Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze Stichting 3rail kalender voor beurzen, open dagen en meer!

bouw plan 225 x 165

Gestart door yves zaterdag 12 juli 2025, 16:33:37

drumclassic en 1 gast bekijken dit board.
Re: bouw plan 225 x 165

BLIJ dat ik analoog RIJ

Klinkt alsof er over is nagedacht :thumbup: !

:reactie:
Niet alsof!

Waar een wil is, is een spoor

@citaat N(i)et alsof :D :D

Rails los gelegd in afwachting van de gaatjesboringen voor de wissels en de blokverdelingen (en seinen naderhand).
Nog uit te lijnen en te aligneren met de rei en nog enkele rails thv het toekomstig station te plaatsen (ik moet nog een kruising bestellen daarvoor).
Als dit dan achter de rug zal zijn werk ik verder naar boven toe naar de halteplaats, in dat tracé zitten 2 overwegen.
Onderaan de foto zie je een plaatverbreding van 4 cm, wat van pas kan komen voor het alaam bij de locverzorging.
Het is de enige zijde waar een verbreding van de plaat mogelijk is, langs de andere zijden kan ik er anders niet meer tussen maar dat volstaat.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Goed bezig, Yves!
Het schiet al aardig op en als alles is aangesloten volgt het leukste: de eerste treinen laten proefrijden!

:reactie:
Meestal ben ik wel goed bezig hoor Hans, maar soms duurt het wat langer dat goed bezig zijn (cfr de planopmaak). ;)

Gezien ik nu aan de bouw bezig ben plaats ik deze vraag in het gedeelte modelbaanbouw.
Hoe realiseer ik beide gemarkeerde bewaakte overwegen?
Er bestaan voor K-rail wel kant-en-klare overwegen maar die zijn bedoeld om te plaatsen in langere trajecten (3 x een 2200 bvb) maar hier is dat op beide locaties onmogelijk. 
Waarschijnlijk zijn op deze plaatsen enkel onbewaakte overwegen mogelijk?

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Yves.

Wellicht aansturing vanuit het besturingssysteem aan de hand van bezetmelding van de betreffende sporen?
Anders zijn lichtsluisjes misschien nog een mogelijkheid  :roll:

Groeten,

Erik.

BLIJ dat ik analoog RIJ

De overwegen die de modeltreinmerken op de markt brengen zijn qua aansluiting inderdaad vaak gebaseerd op rechte railstukken.
Maar er zijn ook fabrikanten met losse afsluitbomen inclusief aandrijving, je moet dan zelf het wegdek en de overgang creëeren.
Kijk bv eens bij Viessman; kost wel wat euro's :? !
Citaat van: Hanzi op dinsdag 25 augustus 2026, 20:11:27Kijk bv eens bij Viessman; kost wel wat euro's :? !
Wat dacht je van Weinert... :)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Of je bouwt zelf wat met een servo'tje.

Eventueel beperken tot wat rode knipperlichten.

Bezig geweest met de blokverdeling, connecties naar decoders en stroomvoorziening naar de baan.
De draden van de connecties naar de decoders moeten nog aan de rails gesoldeerd worden, geen joepie van mijnentwege om dat te weten.
Aan draadjes geen tekort.
Ik heb me daarvoor trouwens in Nederland via internet een vloeimiddel aangeschaft van Védé, speciaal om te solderen op RVS (of inox) waarvan de rails blijkbaar gemaakt zijn.
Anders lukte het mij niet om de draadjes direct op de rails te solderen (dus niet op de railconnectoren), het pakte niet.
Als dit getest is wordt alles vastgelegd en start de aanleg van de bovenbaan,dit zal voor het najaar zijn.
NB er zijn 50 wissels in de baan waarvan er nog 38 nog moeten moeten aangesloten worden op een (of meerdere) OC32 decoder(s), de 12 wissels van het schaduwstation zijn reeds op m83 decoders aangesloten.

beetje rare comprimering van de foto's, ik tracht dit te verbeteren

hopelijk beter
Die foto's zien er beter uit :)
Foto's zijn inderdaad veel beter nu. Je kunt nu wel makkelijk aan de kabels werken als je baan op hoogte hangt!

BLIJ dat ik analoog RIJ

En ik maar denken dat je je grasmaster had uitgeprobeerd :-) :
IMG_0527.jpg

Wel de soldeerverbindingen heel goed reinigen nadat je deze gemaakt hebt; staat niet voor niks op het potje :warning: .

Citaat van: Hanzi op zaterdag 29 augustus 2026, 19:57:18Wel de soldeerverbindingen heel goed reinigen
Er staat wel niet bij met wat gereinigd moet worden, water, dissolvant,...?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Tja, dat vroeg ik mij ook af. Schijnt dat de verbinding gaat corroderen.
Ik heb geen ervaring met solderen op rvs; maar er zijn er hier zat die dat wel hebben, dus wellicht kunnen die wat tips posten over waarmee te reinigen.

Grüezi midänand!

graag een glaasje wijn

reinigen met water en als je soldeer niet nam op de railconnectoren dan deed je wat verkeerd.Hier zijn alle terugmeldingen (zo een 150 tal) allemaal op de railconnectoren gesoldeerd.Niks op de rails en als het al moest gewoon een lipje gebruikt voor massaconnectie

Ik meen ergens hier ooit eens gelezen te hebben, dat iemand ermee aan het experimenteren is geweest met solderen aan k-rail. Ik ben nog steeds opzoek naar dat experiment. Kom ik het tegen dan zit ik in deze post wel een linkje.

Het was niet hier, dat ik erover las maar bij een buurforum. Helaas zijn de foto's niet meer aanwezig, maar dit is de link.

Ik heb met dat vloeimiddel eens rechtstreeks op de rail gesoldeerd en dat lukt wel, over het achteraf reinigen lees ik hierboven met water.

De tijd zal het leren

Ik heb al menig maal gesoldeerd aan K rail.
Een vloeimiddel is op deze rail onontbeerlijk. Zonder lukt het echt niet. (wel op de railverbinder)
Ik ruw de plek waar gesoldeerd moet worden een klein beetje op met schuurpapier, soms is wat krassen met de punt van een mes al voldoende.
Vervolgens heb je niet meer nodig dan een druppel aan vloeimiddel. In mijn geval S39 RVS. Als het eenmaal vloeit dan gaat de rest vanzelf.
Hierna hou ik het betreffende railstuk simpelweg onder de kraan en spoel met was afwasmiddel en een oude tandenborstel de boel goed schoon.
vervolgens goed drogen, eventueel met wat perslucht en klaar is Paul.
Tot op heden, ook na 10 jaar, geen enkele roestvorming. Behalve de zelf aangebrachte roest :)

Gr. Paul

Ik heb nog een lichte wijziging aangebracht in de sporen die naar het BW leiden, het is dus toch waar dat tijdens de bouw nog wel iets kan afwijken tov het plan, zoals steeds geopperd werd tijdens de planopmaak :)
Op de rechter tand van de drietand bovenaan komt een locloods.

Alvorens ik er eventueel aan begin nog deze vraag.
Heeft het zin onder alle (of onder een deel van de) rails (en wissels) nog een bijkomende kurkreep van 4 mm te leggen zodat er een verhoogd ballastbed van kan gemaakt worden met de kiezeltjes achteraf?
Zoals het nu is kan ik ook ballasten maar dat zal dan eerder "flatbed" blijven.
De rails liggen nog los dus in principe kan het nog maar het genereert wel een serieuze portie extra werk.
In geval ik dit toepas, hoe breed is de kurkreep dan het beste?