Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Baanontwerp

Gestart door Bert1955 maandag 21 februari 2022, 20:01:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Baanontwerp
Als herintreder ben ik eerst maar bezig geweest met een Diorama. Viel me niet tegen, veel van geleerd.
Alvast bezig geweest met wat bekwamen in Arduino voor een zelfbouw draaischijf, gaat ook goed.

Waar ik enorm tegenaan loop is het bedenken van een baanplan. De ruimte heb ik genoeg, wat betreft investering wil ik het toch beperkt houden. Ben meer van het bouwen dan uitgebreid rangeren en rijden. Automatiseren van het rijden staat niet hoog op het verlanglijstje.

Beschikbaar: Aantal (Delta) stomers, C-rails.

Wat dan wel:
Een B&W met 6 voudige ringlocloods (van MP) en de zelfbouw draaischijf.
2 of 3 niveaus.
Denk een rechthoek van ~ 240*120 met een L-poot voor de BW.
Een hoofdstation.
Een kleiner station "op de berg"
Riviertje er doorheen met wat bruggen.
Schaduwstation als mogelijke uitbreiding
Met name buiten de zomermaanden kan ik er relatief veel tijd aan besteden, liever geen 10 jaren plan:) Als is het nooit af.

Genoeg om mijn hoofd erover te breken.
Ideeën zijn welkom, wordt vervolgd
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanontwerp
Nou Bert, die dromen gaan niet passen op een plaatje van 240 bij 120 met een stukje eraan voor een BW.
Je kunt die basisplaat al bijna helemaal vullen met een locdepot met 6-standige loods met draaischijf. Een paar verzorgingssporen erbij en vol is je plaatje.
Een station krijg je er bijna niet meer bij; als je rond wilt kunnen rijden ben je aan beide zijden zo'n 40 cm kwijnt voor de bogen. Dan hou je een recht stuk over van 1.60 meter. Twee wissels om van spoor te wisselen en je houdt een recht stationsspoor over van 1,20 m. Werken met wissels in de bogen rekt het misschien nog op tot 1,40 m. Genoeg voor een stoomloc met 4 D-trein wagens, dat wel. Maar zou je station 3 of 4 sporen krijgen, dan worden de overige sporen snel korter door de wisselstraten.
Dan nog een bergstationnetje en bruggen en tunnels...?
Ik hoop dat je meer ruimte tot je beschikking hebt en dat je langs de wanden iets kunt bouwen dat echt iets leuks oplevert.
Probeer eens wat te tekenen met een programma of anders op papier met een ouderwets sjabloon.

Groet,


Peter

Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Dank voor me terugbrengen op de aarde Peter:)
Had er nog niet bij stilgestaan. In ruimte heb ik eigenlijk "geen" beperking. In theorie kan het ook 4 * 9 meter zijn maar dat gaat het niet worden.
Inderdaad beter om eerst wat ruwe schetsen te maken geïnspireerd op  de vele fraaie banen, bijvoorbeeld Virgental en Karbrücken.
Dan kijken welk formaat bij mijn ambitie past
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanontwerp
Kijk, maar dat biedt enorme ruimte om te dromen!
Het mooiste is het lang en smal te bouwen, tenminste dat heb ik zo voor ogen. Langs de wanden, ongeveer 60 cm diep, zou mijn ideaal zijn met een wat grotere diepte bij de keerlussen aan het einde (of je moet alleen willen pendelen). Eventueel past er een E-vormige baan in, als je echt 9 bij 4 meter hebt.  Het is een luxe die niet veel mensen hebben. Houd het alleen wel behapbaar; een enorme baan bouwen met grote schaduwstations en forse klimspiralen vergt heel veel tijd en geld om aan te leggen. En je ziet nogal eens modelspoorders halverwege afhaken omdat de klus gewoon te groot en te saai geworden is.
Je plan om het klein te houden is daarom niet zo gek, maar ik zou toch wat ruimer denken!

Groet,

Peter
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Ik wil het inderdaad compact houden om niet te verzanden in een onafgebouwd project. Voortgang houd de lol erin. Daarbij wil ik liever een mooie scenery dan "kilometers" spoor. Denk dat de treinen vooral rondjes gaan rijden.
Bergen en tunnels / viaducten vind ik mooi om te doen en een waterloop.
Mijn probleem is een beetje om in 3D te kunnen denken, hoe pakt het uit met de ruimte, is er plek om hoogteverschillen op te vangen. Gaan we zien
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanontwerp
Hoi Bert,

Wanneer je zo een ruimte ter beschikking hebt, kun je ook modules overwegen. Dan heb je toch het idee dat je stappen maakt, het blijft overzichtelijk, en je kunt iedere module een thema geven. Een vlakke module, 1 of meerdere stationsmodules, idem voor het Bw, een module met een brug, een module met een tunnel: ongekende mogelijkheden! En wanneer je rond wil rijden, maak je er een hondenbot van.

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Goed idee, dank!
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Om een indruk te geven van de grootte van een BW en een hoofdstation, heb ik eens wat geschetst.

Het eerste plaatje is een startpunt voor een eenvoudig BW. Extra spoortjes naar smaak toevoegen. Omdat ik de maten van jouw zelfbouwdraaischijf niet ken, heb ik er een Märklin 7286 ingezet, maar min of meer hetzelfde zal ook met jouw draaischijf wel mogelijk zijn.

Hoe groot een station moet zijn, ligt vooral aan de lengte van de treinen die je er wilt laten stoppen. Voor een sneltrein met vier wagens zit je al aan 130 à 150 cm. Stationssporen moeten iets langer zijn, want wachtende treinen moeten niet te dicht naast de wissels staan want dan kan daar geen andere trein passeren. Als je geen kopstation wilt, moeten er aan beide kanten nog bochten komen.

Hieronder zie je twee voorbeelden van een doorgaand station dat bruikbaar is voor treinen tot zo'n 150 cm. Ik vind ze beide nogal simpel, maar dat doet er niet toe. Waar het om gaat, is dat het niet binnen 120 x 240 past. En dan heb ik ook nog eens bochten R1 gebruikt! Als je, zoals je aangeeft, genoeg ruimte hebt, raad ik aan om die krappe bochten vooral te vermijden.


Citaat van: Bert1955 op maandag 21 februari 2022, 20:01:03De ruimte heb ik genoeg, wat betreft investering wil ik het toch beperkt houden.
Dat gaat natuurlijk het best door het klein te houden. De op één na beste manier is om weinig wissels te gebruiken, en er andere (lees: goedkopere) aandrijvingen onder te zetten dan die van Märklin. De onderstaande voorbeelden van eenvoudige stations hebben beide maar 4 wissels. Elk extra doorgaand stationsspoor betekent twee extra wissels, een extra kopspoor één. Verder moet je kiezen of je buiten het station enkel- dan wel dubbelspoor wilt. Dat laatste betekent niet alleen beduidend meer rails, maar ook meer wissels om de stationssporen goed te ontsluiten.

Voor een realistisch bergstation heb je overigens wel een flinke lengte aan rails nodig, maar nauwelijks wissels. Het moet niet te dicht bij het hoofdstation liggen, en bovendien een stuk hoger. Om 30 cm hoger te komen, heb je een spoor van 10 meter aan lengte nodig. Met enkelspoor denk ik dan aan een investering in de orde van € 150. Daar komen dan nog minimaal één wissel en twee stationsspoortjes bij.

Een schaduwstation vergt nogal wat rails: uiteraard voor de opstelsporen, maar ook voor de verbinding met de bovenbaan. Om genoeg werkruimte te hebben boven het schaduwstation, moet die verbinding immers niet te kort zijn. Voor 20 cm hoogteverschil heb je alweer 6 m spoor nodig, of 12 m als je het in dubbelspoor bouwt.

Wat je zou kunnen doen, is eerst een module bouwen voor een BW. Aan het open einde van de rails leg je tijdelijk een hele grote keerlus neer, met één of meer inhaalsporen. Daarmee bereik je wat variatie in de treinen en locs die van en naar het BW rijden. Het vierde plaatje toont hoe dat zou kunnen binnen 120 x 380 cm. Als je die keerlus met inhaalspoor in een berg verstopt, wordt het wat spannender; dan is het als het ware een mini-schaduwstation naast de zichtbare baan. Het laatste plaatje geeft een 3D-impressie van dit BW.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Super dat je er zoveel tijd ingestopt hebt Rob! Een mooi uitgangspunt. Zal er de komende dagen goed naar kijken.
Gelukkig hebben we (onze tweeling heeft ook het eea) al wat wissels en rails, 2 startsets en wat uitbreiding.

Rijden met lange treinen hoeft voor me niet zo nodig al is het wel verstandig er rekening mee te houden.

Wisselaandrijving bouw ik zelf, per wissel een servo van €1,25 en een stukje verenstaal 0,8. Dat gaat al prima. Aangestuurd met DCCnext.

Mijn draaischijf zal inderdaad ~30cm worden, zag dat de 7286 310mm brug heeft.

Nogmaals dank!
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Alvast de eerste servo's ingebouwd in de loods.
Ze zijn vastgeschroefd in een 3D geprinte houder, fijn dat ik er de beschikking over heb en met hotglue tegen het dak aangeplakt. Zit goed vast maar desnoods wel los te halen.



De MP loods was in behoorlijke conditie.
1 deur lag eruit, nokje afgebroken. Scharniertje van deur iets opgeboord, kort stukje verenstaal erin en aan de achterzijde het staal met een soldeerboutpunt iets in het kozijn laten zakken en vast.
En van 1 deur ontbreekt het ,,glas" Dat is iets lastiger omdat het veertje van de deur er ook in haakt.

De loods heb ik in tweeën gedeeld, wat handiger voor de aanpassingen.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Primitieve schets gemaakt.
Met alle tips is de conclusie om de baan groter te maken. Maten op de schets kunnen nog naar behoefte aangepast. Denk dat ik het geheel verrijdbaar maak om overal goed bij te kunnen.

Riviertje met eventueel een meertje vind ik ook aantrekkelijk, tevens een kolenmijn, eventueel met een pendelbaantje (2-rail?). Misschien kan ik mijn oude Trix stomer nog aan de praat krijgen.
Een schaduwstation is een optie voor (veel..) later.

Ik ben niet zo van (alleen) een keerlus. Op dit moment hebben we 3 Delta stomer, zou leuk zijn indien ze alle 3 (verschillende?) rondjes kunnen rijden, eventueel een ook een spoor achter de BW langs. Liefst ook (een deel) dubbelspoor. We kunnen in blokken gaan rijden.
Seinen, lantaarnpalen enzovoort kunnen we prima in 3D printen, bespaart veel.

Op dit moment heb ik ~ 10 wissels liggen, een mooi begin.

De ambities staan wat in contrast met de gedachte het budget te beperken maar ja, hoeft en kan niet allemaal tegelijk. Statistisch gezien heb ik nog 15 jaar te gaan :O



Zie net dat de maten deels wegvallen, is nu 360 bij 240
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
De drie onderdelen in jouw schets zijn véél te klein. Desalniettemin is het binnen de gegeven afmetingen wel mogelijk om een BW, hoofdstation en bergstationnetje te realiseren.

Om te beginnen zou ik het BW vlak bij het hoofdstation leggen. Dat is in werkelijkheid heel normaal, en voor een modelbaan is het een voordeel dat het samen minder ruimte vergt dan wanneer ze ver uit elkaar liggen. Het bergstationnetje is een ander verhaal. In werkelijkheid zal een bergstationnetje minstens een paar kilometer van het hoofdstation liggen, dat zou in H0 tientallen meters moeten zijn. Gelukkig oogt het al best aardig als er veel minder afstand is. Uitgaande van jouw L-vorm heb ik iets bedacht met een bergstationnetje dat 12 cm hoger ligt dan het hoofdstation.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Ben er stil van, een flinke sprong vooruit. Nu ff slapen als dat lukt:)
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanontwerp
Tja... Als je echt de ruimte hebt die je eerder noemde: durf dan toch eens groot te denken!
Niet dat je een megalomaan plan moet maken met klimspiralen en talloze schaduwsporen, maar gebruik de lengte. Modulair bouwen is een prima optie, maar fasegewijs kan ook.
Blijf je op een niveau en smal langs de wanden, dan kun je iets bouwen wat echt beheersbaar blijft. Je kunt beginnen met een station, bijvoorbeeld vijf of zes sporen met een totale lengte van een meter of 4 inclusief wisselstraten. Aan beide kanten een simpele keerlus als losse module en je kunt rijden. Dan leg je later eens een BW aan een kant van je station en schuif je een keerlus op.
Daarna kun je nog van alles toevoegen, een paradespoor, een (obligaat) bergstationnetje (maar waarom? Zo spannend is dat niet), wat industrie (wel leuk, als je het mij vraagt) of een halte.
Ik denk dat dat veel aantrekkelijker wordt dan iets in elkaar pielen op een krappe ruimte met gebruik van R1 bochten en standaard wissels, waar je ook prachtig ruime bogen en slanke wissels kunt gebruiken.

Groet,

Peter


Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Beste Peter,
Dat was nachtwerk:)
De BW heeft wel een hoge prioriteit om mij draaischijf in te bouwen, verder inderdaad niet allemaal tegelijk.
Kun je het wintrack bestand delen? Kan ik er de komende tijd wat mee oefenen.Groet, Bert
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Een WinTrack bestand van dit ontwerp heb ik niet. Ik heb het in de demo-versie van WinTrack 15 gemaakt en daarmee kun je niets opslaan.

Ik vind het een prima keuze om niet meteen aan iets heel groots te beginnen. Nog afgezien van de kosten lijkt het me goed om eerst meer ervaring op te doen met het bouwen van een baan, electronica, blokken aanleggen enzovoorts. Daarvoor is 360x120/240 al groot zat. Als het klaar is en de treinen er een poosje op hebben gereden, wil je misschien méér. Mogelijk valt het dan uit te breiden, maar eerlijk gezegd verwacht ik dat je, door het bouwen en rijden, zoveel meer inzicht hebt gekregen in wat je wilt, dat je liever een nieuw ontwerp wilt maken. Al dan niet met hulp van het forum.




Twee aspecten van het ontwerp dat ik had gepost vond ik vatbaar voor verbetering en dus ben ik er nog eens mee aan de slag gegaan. Hieronder staat het resultaat.

De eerste verbetering is dat het bergstationnetje 10 cm hoger ligt, oftewel 22 cm hoger dan het hoofdstation. Daarvoor moest de verbinding tussen de twee langer worden en dat paste prima in de berg onder het stationnetje. De spoorbrug die er bij is gekomen was geen doel op zich, maar vind ik eigenlijk ook wel een leuke verbetering.

De tweede geplande verbetering is dat de locloodsen iets anders liggen, waardoor je vanaf de voorkant van de baan beter zicht hebt op de treinen die er in- en uitrijden.

Afijn, zo heb je nog wat meer om over na te denken.


P.S. In dit ontwerp zit geen R1. Je hebt een paar startsets, dus ongetwijfeld een heleboel bochten 24130 en misschien ook wel boogwissels 24671/672, maar die moeten tezijnertijd maar een plekje in het schaduwstation krijgen.

Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Overigens kun je dit ontwerp prima in fasen bouwen. Je wilt graag aan de slag met de draaischijf, daarvoor kun je beginnen met de groene en gele sporen. Eventueel zonder de twee voorste stationssporen en aan de achterkant met een bocht 24912 in plaats van de wissel 24711. Hiermee heb je al heel wat rijmogelijkheden.

Alle sporen mogen vlak liggen, maar als voorbereiding op het spoor naar het bergstationnetje kun je het groene spoor aan de achterkant alvast op de juiste hoogtes instellen. Voor 22 cm hoogteverschil moet het blauwe spoor met zo'n 2,8% omhoog gaan, de groene wissel 24711 ook al bijna. Dat betekent dat, gerekend vanaf die wissel, ook het groene spoor eerst nog wat moet stijgen want een abrupte verandering in helling kunnen de treinen niet aan. Het stijgingspercentage wordt dus steeds iets minder. Het tweede plaatje toont de hoogtes zoals ik ze heb ingesteld. Het hoogste punt is 1036, daarna daalt het spoor weer.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Fijn om de meedenkers aan het werk te zien:)
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Dit wordt al erg fraai. Zal proberen om het in Wintrack over te nemen om iets meer 3D gevoel te krijgen.

Hoogteverschillen, viaducten, tunnels hou ik van.   
Tafelconstructie moet in ieder geval geen probleem zijn, houtbewerking is al vele jaren een hobby.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
 @citaat Da's een prettig uitgangspunt als je aan de bouw gaat beginnen.
@citaat @citaat Het is zeker fijn als er meer mensen meedenken.

@Leen
Het afslaande, 'rode' spoor van de slanke meegebogen wissel 24772 gaat na het bochtje 24315 verder met een 24224, dat is een overgang van boogstraal R3 naar R2. Het andere, 'groene' spoor van de wissel gaat na het bochtje 24315 verder met een engelse wissel. Vanaf R3 gaan de treinen dus rechtdoor richting draaischijf dan wel via R2 naar het achterste stationsspoor. Dat vind ik allebei vloeiend. Waar zie jij een knik?

Overigens moet ik meteen toegeven dat ik fan ben van slanke wissels. In mijn baan liggen er een heleboel. Met 360x120/240 als uitgangspunt heb ik me echter ingehouden, want de slanke wissels 24711/712 vragen nu eenmaal veel meer ruimte dan de gewone 24611/612. De enige 24711 ligt dan ook aan de achterkant, ergens waar meer dan genoeg ruimte is. Meegebogen slanke wissels nemen ook veel ruimte in beslag, maar zijn veel gemakkelijker in te passen. Vaak moet er aan beide kanten van een station toch al een bocht komen; door daar dan wissels in op te nemen kun je relatief lange stationssporen bereiken.

Misschien is (of wordt) Bert ook een fan van slanke wissels en besluit hij tezijnertijd een beduidend grotere baan te bouwen waar ze goed tot hun recht komen. Voor een niet al te grote baan als deze vind ik het nog niet zo nodig. Maar zoals gezegd, over schoonheid valt niet te twisten.




In het algemeen geldt bij het ontwerpen van een doorgaand station dat er altijd twee wisselstraten bedacht moeten worden. Voor rechte stationssporen moeten daarbij de parallelafstanden van beide wisselstraten (bijna) gelijk zijn. Bij twee sporen is dat nog geen grote uitdaging, maar hoe meer het er zijn, hoe lastiger het wordt. Het bedenken van twee wisselstraten is dan ook vaak het eerste wat ik doe als ik begin aan een nieuw ontwerp voor een baan met een station. Dat het bovenstaande station met vier stationssporen overal vrijwel perfect past, is te danken aan het 'spelen' met de bochtjes 206, 215 en 315, daarmee zijn allerlei parallelafstanden te bereiken. Ik weet niet uit m'n hoofd wat er zoal mogelijk is, maar met een paar snel getekende wisselstraten die al in de buurt komen en kennis van de C-railgeometrie goed lukt het vaak wel om het te verbeteren, of, minstens zo belangrijk, weinig tijd te verspillen aan problemen die met standaard C-rails onmogelijk op te lossen zijn.

In dit specifieke geval staat die slanke wissel 24712 in de wisselstraat links van het station best mooi, maar het creërt wel een paar extra uitdagingen.
  • Door dit patroon wordt de parallelafstand tussen de stationssporen 52 mm. Daar is niets mis mee, integendeel, dat is prima, maar aan de andere kant van het station moeten die sporen uiteindelijk ook weer samenkomen. Dat zou ook weer met een 24712 kunnen, maar dat zou betekenen dat de stationssporen ongeveer 25 cm korter worden, of de 360 zal flink opgerekt moeten worden. Ik wilde me aan de opgegeven maten houden. Met een meegebogen slanke wissel 24772 aan de rechterkant is het ongetwijfeld ook mogelijk om een parallelafstand van ±52 mm te bereiken, maar daarvoor moet nog wel wat gepuzzeld worden.
  • Het station dat ik voor een eerste fase voorstelde heeft maar twee sporen. Bij de start lijkt me dat geen bezwaar, maar het is natuurlijk geen hoofdstation. Voor extra stationssporen moet er (minstens) één extra wissel komen in de bocht, links van de slanke wissel 24712. Ook dat vergt puzzelen om het allemaal weer passend te krijgen, zeker als het ook weer mooi vloeiend moet worden. En ook nu moet het met de parallelafstanden weer aansluiten op de wisselstraat aan de andere kant van het station.
Aangezien ik de wisselstraten met de meegebogen slanke wissels al mooi vind, laat ik deze uitdagingen aan mij voorbij gaan, maar wie zich geroepen voelt, ga je gang.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Rondjes rijden wil ik inderdaad wel graag.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp
 @citaat Stoomlocs werden ook gebruikt in keertreinen. Dus omlopen is niet per se noodzakelijk.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Met twee sporen kunnen er twee keertreinen pendelen tussen het bergstationnetje en het hoofdstation. Er staat er dan altijd eentje te wachten. De aankomende trein rijdt binnen op het andere spoor, daarna vertrekt de wachtende. Aan goederenverkeer had ik niet gedacht, maar daarvoor is een omloopmogelijkheid inderdaad wenselijk.

Het bergstation is maar klein. De stationssporen kunnen niet zomaar langer gemaakt woren, want er is onvoldoende hoogteverschil om ze boven het verborgen spoor te kunnen leggen. Om een iets groter bergstation te kunnen maken, moet eerst het verborgen traject iets aangepast worden, dan past er nog net een omloopmogelijkheid, zie plaatje. Er past zelfs nog een ontkoppelrail! Alleen wordt het aankoppelen in de bocht aan de andere kant wel wat lastig.

Voor de verandering heb ik het deze keer in (een oude versie van) WinTrack gezet, dan kunnen andere liefhebbers er mee aan de slag. Versie 15 werkt toch prettiger...
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
weer bedankt Rob!!
Het krijgt steeds meer vorm. Zal er de komende tijd zelf ook mee aan de slag gaan.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Ga je gang, ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.

De flauwe bochten 24912 in het bergstation vind ik mooi staan, maar ze maken het lastig om afgekoppelde wagons later weer aan te koppelen. Dat gaat immers het beste op rechte sporen. Daarom heb ik een alternatief bedacht zonder die flauwe bochten:
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Nou, zelf er wat van maken lukt nog niet. Begin een heel klein beetje vertrouwd te raken met Wintrack en kan een beetje zien in 3D hoe het er nu uitziet.
Als ik het goed zie is er nog een gemis aan rondjes rijden. Ik ben niet zo van het rangeren, zou het fijn vinden dat er 2, liever 3 (Delta locs) want zoveel heb ik nu, vanzelf hun rondjes gaan rijden met naar ik verwacht blokbeveiliging.
Komt vast goed.
Ben nu ook nog lekker bezig met de draaischijf, dat gaat relatief voorspoedig:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=87509.0#lastPost
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Kan er zo een rondje gereden worden:
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Ja, op dat traject kunnen gemakkelijk meerdere treinen rijden. Als ze in dezelfde richting gaan, kunnen het er zelfs moeiteloos meer dan drie zijn, al is dat niet erg spannend.

Treinen in tegengestelde richting op datzelfde rondje kan ook, maar daarbij moet je er wel rekening mee houden dat ze elkaar alleen in het station kunnen passeren. Als je bijvoorbeeld twee treinen tegelijk in tegengestelde richting uit het station laat vertrekken, zal één van die treinen het rondje - op z'n minst tijdelijk - moeten verlaten, anders komen ze uiteindelijk tegenover elkaar te staan. Dankzij de blokbeveiliging kunnen ze dan allebei niet verder.

Gelukkig bieden de wissels in de gele sporen diverse extra mogelijkheden om een gevariëerder bedrijf te krijgen dan steeds dezelfde rondjes rijden, en diezelfde wissels maken het ook makkelijker voor treinen in tegengestelde richting om uit te wijken voordat ze elkaar tegenkomen. Daarvoor is het al voldoende om zo af en toe eens een wissel in die gele sporen om te zetten. Mocht je dat niet op tijd door hebben, dan zorgt de blokbeveiliging er wel weer voor dat de treinen stoppen voordat er ongelukken van komen, dan moet je één van de treinen even een stukje achteruit laten rijden zodat 'ie alsnog een afslag kan nemen. Mocht je trouwens ooit besluiten om toch iets te automatiseren, dan kun je het omzetten van de wissels overlaten aan de computer, dan heb je er geen omkijken meer naar. Het is maar net wat je wilt.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Ik denk dat ik grotendeels het voorgestelde plan ga volgen.
Om de investering in rails inzichtelijk te krijgen heb ik een spreadsheet gemaakt van de noodzakelijke rails in vergelijk met wat er al aanwezig is. Daarbij ga ik de aanvoersporen naar de draaischijf en als daar in de buurt in K-rail uitvoeren, die heb ik voor een leuke prijs (~0,50 per stuk) kunnen aanschaffen. Volprofiel, hier en daar een defecte biels.

Van bijna alles is er tekort, dat was verwacht. Maar ik heb ook dure wissels over, die moet "ik" nog in het plan proberen te passen:

qty   nummer   omschrijving
2   24671   Meegebogen wissel links
2   24672   Meegebogen wissel rechts
2   24077   recht 77,5mm
1   24620   engels wissel
2   24922   C naar K-rail (precies 2 nodig)
1   24630   3weg wissel
En nog over
3   24430.      R1 360mm 30 graden ("gelukkig" niet meer ervan)

Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Alleen als er maar heel weinig plaats is, gebruik ik R1 bij het ontwerpen, anders vermijd ik die krappe bochten ze zo veel mogelijk. Je schreef al dat je een paar startsets had, daarom had ik wel verwacht dat je een flink aantal bochten 24130 over zou houden. Een deel daarvan kun je tezijnertijd misschien nog wel in het schaduwstation gebruiken, de rest kun je verkopen. Of je ook meegebogen wissels 24671/672 had, wist ik niet, die zitten immers lang niet in alle startsets.

Uiteraard kun je daar waar in het ontwerp slanke meegebogen wissels 24771/772 liggen iets vergelijkbaars doen met wissels 24671/672, maar dat vind ik lang niet zo mooi.

Het ligt al behoorlijk vol met rails. De wissels 24620 en 24630 die je nog over hebt, vallen weliswaar nog wel ergens in te proppen, maar ik denk dat het er niet mooier op wordt. Tezijnertijd zullen ze nog wel van pas komen in het schaduwstation. Een paar meegebogen wissels misschien trouwens ook.

Je schrijft dat je 3 bochten 24430 over hebt. In de verbinding tussen hoofdstation en bergstation ligt linksachter 3 x 24530, in plaats daarvan kun je eventueel 3 x 24430 leggen. Om goed uit te komen, moet je dan in het verborgen spoor aan de linkerkant 4 x 24172 vervangen door 4 x 24188, en in het blauwe spoor aan de achterkant eveneens 4 x 24172 door 4 x 24188.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Dank je Rob!
Een paar gewone rails maakt me niet veel uit, wissels tikken wat harder aan. Maar ok om die te bewaren voor een schaduwstation of een creatief idee later.


Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Alvast een begin op "papier" gemaakt
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Ik heb even een uitdaging. Volgens kenners een lot uit de loterij, fors aantal rails, wissels en nog veel meer opgehaald voor na ja sssssttt. En van ruim na de slechte uitvoering en zo goed als in nieuwstaat.
Hoe dan ook, kan het plan flink aanpassen met bijvoorbeeld een flink schaduw station. Wordt vervolgd
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
@Rob, en anderen uiteraard. Ik hoop dat je nog even mee kunt denken, de basis die je hebt gelegd is erg goed, loop tegen de uitbreiding / aanpassing aan.
Had me " beperkingen" opgelegd om niet al te veel bij hoeven te kopen, door de meevaller kan ik een aardig uitpakken maar ik ben creatiever, denk ik, in het bouwen dan bedenken.
Heb ruim voldoende rechte en gebogen rails ( R1 ™ R5) en aardig wat wissels erbij inclusief kruis. Helaas weinig slanke maar kan altijd " ruilen"

Het huidige bergstation zou ik graag deze sfeer geven:

Verwacht dat het huidige ontwerp daar te weinig ruimte voor geeft? Denk ook een mooie plek om Krail neer te leggen, heb ik ook een flink aantal erbij.

Liefst ook wat meer dubbelspoor en uiteraard een schaduwstation, daar kan ik dan aardig wat 188 en 172 kwijt naast de standaard wissels.

Zoals eerder besproken ook K bij de draaischijf.

Verder nagedacht over de ruimte. Bij nader inzien mag de baan nu best groter worden.
Aan de muur heb ik 360cm zoals in het eerste plan. Door de L poot kwam ik 240cm de ruimte in.
Ik maak er nu liever een soort U vorm van. Dus bij voorbeeld een rechthoek van 360*240 met een hap eruit.

Om wat hoogte te kunnen halen zou er eventueel nog een 2 sporige spiraal in kunnen, wellicht een plek voor de R1 rails, spoor naar beneden.

De baan is dan alleen aan de 360 zijde afgesloten, verder kan ik er goed bij.
Ben wel van plan het geheel op bokwielen te zetten. Realiseer met dat het een flinke tafel is om te verplaatsen, wel op een harde  vloer.

Ben benieuwd naar reacties  :?

Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baanontwerp
Kijk, dat is een gezellig station! Het neemt wel wat plaats in, verkijk je daar niet op. Waar dat dubbelspoor nog moet, is nog best lastig, hoor. Misschien gewoon leuk enkelsporig rijden.

Groet,

Peter
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Sfeerplaatje komt uit een fraai Marklin boek, zat ook bij in de vele dozen waar de rails en zo in zaten plus nog 30 gebouwen, nog in plastic. 1 ervan is een fraaie en flinke werkplaats voor stomers. Die wil ik ook graag plaatsen in de BW.



Voor de ruimte zou het dan denk ik nodig zijn de BW te verplaatsen naar de rechterpoot van de U.
Probeer binnenkort wat ruwe schetsen te maken.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Zoiets bedoelde ik:


Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Poging om alvast wat aan te passen:


De rechterpoot mag best breder, nu zit er 120cm ruimte tussen. Zou ook mooi zijn de BW 1 niveua hoger te maken. Eronder het schaduwstation, kan ik er goed bij. Bij de BW en het bergstation nog omzetten in K-rail
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanontwerp
Ook even met het ontwerp aan het knutselen om mijn pa te ondersteunen.

Ben helaas nog niet goed in het optimaliseren van banen door zeer beperkte ervaring met Wintrack. Ik zie bijvoorbeeld nog niet goed hoe ik een schaduwstation toe kan voegen.

Het bergstation heb ik vervangen naar voorbeeld van het boek.

Ik zie graag eventuele opmerkingen!

m.v.g.

Rutger
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baanontwerp
De toerit naar het schaduwstation niet midden op de plaat. Deze zou ik ik nu doen waar je de "keerlus" hebt. Dus onder het linker deel. Maak daar een baantje naar beneden. Enkelsporig is meer dan zat denk ik zo. Als je het een beetje schuift kan je mogelijk wel het een en ander zo combineren dat je het schaduwstation voor alle "tunnels" kan gebruiken en dan nog eens een keerlus hebt.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2009

offline
Re: Baanontwerp
Misschien een idee om eens naar het baanplan van Narwal te kijken? Twee lagen. De onderste laag is het speelterrein voor de langere, grotere treinen. De bovenstaande laag is enerzijds wat gecompliceerder (interessanter) kwa sporenplan, maar enkelsporig dus niet al te ingewikkeld. Daarmee heb je 2 vliegen in 1 klap én geen moeilijke klimtrajecten etc. Met wat ik hierboven allemaal zie verschijnen (met alle respect voor de tekenaars) in mijn ogen een aanrader!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Bedankt voor de tip William, daar kunnen we zeker inspiratie uit halen.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Denk dat we een flinke stap hebben gemaakt, met dank aan alle input, zeker ook Rob, daar zit een flink stuk van zijn ontwerp in.
En uiteraard zoon Rutger voor zijn nijvere Wintrack werk.
Totaal:

Schaduw en wat meer:

Rest:

3D plaatjes en tra bestand volgt straks.

De BW moet nog wat aangepast worden. De werkplaats wegdraaien naar beneden zodat er plek is voor een tweede spoor naar de draaischijf, de binnenruimte van de U kan best minder. En het spoortje rechts loopt te dicht op de loods
Schiet maar zou ik zeggen :? :-)
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Over een paar aspecten van dit ontwerp heb ik wat twijfels.
  • Er is alleen een tamelijk onhandige route tussen BW en hoofdstation. Voor locomotieven is dat al niet ideaal, maar bovendien moeten er af en toe ook korte treintjes rijden, bijvoorbeeld voor de aanvoer van kolen en diesel en voor de afvoer van sintels.
  • Treinen die vanuit het schaduwstation naar boven komen kunnen daar niet keren. Je kunt trek-duwtreinen laten rijden, of de loc moet ontkoppelen, keren op de draaischijf en aan de andere kant weer aankoppelen om de andere kant op te gaan. Wagons keren is nog véél omslachtiger. Ik weet niet wat jij voor rollend materieel hebt, maar ik heb er wel een paar met sluitlichten en die wil ik graag aan het eind van de trein. Dat gaat alleen als de laatste wagon kan keren. Daarvoor moet deze losgekoppeld worden (op een ontkoppelrail in het hoofdstation), daarna kan hij door een rangeerloc (met telex) naar de draaischijf gebracht worden, loskoppelen, draaien, aankoppelen en tenslotte met de rangeerloc terug naar het hoofdstation. Leuk voor een keertje, maar voor de normale dagelijkse praktijk lijkt me dit onwerkbaar.
  • De route vanaf de linkerkant van het schaduwstation naar de bovenbaan is relatief kort. Het hoogteverschil met de bovenbaan zal nog wel genoeg zijn voor de treinen, maar daarboven zal niet veel werkruimte zijn. Dat speelt met name bij de wisselstraat aan de rechterkant, daar liggen immers veel andere sporen boven. Meer werkruimte lijkt me wenselijk.
Uitgaande van het hoofdstation en bergstation zoals Rutger heeft getekend valt aan deze drie punten nog wel het één en ander te doen. Het schaduwstation is het makkelijkst, het BW het lastigst. Het zou veel helpen als die 240 wat groter zou mogen worden. Mag ik wat meer van die 4 * 9 meter gebruiken?
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Dank voor de inhoudelijke reactie Rob!
Het meeste interesse heb ik in het bouwen / scenery, wat minder in rangeren enzovoort. Indien er uiteindelijk "vanzelf" een paar treinen rond rijden en er wat op de BW gespeeld kan worden is het voor mij al ok.
Maar uiteraard, indien er verbetering mogelijk is, uitstekend.
1 van de 2 poten zou wat langer mogen zijn maar veel meer dan 3 meter wordt lastig, het is een grote ruimte maar er staat veel in. Kijk maar :)
@Rutger: eventueel kunnen we jouw bureau verwisselen met de baan.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2022

offline
Re: Baanontwerp
Bureau kunnen we eventueel naar kijken.

In middagpauze even bezig geweest met aanpassingen:
1 extra spoor bij hoofdstation voor bergtreintje
2 ontkoppelpunten
3 verdraaien van werkplaats naast draaischijf (moet plaat iets groter worden)
4 3 weg wissel weg naast draaischijf
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Hoi Rob,
Ik realiseer me nu dat de ruimte zelfs 6 bij 9 meter is maar dat even terzijde.
We gaan de tafel een kwartslag draaien waardoor we wat makkelijker, voor zover nodig, een poot wat kunnen verlengen. Dus benieuwd naar jouw gedachten.
Ik weet dat je slanke wissels graag toepast, gaarne toch zoveel mogelijk beperken gezien wat hier aanwezig is. We hebben wel een aantal kruiswissels over, die kunnen erin of anders "ingeruild" voor wat nodig is
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Baanontwerp
Op zich een leuk baanplan maar ik vraag mij af waarom je die lok werkstatt zo plaatst. dan neemt het ding alle zicht op de draaischijf weg en dat is geen gezicht. Zou het gebouw een kwart slag rond de schijf draaien richting station. Heb in paint een opzetje gemaakt wat mij mooier lijkt. Mocht je een poot langer maken dan is deze poot de eerste kandidaat. Een BW neemt heel wat meer ruimte in beslag dan wat jij nu gereserveerd hebt.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baanontwerp
Citaat van: Bert1955 op donderdag 31 maart 2022, 14:26:521 van de 2 poten zou wat langer mogen zijn maar veel meer dan 3 meter wordt lastig
Uitbreiding naar 3 meter lijkt me al heel wat. Daarmee is al een veel mooier BW mogelijk, met betere aansluiting op het hoofdstation bovendien. Hier onder zie je een mogelijkheid.

Het hoofdstation ligt 5,7° schuiner, ik denk dat dat beter uitkomt. De linker wisselstraat is anders, enerzijds om langere stationssporen te maken, anderzijds zodat er minder slingers in de sporen liggen. De enige slingerbeweging die er nog is, is tussen de wissel van het voorste stationsspoor en de engelse wissel daarnaast. Die route is alleen voor locs bestemd die van of naar het BW gaan. Wel heb ik er conform jouw wens gewone wissels voor gebruikt, geen slanke. Het wordt immers jouw baan, niet de mijne.

Het BW is met K-rails ontworpen, inclusief de K-rail draaischijf. Je mag zelf uitzoeken hoe jouw zelfbouw draaischijf er in past, maar daar kom je vast wel uit. Er liggen twee overgangsrails 24922, je kunt ook zelf de rails onderhanden nemen om C- en K- op elkaar te laten passen, dan heb je ze niet nodig.

Het BW heeft een apart aanvoerspoor voor kolen en eventueel voor afvoer van slakken. Je zou langs dit spoor ook nog een dieseltank kunnen plaatsen waar diesellocs brandstof kunnen tanken. Ik heb het kolenspoor meteen maar met de draaischijf verbonden, want het spoor zal vaak vrij zijn en zo kan het ook als extra in- en uitrijspoor gebruikt worden.

Er is een apart behandelspoor voor stoomlocomotieven dat lang genoeg is voor kolenbevoorraading en bezanding. De kolenbunkers passen mooi tussen het kolenspoor en het behandelspoor. Of er ook nog een slakkenkuil op het behandelspoor past, weet ik niet. Mocht het ergens anders moeten, dan is daarvoor nog meer dan genoeg plaats, bijvoorbeeld links van de draaischijf, of naast het kolenspoor. Of je rekt de 300 cm toch nog iets verder op.

Tenslotte is er ook een kleine werkplaats-annex-loods die zowel vanuit het hoofdstation als vanaf de draaischijf te bereiken is. Voor wat betreft een grote werkplaats ben ik het eens met Henk dat die veel te veel het zicht op de draaischijf en locloodsen blokkeert. Ik zou hem weglaten, of een stuk verschuiven zodat 'ie dichter bij het station ligt dan bij de draaischijf.
Re: Baanontwerp
Lid sinds: 2021

offline
Re: Baanontwerp
Bedankt Rob, en Henk uiteraard.
Snap de opmerkingen wat betreft de werkstatt. Hij heeft eerst ook aan de bovenkant gezeten.
Wel kunnen we van alle zijden behalve de rechterkant alles vrij benaderen. De tafel, zoals nu gepland, staat bijna vrij in de ruimte, alleen de rechterzijde staat tegen de muur of er zelfs een stukje vanaf.
We hebben hier naast de ringloods nog een enkelsporige locloods. Je hebt een dubbele getekend Rob, even kijken hoe we dat aanvliegen, een optie is om het 2e spoor naast de loods uit te laten komen.

Verder is de werkstatt optisch kleiner dan nu op tekening staat, dat is zijn grondplaat. Het gebouw zelf is wel bijna zo breed maar ~ half zo diep. Hij zit nog nieuw in doos, zal bij de het hele spul van MP, wil voor de zekerheid beter weten hoe het in het plan past.
Rutger kwam met een leuk idee net: de 24611 onder het kruiswissel vervangen door een 3weg (die hebben we over) en vandaar een spoor dwars door de werkstatt richting draaischijf, daar is de werkstatt op gebouwd.
Als alternatief kan er ook een extra wissel ipv de 24188 links van bedoelde 24611.

Optier voor meer BW ruimte, de rechterpoot verbreden. Tussenruimte is nu 120cm, ik ben niet superdun maar 80 zou ook meer dan ok zijn, eventueel schuin.
Aanvulling: we hebben ook nog een mooie kolen installatie voor boven de baan.......

Nog een vraag Rob: verdere plan zo laten of nog suggesties?