Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)

Gestart door PaT zondag 05 juli 2015, 22:42:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Ik ben bezig met mijn eerste onderhoudsprojectje, namelijk het geven van een grote beurt aan mijn 1212 (3055).
Uiteraard volg ik braaf de stappen uit de Wiki. Zo zijn de oude verharde antisipbanden er al af en heb ik de oude koolborstels er al uit. Vervolgens moet het motorschild er af. De 2 schroeven zijn los, maar dan? De motor zit vastgeklemd tussen twee uitsparingen. Moet je die voorzichtig open buigen om het "motorblok" er uit te krijgen? Dat lijkt me nogal rigoureus.

Het is waarschijnlijk de beginnersvraag van de maand, maar hoe haal ik dat motortje nou los van de rest van het onderstel?

Re: Motor 3055 uitnemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Pat, eigenlijk moet de lamphouder los, maar die zit vast d.m.v gevouwen lipjes.
En als je die open buigt, breken ze af.
Bij de eerste versie was dat makkelijker, want daar zat de lamphouder geschroefd en kon je deze zo verwijderen.

Je moet het motorblok aan de voorkant laten zakken, zodat deze onder de omgevouwen aan de chassisplaat, komt.
En dan het blok zover mogelijk naar voren duwen, zodat de twee nokjes aan de zijkanten, vrijkomen.
Hierbij wordt het lipje van het lampje wel behoorlijk ingeduwd, maar die veert wel weer terug.
Als de nokjes vrijkomen, kun je het motor blok, schuin omhoog halen en uit de chassisplaat nemen.

Maar als ik naar de foto kijk, lijkt het motorblok nog heel schoon.

Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Bedankt Ad voor de aanwijzing. Het viel mij ook al op dat e.e.a. er "verdacht schoon" uit ziet. Ik ben echter bang dat het schone schijn is, want dit lokje piept en knarst over de baan. Ik ben dus heel benieuwd wat ik onder het motorschild ga aantreffen. De antislipbanden waren zo uitgedroogd dat er werkelijk geen elasticiteit meer in zat. Optillen van de bandjes was direct breken.

En zoals gezegd, dit is een leerprojectje voor mij, dus mocht hij wel schoon van binnen zijn, dan kunnen we verder met de volgende uitdaging.
Re: Motor 3055 uitnemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Dat piepen en knarsen, is dat niet gewoon een tekort aan smering?
En controleer de koolborstels ook meteen, die mogen niet korter zijn dan 3mm.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Zoals gezegd, de koolborstels (eigenlijk kool- en koperborstel) zijn er al uit en ik schat zo in dat de oude set om en nabij de 3 mm is. Gelukkig heb ik al een nieuw setje liggen dus dat komt wel goed.

Ik heb het vermoeden dat deze lok ooit eens door een behulpzame buurman -20 jaar geleden- schoongemaakt is. Of hij hierbij de hele motor heeft gedaan of simpelweg met een wattenstaafje alles wat hij zo kon bereiken heeft afgestoft weet ik niet. dat gaan we dus ontdekken als we de boel open gaan trekken.

Ik vind het daarnaast gewoon veel te leuk om een beetje met deze lok te prutsen en pielen. Een van mijn eerste vragen hier op het forum was hoe deze omgebouwd zou moeten worden naar een digitale aansturing. Dat is misschien de volgende stap. Tot die tijd wil ik de techniek leren kennen en weten hoe je zo'n lok demonteert en onderhoud. (en ik moet de conversie van mijn ICE 3371 naar digitaal nog afronden, die is nu half digitaal, half analoog met 1 omgebouwd motorrijtuig).

Vooralsnog heel erg bedankt voor het "duwtje in de goede richting". Ik ga vanavond of morgen eens kijken of ik het motordeel er op de door jou beschreven manier uit kan krijgen.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Hi

Vergeet niet de "bakjes" waar een stukje, waarschijnlijk verteerd, sponsje in zit (smering van de rotor) schoon te maken en een nieuw stukje spons/doek o.i.d. in te doen en weer een druppeltje olie er in.

groet
Harald
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Hallo PaT,

Voor onderhoud aan Märklin locs zijn de volgende Märklin onderhoudsgidsen aan te raden servicehandboek 0734 en servicehandboek 0735 (klikken op de blauwe tekst)

Succes ermee.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Zie zeker onze Wiki
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Dat was ik helemaal vergeten te vermelden  :oops:
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Bedankt Dick voor het leesvoer. Die gaan in de collectie.

De Wiki had ik uiteraard al gevonden en was ik ook braaf aan het volgen :)
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
En inmiddels heb ik het motordeel er uit weten te halen. de twee tandwieltjes achter het klokanker waren wat vervuild, maar eigenlijk viel alles reuze mee. Ik heb alles lekker af lopen "soppen" met wasbenzine (uiteraard met mate) zodat in ieder geval al het aangekoekte vet verdwenen is. Woensdag ga ik proberen een oliespuitje op te pikken bij mijn treintjeszaak (en nog wat ander klein spul) en dan gaan we de lok weer in elkaar schroeven. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Heren, heel hartelijk dank voor uw hulp! Fijn dat er nog mensen zijn die anderen op weg willen helpen zonder er zelf beter van te worden.  :thumbup:
Re: Motor 3055 uitnemen
Patrick

Het koper van het anker kan je heel goed proper maken met een witte potloodgom, is niet agressief naar het koper toe en de restjes zijn gemakkelijk te verwijderen met een borsteltje.
Re: Motor 3055 uitnemen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Die oude 1200's staan erom bekend dat ze liepen en knarsen zodra er ook maar een beetje tekort aan smering is. Bij mij werkt stofjes verwijderen, klein beetje olie en eventjes rijden. Dan verdwijnt de herrie vanzelf na enige minuten. Het blokje uit elkaar halen was maar bij één exemplaar nodig. Die had ik gekocht met vastgelopen of vastgekoekte motor en dat kwam alleen maar goed door demontage.

Overigens raad ik aan voorzichtig te zijn met het achterlaten van rommeltjes in de ankerruimte. Als op de één of andere manier rommeltjes ervoor zorgen dat de spoeltjes kortsluiting kunnen maken kan het anker verbranden. Dan moet alles wéér open...
Re: Motor 3055 uitnemen
Met een houten prikkertje een door de gleufjes van het anker gaan is voldoende om deze vrij te maken van alle vuil dat zich opgehoopt heeft.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Als je dan toch inkopen gaat doen.Neem dan een tubetje Roco smeervet mee en smeer dat op je tandwielen.
Blijft je anker wat langer schoon.

Robin
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Bedankt voor de tips weer. Ik heb nu alleen de tandwieltjes nog maar schoongepoetst met wasbenzine op een wattenstaafje. Kan je dit ook gebruiken voor het koper van het anker(en waarom wel/niet?). Het lijkt mij dat je juist met potloodgom kans hebt dat er stukjes afbrokkelen en tussen de wikkelingen komen.

Edit: Sterker nog, ik lees net in de Wiki dat het anker gewoon ook een wasbenzine bad mag krijgen... Waarom dan lastig doen met gom als je toch al bezig ben met wasbenzine?
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Ik maak het draaistel altijd schoon in een badje wasbenzine met een zachte tandenborstel.
Ik demonteer wel alles. Bij de wikkelingen en collector wel extra voorzichtig zijn.
Daarna blaas ik het schoon met de luchtcompressor.

Gr. Marcel
Re: Motor 3055 uitnemen, weer teruggeplaats maar nu rijdt hij niet!
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen, weer teruggeplaats maar nu rijdt hij niet!
Nou, ik dacht dus vandaag alles weer in elkaar te zetten en eens te kijken hoe e.e.a. wilde rijden. Helaas pindakaas, de 1212 wil mooi niet bewegen.

Wat heb ik gedaan? Motor uit elkaar gehaald, schoongemaakt met wasbenzine, alle asjes voorzien van een drupje (en echt niet meer!) olie. Tandwieltjes idem dito. Bij het demonteren brak toch helaas het bevestigingslipje van de lamphouder, maar die heb ik weer vast weten te zetten. Dat is volgens mij goed gegaan, want het lampje brandt dus wel als er spanning op komt te staan.

Ook de rijrichting schakelaar werkt, dus aan de stroomtoevoer kan het niet liggen (ik heb ook het sleepcontact vervangen). Er zit een nieuwe koper (links) en koolborstel (rechts) in en de drukcontactjes maken volgens mij ook prima contact.
Verder heb ik niets gedaan, geen draden losgehaald en zover ik kan zien is er ook niets losgeschoten.

Het klokanker zit er goed in, want als ik de aangedreven assen voorzichtig draai, draait het klokanker mee. De spoel kan je simpelweg niet verkeerd om plaatsen dus mijn opties zijn even op.

Wie kan mij in dit geval weer een beetje op weg helpen?
Re: Motor 3055 uitnemen
Patrick
Heb je gekeken of dat de veertjes de koolborstels goed tegen het anker drukken?
Re: Motor 3055 uitnemen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Als je de motor uitbouwt en de bedrading niet eerst los soldeert, dan is de kans groot dat deze breuken oploopt.
Vooral de korte dubbele draad tussen de veldspoel en motorschild is erg gevoelig voor breuk.
Dus controleer deze dubbele draad eens op breuk.
En zorg dat de schroef van het relais goed vast zit.
Het relais verzorgt de massa, maar die is alleen via deze schoef met het chassis verbonden.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Jorg, ja, die maken volgens mij wel netjes contact.
Kappa, ik zal die draden nog maar eens goed controleren. Volgens mij is alles nog in tact. Ik heb ook alle draden voorzichtig bewogen toen het onderstel op de rails stond, mar dat had geen effect.
Ik ga morgen maar weer eens op speurtocht.

Bedankt voor de hints in ieder geval
Re: Motor 3055 uitnemen
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Toevallig de schakelaar voor de bovenleiding. Heb ik ook al een paar keer overheen gekeken.

Gr. Dennis.
Re: Motor 3055 uitnemen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Dennis,

Jij bent denk ik niet de enige, is mij ook wel eens overkomen.  >:-D >:-D

Gr. Fred.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Haha Dennis,  dat had ik in eerste instantie ook.... Ik zoeken totdat ik dat schakelaartje zag.

Mar Jorg gaat door voor de magnetron.  Voor de zekerheid drukte ik toch nog mar eens tegen het koolborsteltje en er kwam zowaar leven in de brouwerij.  An sich vreemd,  want het veertje ligt keurig in het gleufje van het nieuwe borsteltje en bij het losnemen van het motorschild stak die koolborstel er ook keurig door.
Re: Motor 3055 uitnemen
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Citaat van: PaT op maandag 27 juli 2015, 22:41:10
Voor de zekerheid drukte ik toch nog mar eens tegen het koolborsteltje en er kwam zowaar leven in de brouwerij.

Hmm,

Je heb het dan over overgangsweerstand met oppervlakkig contact. Motor draaien, koolborstels aanduwen, moet meestal een beetje inslijten.

Gr. Fred.
Re: Motor 3055 uitnemen
Patrick
Die veertjes verliezen soms wel wat van hun drukkracht, dat veroorzaakt dan slecht contact.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Jorg, dat geloof ik graag. Ik heb er verder nog niet naar gekeken, maar mochten de veertjes inderdaad een beetje slap geworden zijn, wat is dan het beste om te doen? Beetje buigen of iets anders?
Re: Motor 3055 uitnemen
Patrick

Je kan altijd een beetje buigen maar omzichtig doen vanwege de ouderdom van de veertjes en zeker de kooltjes vervangen dan drukken de veertjes automatisch harder.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Hi

Misschien is er een schacht voor de koolborsteltjes gewoon vervuild ?

groet
Harald
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Dat zou best kunnen Harald. De borsteltjes gleden er zeker niet als vanzelf in. De schachtjes, reinig je die ook met een beetje wasbenzine? Dat zal denk ik dan een tandenstoker met een plukje watten worden denk ik. Dat schachtje is immers niet al te groot.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Ik gebruik er zelf een rechthoekig "stokje" voor.
Maar als een motor-loopwerk zo vervuild is gooi ik alles in mijn Ultrasoon reinigingsbad.

groet
Harald
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Mwah, de rest van de motor was eigenlijk niet zwaar vervuild, dus ook in de schachten verwacht ik geen kilo's rommel tegen te komen.
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Maar koolstof en (te veel) olie gaat er wel in zitten.
Ook de spleetjes tussen het koper in de rotor schoonmaken.

groet
Harald
Re: Motor 3055 uitnemen
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen
Vanavond weer bezig geweest met het koolborstelveertje. Ik heb deze voorzichtig iets weten te buigen, maar ondanks dat maakt het veertje net niet genoeg contact om de lok draaiend te houden. Als ik het veertje maar aanraak met een staafje gaat de lok rijden dus het scheelt echt niets.

Wat zijn nu nog mijn opties? Een nieuw motorschild zou kunnen, kost niet zoveel, maar is dat dan nog de enige optie?

Daarnaast heb ik nog een vraag over de lamphouder. Ik ging er van uit dat beide zijdes dezelfde lamphouder hebben maar volgens de exploded view is de lamphouder die afgebroken is de 21784. Deze kan ik nergens vinden, terwijl de andere zijde gewoon te krijgen is (onderdeel 21480) Zit hier nou echt verschil in of is dit toch dezelfde houder? Zoals gezegd, ik zie geen verschil. als er nou toch verschil in zit moet ik maar eens kijken of ik het houdertje niet vast kan zetten met wat lijm of misschien een drupje soldeer.
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Er zijn nu nog twee mogelijkheden:

De veer is echt te slap en is een nieuw motorschild een optie.

Andere: de veren hebben op 1 motorschild ieder hun eigen model. De veer met aan het uiteinde een haakse bocht is voor de kopervlechtborstel, het helpt ook wel dit in de juiste positie te zetten.

Gr. Fred.
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Bedankt Fred, maar in mijn geval is het echt de koolborstelkant die niet mee wil werken. De kopervlechtkant lijkt prima te functioneren.

Hoe kritisch is het overigens dat het veertje in de gehele gleuf van het koolborsteltje ligt?
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Citaat van: PaT op dinsdag 28 juli 2015, 22:33:45
Hoe kritisch is het overigens dat het veertje in de gehele gleuf van het koolborsteltje ligt?
Hoi Patrick,

Dit is iets waar je wel rekening mee moet houden, immers de koolborstel is er voor het contact, maar die gleuf is ervoor om de koolborstel op zijn plek te houden en voorkomt dat ie rond gaat draaien ;)

Trouwens welkom bij de 3railmodulebaan club :thumbup:  :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Motor 3055 uitnemen, weer teruggeplaats maar nu rijdt hij niet!
Citaat van: Kappa op zondag 05 juli 2015, 23:02:11
Pat, eigenlijk moet de lamphouder los, maar die zit vast d.m.v gevouwen lipjes.
En als je die open buigt, breken ze af.


Citaat van: PaT op maandag 27 juli 2015, 21:29:00

Bij het demonteren brak toch helaas het bevestigingslipje van de lamphouder, maar die heb ik weer vast weten te zetten. Dat is volgens mij goed gegaan, want het lampje brandt dus wel als er spanning op komt te staan.


Hoi

Ik vindt het altijd weer verbazend hoe door verkeerd advies dingen stuk gaan.
Lamphouders hoef je nooit! te verwijderen. Lampje eruit halen om ruimte te creeren is ruim voldoende.

Sterker nog: Bij Märklin wordt de motor pas gemonteerd nadat het hele frame (inclusief lamphouders) geassembleerd is.

Bart
Re: Motor 3055 uitnemen
Citaat van: PaT op dinsdag 28 juli 2015, 22:07:35

is de lamphouder die afgebroken is de 21784. Deze kan ik nergens vinden, terwijl de andere zijde gewoon te krijgen is (onderdeel 21480) Zit hier nou echt verschil in of is dit toch dezelfde houder? Zoals gezegd, ik zie geen verschil. als er nou toch verschil in zit moet ik maar eens kijken of ik het houdertje niet vast kan zetten met wat lijm of misschien een drupje soldeer.

De 217840 is de oude versie met schroef.
De 214800 is de lipjesversie.

Beide niet meer leverbaar.

Borstelveertjes links zijn er nog onder nummer E200780.
Maar ik zou het lipje even openen en het defecte Borstelveertje er even uithalen om het te kunnen bijbuigen.
Kleine en lange draadeinde moeten uitgebouwd onder ong. 90 graden t.o.v. elkaar staan.

Voordat je dit doet echter zou ik eerst eens kijken of de borstel niet klemt in de geleider. Misschien is deze wel iets samengedrukt zodat de bosrstel niet vrij kan bewegen.

Bart
Re: Motor 3055 uitnemen, weer teruggeplaats maar nu rijdt hij niet!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Motor 3055 uitnemen, weer teruggeplaats maar nu rijdt hij niet!
Citaat van: Bahn-AG op woensdag 29 juli 2015, 11:59:06
Ik vindt het altijd weer verbazend hoe door verkeerd advies dingen stuk gaan.
Lamphouders hoef je nooit! te verwijderen. Lampje eruit halen om ruimte te creeren is ruim voldoende.
Bart, de lamphouder is bij de 3055 met twee lipjes bevestigd, die elk door een sleufje in het chassis steken en deze zijn aan de onderkant van het chassis omgebogen, waardoor de lamphouder blijft zitten.
Als je deze terug buigt, om de lamphouder los te halen, breken deze geheid af.
En als ze niet afbreken, dan breken ze alsnog af als je de lamphouder terug plaatst en de lipjes weer om wilt buigen.
Alleen bij de eerste versie van de 3051 was de lamphouder met en schroef vast gezet en staken de lipjes door twee sleufjes van het chassis, maar werden niet omgebogen en is de lamphouder makkelijk te verwijderen.
daarom schreef ik:
Citaat van: Kappa op zondag 05 juli 2015, 23:02:11
Pat, eigenlijk moet de lamphouder los, maar die zit vast d.m.v gevouwen lipjes.
En als je die open buigt, breken ze af.
Bij de eerste versie was dat makkelijker, want daar zat de lamphouder geschroefd en kon je deze zo verwijderen.

Bovendien heb ik nooit geadviseerd om de lamphouder te verwijderen.
Ik schreef dan ook:
Citaat van: Kappa op zondag 05 juli 2015, 23:02:11
Je moet het motorblok aan de voorkant laten zakken, zodat deze onder de omgevouwen aan de chassisplaat, komt.
En dan het blok zover mogelijk naar voren duwen, zodat de twee nokjes aan de zijkanten, vrijkomen.
Hierbij wordt het lipje van het lampje wel behoorlijk ingeduwd, maar die veert wel weer terug.
Als de nokjes vrijkomen, kun je het motor blok, schuin omhoog halen en uit de chassisplaat nemen.
En dit komt precies overeen met wat jij schrijft, alleen in andere bewoording.


Citaat van: Bahn-AG op woensdag 29 juli 2015, 11:59:06
Sterker nog: Bij Märklin wordt de motor pas gemonteerd nadat het hele frame (inclusief lamphouders) geassembleerd is.

Bart
Was je erbij?
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Mannen,  laten we het gezellig houden!

Er was echt heel weinig ruimte voor het demonteren van de motor.  Blok drukte echt flink tegen de lamphouder,  waar volgens mij in een ver verleden al een lipje van was verdwenen.
Waarschijnlijk mede door mijn onkunde bezweek lipje nummer 2. Op ebay heb ik echter een 'nieuwe' lamphouder gevonden,  dus dat komt wel goed.

Het demonteren van het veertje had ik nog niet naar gekeken.  Ik moet ook zeggen dat je de veerpoot wel heel makkelijk kan buigen.  Niet zo gek na een jaar of 40 a 50.
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Nu heb ik al heel wat van de Marklin lokjes uit elkaar gehaald, maar heb nog nooit een lamphouder hoeven te verwijderen.
Die motor valt er met bijna niets zo uit, ervaring en handigheid zijn helaas al een tijdje uitverkocht bij de Gamma, Praxis en Hornbach.

Groetjes
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Waarom digitaliseer je de loc niet meteen?  Gaat hij een stuk beter van lopen...  Je hebt dan een LFCM motorombouw-set nodig (60944) en een decoder.  Ik zou er dan ook gelijk led's in zetten, ben je ook van dat gedoe met de lamphouders af.  Met de juiste decoder loopt hij ook nog op je oude transformator.
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Motor 3055 uitnemen (koolborstelveer te slap)
Dat gaat ook nog wel gebeuren ErikW.  Maar voor nu wilde ik in het kader van leering ende vermaeck eens kijken hoe zo'n lok onderhuids nou in elkaar zit.

Dat weet ik nu dus, maar ik heb vooral geleerd iets voorzichtiger te werk te gaan.  Ik ben nu bezig met een ander digitaliseerproject.  Als dat succesvol afgerond is komt de1212 weer aan de beurt.