Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

Re: NS 1300 van Märklin.
Bepalend voor een fabrikant is het aantal varianten, dat van een model gemaakt kan worden. Nu kent de NS 1300 naast Nederland ook een verspreidingsgebied in Frankrijk, Spanje en Marokko.

Als we eens puur kijken naar de Nederlandse markt, dan zijn er heel wat varianten mogelijk. Te beginnnen:

- turkoise
- blauw zonder vignet
- blauw met NS vignet en L-sein
- blauw met NS vignet en A-sein
- blauw met NS vignet en éénbenige pantograaf en L-sein
- geel/grijs met L-sein
- geel/grijs met A-sein
- geel/grijs met A-sein een éénbenige pantograaf
- Geel met schaarpantograaf
- Geel met éénbenige pantograaf
- Bruine HSL uitvoering

Tevens kunnen er de nodige gele varianten met stadswapens uit worden gebracht.

Kortom 11 uitvoeringsvarianten en 15 stadswapenvarianten. Een fabrikant zoals Märklin zou zich volledig te buiten kunnen gaan met het uitbrengen van een enorm scala aan modellen.
Aantal varianten is niet alleen bepalend. Ik zie dit M nooit doen. Er zijn te weinig kopers. Dit assortiment zal omstreeks 9000 Euro kosten. "Forget it"
TIP: probeer deze items als een serie postzegels te sparen. Is goedkoper en makkelijker op te bergen..
De eerste vraag, die een fabrikant zich stelt, is het aantal varianten dat te maken valt van een bepaald model. Eén uitvoeringsvariant is per definitie een njet. Als meerdere varianten mogelijk zijn en tevens er een dekking is vanuit landenperspectief voor een bepaald model, dan komt er een verhoogde attentiewaarde vanuit de afdeling productmanagement.

De NS 1300 in combinatie met de CC 7100 maakt het verhaal wel interessant voor een fabrikant. Immers je kunt de modellen spreiden over meerdere afzetgebieden.

Kortom ik zie het vanuit dat perspectief nog wel de nodige kansen voor het model. Als we nu eens beginnen met de CC7107 van de SNCF als wereldsnelheidsrecordhouder. Een dergelijk model vindt buiten Frankrijk ook een gretige aftrek. De basis om uit de kosten te komen heb je dan wel.
Wiki Redactie

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

Ik ben wel benieuwd vanuit welke achtergrond je dat soort stellige beweringen doet.

Met de Flying Scotsman en de andere stomers uit die Sonderserie is wel bewezen dat Märklin ook eenlingen niet uit de weg gaat. In die gedachte heb ik eerder al eens de SNCF CC7107 gesuggereerd, uiteraard met in het achterhoofd dat dan een NS 1300 een mooi voortvloeisel zou kunnen zijn.

Helemaal eens met laatste post! Voor Denemarken is er een stoomloc Litra geproduceerd, ook een kleine markt. Maar nogmaals waarom dit soort reacties dat het niet kan. Het is een hartstochtelijk wensmodel van velen. De bezwaren zijn nu wel bekend dus KAPPEN met klagen!

Ik lees nergens geklaag. Mensen bespreken netjes de mogelijkheden van een 1300.

Die Deense loc en de Flying Scotsman behoren tot een rijtje bijzondere modellen, tevens gekenmerkt door een hoge prijs. Dan kan zoiets uit.

Verder niet zo relevant voor de 1300. Varianten genoeg.

HenkV: posters in aflopende volgorde 248, 241, 239 en 234 zijn niet zo "opbouwend".

Het zijn volgens mij zinnige bijdragen aan het gesprek. Waar staat dat het allemaal hosanna moet zijn?

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Zie bijdrage #10, ik zou alle discussies over kleur en uitvoering e.d. afsplitsen en in een apart topic zetten, het draagt totaal niet bij aan het te bereiken doel: "Märklin gaat een 1300 ontwikkelen".

Groet, Anne W

Denk dat het zeer bijdraagt aan een realistische inschatting.
Wat mij betreft juist KAPPEN met willen bepalen hoe een ander reageert.
Citaat van: Baanloos op zaterdag 22 maart 2025, 21:51:29HenkV: posters in aflopende volgorde 248, 241, 239 en 234 zijn niet zo "opbouwend".
Ja, en nu?

En verder niets. ;) Ga nu niet verder in discussie over de inhoud van de discussie. Veel te mooi weer voor vandaag. B)
Marklin kan ook nog altijd bedenken een "fantasiekleurstelling" uit te brengen, als er onvoldoende realistische uitvoeringen zijn 😉.

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat jaaaaa helemaal zwart en dan met grote rode letters MÄRKLIN er op!

als er maar een "v" voor op staat

Laten ze maar eerst maar met een normaal model komen, dat is beter dan eerst zo'n fantasiemodel.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wás er alvast maar een fantasiemodel, dan had je daarna reële kans op een "echte"  ;) .

Niet iedereen vindt die zwarte uitvoeringen mooi, daardoor zal ie ook zeker niet bepalend zijn voor een realistische uitvoering.
Een fantasiemodel trekt gewoon minder belangstelling  ;)

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

Hans, ik vind je inspanningen bewonderenswaardig

Ik als hobbyist, heb met dit rechthoekige hok met ramen 0,0 affiniteit.

Het is er eentje voor een zeer beperkte groep liefhebbers, my 2 cent.

Ik denk dat de stoomlocomotief van de Efteling in 3 rail met de inspanningen die je nu doet nog beter zou verkopen...
@citaat Geen idee waar dit op slaat, azijn gedronken?

BLIJ dat ik analoog RIJ

@citaat @citaat kom maar op, Barry! Aagje mag hier zo komen rondrijden in Lilleby-Altenstein :mrgreen: !

Na 6 pagina's met interessante discussie over de wens Marklin een NS 1300 te laten maken, hoeveel zouden jullie willen betalen. Dus wat heb je er voor over ?
Uitgaande van een locomotief met een metalen kap, sound en bewegende pantografen, is een adviesprijs van circa € 460,00 reëel.

Denk dat een bedrag van €450/€500,- wel redelijk is.
Beweegbare pantografen vind ik mooi, maar hoeft niet per se.
Marklin heeft trouwens al mooie en juiste pantografen in het assortiment zoals die op de 1200 zijn toegepast en de aankomende nieuwe 1100.
Als Märklin meeleest  vraag ik mij even hardop af of de 1100 er wel komt...... 

Wie weet verlengen ze de kap wel en voegen 2 assen toe  :)

Citaat van: SBB-CARGO op woensdag 26 maart 2025, 12:04:13Als Märklin meeleest  vraag ik mij even hardop af of de 1100 er wel komt...... 

De 1100 is in Januari aangekondigd, een Berlijns blauwe zonder botsneuzen en het is niet zoals de tinplate versie van 2 jaar geleden.
Dat weet ik, die tinplate was overigens een aangepaste heroplage van de 3013 van metaal. 

Toen ik in Nürnberg op de Märklin stand was stond er niets.

Vandaar dat ik schreef mss verlengen ze hem wel en voegen ze 2 assen toe n.a.v. dit topic.

@ns1200,

Denk aan 450 tot 550 euro, dat zou ik er wel voor over hebben.
Maar ieder zo zijn budget nietwaar?
Wiki Redactie

Citaat van: Huib84NL op woensdag 26 maart 2025, 11:14:15Marklin heeft trouwens al mooie en juiste pantografen in het assortiment zoals die op de 1200 zijn toegepast en de aankomende nieuwe 1100.
Op de 1200 zijn tot nu toe niet de juiste panto's toegepast, maar gewone standaard Märklin-exemplaren (geleverd door Viesmann?). De nieuwe 1100 gaat daar naar verwachting verandering in brengen. Dan komen de juiste NS-exemplaren beschikbaar. Een eventueel nieuw model van de NS 1300 kan gebruikmaken van diezelfde panto's, net zoals NS dat in werkelijkheid deed. Hopelijk passen ze ook op de huidige generatie Märklin NS 1200 ;) :thumbup:
Citaat van: SBB-CARGO op woensdag 26 maart 2025, 14:29:30Dat weet ik, die tinplate was overigens een aangepaste heroplage van de 3013 van metaal. 

Toen ik in Nürnberg op de Märklin stand was stond er niets.

Vandaar dat ik schreef mss verlengen ze hem wel en voegen ze 2 assen toe n.a.v. dit topic.
Ik weet van een Marklin dealer dat alle 1100 in voorverkoop al uitverkocht zijn

Die gaat vast nog wel een keer komen met botsneus.
Of zonder in geel/grijs.
Nu weer over tot de NS1300 ;)

BLIJ dat ik analoog RIJ

Toch nog even terug naar de 1100. Ik lees in een paar reacties over een tinplate 1100. Die is er toch helemaal niet?!? Tinplate is dun blik waar rijtuigen van werden (en soms nog steeds worden) gemaakt. De 1100's zijn gemaakt van zamac; da's veel dikker en iets heel anders.
Zamac is toch ook het gewenste (boven kunststof) materiaal voor de 1300?

Dat klopt en eigenlijk is het een ordinair marketingtrucje. De blikken rijtuigen heetten vroeger geen "tinplate" in de Duitse en Nederlandse catalogi. En nee de replicalocs zijn,(gelukkig niet!) geen "tinplate". Het is ook nauwelijks sterker dan een conservenblikje.
Vandaag vers van de pers.

Goh, wat leuk dat die nou net op 1 april uitkomt. :D

samen staan we sterker

Soms kan het heel snel gaan... B)
Wiki Redactie

Precies om 13.00u ook, heel attent :D
Ze hebben in Göppingen duidelijk goed naar Lima gekeken als het gaat om oplossen van de draaistel-uitdaging :)

Mooie plaatjes die 1300, maar die staat zeker te hoog op zijn pootjes......ahum draaistellen  :D
Wiki Redactie

O jee, REE komt er al mee...

https://www.trainsdepot.org/manufacturers/pdfs/download/3053/ree-modeles-rails-europ-express-catalogue-2025_pdf

Wat vinden we daarvan? Ik ben nog steeds in en Märklin-model geïnteresseerd vanwege de te verwachten trekkracht.

mooie 44er bij de VSM

Ik denk dat als REE Models er mee op de markt verschijnt het niet meer vanzelfsprekend is dat Märklin in de komende jaren er ook mee uit gaat komen.
groet, Jasper

Is dat een heel bekend groot merk?
Er komt toch ook een 1100 van Marklin ondanks dat Piko en Roco deze al in het programma hebben.

Stop even met de NS1100 Leon, dat leid een beetje af.
Waarom maar een beetje?
Wel zo te merken is de Nederlandse markt nog niet verzadigd zoals velen wellicht denken. 

Niet dat dit door het toegenomen aanbod kwam, maar ook velen hadden er problemen mee ( o.a. de trekkracht, en te fragiele details).
Daardoor werd de verkoop aardig gedrukt, terwijl men net als 1200Blauw en ik zei de gek er eentje uit Goppingen willen.
In mijn geval zou ik het aanbod van REE, als Märklin die reeks produceert ze allemaal afnemen zonder pardon.

@ 1200Blauw,

Net als jij heb ik gekeken naar het programma van REE, en het aanbod is groots te noemen,  maar de fabrikant is qua omzet een spatje in de oceaan als je de vergelijking doorzet naar Märklin.
Ook de afwerking kan beter.....zeker als ik wat kritisch keek naar een TGV ( hier op het forum gezien) van dat merk REE.
Niet overal zit dat model strak in de lak.....
Als dat bij hun 1300 ook gebeurt, schaf ik er geen een aan van REE.
De prijs is dus ook zodanig, dat je een betere afwerking wenst van je model.
Neemt niet weg dat ik ze wel enigzins volg, en ga letten op de modellen die uitkomen.
Als deze kleine speler er brood inziet is het voor een reus als Märklin ook geen probleem.

M.v.g.

Hans V200.0
Citaat van: Hans V200.0 op zondag 13 april 2025, 22:52:38Net als jij heb ik gekeken naar het programma van REE, en het aanbod is groots te noemen,  maar de fabrikant is qua omzet een spatje in de oceaan als je de vergelijking doorzet naar Märklin.

Je kent duidelijk REE-models niet. REE is groot in Frankrijk. Een goede regionale speler die voornamelijk veel Franse modellen maakt.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 13 april 2025, 22:52:38Als dat bij hun 1300 ook gebeurt, schaf ik er geen een aan van REE. De prijs is dus ook zodanig, dat je een betere afwerking wenst van je model.
Neemt niet weg dat ik ze wel enigzins volg, en ga letten op de modellen die uitkomen.  Als deze kleine speler er brood inziet is het voor een reus als Märklin ook geen probleem.

Je weet dus niet de geschiedenis van het Artitec model. Artitec heeft met REE-models samengewerkt om de 1300 voor de Nederlandse markt te ontwikkelen. Ree-models heeft voor de Franse markt de Franse versie BB7100 voor haar rekening genomen. Nu Artitec geen aangedreven modellen meer maakt en ontwikkeld ziet REE-models de kans om de 1300 opnieuw uit te brengen. Het is geen nieuwe ontwikkeling maar een heruitgave van het Artitec model. Dus als je de Artitec-versie goed vindt zal je deze ook goed vinden.

Citaat van: Hans V200.0 op zondag 13 april 2025, 22:52:38Als deze kleine speler er brood inziet is het voor een reus als Märklin ook geen probleem.

Deze kleine speler heeft één groot voordeel ten opzichte van Märklin: Bijna geen ontwikkelkosten voor het model omdat ze deze al hadden met de eerdere versies. Märklin mag opnieuw alles ontwikkelen. Mogelijk dat ze wat fouten uit het model halen.
Citaat van: ronaldk op maandag 14 april 2025, 07:45:03Je weet dus niet de geschiedenis van het Artitec model. Artitec heeft met REE-models samengewerkt om de 1300 voor de Nederlandse markt te ontwikkelen. Ree-models heeft voor de Franse markt de Franse versie BB7100 voor haar rekening genomen. Nu Artitec geen aangedreven modellen meer maakt en ontwikkeld ziet REE-models de kans om de 1300 opnieuw uit te brengen. Het is geen nieuwe ontwikkeling maar een heruitgave van het Artitec model. Dus als je de Artitec-versie goed vindt zal je deze ook goed vinden.

Inderdaad, zoek maar hier op het forum en op Beneluxspoor. Destijds kondige REE per ongeluk de 1300 aan wat al snel weer teruggetrokken werd omdat ze blijkbaar af hadden gesproken dat dat exclusief Artitec zou zijn.

Dus best slim van ze dat ze hem nu uitbrengen. Misschien lezen ze hier wel mee  :)
En zoals jij zegt een stuk lagere ontwikkelkosten.

Koen

@ronaldk,

Dus jij wil een Franse firma vergelijken met een Duitse Fabrikant die wereldwijd zijn handel verspreid?
Kennenelijk ken jij Märklin Niet goed genoeg.
REE models ken ik helaas wel goed genoeg,  en ik heb al eens wat materieel zien rijden.
Maar om nou te zeggen de afwerking 100 procent vergelijkbaar is, nou daar heb je helemaal geen gelijk in.
Kunststof hier lak niet tot in de kleinste hoekjes en naden.....breekbare details te over, en nee ik ga geen enkel model ervan aanschaffen.
Tenzij ik op 2rail ga rijden en al de gebreken voor lief neem.
Maar dat zou niet zo snel gebeuren.

M.v.g.

Hans V200.0
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 14 april 2025, 17:56:15Dus jij wil een Franse firma vergelijken met een Duitse Fabrikant die wereldwijd zijn handel verspreid? Kennenelijk ken jij Märklin Niet goed genoeg.

Ik vergelijk Märklin niet met Ree-models. Ik zeg alleen dat Ree-models een goede regionale speler (fabrikant) is. Zelfde geldt voor Artitec. Dat is ook een goede regionale speler.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 14 april 2025, 17:56:15REE models ken ik helaas wel goed genoeg,  en ik heb al eens wat materieel zien rijden. Maar om nou te zeggen de afwerking 100 procent vergelijkbaar is, nou daar heb je helemaal geen gelijk in.

Ik vergelijk Märklin totaal niet met Ree-models. Ik geef alleen aan: Als je het model van Artitec goed genoeg vind dan zal je dat van REE-models dat ook goed genoeg vinden. Het heeft niets met "brood inzien" te maken. Ree-models heeft als voordeel dat ze het model al een keer gemaakt heeft. Net als Märklin zo vaak doet met eerder geproduceerde modellen: het opnieuw uitbrengen. Dat is redelijk makkelijk geld verdienen, je hoeft een model niet opnieuw te maken als het niet te veel verouderd is.

Lezen van berichten is moeilijk als je het gevoel en de gedachten hebt dat je lievelingsmerk wordt "aangevallen" je het met hand en tand moet verdedigen. Lees eens eerst rustig wat er geschreven wordt. Dan zal je zien dat je lievelingsmerk niet aangevallen wordt.

Ik wens je veel succes met je projectje "Märklin 1300".

Mensen, mensen.
Het gaat niet om merken en ook niet over andere modellen van REE of Märklin, maar om de aangekondigde REE 1300. Die is al eerder onder de naam Artitec uitgebracht en kennen we dus. Aan de afwerking van mijn model mankeert niets. De rijeigenschappen zijn voortreffelijk. De versie met bedienbare stroomafnemers heeft wel wat elektronische issues. Maar laten we niet net doen of dat bij Märklin niet voorkomt. Hopelijk zijn ze bij een nieuwe uitgave opgelost.

Verder denk ik dat de heruitgave weinig invloed heeft op een eventuele 1300 van Märklin.
Eerstens omdat er helemaal nog geen sprake is van een Märklin 1300. Er is slechts dit draadje.
Tweedens omdat er nu eenmaal mensen zijn die een Märklin willen met metalen kap en zo.

De eerste fabrikant die mij een mooie gemoderniseerde 1300 kan leveren, heeft er eentje verkocht.
Voor de rest 1300'en genoeg. Momenteel rijden er twee mee op de baan.
Wiki Redactie

Ik begrijp de commotie ook niet zo goed. Het Artitec-/REE-model is prachtig, erg gedetailleerd. Ik heb er twee en ben er erg blij mee. Dat worden er nu misschien wel drie en, als Märklin er ook mee gaat komen, zelfs vier. Een 1300-professional als Henk zal ik wel nooit worden ;)

Ik hou van hobbies

Ik heb de 1313 van Rivarossi staan, ben ik ook al erg blij mee. Maar een modernere uitgave (van de volledig gele) zou ik ook interessant vinden. Jammer dat Artitec daar destijds niet mee is gekomen.

Erg interessant draadje in ieder geval.
Henkv ik kan je verzekeren dat er wel degelijk over een NS 1300 is gepraat bij marklin, maar dat betekend niet dat binnen nu en 5 jaar er een model word uitgebracht!
Ik weet dat er soms wel 20 jaar overheen gaat door omstandigheden voordat een model word uitgebracht.

Op het moment dat ik lees dat er een model in Frankrijk of Italië word gemaakt dan weet ik eigenlijk al dat het geen kwaliteit gaat worden, ze maken mooie dingen maar geen hoogwaardige kwaliteit dat zit er gewoon niet in.

Bij Stomm heb ik al eens met REE en andere fabrikanten kennis gemaakt.
De wagons op de foto zijn weliswaar al verouderd, en zijn best gedetailleerd te noemen.
Maar ook is het vaak zo dat als het op details aankomt er bij Franse of Italiaanse fabrikanten er geen kwaliteit van af straalt.

Maar tot zover deze verzanding in andere fabrikanten.
Het gaat hier om de wens er eentje uit Goppingen te krijgen( hopelijk meer dan 1) ;)