Mag ik even een heel klein beetje geschiedenis schrijven, met dank aan allen voor het meedenken.
Ik wou dit toch wel echt voor mekaar krijgen en heb zelfs mijn ontbijt overgeslagen...

Echt waar!

En ik schrijf graag een verhaaltje...

Maar de oplossing is gevonden, en als je die onmiddellijk wil kennen, ga dan gewoon naar het einde van deze post.
En ik deze morgen dus naar mijn catacomben...

Eerst even de spanningen testen, want er waren een paar tips, dat er allicht niet genoeg spanning/stroom naar de setup zou gaan.
Van links naar rechts: (de werkspanning [net], het vermogen in VA, en de gemeten spanning [geel/bruin])
220V 10VA 15.9V
220V 10VA 16.2V
220V 10VA 15.7V
110V 30VA 16.4V
220V 40VA 16.5V
In een eerste fase, gebruikte ik slechts één gele draad, om wissel, relais en lichtjes aan te sturen. De lichtjes kregen dan nog een extra bruine (massa)... voor alle zekerheid, en dat werkte dus niet.
@nmbssncb: ik had die test al gedaan, afzonderlijk de wissel en afzonderlijk de relais/lichtjes combinatie. En dat werkte, maar als alles tesamen was aangesloten... het gestelde probleem dus.
@Anne W : ik heb dus echt een combinatie van 4x 220V en 1x 110V transformatoren - wel ervoor gezorgd dat ze gesynchroniseerd zijn (als dat al het juiste woord daarvoor is).
@Hanzi : toch wel voldoende spanning - dacht ik - trouwens zie later bij de oplossing

Door de vele suggesties (oa
@Lobomotion69) , dan maar de drie circuits hun eigen (gele) voeding gegeven: dus mijn 40VA transfo voor de wissel, de 30VA voor de lichtjes en de beste 10VA [#2 - 16.2V] voor het relais. Het mocht niet baten.
@Koeltrein : ik gebruikte dus wel dikkere draad. Een tijdje geleden al gekocht als 20AWG (dat zou dus 0.92mm diameter moeten zijn ).
En dus naar optie #2, met dank aan
@digipost Allemaal nog vrij (neen, echt) rommelig: de blauwe draden gaan aan de ene kant dus naar rood en groen op de 7072 en de wissel aan de andere kant. De gele draad komt van de 40VA transfo, en wordt dubbel gebruikt om zowel het relais van stroom te voorzien EN de lichtjes. Vandaar dus dat die gele draad zowel middenaansluiting van de relaisspoelen en het gemeenschappelijk contact van de omschakelaar van stroom voorziet.
@Lapjeskat : de gele draad ontbrak dus wel in mijn tekening, niet in de praktijk....
Toch bedankt voor het aanbrengen.
Waarom optie #2: wel, zoals ik tevoren al schreef: ik ken de
theorie van een diode, maar niet de praktijk. En de goede raad van
@digipost volgend: geen vragen stellen, gewoon doen, en gelukkig vond ik wel iets dat blijkbaar op diodes leek... en voilà...

Nu moet ik ergens nog twee andere vinden...

En geniet

van het klikken van de wissels....