Hoe heb je het kunnen vinden, Erik? Klais???
Niet zo moeilijk, staat zoals alles al op 't internet, maar om de pret niet te bederven ga ik de bronnen van Erik niet verklappen, maar ik weet waar hij de mosterd haalt  ;)
Wel zeer verdienstelijk en interessant om dit hier allemaal bij elkaar te brengen, dit wordt een zeer compleet overzicht!
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Bijna alles staat op internet ...

Ik maak er geen geheim van waar de 'mosterd' vandaan komt  :wink:
De meeste informatie is te vinden in de oude Faller Magazine's.
Een aantal staan er op internet en ik heb er zelf ook hoeveelheid.
Met aandachtig lezen in juiste tijdsgeest kom je een heel eind!

Iedere bouwdoos krijgt een archief, gelinkt aan de overzichtslijst.
Hierin komen alle gevonden linkjes, afbeeldingen en teksten e.d.,
totdat de informatie compleet is om in dit topic te 'publiceren'.
Zodoende komt alle Faller informatie overzichtelijk bij elkaar.

De meeste van de geraadpleegde bronnen die ik op internet vond,
waar Faller bouwdozen aan bod komen en informatie is gevonden:
- Conrad Antiquario
- Forum Alte modellbahnen
- Forum Märklin Users
- Forum Slotracer Online
- Atlas First Generation Building Kits
- Wolfi's Modelleisenbahn Seiten

Groeten,

Erik.

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ditmaal over de baanwachtershuisjes die Faller heeft uitgebracht in de B-serie.
De eerste is bouwdoos nummer B-130, die van 1955 tot en met 1960 in de catalogus stond.
De tweede bouwdoos met nummer B-132 die van 1960 tot 1990 bij Faller verkrijgbaar was.



Een overlap dus in 1960 en in de catalogus van dat jaar staan beide bouwdozen op één pagina.
Goed te zien dat er enkele kleine verschillen zijn, maar tevens ook grote overeenkomsten.
Van 1985 tot 1990 werd bouwdoos B-174 ook nog uitgebracht als Faller Club Modell:
een samenvoeging van het baanwachtershuisje en een dubbele overweg met beweegbare slagbomen.

Faller catalogus 1960
Faller catalogus 1960-61.JPG
Bron: www.conradantiquario.de

Ook dit is weer een bouwwerk waar meerdere voorbeelden van zijn, in plaats van één specifieke uitvoering. Het beteft hier doorgaans de benaming voor de dienstwoning van de baanwachter.
Een wachter is een benaming voor iemand die beroepsmatig toezicht houdt op wat er gebeurd.
Voorbeelden hiervan zijn baanwachter, blokwachter, brugwachter, overwegwachter en tunnelwachter.
Veel van deze beroepen zijn vanwege de moderne automatiseringen inmiddels overbodig geworden.
In de 'Enceclopedie der Spoorwegen' uit 1912 van Baron Victor von Röll wordt uitvoerig beschreven welke eisen er destijds aan een baanwachtershuis werden gesteld.

Een aantal voorbeelden van dergelijke dienstwoningen met gelijkenissen / overeenkomsten met beide bouwpakketten:

Bahnwächterhaus Hessental

ron: www.eisenbahnstiftung.de

Bahnwächterhaus Schenkenzell

Bron: www.eisenbahnstiftung.de

Bahnwächterhaus Freiburg

Bron: www.badische-zeitung.de

Bahnwächterhaus Nackersteinach

Bron: www.eisenbahnstiftung.de

Deze bouwdoos is weer toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 :) Mooie bijdrage heb je weer gemaakt. :thumbup:
Foto 2 met die langsrijdende stoomlok ziet er wel idyllisch uit.
 B) Een mooi huisje zo tussen de bergen, het zal best goed toeven daar zijn geweest, een mens kan het slechter treffen.

N.B. Ik heb er mijn bureaublad van gemaakt, wel leuk voor een tijdje.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuk weer Erik, én goed gevonden :thumbup: .

B132 heeft wel heel veel overeenkomsten met Hessental!
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ditmaal een inkopper, namelijk de bouwdoos met Raadhuis Alsfeld waarvan het voorbeeld staat in ...
Alsfeld.
De B-936 'Rathaus Alsfeld' was als Faller Club Modell beschikbaar vanaf 1979 tot 1990.
Ook Kibri heeft deze in het programma (38900).



Het raadhuis is gebouwd tussen 1512 en 1516 door meester Johann en gerenoveerd tussen 1983 en 1985.
De stenen benedenverdieping vormt een hal met bogen, die van 1512 tot 1514 gebouwd is, deze diende vroeger als markthal.
Op zolder werd het jaartal 1516 teruggevonden, terwijl de bovenverdieping pas in 1591 en 1604 werd voltooid.
In 1760 werden de torenspitsen die de erkers bekronen verwijderd. De torenspitsen die heden ten dagen zichtbaar zijn, zijn reconstructies: die aan de voorzijde van het pand van 1910-1911 en die aan de achterzijde van 1967-1968.

Faller B-936

Bron: http://www.altemodellbahnen.de/

Bouwstijl
De bouwtechnische bijzonderheden zijn die van de renaissance, de uiterlijke vorm daarentegen is laat -gotisch.
De raadzaal heeft nog de oude beschilderingen uit 1577 en 1655 en de rechtszaal heeft een pronkdeur met fraai inlegwerk.
Alsfeld werd in 1975 onderscheiden als Europese modelstad van Monumentenzorg door de Raad van Europa.
In het 'Architekturmuseum' van de Technische Universität Berlin zijn meer dan 100 prachtige bouwkundige tekeningen verzameld van dit gebouw.

Het wapen van Alsfeld

Bron: www.wikipedia.de

Origineel

Bron: www.oldthing.de

Ik ben zelfs dit gebouw op internet als zelfbouwprojekt in H0 tegengekomen:

Zelfbouw

Bron: www.altemodellbahnen.de

Deze bouwdoos is toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Leuke serie, Erik.

Zelf ben ik ook altijd een groot Faller-fan geweest. En vandaag de dag nog steeds. Ik heb er nog behoorlijk veel van liggen, zowel gebouwd als (nog) ongebouwd.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Inderdaad, soms bouwde ook Herr Faller een echt bestaand optrekje vrijwel exact na. Leuk dat je hier de historie ook van bent nagegaan, Erik!

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ha Erik,
Dank voor weer een mooi verhaal bij het model.
Faller heeft dit model ook in een andere  kleurstelling gemaakt als onderdeel van de set 190377.


Hij staat ook aan het marktplein in Ellensdorf.

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Dank voor deze toevoeging van zowel doos als model in een andere kleurstelling, naamgenoot! :thumbup:

Ik meen nog ergens gelezen te hebben, tijdens de 'research', dat er bij de restauratie-werkzaamheden de verkeerde verf is gebruikt en alles opnieuw moest.
Wellicht een soort knipoog van de gebroeders Faller ... :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
 :O Wat een werk !  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een aandenken uit de jaren 80 van de vorige eeuw; deze reclame-uiting hing toen bij mijn toenmalige "hofleverancier" in de winkel aan het plafond. Nu nog steeds bij mij op de treinenkamer:

De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Een relatief jonge bouwdoos in de B-serie van Faller is die met nummer B-583, de Klokkenkiosk.
Toch kan ik niet goed achterhalen wanneer deze bouwdoos op de markt kwam, ik vermoed rond 1988.
De Klokkenkiosk is in ieder geval nog steeds verkrijgbaar onder het nummer 180583



Het origineel van deze klokkenkiosk in Wilhelminische bouwstijl
stond in Frankfurt in de periode van nog voor de eerste wereldoorlog.

Faller B-583
 
Bron: www.faller.de                                                 Bron: www.willhaben.at

Algemene geschiedenis
De klokkentorens werden in het laatste, derde deel van de 19e eeuw in
verschillende delen van Frankfurt gebouwd als puur functionele gebouwen,
zij het zeer decoratief, in overeenstemming met de smaak van die tijd.
De meeste klokkentorens zijn in de jaren '20 en '30 van de 20e eeuw gedemonteerd
omdat na 30-40 jaar de torens, die veelal van plaatstaal waren gemaakt, deels
verroest of vervallen waren, niet meer functioneerden of de economische groei in de weg stonden.
De klokkentorens bevonden zich meestal direct aan straten of op kruispunten.

Uhrturm Frankfurt

Bron: www.altfrankfurt.com

In 1882 bouwde het 'Verschönerungsverein' een klokkentoren tegenover de Opernplatz,
op de hoek van de kruising Hochstraße en de Große Bockenheimer Straße.
Door de Frankfurters werd deze straat ook wel Freßgasse genoemd,
vanwege de vele eetgelegenheden die er sinds jaar en dag gevestigd zijn
en sinds 1977 is het de officiële benaming en een toeristische trekpleister.
Deze klok stond niet op een pilaar, maar op het Kartenvorverkaufshäuschen van de
nieuw gebouwde opera (1877-1880). Deze toren verving op dezelfde plek de klokkoepel
op de wagenweegschaal, die niet meer paste bij de chique sfeer van de opera en het Operaplein.

Kartenvorverkaufshäuschen
Uhrturm Fressgasse.jpg
Bron: www.fws-ffm.de

Fuhrwerkswaage mit Uhrtürmchen
Uhrturm Fressgasse Waage.jpg
Bron: www.fws-ffm.de
 
Deze bouwdoos is toegevoegd aan de INDEX

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Wellicht een aardige aanvulling op de index:



Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Zeker een mooie aanvulling, Hans :thumbup:

Maar ... enkel als je kan vertellen wat het voorbeeld van deze bouwdoos is (topic titel)! Ik ben er nog steeds niet achter :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 04 december 2023, 17:28:11Maar ... enkel als je kan vertellen wat het voorbeeld van deze bouwdoos is (topic titel)!

Ha Erik,

Ja, toen ik het eenmaal geplaatst had realiseerde ik mij dat ook. Volgens mij is het dan ook een fantasiemodel en dus niet op een voorbeeld gebaseerd. Dan hoort het hier eigenlijk niet thuis en mag mijn bijdrage verwijderd worden hoor. Bouwdoos B-380 had ik ook voor jou gefotografeerd maar zal ik hier niet plaatsen. Een afbeelding / verwijzing van / naar het origineel (als dat al bestaat) is niet te vinden. Dus dat zal dan ook wel een fantasie model zijn.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat Het aardige is dat de fantasie-modellen van Faller meestal wel zijn terug te voeren op iets wat wel bestaat of ooit bestond.
De simpele een-op-een kopieën zijn er natuurlijk ook en dan kun je een beetje vergelijken of het wel goed genoeg is gelukt. Veel leuker is het de inspiratiebron te vinden van een klassiek bouwpakket.
Dus misschien is er wel een of ander fonteintje in de jaren 50 in een onbekend parkje gezet waar Herr Faller op een mooie pinksterdag op stuitte en bedacht hoe er met een klein pompje en echt water...
Wie weet, gaan we het ooit vinden.


Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Vroegah.., op mn 1e baan(tje) had ik ook zo'n fontein.
Deze had onder de baan een potje met schroefdeksel, waar het pompje in hing.
Het water was mij niet zichtbaar genoeg, dus had ik er blauwe Ecoline verf bij gedaan.
Later zijn er zelfs lampjes op de bodem geplaatst, onder water, op de plek waar het water in de bak terecht kwam.
Die lampje waren dichtgeschilderd, waar het metaal vd fitting in contact kwam met het water.
Echter die lampjes waren best snel overleden en toen bedacht ik dat de spanning zo laag zou zijn dat er onder water niks mee zou gebeuren zonder isolatie, dat resulteerde in een storingsloos funktioneren van de fontein (met verlichting).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 06 december 2023, 00:25:26Het aardige is dat de fantasie-modellen van Faller meestal wel zijn terug te voeren op iets wat wel bestaat of ooit bestond.
...
Dus misschien is er wel een of ander fonteintje in de jaren 50 in een onbekend parkje gezet waar Herr Faller op een mooie pinksterdag op stuitte en bedacht hoe er met een klein pompje en echt water...

Tja Peter, daar had ik ook wel aan gedacht :roll:
Maar bij die zoektocht kwam ik niet verder dan de Knabe mit Fisch&Krause van Fritz Nolde, die sinds 1958 in Berlijn staat.

Geen één op één voorbeeld, maar: het bronzen beeld, de spuwers aan de vierkante sokkel, de vorm van het waterbekken, de bankjes eromheen en de bescheidenheid van het geheel zijn hierbij wel overeenkomsten met de fontein van Faller.
Zou dit een inspiratiebron geweest zijn tijdens een bezoek aan Berlijn ergens eind jaren '50?

En voldoet dit dan als 'voorbeeld' in de context van dit topic?  :roll:

Groeten,

Erik.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hoi Erik,

Nou ja, het ronde bassin, bankjes eromheen. En een menneke erbovenop, niet met een vis, maar een eend of gans...
Zomaar een modelletje maken van een kunstwerk is plagiaat. Zadkine was ook niet blij met de theelepeltjes met 'Jan Gat' erop. Dus het zou kunnen dat Faller een creatieve bui had...

Groet,

Peter
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Hoi Erik, Rob en Peter,

Wat het, achteraf gezien onterecht, plaatsen van een "simpel" bouwpakket van ons geliefde merk al niet teweeg kan brengen. Nooit gedacht maar wel erg leuk om jullie reacties te lezen!  :thumbup:

Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Om eerlijk te zijn: ik zie te weinig gelijkenis met die fontein in Berlijn en die van Faller.
Wellicht gewoon een fantasiemodel.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat

Wat mij betreft een open deur; eerlijk gezegd staat het volgens mij in alle reacties zo te lezen.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Ik gaf slechts antwoord op de vraag die Erik stelde. En in "alle reacties" daarop (welgeteld 2) lees ik dat maar 1x terug ;) .
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat

Dat is ook wel weer zo!  ;)  :thumbup:
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De bouwdoos en zijn voorbeeld; moet die bouwdoos dan van Faller zijn of mag het ook Kibri zijn?
Of is dat absoluut :offtopic: hier?
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
De topic titel is ooit aangepast van "Faller en het voorbeeld ..." naar de huidige titel. Juist omdat bouwdozen van alle merken welkom zijn.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
@citaat oh ja, dat is ook zo, al heeft Faller volgens mij wel de voorkeur bij Erik ;) .

Twee Kibri bouwdozen dan dit keer. Ze staan al jaren in Altenstein-Stadt, überdeutsch zou je denken maar niets is minder waar want de originelen staan gewoon in Dordrecht aan de Wijnstraat 239 en 241.

Wijnstraat 239 was een filiaal van De Twentsche Bank en nummer 241 was Taveerne Ter Merwe.
Bij Kibri respectievelijk bouwdoos nummer 8310: "Algemene Bank" en 8312 of 8367: "taveerne Ter Merwe", deze is er in baksteenkleur overeenkomstig het voorbeeld, maar er is ook een geel/beige versie.

De achterkant van de Twentsche Bank in Altenstein-Stadt:
IMG-20240102-WA0002.jpg

En taveerne ter Merwe "vermond" als Gasthaus Goldener Löwe:
IMG-20240102-WA0001.jpg

Kibri 8310 (bron: Bahnbauten)
8310.jpg

Kibri 8312 (bron: Aquarius Age SAGL)
plastic-model-kit-scale-1-72-italeri-messerschnitt-bf-109-new-in-open-and-damaged-box.jpg

En de originelen in Dordrecht, toen (bron: beeldbank regionaal archief Dordrecht):
serveimage.jpeg 

En nu (bron: OnzeSteden.nl):
6.jpg
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
En ik ben uiteraard niet de eerste die deze bouwdozen naast hun voorbeeld zet:
klikkie: NMLS
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Dat zijn weer mooie bijdragen aan deze leuke rubriek.

Ga vooral zo vetder‼️👍

Mvg Hans
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In december was ik op een beurs in Zutphen, en pal voor sluitingstijd viel ik voor een barrel van € 5,-

Deze dus (maar minder fraai):


Dat station ligt/lag aan de smalspoorbaan tussen Brig en Zermatt maar is me in 2023 niet opgevallen toen ik er langs kwam.

Een foto van de lokatie staat o.a. hier (2018) en daar (2008).
Een foto uit 2005 van jlippert vind ik zelf heel typerend,  vanwege de geelgestreepte perronranden. Een tijdsbeeld. Want ik zie die strepen nog zelden (wel nog in Italië, niet meer in Zwitserland)

Faller bracht het station meerdere malen uit o.a. als 190098 en als 191730.

Omdat het gebouw oorspronkelijk eerder door Pola op de markt is gezet, mag je aannemen dat het ook een laag Faller nummer heeft gehad.
Gezien het uiterlijk van het gekochte exemplaar neem ik aan dat dit exemplaar van vóór de Pola tijd stamt. Vermoedelijk Quick, want het staat in de catalogus van Pola-Quick-H0 (1967). Zo steunt het afdakje b.v. op (afgebroken) groene plastic steunen. En zijn alle deuren en kozijnen groen, en de balkons (aan de kopse kanten) zijn afgebroken (in 2008 ontbreken balkons bij het voorbeeld, in 2018 zijn ze er wel). Bloembakken ontbreken. Allemaal wat simpeler. Op de bodemplaat ontbreekt de naam van de maker.

Ik heb het station op dit forum ook zien staan op de baan van Harold en Alex (in een van hun eerste bijdragen, #8).

Ik heb het gebouwtje overigens gekocht om de Japanse zaag in te zetten.
Want het leek mij meer op het schoolgebouw in Binn (VS-Obergoms) dan op een stationsgebouw (in VS).
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Mijn 3071 meegenomen naar het NTM :
RAm NTM.png
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
In de Fleischmann-catalogus van 1969 zat in het middendeel ook een aantal pagina's van Pola Quick-scenery. Ik kan mij nog goed herinneren de foto die daar in stond van het echte stationsgebouw van Sankt-Niklaus, niet van het model. Ik heb een PDF-bestand van die Fleischmann-catalogus maar die pagina's met huisjes komen daar helaas niet in voor. Maar ik weet nog goed hoe die foto er uitzag: het stationsgebouw met daarachter die bergen. Als 8-jarige die toen nog nooit bergen in het echt had gezien, vond ik het een imposant gezicht.
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
St. Niklaus stond op mijn baan en staat nu op de in aanbouw zijnde "4-Jaargetijden" Baan van de MSG/Den Bosch





Groet, Anne W
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: De bouwdoos en zijn voorbeeld ...
Citaat van: ErikW op woensdag 17 januari 2024, 15:46:49Mijn 3071 meegenomen naar het NTM
Leuke foto, maar geen bouwdoos...