Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Speicher Eisenbahn

Gestart door Magna zondag 16 februari 2020, 16:50:40

Re: Speicher Eisenbahn

Vandaag weer uienweer dus wat gedaan aan de baan. Wat verlichting geplaatst en aangesloten bij het depot. Er moet nog veel gebeuren met kleine details maar het begint langzaam ergens op te lijken. Als het meeste werk hieraan gedaan is komt er nog een achtergrond zodat de muren en ramen niet meer te zien zijn. Kortom, nog genoeg te doen.

gr Gerard

Goedendag

Ik zag dat het inmiddels alweer bijna 3 maanden geleden is dat ik wat van mijn baan in aanbouw heb laten dus maar weer wat foto's. Ik geniet tenslotte ook van de vele foto's en filmpjes op dit forum. De linker bocht is nu voorzien van een camping met een meertje en strandje. Er moeten nog wel de nodige details komen zoals bomen, struiken, figuren enz. Ook een begin gemaakt met achterwanden zodat de muren en ramen aan het zicht worden onttrokken. Aan de andere zijde van de baan is een keerlus met 3 sporen wat dienst doet als een mini schaduwstation. Het bedientableautje voorzien van wat ledjes zodat zichtbaar is welk spoor nog vrij is. De treinen kunnen handmatig hier worden geparkeerd maar het kan ook automatisch waarbij een binnen rijdende trein een geparkeerde trein laat vertrekken. Ook bij het middendeel van de baan waar de stad gaat komen wat achtergrondplaten geplaatst. Wat ik zelf handig vind zijn kaartjes met foto's van de op dat moment rijdende treinen. Ik zie in 1 keer welk nummer ze hebben om met de intellibox de bediening te kiezen. Ik weet dat dit met een PC vele malen sneller en makkelijker kan maar ik ben nu eenmaal een liefhebber van oude technieken en door mijn werk op een verkeersleiding zit ik heel de dag al digitaal te regelen.

gr Gerard

en nog een paar foto's.

Weer erg lang geleden dat ik wat van mijn knutselactiviteiten heb laten zien dus hierbij een tussenstand. Nu bezig met het rechterdeel van de baan. Dit is boven een van de keerlussen met oude M-rail gemaakt en heeft een Nederlands kopstation en wat opstelsporen waar oudere wagons die ik heb komen te staan. Uiteraard is dit deel verbonden met de rest van de baan dus genoeg speelmogelijkheden. Ook de oude Marklin kraan heeft hier een plaatsje gevonden. Met Faller carsystem een traject gemaakt waar een vrachtauto zijn rondjes kan rijden. Het station net voorzien van verlichting en een paar abri's en reizigers op het perron staan nog in de planning. Voor het stations gebouw heb ik gekozen voor een sextant. Deze stonden vroeger op diverse plaatsen in Nederland. Verder beetje bezig met verder detailleren d.m.v. wat struikgewas tegen de hekken en hier daar wat zelf gefröbelde bomen.  Het begint langzaam ergens op te lijken maar nog genoeg te doen dus wordt vervolgd..

gr Gerard
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Heerlijk die Nederlandse baan Gerard, ik kan hier erg van genieten en hoop in de toekomst ook deze sfeer te maken  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Ik vind dat kasseien weggetje super  :thumbup: en ben van plan dit ook zelf te realiseren. Erg leuk.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: Magna op vrijdag 07 januari 2022, 17:36:49
Voor het stations gebouw heb ik gekozen voor een sextant. Deze stonden vroeger op diverse plaatsen in Nederland.
Langs de lijn (Nico Spilt) over de sextant in Bussum-Zuid enDiemen

forum44.jpgforum45.jpg

De regenachtige dag goed besteed met een zoektocht naar een rare storing. Mijn Intellibox 2 gaf regelmatig een forse belasting aan tot ruim 80 % en de treinen gingen als een hobbelpaard over de baan. Balen als de IB defect zou zijn want geen garantie meer dus maar op zoek gegaan. Nu is mijn baan modulair opgebouwd dus na wat stekers loshalen bleef alleen het station over aan de voeding en het probleem nog steeds aanwezig. Alle aanwezige treinen eraf en..... belasting liep terug naar 3 % wat normaal is omdat mijn seinen en stopsectie´s ook zo gevoed worden. Een voor een de treinen weer op de baan en bij de 1205, 3055 met deltadecoder, begon het feest weer. Na een onderzoek in het binnenwerk viel op dat het spoeltje tussen de koolborstels vrij zwart was dus het vermoeden ging uit naar een mogelijke sluiting. Nadat ik het spoeltje heb omgebogen en de lok eerst zonder en daarna met kap heb laten rijden is het probleem opgelost. Zo zie je maar dat een storing in een heel klein hoekje kan zitten waar je het niet verwacht. En de 1205 staat op de wachtlijst om binnenkort echt digitaal te gaan worden.

gr Gerard
Forum Moderator

Storing zoeken is een kunst Gerard, struktureel werken en je komt redelijk snel bij de oorzaak zo zie je maar  :thumbup: :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman 

Soms is het een hobby binnen de hobby :) Maar inderdaad altijd met een bepaalde structuur werken en dan komt een storing vanzelf een keer tevoorschijn.

gr Gerard

M* en bezig te digitaliseren

Dit modelbaanverhaal net toevallig tegen gekomen. Het inspireert weer s om te zien hoe anderen het hebben aangepakt.
Zelf wil ik ook met modules gaan werken. Deze bakken komen dan te rusten op metalen stellingen op halve = 90 cm hoogte.
Alleen nog geen ervaring opgedaan met het maken van de houten bakken. Als het weer wat beter weer wordt kan ik buiten gaan zagen. Eerst nog wat isolatie op de zolder bij plaatsen.
De bedoeling is om met K-rail te gaan leggen, er is ook nog best wat M en C voorhanden, dus dat wordt nog even kijken hoe dat wordt ingepast.

Eigenlijk klooi ik maar wat an

Prachtige fotos. Erg leuk. :P

@ Rob

Ik gebruik ook K en M rail op mijn baan. Het doorgaande spoor is met K-rail gemaakt en in, met relais bewaakte, secties verdeeld. Boven de keerlussen heb ik met M-rail een depot en opstelsporen gemaakt waar geen beveiliging op zit. De modulen zijn niet volgen enige norm gebouwd maar in brokken van ongeveer 1 meter lang verdeeld. Achterliggende gedachte is meer voor als ik ooit ga verhuizen de baan mee kan.

gr Gerard

Inmiddels is het modelspoorseizoen hier op zolder weer begonnen. Een beetje bezig met verlichting aan te sluiten en de IKEA vestiging verder af te bouwen. Verder ook bezig geweest met onderhoud aan oudere modellen zodat deze ook hun rondjes mee kunnen rijden. Ik zag dat het al weer erg lang geleden was dat ik een foto heb geplaatst dus bij deze.

gr  Gerardforuma.jpgforumb.jpgforumc.jpgforumd.jpgforume.jpg     

Gerard, ik zie ook een bekende "3sso vestiging" in de vorm van het Dudok tankstation.

Ik moet m nog bouwen. Nog tips?

Verder het nodige aan bunkers en een kraan, dat spreekt me ook aan.
Zelf heb ik ook zo'n oude Märklin kraan, uitgerust met een kolengrijper van de modernere versie ipv de magneet en de besturing gaat middels een (oude) Atari joystick ter vervanging van het knoppenkastje, dat werkt veel makkelijker, ook met het combineren van draaien, heffen en gijper.

Rob

De bouwdoos is niet echt een moeilijk model alleen de bouwbeschrijving is niet altijd duidelijk dus goed kijken voor de lijm erop gaat.
Die kraan blijft een leuk ding. Ik heb in mijn bedienpaneel wat drukknoppen gemaakt en dat werkt ook prima. Zo heb ik ook de oude draaischijf in mijn stoomdepot geplaatst.
Naar de maatstaven van nu zijn het beide zeer gedateerde modellen maar en sentiment speelt ook mee.  :)

gr Gerard

Dat laatste, het sentiment, is een zwaarwegende factor !
Voor mij in ieder geval wel.

Vandaag weer regenachtig dus mooie dag om te knutselen. Ik had nog een soort baco achtige schroeftang, of hoe je zoiets ook noemt, waar ik eigenlijk niks mee deed. Omdat ik vrij veel ouder materieel heb waarbij de wielen wel eens op maat moeten worden gesteld heb ik deze simpele oplossing verzonnen. De bekken van de tang een stuk dunner gemaakt en aan de ene zijde 1 sleuf en aan de andere zijde 2 sleuven erin gemaakt. Ik kan nu de wieltjes simpel op de as verschuiven en met behulp van een stripje metaal van 14 mm wat ik tussen de wielen plaats als mal zitten ze in 1x goed op maat. Niet echt hightech maar voor mij werkt het prima.  :)

gr Gerard

wielen1.jpgwielen2.jpgwielen3.jpgwielen4.jpg   

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Dat ziet er handig uit!

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Fraaie tool gemaakt, Gerard  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Inmiddels alweer een tijd geleden dat ik iets heb geplaatst dus maar een paar foto´s van waar ik nu mee bezig ben. De straat voor het station gaat al wat vormen aannemen. Moeten nog wel wat hekjes, verkeersborden, auto´s enz worden geplaatst maar het gaat al ergens op lijken. Het gaat een typisch Duitse stad worden met naar links de overgang naar het oude stadsdeel gebouwd met vakwerkhuisjes. Dit oude stadsdeel ligt iets hoger dan het centrum dus wordt nog van rotsen en steunmuurtjes voorzien. Verder veel bezig met oud materieel ombouwen en het gebruikelijke onderhoud dus ik kom de dagen wel door.  :)

gr Gerard

stad5.jpgstad2.jpgstad1.jpgstad3.jpgstad4.jpg     

"Der Blaue Engel" ;)  lijkt wel een beetje op de "Rode Molen"  8o

@citaat het is 'slechts' een film in het verder keurige theater, maar de film gaat wel over het verderfelijke nacht(club)leven...

Iets meer on topic: het ziet er allemaal mooi uit zo. En de opzet van je stad doet me denken aan het thema van een modelbaan die ik ooit thuis bij mijn ouders bouwde. Ander station maar wel een keuze voor 19e eeuwse huizen bij het station en vakwerkhuisjes in de Altstadt.

Groet,

Peter

Vandaag weer geen weer. De hele dag regen dus maar wat op zolder klussen. Het linkerdeel van de stad begint langzaam vorm te krijgen. Verlichting aangesloten en wat figuren, bomen en auto´s geplaatst. Zie op de foto´s hier en daar wat lichtlekkage bij sommige huizen dus nog wat aan doen hoewel het als je ervoor staat nauwelijks zichtbaar is. Verder valt er weinig te melden. Je bent soms een hele dag bezig en lijkt alsof er weinig is gedaan  :)  Maar tussendoor ook gestadig verder gegaan met ombouw van oudere loks dus er gebeurt wel wat.

gr Gerard

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Sfeervol.  :thumbup:
Forum Moderator

De dagen vliegen soms voorbij Gerard, gelukkig is het geen aangenomen werk en kun je lekker op je gemak aan de slag, dat is in ieder geval mijn werkwijze  :) 

De getoonde foto's geven een mooi sfeertje, daar mag je best trots op zijn  :thumbup: :thumbup: 

Mvg,

Peter Degeluidsman 

De stad geeft al mooie sfeer. Vooral met verlichting een mooi sfeervol plaatje. Ook leuk die weg welke uit niets komt en ook weer gaat met die betonpaaltjes top.

Gr henk

Als het maar Zwitsers is.

Zeer sfeervolle foto reportage Gerard. :thumbup:
De stad komt zo helemaal tot leven.

Groet Michel

Mede hobbyisten

Zo aan het einde van het jaar is het misschien wel aardig om eens te laten zien wat ik allemaal op modelspoor gebied heb gedaan. Hierbij een overzicht van hoe mijn baan tot nu is gevorderd. De foto´s  gaan van links naar rechts. Geheel links het depot met daaronder een keerlus verstopt. Dan rijden we langs de camping om zo het Duitse station  te naderen met de oude stad. Het linkerdeel is al aardig gereed, het rechterdeel ben ik nog wat met huisjes aan het schuiven om een illusie van een drukke stad te creëren. Als het station verlaten wordt gaan we de grens naar het Nederlandse deel over met een stukje weide met wat beestjes. Dan uiteindelijk de andere keerlus welke door een Nederlands station en wat opstelsporen voor goederenwagons wordt verborgen. Hier ligt ook een verborgen schaduwstation waar de treinen automatisch elkaar aflossen. De IKEA vestiging is een camouflage voor de keerlus van het Faller carsystem. Hier rijdt een vrachtauto gestaag zijn rondjes. Als het rechterdeel van de stad klaar is komt er nog wat overkapping over het Duitse station en dan is de baan geheel aangekleed. Maar uiteraard nog niet klaar. Dan wordt het tijd om de details aan te brengen zoals de onvermijdelijke trouwpartij bij de kerk, diverse preisertjes en auto´s op logische plekken plaatsen en de bovenleiding afmaken. Dus nog genoeg te doen in het nieuwe jaar.

Hierbij voor iedereen fijne dagen en een goed en vooral gezond nieuwjaar.     

gr Gerard
Forum Moderator

Mooi overzicht van je schitterende baan  :thumbup: :thumbup:

Een goed en voorspoedig 2025 toegewenst.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Na lange tijd er niet aan te willen beginnen gaat het nu toch echt gebeuren. Ik wil over gaan stappen op PC besturing. Om een beetje thuis te raken in Koploper heb ik een oude computer bij de baan geplaatst en een tafeltje in elkaar geflanst waar toetsenbord en muis op kunnen. Voorlopig beperk ik mij tot het handmatig besturen van de treinen en het ontdekken wat hierbij allemaal kan. Als alles volgens plan verloopt mag ik eind dit jaar met pensioen en wil dan een proefbaan bouwen, dubbel ovaal met wat wissels, om het automatisch rijden onder de knie te krijgen. Ik zal dan ongetwijfeld wel met de bekende vragen komen die iedere beginner heeft :D  Uiteraard ben ik me ook al aan het inlezen op koploperforum en diverse andere sites. Gaat het mij lukken alles te snappen is het de bedoeling de huidige baan met koploper te gaan laten rijden maar dan ben ik wel een jaar of 2 verder. Nog genoeg plannen dus  ;)

gr Gerard

Als het maar Zwitsers is.

Succes Gerard met het inlezen van het geweldige programma Koploper. :thumbup:
Ik rijd al 9 jaar met volle tevredenheid met Koploper en in de 9 jaar zijn er vele kilometer gereden door de treinen en locs.

Groet Michel
Forum Moderator

Hoi Gerard,

Met het rijden via de pc gaat er een wereld voor je open, koploper onder de knie krijgen is weer een hobby op zich maar erg leuk.
Zelf rij ik al ruim 15 jaar met koploper en zou niet anders meer willen.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Succes met de overstap Gerard, niet alleen op het spoor maar ook in de echte wereld (met pensioen zijn is heerlijk)

Luc

Ik ben niet helemaal onbekend met het pc rijden. Ik mag dat professioneel de hele dag betaald doen.    :D
Bijgaande foto een iets uitgebreidere koploper.

gr Gerard
Forum Moderator

@citaat
Oooooooh dan is koploper een makkie voor je  ;)

Mvg,

Peter Degeluidsman

peter

Hoewel het erg veel op elkaar lijkt is het toch in detail wel erg anders hoor. Bovendien heb ik een programmeur ter beschikking die eventuele wensen of hikjes waar je tegenaan loopt op kan lossen. Nu moet ik dat allemaal zelf gaan doen  :? Maar met bijna 40 jaar ervaring als instructeur in spoorbeveiliging en aanstuursoftware moet dat wel lukken.   :)
Een van de dingen waar ik al gelijk tegenaan loop is langere treinen dan een bloklengte en de sectie tussen de bezetmelders die niet wordt gedetecteerd. Ik wil dat ook los geraakte wagons gezien worden. Ik heb nu een relais bewaakt bloksysteem en dat ziet alles staan tussen de seintjes. Nadeel is het abrupte remmen voor een rood sein. Maar zoals gezegd, eind van het jaar ga ik een klein proefbaantje maken om alles uit te vogelen. Tot die tijd knutsel ik lekker verder aan mijn baan en ga gestadig verder met ombouw van oudere loks. Vervelen doe ik mij niet.  :D

gr Gerard

Het is geen probleem als een trein meerdere blokken in beslag neemt.
En de baan hoeft geen ongedetecteerde secties te hebben.

Henk

Ik heb inmiddels ook ontdekt dat langere treinen geen probleem hoeven te zijn maar in vrijwel iedere handleiding / beginnersinstructie staat dat de langste trein niet langer mag zijn dat het kortste blok. Maar dat hoeft dus niet zo'n probleem te zijn. Ook het geheel detecteren van een blok kan met 3 melders per blok dus ik begin al een beetje thuis te raken in de materie.  :)

gr Gerard

Ja, irritant is dat. Maar het hoeft dus echt niet. Om mijn baan rijden goederentreinen tot vijf meter en er zijn in het schaduwstation precies twee opstelblokken lang genoeg om een dergelijke trein helemaal te bergen. Op de rest van de baan nemen lange treinen minstens twee blokken in beslag. Daar kan Koploper prima mee overweg.

Verder zijn er hele stammenoorlogen uitgevochten over wel/niet volledige detectie. Kan ook allebei en het is maar net welk resultaat je wilt bereiken. Op mijn baan niet. Zo vaak laat een wagon niet los en als dat wel regelmatig gebeurt moet dat probleem worden opgelost. Vind ik.  :D

Koploper kan ook functioneren met één bezetmelder per blok. Probeer dat eens als je toch gaat experimenteren.

Hallo, ik werk met volledige detectie inclusief de wissels. Voor de engelse wissels maak ik een fictieve bezetmelding via de seinhuiswachter in windigipet. Op die manier voorkom ik botsingen wanneer een wagon blijft staan op de wissels. Dat gebeurt soms bij bvb lange goederen treinen die niet direct kunnen doorrijden in een station omdat het volgende blok nog niet vrij is. Maar het kan ook bij andere treinen soms van nut zijn.
Ik ben daar heel tevreden over. Maar iedereen voert dit uit volgens eigen noden en middelen, het blijft nog altijd jouw baan waar je doet wat jou het beste lijkt.

Luc

@ Henk

Inderdaad zal het niet veel voorkomen dat een wagon loslaat en anders is dat het eerste waar je wat aan moet doen om het te voorkomen maar ik wil graag een vangnet inbouwen voor het geval dat het wel gebeurd.   :)

@ Luc Is het te simpel gedacht dat er iets mogelijk moet zijn met de lengte van de trein? Als je b.v. de eerste melder van het 1ste blok bezet waardoor Koploper weet dat er nog minimaal een bepaalde afstand achter de lok het spoor bezet houdt? Dus 3 blokken van 1 meter en en trein van 2 meter zal dan het eerste blok pas vrij geven als de derde bereden gaat worden.

Ik loop nu een beetje vooruit op alles want ergens tegen het eind van dit jaar ga ik een proefbaantje bouwen om dit soort zaken uit te zoeken maar iedere tip is welkom.

gr Gerard

Ja, Koploper kan ook rekening houden met de lengte van de trein als het programma die lengte weet en weet hoe lang de blokken zijn.

Koploper is een programma met zoveel mogelijkheden dat er voor een wens al snel meerdere oplossingen zijn.
Geldt vast voor meer van dergelijke programma's - Itrain, Traincontroller, etc. - maar die ken ik niet goed genoeg.
Forum Moderator

Eens met de opsomming van Henk, ook hier rijden lange treinen die meerdere blokken in beslag nemen, dat is geen enkel probleem.
Mijn baan wordt geheel gedetecteerd met uitzondering van de wissels.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Gerard, zoals de Romeinen het reeds deden leiden er meer wegen naar Rome. Dus hoe je het ook doet als het maar werkt is het ok.

Luc

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.