Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

K 83 met wisselaandrijving MTB DP1

Gestart door kempke woensdag 22 oktober 2025, 19:42:19

K 83 met wisselaandrijving MTB DP1
Hallo forum,
Ik heb een vraag over het toepassen van de wisselaandrijving MTB DP1, kun je deze gewoon aansluiten aan de K83 of M83 van Marklin?
Op dit moment valt de ene naar de ingebouwde decoder uit van de Marklin C rail, om dan nog maar te zwijgen over de aandrijfmotortjes.
Nu wil ik de aandrijvingen vervangen door de MTB DP1 wisselaandrijvingen, Maar voordat ik die koop hoor ik graag of dit mogelijk is met de Marklin K 83 of M 83 of dat er een beter alternatief bestaat.
Vast bedankt
Kempke
Re: K 83 met wisselaandrijving MTB DP1

graag een glaasje wijn

eindafschakelaars in de aandrijvingen al eens opgezocht ?

doe maar een treintje

Nee!, gaat niet op een K83, zie hier

K84 kan wel

Groet,

Guus
Het aanpassen van de gewone Märklin-aandrijvingen is wat mij betreft een halve oplossing. Je verlengt de levensduur van de aandrijving misschien, vooral als je een beperkte schakelpuls geeft, maar op een gegeven moment gaat het spoeltje toch ook kapot.

Vergelijk de dikte van de spoelen eens met die van de oude vertrouwde M-wissels en je begrijpt waarom die het blijven doen en de nieuwe aandrijvingen niet.

Dus de gedachte om motoren of servo's te gaan gebruiken bij K- en C-rail, is een zinvolle!

Die vragen wel om andere decoders dan de K83, helaas. Maar het zorgt wel voor een bedrijfszekere schakeling van de wissels.

Groet,

Peter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Een MTB DP1 heeft, volgens mij, een ingebouwde DCC decoder....., dus als je centrale DCC spreekt. heb je geen andere wisseldecoder nodig.

Groet, Anne W
 @citaat Die vlieger gaat dus niet op als je de K83 hebt... Dan kan je centrale wel DCC praten, maar de K83 verstaat er niks van. En daar gaat de vraag van de topicstarter nu precies over.

Groet,

Peter
Toch wel een punt. Het gaat om de dp1, en ik heb het over de analoge mp1.
De dp1 praat inderdaad dcc en kan rechtstreeks op je centrale aangesloten zonder wisseldecoder.
Wel flink aan de prijs trouwens.

Groet,

Guus

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik reageer op wat Kempke zegt.. en niet op wat anderen zeggen.

Groet, Anne W
Citaat van: kempke op woensdag 22 oktober 2025, 19:42:19Ik heb een vraag over het toepassen van de wisselaandrijving MTB DP1, kun je deze gewoon aansluiten aan de K83 of M83 van Marklin?

De MTB DP1 is de digitale variant van de MTB MP1. De digitale variant betekent dat er een DCC-decoder ingebouwd zit. Dan kan deze direct aan het digitale signaal aangesloten nodig. Geen losse decoders als de K83 of K84 er tussen. Scheelt weer het een en ander aansluiten.
Kempe, de DP1 heeft een eigen ingebouwde DCC decoder, dus die sluit je niet aan op een externe extra decoder. Hij werky dus zelfstandig.