Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 39335 Vectron NS

Gestart door mDDM dinsdag 10 januari 2023, 21:38:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Märklin 39335 Vectron NS
Sinds kort ben ik in het bezit van dit fraaie model.

Pluspunten: de loc rijdt vrijwel geruisloos en zet zich zeer soepel zonder enige schok in beweging. Ook het geluid klinkt goed. Ik kan overigens niet beoordelen of het klopt. De loc heeft cabineverlichting en kan verschillende front/sluit/rangeer/gevaarseinen tonen. Een van de stroomafnemers is conform het grote voorbeeld bedoeld voor gebruik op het Nederlandse net. De loc heeft de nieuwe lage Märklin kortkoppeling en kortkoppelmechaniek. De totaalindruk is goed.

Minpunten: het lijkt erop dat de kap van de loc niet gespoten is maar zijn kleuren heeft gekregen door digitaldruck. Ook de opschriften lijken op deze manier te zijn aangebracht, en zijn voor Märklin begrippen tamelijk onscherp.

Probleem: nadat het rijgeluid is uitgeschakeld en vervolgens (binnen circa 30 seconden) weer wordt ingeschakeld, stokt soms de inschakelcyclus. De locomotief reageert dan ook niet meer op rijbevelen. Het enige wat dan helpt is de loc met ingeschakelde rijgeluidfunctie even van het spoor te halen of de spanning van de baan te halen. Het ligt niet aan MFx, want ook onder Motorola treedt dit probleem op. De vraag is of alle modellen dit probleem hebben, of dat ik gewoon een slecht exemplaar heb. Graag jullie ervaringen.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2022

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
De wetenschap of een ander het ook heeft lost je probleem niet op. Ik zou het model terugsturen en een nieuwe vragen. Of je centjes terug vragen, ben je gelijk van de minpunten af.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Wat Ben zegt, als je hem nieuw gekocht hebt zit er garantie op. Niet tobben maar gewoon teruggaan. Hieronder een vergelijk tussen de Vectrons van verschillende merken, ondanks dat ik ook 3 rail rij zou ik toch voor de Roco gaan.

Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
@citaat Maar van die Roco lijkt de kleur geel echt nergens op. Misschien dan toch maar de Piko? Die digitale druk van Marklin is echt zo jammer. Zeker voor modellen waar bijna geen kleuren in zitten.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2022

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
 @citaat Het meer dan fraaie Roco model al in de handen gehad?


Railhobby
Re: Märklin 39335 Vectron NS

Mijn NS Vectron kan ik zonder problemen uitschakelen en inschakelen, zie filmpje.
Ik gebruik een klassieke 6021 als centrale.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: Spoors op woensdag 11 januari 2023, 16:25:44De wetenschap of een ander het ook heeft lost je probleem niet op. Ik zou het model terugsturen en een nieuwe vragen. Of je centjes terug vragen, ben je gelijk van de minpunten af.

Voordat ik terugga naar de winkel vind ik het wel fijn om te weten of ik een maandagmorgen model heb of dat het een structureel probleem is. In het eerste geval heb ik gewoon pech en is het probleem waarschijnlijk makkelijk op te lossen (bijvoorbeeld door omruil). In het tweede geval is het probleem misschien niet (eenvoudig) oplosbaar, en kan ik misschien maar beter genoegen nemen met dit euvel, wetend hoe ik de loc weer aan de praat kan krijgen.

Ik denk dat het ook verstandig is dat andere lezers die deze loc hebben gekocht, even checken of ze dit probleem hebben. Als ze deze pas over twee jaar uit de doos halen, is de garantie verlopen. Maar dat moet iedereen natuurlijk voor zichzelf weten.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: mDDM op maandag 21 april 1975, 19:51:51Probleem: nadat het rijgeluid is uitgeschakeld en vervolgens (binnen circa 30 seconden) weer wordt ingeschakeld, stokt soms de inschakelcyclus. De locomotief reageert dan ook niet meer op rijbevelen. Het enige wat dan helpt is de loc met ingeschakelde rijgeluidfunctie even van het spoor te halen of de spanning van de baan te halen.

Ik heb het niet na kunnen doen. Wel iets wat misschien vergelijkbaar is.
Als je het geluid aanzet en binnen een paar seconde (voor het compressor geluid start) de rijrichting omschakelt dan wil de loc niet meer rijden. Andere functies zijn nog wel te bedienen.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
En hoe zorg je ervoor dat de loc uiteindelijk wel weer rijdt?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Na even de spanning eraf te hebben gehad en er weer op te zetten zal de loc wel weer rijden (MS2 op 'Stop'). Dit wetende kan ik er rekening mee houden. Geluid kan ik aan laten staan en als het geluid volledig gestart is kan je wel zonder problemen van richting wisselen.
Ik had verwacht dat met geluid aan en spanningsonderbrekingen door slecht contact van de baan er misschien ook problemen zouden ontstaan, maar dat lijkt gelukkig niet zo te zijn.

Wat ik niet getest heb en misschien ook van invloed kan zijn is de speelwereld? Je krijgt een beetje hetzelfde idee als een treinstel dat met geopende deuren niet weg kan rijden.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: NL-modelspoor op woensdag 11 januari 2023, 20:06:23@citaat Maar van die Roco lijkt de kleur geel echt nergens op. Misschien dan toch maar de Piko? Die digitale druk van Marklin is echt zo jammer. Zeker voor modellen waar bijna geen kleuren in zitten.

Hoezo geel lijkt nergens op?
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
 @citaat Het staat er misschien iets wat uitgesproken. Maar zo naast de andere modellen is het geel wat Roco voor dit model heeft gebruikt te licht.
Maar zo zal ieder zijn voorkeur hebben.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Ja, zeker als je ze naast elkaar zet.
Maar de Marklin klopt dan weer niet qua bedrukking met de 1:1.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 16 januari 2023, 08:15:55Ja, zeker als je ze naast elkaar zet.
Maar de Marklin klopt dan weer niet qua bedrukking met de 1:1.

Wat klopt er dan niet? De opmerking van Manuel van de Wal over het ontbreken van de grijze band klopt namelijk niet. De 733 heeft namelijk deze grijze band niet als overgang op het dakfront van blauw naar grijs.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Zoals Ed van Engel ook zegt in de reactie op YT:

733 en 263 wijken wat betreft bestickering iets af van de 759 en 766.
Dat het blauwe vlak van de 733 boven het frontsein doorloopt klopt, bij de 759 en 766 eindigt dat wel op de  bovenrand van het frontsein.
De zijkanten van de 263 en 733 zijn in het echt ook net iets anders, zo is bij deze locs de onderste blauwe band iets dikker als bij de 759 en 766 en zit de blauwe band boven ook net iets hoger waardoor die net niet meer onder het cabineraam in de deur doorloopt.


En daarmee zit het NS-logo ook hoger op de 733 en 263.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2016

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Als ik dit allemaal zo lees dan lijkt het uitsluitend 3-rail Maerklin toch echt een prutsmerk en zijn de China made exemplaren van Piko en de Roco plastic kap locs uit de Oostenrijkse bergen echt beter. Of niet soms ?
Zo ja, wat doen we dan eigenijk nog op het 3-rail forum?
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 15 januari 2023, 19:26:02Na even de spanning eraf te hebben gehad en er weer op te zetten zal de loc wel weer rijden (MS2 op 'Stop'). Dit wetende kan ik er rekening mee houden. Geluid kan ik aan laten staan en als het geluid volledig gestart is kan je wel zonder problemen van richting wisselen.
Ik had verwacht dat met geluid aan en spanningsonderbrekingen door slecht contact van de baan er misschien ook problemen zouden ontstaan, maar dat lijkt gelukkig niet zo te zijn.

Wat ik niet getest heb en misschien ook van invloed kan zijn is de speelwereld? Je krijgt een beetje hetzelfde idee als een treinstel dat met geopende deuren niet weg kan rijden.

Speelwereld heeft geen invloed. Het probleem dat ik beschreven heb is zelfs precies hetzelfde in speelwereld modus.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: ns1200 op maandag 16 januari 2023, 22:21:58Zo ja, wat doen we dan eigenijk nog op het 3-rail forum?

Wat een vreemde reactie, alsof andere fabrikanten dan Marklin geen mooie 3-rail en 2-rail modellen kunnen maken.

Mvg,
Peter
Re: Märklin 39335 Vectron NS
't Ja, voor de anciens is dat hier nog altijd het Märklin forum en daarbij vergeet men graag dat Märklin zelf heel w at 2-rail materiaal, Z en  1 om maar iets te noemen, heeft en erger nog, al meer dan een halve eeuw geen echte 3-rails meer maakt... Daarvoor moet je de groe plas over 🍘
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: Patdv op dinsdag 17 januari 2023, 08:15:17Märklin zelf heel w at 2-rail materiaal, Z en  1 om maar iets te noemen
En dan hebben ze ook nog eens Trix en LGB :)
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2013

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
@citaat  @citaat
Weet ik, toen ik nog 3-rail reed (ben al een tijd geleden overgestapt naar 2-rail) kocht ik al geen Marklin meer maar Roco en Piko juist vanwege de prijs/kwaliteit verhouding.

En juist in het getoonde filmpje waar het hier in dit topic overgaat is het overduidelijk.
Voor de Marklin liefhebber een teleurstelling en voor de liefhebber van Modeltreinen is er gelukkig meer keuze.

Mvg,
Peter
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Goed, genoeg over 2rail en 3rail met verschillen en fabrikanten, laten we het bij het onderwerp houden.

Onderwerp staat in de regel onderwerp en daar is weinig van overgebleven, terwijl er bij de stamtafel Bollenstreek vanavond eentje zijn gedragingen op de testbaan heeft vertoond en dat zag er prima uit.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2022

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
 @citaat  Kort en goed: de problemen waar dit topic mee begon zijn dus exemplarisch. Ik zou er mee terug gaan.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Vandaag bij de winkel ingeleverd voor reparatie.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2022

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: mDDM op zaterdag 21 januari 2023, 21:47:32Vandaag bij de winkel ingeleverd voor reparatie.


Reparatie? Da's niet slim, je had een nieuwe moeten vragen immers het ding is van begin af aan - dus nieuw af fabriek - niet goed. Nu moet je wachten en duimen dat het opgelost wordt.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Waarom zou het niet opgelost kunnen worden? Andere decoder erin kan al wonderen doen.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
@citaat En wie betaalt dat dan?
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Dat versta ik dan onder reperatie. Dus de winkelier/Marklin vervangt de decoder. Zo bedoelde ik het.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Een winkel zal het model ook opsturen naar Marklin. Enige verschil is dat als de winkel nog voorraad heeft ze meest waarschijnlijk gewoon een nieuwe mee zullen geven zodat je niet hoeft te wachten tot de reparatie rond is.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Vorige week mijn loc weer opgehaald. Volgens de reparatiebon heeft Märklin de decoder vervangen. Thuis de loc getest. Het probleem blijkt niet verholpen te zijn. Dus misschien toch een serie dingetje. Maar dan zou iedereen er last van moeten hebben.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
 @citaat Hoe kwam je er eigenlijk achter? Vraag je deale eens om een met ander exemplaar te vergelijken?
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
@citaat @citaat Moest de loc zich weer helemaal opnieuw aanmelden? Zo niet zal de decoder niet eens vervangen zijn.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Loc meldde zich inderdaad opnieuw aan.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Overigens is de loc bij Märklin sinds deze week uitverkocht.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2021

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: mDDM op dinsdag 21 maart 2023, 23:13:01Vorige week mijn loc weer opgehaald. Volgens de reparatiebon heeft Märklin de decoder vervangen. Thuis de loc getest. Het probleem blijkt niet verholpen te zijn. Dus misschien toch een serie dingetje. Maar dan zou iedereen er last van moeten hebben.

Hallo, De mijne heeft ook hetzelfde probleem, als je het rijgeluid uit zet en het weer binnen 30 seconden  aanzet. Maar ik kan er niet mee zitten, want normaal doe ik dit nooit, dus niks om je druk over te maken lijkt mij. Voor de rest een prima locomotief, waar ik veel plezier mee heb.

Groeten. eip
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: NL-modelspoor op donderdag 23 maart 2023, 20:39:40@citaat @citaat Moest de loc zich weer helemaal opnieuw aanmelden? Zo niet zal de decoder niet eens vervangen zijn.
Als de lok bij Märklin op een testbaan heeft gestaan meldt ie zich ook alweer opnieuw aan. Als jij de lok meeneemt naar een vriend die een 6021 heeft en daarna weer thuis rijdt doet ie dat ook. Dat zegt dus helemaal niets.

Citaat van: Dirkkie_84 op maandag 16 januari 2023, 08:59:11Zoals Ed van Engel ook zegt in de reactie op YT:

733 en 263 wijken wat betreft bestickering iets af van de 759 en 766.
Dat het blauwe vlak van de 733 boven het frontsein doorloopt klopt, bij de 759 en 766 eindigt dat wel op de  bovenrand van het frontsein.
De zijkanten van de 263 en 733 zijn in het echt ook net iets anders, zo is bij deze locs de onderste blauwe band iets dikker als bij de 759 en 766 en zit de blauwe band boven ook net iets hoger waardoor die net niet meer onder het cabineraam in de deur doorloopt.


En daarmee zit het NS-logo ook hoger op de 733 en 263.

Betekent dit dat ik qua bedrukking de Roco 193 759 alleen om kan nummeren in 193 766? En de 263, 733 en 735 al buiten de boot vallen?
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: Sanderz28 op woensdag 11 januari 2023, 19:03:42Wat Ben zegt, als je hem nieuw gekocht hebt zit er garantie op. Niet tobben maar gewoon teruggaan. Hieronder een vergelijk tussen de Vectrons van verschillende merken, ondanks dat ik ook 3 rail rij zou ik toch voor de Roco gaan.
Als je zo naar de zaken gaat kijken kun je alles wel terug sturen, ik krijg een beetje het idee de laatste tijd dat alle modellen een beetje afgeraffeld worden! En issues met geluid heb je niet alleen met Marklin decoders ESU en Piko hebben er ook last van.
Verder is Manuel zijn oordeel iets te bevooroordeeld naar mijn idee.
Mijn oordeel van Roco is dat je te veel betaald voor de kwaliteit die je krijgt, Fleischmann maakte beter kwaliteit had de HO\N keuze liever andersom gezien. 
Piko is goed op weg maar het kan nog beter.
Marklin ja het is wat het is je vind het geweldig of niks ze kiezen meer voor degelijkheid dan voor detail maar wie kijkt er met een vergrootglas naar zijn modellen?
Heb zelf de Marklin Vectron zal eens kijken of die de zelfde issues heeft.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Lid sinds: 2008

offline
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Citaat van: mDDM op dinsdag 21 maart 2023, 23:13:01Vorige week mijn loc weer opgehaald. Volgens de reparatiebon heeft Märklin de decoder vervangen. Thuis de loc getest. Het probleem blijkt niet verholpen te zijn. Dus misschien toch een serie dingetje. Maar dan zou iedereen er last van moeten hebben.

Inmiddels heeft Märklin de loc onder garantie omgeruild (wegens transportschade). Echter ook de nieuwe loc heeft het probleem. Mijn conclusie is dat het een serie probleem is, en wel een fout in de programmering van de decoder.

Zolang je na het uitzetten van de functie "rijgeluid" deze niet weer binnen 30 seconden inschakelt, is er niks aan de hand. Doe je dat wel en wil de loc niet gaan rijden, dan is de oplossing: even de spanning uitschakelen (met de noodknop) en weer inschakelen.
Re: Märklin 39335 Vectron NS
Ik moet zeggen dat veel Märklin locs met een "beperkte" decoder dit euvel hebben.

Ik heb een stuk of zes locs met deze decoder en 4 ervan hebben dit probleem. Zelfs mijn TeeR Ram heeft dit heel af en toe.

Het gebeurd namelijk ook (af en toe) wanneer er een noodstop is geweest en je schakelt de spanning weer in.