Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Speicher Eisenbahn

Gestart door Magna zondag 16 februari 2020, 16:50:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Vandaag weer uienweer dus wat gedaan aan de baan. Wat verlichting geplaatst en aangesloten bij het depot. Er moet nog veel gebeuren met kleine details maar het begint langzaam ergens op te lijken. Als het meeste werk hieraan gedaan is komt er nog een achtergrond zodat de muren en ramen niet meer te zien zijn. Kortom, nog genoeg te doen.

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Goedendag

Ik zag dat het inmiddels alweer bijna 3 maanden geleden is dat ik wat van mijn baan in aanbouw heb laten dus maar weer wat foto's. Ik geniet tenslotte ook van de vele foto's en filmpjes op dit forum. De linker bocht is nu voorzien van een camping met een meertje en strandje. Er moeten nog wel de nodige details komen zoals bomen, struiken, figuren enz. Ook een begin gemaakt met achterwanden zodat de muren en ramen aan het zicht worden onttrokken. Aan de andere zijde van de baan is een keerlus met 3 sporen wat dienst doet als een mini schaduwstation. Het bedientableautje voorzien van wat ledjes zodat zichtbaar is welk spoor nog vrij is. De treinen kunnen handmatig hier worden geparkeerd maar het kan ook automatisch waarbij een binnen rijdende trein een geparkeerde trein laat vertrekken. Ook bij het middendeel van de baan waar de stad gaat komen wat achtergrondplaten geplaatst. Wat ik zelf handig vind zijn kaartjes met foto's van de op dat moment rijdende treinen. Ik zie in 1 keer welk nummer ze hebben om met de intellibox de bediening te kiezen. Ik weet dat dit met een PC vele malen sneller en makkelijker kan maar ik ben nu eenmaal een liefhebber van oude technieken en door mijn werk op een verkeersleiding zit ik heel de dag al digitaal te regelen.

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
en nog een paar foto's.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Weer erg lang geleden dat ik wat van mijn knutselactiviteiten heb laten zien dus hierbij een tussenstand. Nu bezig met het rechterdeel van de baan. Dit is boven een van de keerlussen met oude M-rail gemaakt en heeft een Nederlands kopstation en wat opstelsporen waar oudere wagons die ik heb komen te staan. Uiteraard is dit deel verbonden met de rest van de baan dus genoeg speelmogelijkheden. Ook de oude Marklin kraan heeft hier een plaatsje gevonden. Met Faller carsystem een traject gemaakt waar een vrachtauto zijn rondjes kan rijden. Het station net voorzien van verlichting en een paar abri's en reizigers op het perron staan nog in de planning. Voor het stations gebouw heb ik gekozen voor een sextant. Deze stonden vroeger op diverse plaatsen in Nederland. Verder beetje bezig met verder detailleren d.m.v. wat struikgewas tegen de hekken en hier daar wat zelf gefröbelde bomen.  Het begint langzaam ergens op te lijken maar nog genoeg te doen dus wordt vervolgd..

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Heerlijk die Nederlandse baan Gerard, ik kan hier erg van genieten en hoop in de toekomst ook deze sfeer te maken  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Ik vind dat kasseien weggetje super  :thumbup: en ben van plan dit ook zelf te realiseren. Erg leuk.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Citaat van: Magna op vrijdag 07 januari 2022, 17:36:49
Voor het stations gebouw heb ik gekozen voor een sextant. Deze stonden vroeger op diverse plaatsen in Nederland.
Langs de lijn (Nico Spilt) over de sextant in Bussum-Zuid enDiemen
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
forum44.jpgforum45.jpg

De regenachtige dag goed besteed met een zoektocht naar een rare storing. Mijn Intellibox 2 gaf regelmatig een forse belasting aan tot ruim 80 % en de treinen gingen als een hobbelpaard over de baan. Balen als de IB defect zou zijn want geen garantie meer dus maar op zoek gegaan. Nu is mijn baan modulair opgebouwd dus na wat stekers loshalen bleef alleen het station over aan de voeding en het probleem nog steeds aanwezig. Alle aanwezige treinen eraf en..... belasting liep terug naar 3 % wat normaal is omdat mijn seinen en stopsectie´s ook zo gevoed worden. Een voor een de treinen weer op de baan en bij de 1205, 3055 met deltadecoder, begon het feest weer. Na een onderzoek in het binnenwerk viel op dat het spoeltje tussen de koolborstels vrij zwart was dus het vermoeden ging uit naar een mogelijke sluiting. Nadat ik het spoeltje heb omgebogen en de lok eerst zonder en daarna met kap heb laten rijden is het probleem opgelost. Zo zie je maar dat een storing in een heel klein hoekje kan zitten waar je het niet verwacht. En de 1205 staat op de wachtlijst om binnenkort echt digitaal te gaan worden.

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Storing zoeken is een kunst Gerard, struktureel werken en je komt redelijk snel bij de oorzaak zo zie je maar  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman 
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Soms is het een hobby binnen de hobby :) Maar inderdaad altijd met een bepaalde structuur werken en dan komt een storing vanzelf een keer tevoorschijn.

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Dit modelbaanverhaal net toevallig tegen gekomen. Het inspireert weer s om te zien hoe anderen het hebben aangepakt.
Zelf wil ik ook met modules gaan werken. Deze bakken komen dan te rusten op metalen stellingen op halve = 90 cm hoogte.
Alleen nog geen ervaring opgedaan met het maken van de houten bakken. Als het weer wat beter weer wordt kan ik buiten gaan zagen. Eerst nog wat isolatie op de zolder bij plaatsen.
De bedoeling is om met K-rail te gaan leggen, er is ook nog best wat M en C voorhanden, dus dat wordt nog even kijken hoe dat wordt ingepast.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Prachtige fotos. Erg leuk. :P
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
@ Rob

Ik gebruik ook K en M rail op mijn baan. Het doorgaande spoor is met K-rail gemaakt en in, met relais bewaakte, secties verdeeld. Boven de keerlussen heb ik met M-rail een depot en opstelsporen gemaakt waar geen beveiliging op zit. De modulen zijn niet volgen enige norm gebouwd maar in brokken van ongeveer 1 meter lang verdeeld. Achterliggende gedachte is meer voor als ik ooit ga verhuizen de baan mee kan.

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Inmiddels is het modelspoorseizoen hier op zolder weer begonnen. Een beetje bezig met verlichting aan te sluiten en de IKEA vestiging verder af te bouwen. Verder ook bezig geweest met onderhoud aan oudere modellen zodat deze ook hun rondjes mee kunnen rijden. Ik zag dat het al weer erg lang geleden was dat ik een foto heb geplaatst dus bij deze.

gr  Gerardforuma.jpgforumb.jpgforumc.jpgforumd.jpgforume.jpg     
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Gerard, ik zie ook een bekende "3sso vestiging" in de vorm van het Dudok tankstation.

Ik moet m nog bouwen. Nog tips?

Verder het nodige aan bunkers en een kraan, dat spreekt me ook aan.
Zelf heb ik ook zo'n oude Märklin kraan, uitgerust met een kolengrijper van de modernere versie ipv de magneet en de besturing gaat middels een (oude) Atari joystick ter vervanging van het knoppenkastje, dat werkt veel makkelijker, ook met het combineren van draaien, heffen en gijper.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Rob

De bouwdoos is niet echt een moeilijk model alleen de bouwbeschrijving is niet altijd duidelijk dus goed kijken voor de lijm erop gaat.
Die kraan blijft een leuk ding. Ik heb in mijn bedienpaneel wat drukknoppen gemaakt en dat werkt ook prima. Zo heb ik ook de oude draaischijf in mijn stoomdepot geplaatst.
Naar de maatstaven van nu zijn het beide zeer gedateerde modellen maar en sentiment speelt ook mee.  :)

gr Gerard
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Dat laatste, het sentiment, is een zwaarwegende factor !
Voor mij in ieder geval wel.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Vandaag weer regenachtig dus mooie dag om te knutselen. Ik had nog een soort baco achtige schroeftang, of hoe je zoiets ook noemt, waar ik eigenlijk niks mee deed. Omdat ik vrij veel ouder materieel heb waarbij de wielen wel eens op maat moeten worden gesteld heb ik deze simpele oplossing verzonnen. De bekken van de tang een stuk dunner gemaakt en aan de ene zijde 1 sleuf en aan de andere zijde 2 sleuven erin gemaakt. Ik kan nu de wieltjes simpel op de as verschuiven en met behulp van een stripje metaal van 14 mm wat ik tussen de wielen plaats als mal zitten ze in 1x goed op maat. Niet echt hightech maar voor mij werkt het prima.  :)

gr Gerard



wielen1.jpgwielen2.jpgwielen3.jpgwielen4.jpg   
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Speicher Eisenbahn
Dat ziet er handig uit!
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Fraaie tool gemaakt, Gerard  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

offline
Re: Speicher Eisenbahn
Inmiddels alweer een tijd geleden dat ik iets heb geplaatst dus maar een paar foto´s van waar ik nu mee bezig ben. De straat voor het station gaat al wat vormen aannemen. Moeten nog wel wat hekjes, verkeersborden, auto´s enz worden geplaatst maar het gaat al ergens op lijken. Het gaat een typisch Duitse stad worden met naar links de overgang naar het oude stadsdeel gebouwd met vakwerkhuisjes. Dit oude stadsdeel ligt iets hoger dan het centrum dus wordt nog van rotsen en steunmuurtjes voorzien. Verder veel bezig met oud materieel ombouwen en het gebruikelijke onderhoud dus ik kom de dagen wel door.  :)

gr Gerard



stad5.jpgstad2.jpgstad1.jpgstad3.jpgstad4.jpg     
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Speicher Eisenbahn
"Der Blaue Engel" ;)  lijkt wel een beetje op de "Rode Molen"  8o
Re: Speicher Eisenbahn
Lid sinds: 2016

offline
Re: Speicher Eisenbahn
 @citaat het is 'slechts' een film in het verder keurige theater, maar de film gaat wel over het verderfelijke nacht(club)leven...

Iets meer on topic: het ziet er allemaal mooi uit zo. En de opzet van je stad doet me denken aan het thema van een modelbaan die ik ooit thuis bij mijn ouders bouwde. Ander station maar wel een keuze voor 19e eeuwse huizen bij het station en vakwerkhuisjes in de Altstadt.

Groet,

Peter