Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

Re: NS 1300 van Märklin.

:offtopic:

Veroorloof en excuseer me voor de Off Topic.
Uitgeverij van door Hans genoemde boek is Uquilar, tevens uitgever Railmagazine.
Ter vergelijking: een soortgelijk boek over de serie 1600, weliswaar andere schrijver, nog leverbaar NIEUW voor € 39,95
Laat het even aan Hans om de ingelaste boekenrubriek hier af te sluiten en weer door te gaan On Topic. ;)

als er maar een "v" voor op staat

Het ISBN nummer is: 90-71513-32-7

Het is de uitgever: Uquilar
En de auteur: Henk Bouman,

Ik heb het via Bol.com besteld maar ga geen bedragen noemen.

Zag in het boek goed hoe diep de draaistellen in het frame liggen, en dat kan best een dingetje worden...

Hoop wel dat ze dit goed oplossen bij een model mocht het ervan komen.
Er ligt zo wel een uitdaging voor de fabrikant.

Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

Het 1200- en 1300-boek zijn de meest informatieve uit de serie naar mijn mening. Inderdaad zijn de prijzen voor tweedehands exemplaren belachelijk hoog, zeker ten opzichte van andere boeken uit de serie.

Een constructie zoals Riva (en ook REE / Artitec) kan Märklin natuurlijk ook maken. Is dat voor Märklin een acceptabele constructie? Bij bijvoorbeeld de Br.103 (een vergelijkbare draaistelsituatie lijkt me) heeft Märklin gekozen voor plaatselijk inkepen van de kap aan de binnenkant. Misschien is dat ook wel toepasbaar bij een NS 1300, geen idee.

Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

We zullen het wel zien als het zover komt, en zeker in staat om er iets op te bedenken.
Voor mij hoeft ie eigenlijk niet door radius 1, dat zou ook eigenlijk niet eens moeten.

Zoals eerder gezegd: de "moelijkheden" om een 1300 in 1:87 te produceren zie ik Märklin wel overwinnen.
Ze hebben wel bewezen om nog gecompliceerdere modellen te bouwen.
Vergelijkend onderzoek met andere fabrikanten kan ik niet doen.
Qua modellen die Märklin al heeft komt een 1300 meer in de buurt van de Duitse E50/BR150, BR151 en 155 (Ex DR255)
Ook lange locomotieven met min of meer vierkante lockasten. Hoe die op 1:87 zich met een modeldraaistel t.o.v. een 1300 verhouden weet ik niet.
Misschien is er wel forumlid die één of meerdere van hier boven genoemde locs bezit en daarover zijn licht kan laten schijnen. :idea:

Hoi Leon,

Dat zie ik ook wel zo in dat Märklin dit kan realiseren.
Op de foto's in het boek  wat ik heb ligt het draaistel wel erg diep in het frame.
Of ze daar iets moois van kunnen maken?
Jazeker wel en hoop dat het op schaal blijft.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 11:19:17Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

We zullen het wel zien als het zover komt, en zeker in staat om er iets op te bedenken.
Voor mij hoeft ie eigenlijk niet door radius 1, dat zou ook eigenlijk niet eens moeten.

Jij hebt zelf zeker nergens radius 1 in je baan liggen ;) ?
Met de uitspraak dat de 1300 niet door radius 1 hoeft te kunnen rijden sluit je wel weer een hoop potentiële kopers uit lijkt me; dat is nou net niet de bedoeling toch?
Dan maak Märklin toch twee soorten: één voor radius 1, de ander minimaal radius 2 ;)

Een ingekorte 1300 Bas? ;)

Denk dat de groep die persee door radius 1 wil best kleiner aan het worden is.
Nu er grotere radiussen zijn, en ook de mogelijkheden om ze te verbinden, plaats ik in het zicht geen radius 1, en liever nergens,  maar door plaats gebrek zijn de meesten er wel toe gedwongen.
Märklin zal weldegelijk rekening houden hiermee, om niemand uit te sluiten.

Immers de wens om er eentje uit Goppingen te krijgen staat nog fier overeind.

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 11:19:17Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

Mwah..ben ik het niet zo mee eens. ;)

Bart

Toch een hoogteverschil. Wat is de schaal van de tekening ten opzichte van de H0 afmetingen? Nogmaals refereer ik aan de door mij genoemde locs BR E50/150, BR151 en BR155. Net als de 1300 bedoeld als sterke locs voor het goederenvervoer, maar met ander stoomsysteem. Die draaistellen wil ik zien....

Er is goed te zien dat bij de 1300 de schortplaat en het eerste wiel een beetje overlappen. Dat is meer een aandachtspunt. Zeker bij de gebruikelijk flenzen in H0.

Het draaistel laat je bij de schortplaat gewoon een beetje teruglopen. Net zoals bij een Schürzen E10, waar ook nauwelijks iets van draaistel zit op die plek.
Dan nog draaipunt iets naar voren verplaatsen en je bent er al. Als je dan ook nog beweegbare draaistelkapjes maakt ben je er al helemaal. Zo lang is een 1300 nou ook weer niet. Een 151 is groter.
Een 1300 heeft daarentegen wel lange draaistellen.

Bart

Okay Bart dat is begrepen,  dus niet zoveel verschil dat het problemen gaat geven  :thumbup:
Denk ook wel dat er een goede uitvoering van komt  ;)

Tks Bart en Hans, dit kan niet een "onoverkomelijk probleem" zijn zoals eerder gesuggereerd.

M* en bezig te digitaliseren

Citaat van: Baanloos op zaterdag 15 maart 2025, 17:17:03Een ingekorte 1300 Bas? ;)
Das een 1100  B). Die komt dit jaar al uit.

Gisteren op OntraXs, wel even bij importeur "De Kleine" aangegeven dat er op het forum iets over rond gaat, maar dat was al bekend blijkbaar.
Het wordt daar afgedaan met geruchten en wat daar op meelift. Wel aangegeven dat ik zelf wel een blauwe 1300 zou kopen als die zou worden uitgebracht.

Geruchten zijn anders, en daar praat ik niet over.
Heb weldegelijk een mail naar Goppingen gestuurd met de wens die niet alleen mij aanwakkert, maar velen hier ook om er eentje aan te schaffen.
Nu spreek ik voor mijzelf als ik zeg dat ik er wel meer van wil zien.
Ja je weet zoiets blijft niet bij 1 model, dus als er meer komen zal ik daar zeker ook voor gaan.
Dat geld en gold ook voor de V200.0, dus ook voor deze NS 1300!
En dat is wat mij betreft geen gerucht  ;)

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Kun je hier niet beter een poll over maken?

Nu lijkt het een beetje op een wensmodel van enkele personen.
Vooral omdat er allerlei extra "dingen " bij worden gehaald om het eventueel te kunnen produceren en verkopen.

Het was bij artitec al geen hardloper qua verkoop, (persoonlijke mening) dus waarom zou dat bij Marklin wel zo zijn?

Het is nou eenmaal een minder gelikt schaalmodel dan een 12 of 11 serie..
Ook weer persoonlijk

Kort, lang ,
Waarom zou ik een marklin 1300 willen?

Een poll starten heb ik nog niet eerder gedaan, en is ook misschien wel goed om te doen.
Maar hoe doe ik dat?
Want ik zit nu op de gsm het forum te bekijken.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 17:45:23Nu er grotere radiussen zijn, en ook de mogelijkheden om ze te verbinden, plaats ik in het zicht geen radius 1, en liever nergens,  maar door plaats gebrek zijn de meesten er wel toe gedwongen.

Niet elke modelbouwer heeft de ruimte om R1 uit te sluiten van zijn baanontwerp.
Ik heb twee spiralen liggen met R2/R3, valt dan toch tegen wat je aan ruimte op een zolder van 3x3 meter overhoudt om een baanplan neer te leggen plus nog wat knutselruimte te hebben. Gebruik C-rail.

We zitten ruim over de 200 posts en ik wil niet generaliseren,
maar mij valt vooral de negativiteit op van sommige reacties.
Hans heeft klip en klaar aangegeven waarom hij een 1300 van Märklin wil.
En duidelijk gemaakt dat hij niet kijkt naar eerdere uit gebrachte modellen.
Dan toch reacties als "Ik zit er niet op te wachten" (Reageer dan ook niet denk ik dan...)
"Er is veel te weinig interesse in" (Hoe weet je dit eigenlijk, waar baseer je dat op?)
"Artitec en Rivarossi hebben deze al uitgebracht, de markt is verzadigd".
Piko komt zelfs met de vrij onbekende anonieme Elocserie 1000 al eerder uitgebracht door een ander merk.
De Nederlandse markt is "te klein" dat lees je ook veelvuldig.
Als we zo door redeneren hoeft Märklin nimmer meer een nieuw model locomotief of treinstel uit te brengen
naar ouder voorbeeld zeg maar t/m Tp V.
Er is geen behoefte aan, de markt is te klein en het kan niet gerealiseerd worden.
Vind ook de R1 discussie beetje storend, veel Märklin modellen kunnen R1 wel aan behalve wat bijzondere modellen,
meer uitzondering dan regel. Ze kunnen met de huidige technieken wel degelijk een Coco loc in model bouwen die
door R1 kan. Of je het mooi vind is een heel andere discussie.
Eigenlijk hoop ik dat het topic verder verschoond blijft van dergelijke reacties, want wat voegen deze eigenlijk toe?

Artitec had een NS1300 in het programma,  en omdat Philotrain er ook eentje had schurkte het prijsniveau bovenuit het level, wat een gemiddelde modelspoorder uit wil geven.
Dus geen verzadiging maar uit de markt geprijsd.
Rivarossi ging daaronder door met een model wat vaak niet mooi reed op de K-rails of M-rails de C-rails was er nog niet.
Dus veel 3railers schaften dit model ook niet aan.
Om deze redenen schafte ik deze modellen ook niet aan.

Daarom deze wens die ik ook deel met velen anderen, om er eentje uit Goppingen te krijgen.

@Baanloos ,

Bedankt voor je uitleg, en ik blijf duidelijk in mijn standpunt om een model van de NS1300 uit de fabriek in Goppingen te krijgen,  de rest van de genoemde fabrikanten schaf ik never nooit aan.

En uit de reacties van degene die wel er eentje uit Goppingen willen,  blijkt maar eens temeer dat de verzadiging nog niet eens van de grond is gekomen.
Verzadiging is echt iets anders dan te hoge prijzen of niet goed rijdende modellen.
De markt heeft bewezen die ook niet te willen en aangezien ik wat rond gekeken heb bij dergelijke uitgebrachte modellen, lees je er links en rechts echt wel een klacht over die modellen.

Dat heeft mij aangewakkerd er nu een mail te versturen naar Märklin,  en die is goed ontvangen.

@Marklindak,

Wat maakt het uit als ik liever voor radius 2 ga dan 1, het voelt een beetje dat men dat niet respecteert, ook al wil ik er niet eens mee pochen.
Wat een ander wil respecteert ik ook, dus wil jij alleen radius 1 toepassen,  hoef je het niet te laten gaan ;)
Overigens geld dit voor een ieder die voor een dergelijke radius wil :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0

Komende zomer wordt het spannend voor wat betreft de aankondiging van een aantal nieuwe modellen. Naar verluid is Märklin van zin om een 6 assige locomotief aan te kondigen. Kortom het ontwikkelen van een locomotief met de as indeling Co Co is technisch geen probleem voor Märklin. Dit biedt perspectief voor de toekomst voor een NS 1300 model.