Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

NS 1300 van Märklin.

Gestart door Hans V200.0 vrijdag 10 januari 2025, 20:35:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
 :offtopic:

Veroorloof en excuseer me voor de Off Topic.
Uitgeverij van door Hans genoemde boek is Uquilar, tevens uitgever Railmagazine.
Ter vergelijking: een soortgelijk boek over de serie 1600, weliswaar andere schrijver, nog leverbaar NIEUW voor € 39,95
Laat het even aan Hans om de ingelaste boekenrubriek hier af te sluiten en weer door te gaan On Topic. ;)

Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Het ISBN nummer is: 90-71513-32-7

Het is de uitgever: Uquilar
En de auteur: Henk Bouman,

Ik heb het via Bol.com besteld maar ga geen bedragen noemen.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Zag in het boek goed hoe diep de draaistellen in het frame liggen, en dat kan best een dingetje worden...

Hoop wel dat ze dit goed oplossen bij een model mocht het ervan komen.
Er ligt zo wel een uitdaging voor de fabrikant.

Re: NS 1300 van Märklin.
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1969-1980)

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Het 1200- en 1300-boek zijn de meest informatieve uit de serie naar mijn mening. Inderdaad zijn de prijzen voor tweedehands exemplaren belachelijk hoog, zeker ten opzichte van andere boeken uit de serie.

Een constructie zoals Riva (en ook REE / Artitec) kan Märklin natuurlijk ook maken. Is dat voor Märklin een acceptabele constructie? Bij bijvoorbeeld de Br.103 (een vergelijkbare draaistelsituatie lijkt me) heeft Märklin gekozen voor plaatselijk inkepen van de kap aan de binnenkant. Misschien is dat ook wel toepasbaar bij een NS 1300, geen idee.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

We zullen het wel zien als het zover komt, en zeker in staat om er iets op te bedenken.
Voor mij hoeft ie eigenlijk niet door radius 1, dat zou ook eigenlijk niet eens moeten.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Zoals eerder gezegd: de "moelijkheden" om een 1300 in 1:87 te produceren zie ik Märklin wel overwinnen.
Ze hebben wel bewezen om nog gecompliceerdere modellen te bouwen.
Vergelijkend onderzoek met andere fabrikanten kan ik niet doen.
Qua modellen die Märklin al heeft komt een 1300 meer in de buurt van de Duitse E50/BR150, BR151 en 155 (Ex DR255)
Ook lange locomotieven met min of meer vierkante lockasten. Hoe die op 1:87 zich met een modeldraaistel t.o.v. een 1300 verhouden weet ik niet.
Misschien is er wel forumlid die één of meerdere van hier boven genoemde locs bezit en daarover zijn licht kan laten schijnen. :idea:
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Hoi Leon,

Dat zie ik ook wel zo in dat Märklin dit kan realiseren.
Op de foto's in het boek  wat ik heb ligt het draaistel wel erg diep in het frame.
Of ze daar iets moois van kunnen maken?
Jazeker wel en hoop dat het op schaal blijft.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 11:19:17Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

We zullen het wel zien als het zover komt, en zeker in staat om er iets op te bedenken.
Voor mij hoeft ie eigenlijk niet door radius 1, dat zou ook eigenlijk niet eens moeten.

Jij hebt zelf zeker nergens radius 1 in je baan liggen ;) ?
Met de uitspraak dat de 1300 niet door radius 1 hoeft te kunnen rijden sluit je wel weer een hoop potentiële kopers uit lijkt me; dat is nou net niet de bedoeling toch?
Re: NS 1300 van Märklin.
Dan maak Märklin toch twee soorten: één voor radius 1, de ander minimaal radius 2 ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Een ingekorte 1300 Bas? ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Denk dat de groep die persee door radius 1 wil best kleiner aan het worden is.
Nu er grotere radiussen zijn, en ook de mogelijkheden om ze te verbinden, plaats ik in het zicht geen radius 1, en liever nergens,  maar door plaats gebrek zijn de meesten er wel toe gedwongen.
Märklin zal weldegelijk rekening houden hiermee, om niemand uit te sluiten.

Immers de wens om er eentje uit Goppingen te krijgen staat nog fier overeind.


Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2020

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 11:19:17Wellicht is dat een oplossing, maar de NS1300  ligt toch echt lager dan een BR 103.

Mwah..ben ik het niet zo mee eens. ;)



Bart
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Toch een hoogteverschil. Wat is de schaal van de tekening ten opzichte van de H0 afmetingen? Nogmaals refereer ik aan de door mij genoemde locs BR E50/150, BR151 en BR155. Net als de 1300 bedoeld als sterke locs voor het goederenvervoer, maar met ander stoomsysteem. Die draaistellen wil ik zien....
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Er is goed te zien dat bij de 1300 de schortplaat en het eerste wiel een beetje overlappen. Dat is meer een aandachtspunt. Zeker bij de gebruikelijk flenzen in H0.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2020

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Het draaistel laat je bij de schortplaat gewoon een beetje teruglopen. Net zoals bij een Schürzen E10, waar ook nauwelijks iets van draaistel zit op die plek.
Dan nog draaipunt iets naar voren verplaatsen en je bent er al. Als je dan ook nog beweegbare draaistelkapjes maakt ben je er al helemaal. Zo lang is een 1300 nou ook weer niet. Een 151 is groter.
Een 1300 heeft daarentegen wel lange draaistellen.





Bart
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Okay Bart dat is begrepen,  dus niet zoveel verschil dat het problemen gaat geven  :thumbup:
Denk ook wel dat er een goede uitvoering van komt  ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Tks Bart en Hans, dit kan niet een "onoverkomelijk probleem" zijn zoals eerder gesuggereerd.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Baanloos op zaterdag 15 maart 2025, 17:17:03Een ingekorte 1300 Bas? ;)
Das een 1100  B). Die komt dit jaar al uit.


Gisteren op OntraXs, wel even bij importeur "De Kleine" aangegeven dat er op het forum iets over rond gaat, maar dat was al bekend blijkbaar.
Het wordt daar afgedaan met geruchten en wat daar op meelift. Wel aangegeven dat ik zelf wel een blauwe 1300 zou kopen als die zou worden uitgebracht.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Geruchten zijn anders, en daar praat ik niet over.
Heb weldegelijk een mail naar Goppingen gestuurd met de wens die niet alleen mij aanwakkert, maar velen hier ook om er eentje aan te schaffen.
Nu spreek ik voor mijzelf als ik zeg dat ik er wel meer van wil zien.
Ja je weet zoiets blijft niet bij 1 model, dus als er meer komen zal ik daar zeker ook voor gaan.
Dat geld en gold ook voor de V200.0, dus ook voor deze NS 1300!
En dat is wat mij betreft geen gerucht  ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Kun je hier niet beter een poll over maken?

Nu lijkt het een beetje op een wensmodel van enkele personen.
Vooral omdat er allerlei extra "dingen " bij worden gehaald om het eventueel te kunnen produceren en verkopen.

Het was bij artitec al geen hardloper qua verkoop, (persoonlijke mening) dus waarom zou dat bij Marklin wel zo zijn?

Het is nou eenmaal een minder gelikt schaalmodel dan een 12 of 11 serie..
Ook weer persoonlijk

Kort, lang ,
Waarom zou ik een marklin 1300 willen?
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Een poll starten heb ik nog niet eerder gedaan, en is ook misschien wel goed om te doen.
Maar hoe doe ik dat?
Want ik zit nu op de gsm het forum te bekijken.
Re: NS 1300 van Märklin.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 15 maart 2025, 17:45:23Nu er grotere radiussen zijn, en ook de mogelijkheden om ze te verbinden, plaats ik in het zicht geen radius 1, en liever nergens,  maar door plaats gebrek zijn de meesten er wel toe gedwongen.

Niet elke modelbouwer heeft de ruimte om R1 uit te sluiten van zijn baanontwerp.
Ik heb twee spiralen liggen met R2/R3, valt dan toch tegen wat je aan ruimte op een zolder van 3x3 meter overhoudt om een baanplan neer te leggen plus nog wat knutselruimte te hebben. Gebruik C-rail.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
We zitten ruim over de 200 posts en ik wil niet generaliseren,
maar mij valt vooral de negativiteit op van sommige reacties.
Hans heeft klip en klaar aangegeven waarom hij een 1300 van Märklin wil.
En duidelijk gemaakt dat hij niet kijkt naar eerdere uit gebrachte modellen.
Dan toch reacties als "Ik zit er niet op te wachten" (Reageer dan ook niet denk ik dan...)
"Er is veel te weinig interesse in" (Hoe weet je dit eigenlijk, waar baseer je dat op?)
"Artitec en Rivarossi hebben deze al uitgebracht, de markt is verzadigd".
Piko komt zelfs met de vrij onbekende anonieme Elocserie 1000 al eerder uitgebracht door een ander merk.
De Nederlandse markt is "te klein" dat lees je ook veelvuldig.
Als we zo door redeneren hoeft Märklin nimmer meer een nieuw model locomotief of treinstel uit te brengen
naar ouder voorbeeld zeg maar t/m Tp V.
Er is geen behoefte aan, de markt is te klein en het kan niet gerealiseerd worden.
Vind ook de R1 discussie beetje storend, veel Märklin modellen kunnen R1 wel aan behalve wat bijzondere modellen,
meer uitzondering dan regel. Ze kunnen met de huidige technieken wel degelijk een Coco loc in model bouwen die
door R1 kan. Of je het mooi vind is een heel andere discussie.
Eigenlijk hoop ik dat het topic verder verschoond blijft van dergelijke reacties, want wat voegen deze eigenlijk toe?
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Artitec had een NS1300 in het programma,  en omdat Philotrain er ook eentje had schurkte het prijsniveau bovenuit het level, wat een gemiddelde modelspoorder uit wil geven.
Dus geen verzadiging maar uit de markt geprijsd.
Rivarossi ging daaronder door met een model wat vaak niet mooi reed op de K-rails of M-rails de C-rails was er nog niet.
Dus veel 3railers schaften dit model ook niet aan.
Om deze redenen schafte ik deze modellen ook niet aan.

Daarom deze wens die ik ook deel met velen anderen, om er eentje uit Goppingen te krijgen.

@Baanloos ,

Bedankt voor je uitleg, en ik blijf duidelijk in mijn standpunt om een model van de NS1300 uit de fabriek in Goppingen te krijgen,  de rest van de genoemde fabrikanten schaf ik never nooit aan.

En uit de reacties van degene die wel er eentje uit Goppingen willen,  blijkt maar eens temeer dat de verzadiging nog niet eens van de grond is gekomen.
Verzadiging is echt iets anders dan te hoge prijzen of niet goed rijdende modellen.
De markt heeft bewezen die ook niet te willen en aangezien ik wat rond gekeken heb bij dergelijke uitgebrachte modellen, lees je er links en rechts echt wel een klacht over die modellen.

Dat heeft mij aangewakkerd er nu een mail te versturen naar Märklin,  en die is goed ontvangen.

@Marklindak,

Wat maakt het uit als ik liever voor radius 2 ga dan 1, het voelt een beetje dat men dat niet respecteert, ook al wil ik er niet eens mee pochen.
Wat een ander wil respecteert ik ook, dus wil jij alleen radius 1 toepassen,  hoef je het niet te laten gaan ;)
Overigens geld dit voor een ieder die voor een dergelijke radius wil :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0



Re: NS 1300 van Märklin.
Komende zomer wordt het spannend voor wat betreft de aankondiging van een aantal nieuwe modellen. Naar verluid is Märklin van zin om een 6 assige locomotief aan te kondigen. Kortom het ontwikkelen van een locomotief met de as indeling Co Co is technisch geen probleem voor Märklin. Dit biedt perspectief voor de toekomst voor een NS 1300 model.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2016

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Volgens mij is Märklin bezig met de ontwikkeling van de Stadler Euro9000, maar ook dat is een 6-assige locomotief.

Het probleem met de draaistellen van een 1300 is dat de voorste as achter een schortplaat zit, dit kan bij R1 bogen problemen met zich meebrengen.
Maar Märklin heeft ook de Zwitserse AE6/6 uitgebracht en die heeft ook een schortplaat voorop zitten.

https://www.marklin.nl/producten/details/article/39365


Sinds dit Topic is gestart, is er bij mij een andere vraag ontstaan.
Hoe lang duurt de ontwikkeling van een volledig nieuw model vanaf het ontstaan van het idee totdat deze daadwerkelijk in de winkel ligt?

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
@ Huib84NL

Denk aan een jaar van aankondiging tot model, met de uitzondering van een wellicht al in behandeling genomen modellen.
Die kunnen wellicht iets sneller gelanceerd worden.
De lok die jij noemt zal ook best ontwikkeld worden, aangezien er ook aandacht is voor dat tijdperk.

De  echte NS 1300 is al eens in Göppingen geweest met een tentoonstelling, dus mogelijk hebben ze er toen al iets van opgenomen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: NS 1300 van Märklin.
De ontwikkeling van een model van besluit naar tekentafel naar mallen naar productie en in de winkel duurt ongeveer 15 maanden. Dat is mijn ervaring op basis van de afgelopen 30 jaar.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Inderdaad reken op 2 jaar voor een goed model bij jou thuis op de baan staat, is mijn bescheiden mening.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Dat lijkt zo, maar Märklin pakt het op voor een jubileum of andere gelegenheden.

Dat is ook al jaren zo en men denkt dat het 2 jaar duren zal, en je zal het nooit helemaal zeker weten.
Niet dat ik meer weet, maar ik hoorde een keer in Goppingen bij de fabrikant, dat het ook korter kan.
Trouwens 15 maanden is wel meer dan een jaar, maar ook geen twee jaar ;)

Hoop dat het voor de NS 1300 niet zo lang hoeft te duren.
Immers er zijn al wat jaren verstreken, sinds bij de concurrenten de NS 1300 voor het laatst leverbaar was.
Nu wordt het eens tijd dat ze er in Goppingen eentje uitbrengen.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Misschien ben ik van plan om naar Goppingen te gaan tijdens de opendagen.
Wellicht kan ik daar eens deze wens live neerleggen bij de fabriek aldaar.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
@citaat En, denk je écht dat dat wat gaat helpen dan?
Begrijp me niet verkeerd, ik waardeer je lobby, maar je bent inmiddels zo fanatiek dat je er -volgens mij- al min of meer van uitgaat dat die 1300 er gaat komen. Ben benieuwd, zou natuurlijk leuk zijn als het lukt!
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Wellicht niet, maar als je niks doet gebeurd er ook niets.
Zie het maar als een reden om de wens die een ieder heeft hier, te benadrukken dat er nog steeds geen model uit Goppingen is gerold ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2022

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
"de wens die een ieder heeft"


ik heb die wens niet.
ik zie nu haast een soort vendetta

jeroen
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
De wens van iedereen die hier heeft gemeld dat ze er eentje willen, maar als je niet dat model wenst antwoord dan liever niet ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Het is niet dat iedereen er eentje wil en dat is niet erg.
Het gaat erom dat er wel modelspoorders zijn die hem wel willen hebben, dat blijkt wel uit de reacties hier, maar ook daarbuiten.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Ik rijdt zelf geen Nederlands, maar ik zou het wel leuk vinden als er een correcte NS 1300 in het assortiment zal verschijnen. Het is er wel de tijd voor. Märklin heeft in het verleden al diverse juiste NS locs uitgebracht, dan zou het zeker wenselijk zijn dat er ook nog een NS 1300 aan toegevoegd wordt. Maar ik sprak laatst de vertegenwoordiger van Märklin in Nederland en die zij dat er geen plannen zijn om in de nabije toekomst een NS 1300 uit te brengen.
Jasper.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Waar baseert deze vertegenwoordiger dat op?
Märklin maakt dit pas bekend als het zo ver is, en dan weten de vertegenwoordigers dat ook.
Dus denk dat de uitspraak van die vertegenwoordiger niet helemaal de juiste is.
Niet dat hij staat te liegen,  maar als de info streng geheim is mag ie het ook niet zomaar wat over zeggen.
 
Met zo iemand praat ik anders, namelijk dat er toch een wens is dit model uit te brengen. 
Concurrenten zijn niet meer verder gegaan met uitbrengen,  en dat had ook redenen.
En bovendien komt er een jubileum aan van 75jaar NS 1300, en een Franse of Spaanse variant zou veel modelspoorders tevreden stellen.
Leg deze wens dan ook rap in Goppingen neer, en zorg dat je vele klanten kunt verwelkomen.
Re: NS 1300 van Märklin.
Hans, je berichten worden langzamerhand lachwekkend. Je hoopt er heel erg op, dat is duidelijk; je kan het aangeven bij Märklin maar daarna is het toch echt afwachten.
En dan kan je gaan gissen naar productie kosten, wat vertegenwoordigers weten, hoe logisch het is ivm een jubileum, enzovoort enzovoort; maar een bedrijf als Märklin maakt toch echt zijn eigen keuzes.
Volgens mij moeten we na bijna 250 berichten in dit draadje er een eind aan breien en het aan Märklin overlaten.

Koen
Re: NS 1300 van Märklin.
De vertegenwoordiger van De Kleine Meppel is goed geïnformeerd. Dat hij stelt dat op dit moment geen sprake is van de ontwikkeling van een NS 1300  zal 100% kloppen. De vertegenwoordiger ken ik al meer dan 30 jaar en heb hem leren kennen als een integer persoon.

De stelling dat het niet voor niets is dat andere fabrikanten geen brood meer zien in een NS 1300 serie ligt genuanceerder. Bij een aantal fabrikanten is het de importeur, die opdracht geeft om een bepaald model uit te brengen. Insiders weten dat een van de importeurs, door wisseling van de wacht, weer van voornemens is om meer modellen naar Nederlands voorbeeld te laten produceren.

Laat onverlet dat de inspanning van Hans, om een NS 1300 bij Märklin geproduceerd te krijgen, gewaardeerd mag worden.
Re: NS 1300 van Märklin.
Ik waardeer de inspanning van Hans ook zeker. Maar naar mijn idee gaan we langzamerhand ook een beetje doorschieten in dit topic.

Koen
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Het is fijn dat jullie mijn inspanningen waarderen,  maar we kunnen verder praten in dit topic.

Wil weleens weten of er nog modelspoorders zijn, die nog steeds een model hebben van de concurrentie, en of die nog hun rondjes rijden naar alle tevredenheid.

En of ze dan liever een nieuw model uit Goppingen willen of niet.

Re: NS 1300 van Märklin.
Hans zorgt er wel voor dat dit een trending topic blijft. Het genereren van post kan ertoe leiden dat op een gegeven ogenblik Märklin bezwijkt onder de druk om het model alsnog uit te brengen.

Als antwoordt op de vraag:

2 exemplaren van Electrotren'
2 exemplaren van Artitec
5 exemplaren van Rivarossi

Menigeen zou zeggen, je hebt zat NS 1300 locomotieven in jouw bezit. Zou ik nalaten om een model van Märklin aan te schaffen? Neen, ik sta altijd open voor een doorontwikkeling op basis van de laatste stand der techniek.
Re: NS 1300 van Märklin.
Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Ik zou een kunststof kap niet erg vinden als dit constructie-technisch (Co-Co) of prijstechnisch nodig is. 

Er zijn nieuwe technieken waarbij mallen maken goedkoper is geworden, keerzijde is minder hoger productie aantallen.

Wellicht voor een 1300 een alternatief . . . . .
Re: NS 1300 van Märklin.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 20 maart 2025, 23:26:02die nog steeds een model hebben van de concurrentie, en of die nog hun rondjes rijden naar alle tevredenheid.
Heel veel keuze heb je niet als er geen Märklin 1300 is... ;-) dus sowieso van de concurrentie....

En ja, ik heb een 1300 van Rivarossi Lima. En die ligt in stukken uit elkaar, dus die rijdt nu zeker geen rondjes.
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Citaat van: frenkievee op vrijdag 21 maart 2025, 12:09:13En ja, ik heb een 1300 van Rivarossi. En die ligt in stukken uit elkaar, dus die rijdt nu zeker geen rondjes.

Dat is jammer Frenkievee :-(

Geen onderdeel meer te krijgen zeker?

M.v.g. Hans V200.0
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2006

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Dat is jammer Frank, dan een "donormodel" te pakken zien te krijgen? Of beter gaan voor een Marklin 1300 :P  :P  ;)
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2022

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
bij mijn leverancier in HHW was vanochtend niets bekend
Re: NS 1300 van Märklin.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Vanmiddag nog even op zolder voor andere zaken (zoals gaten maken in platen....) en gelijk even gekeken.
Het blijkt een Lima 1300 te zijn.


https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1420823

Die lok is helemaal compleet en ik heb hem zelf (deels) uit elkaar gehaald om hem om te bouwen naar 3-rail.
Mijn jongste zoon heeft een collega een houder voor een sleper laten printen. De file daarvan had ik al ergens op internet opgeduikeld.

Nu druk met de ombouw van station Lingedrecht (en andere zaken).

Wel in 2021 een aantal (hele) mooie pantografen op de kop weten te tikken. Op een 1300 zien die er dan zo uit:

https://forum.3rail.nl/index.php?msg=1424226
Re: NS 1300 van Märklin.
Lid sinds: 2007

offline
Re: NS 1300 van Märklin.
Ik heb ook die Lima in de gemoderniseerde uitvoering. Voorzien van ledverlichting, nieuwe pantograven en kortkoppelmechaniek. Ik heb het model tot dummy aangepast en daarbij gelijk de kap een stukje laten zakken. Hij rijdt mee in de nabootsing van een trein die het Spoorwegmuseum tot enkele jaren terug liet rijden: 1200, wat oude rijtuigen, 1300. De model-1200 van Roco is uiteraard wel gemotoriseerd.

Verder een oorspronkelijke Rivarossi (jaren negentig) in de blauwe kleur. Ook met nieuwe ledverlichting. Rijdt momenteel zijn rondjes mee op de baan.

Ook in het blauw nog een Electrotren. Het model dat later ook onder de naam Rivarossi werd verkocht, maar echt wel een ander en geavanceerder model is. Rijdt ook nog prima.

En enkele jaren geleden een Artitec in geel/grijs aangeschaft. Ziet er prachtig uit en rijdt uitmuntend. Wel de versie met beweegbare panto's en geluid aangeschaft. Die versie heeft een probleem in de electronica, waardoor de panto's soms ongecontroleerd bewegen en de sluitverlichting dan meeknippert. Best jammer. Dat geluid boeit me niet, maar die beweegbare panto's leek me nu net zo leuk.

Tot slot nog het model dat een jaar of tien geleden onder de naam Nilkram werd verkocht. Een kleine serie op basis van een oude mal van Metropolitan. Die verloor al snel een antislipband. Vervangen betekent de aandrijving compleet uit elkaar halen en weer in elkaar zetten. Dat zit allemaal met geborgde boutjes in elkaar. Tot op heden geen zin in gehad.

Kortom, het spul maakt bij mij best wat kilometers, maar bij normaal onderhoud blijven ze echt wel rijden.
Mocht Märklin met een 1300 komen, dan graag een gemoderniseerde versie met beweegbare panto's. Daar wil ik wel voor betalen. Maar zonder overleef ik ook wel. Aan 1300'en in actieve dienst in ieder geval geen gebrek.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.