Nieuws:

Bekijk onze Stichting 3rail kleding lijn eens! Sta er mooi op tijdens evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Shop

Peco code 100 geometrie

Gestart door flyerman zaterdag 02 november 2024, 13:56:23

Peco code 100 geometrie
Weet iemand waar ik info kan vinden over de geometrie van Peco code 100? Kan er nergens info over vinden.

Merci
Re: Peco code 100 geometrie

Dwarsliggers op de rails sporen niet

De makkelijkste manier is wintrack, daar zit peco code100 in verwerkt (althans in de wintrack versies die ik heb gezien),
en die rails kun je in een ontwerp gewoon mixen met elk ander soort code 100 rails.

Het is niet zo raar dat er weinig over te vinden is: Peco vraagt geld voor catalogi, net als Märklin.
Duur is het niet, om een idee te geven van de kosten:

Planning en Design
Ik gebruik Wintrack, maar het is handig om te weten wat de HOH afstanden zijn bij bepaade wissels etc.

Nu moet ik zelf steeds proberen en weer opnieuw proberen.

Een tekening zoals bij Marklin haar rails zou handig zijn.

Er zijn maar weinig railstukken bij Peco, en veel wordt gedaan met flexrails, maat zoals gezegd
het is handig om te weten hoe je bij wissels uitkomt.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ik heb dit in een ander draadje al eens verteld. De hoh afstand van alle Peco streamline wissels varieert heel weinig, tussen de 51 mm en 52 mm. In de praktijk hou ik standaard 52 mm aan. Dat geeft geen enkel probleem. Ook het tekenprogramma Anyrail heeft daar geen enkel probleem mee.
Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Ik maak het zeker niet moeilijker dan het is, en ik weet dat je het al een keer verteld heb.

Maar als ik een slanke wissel ga gebruiken, weet ff het nummer niet, dacht 95 en 96, dan is de HOH afstand van de parallel sporen minder dan de standaard 50,5 mm.

En dan kom ik in mijn bochten niet uit, dat is allemaal wel op het lossen, maar als ik even een keertje een plaatje van de geometrie heb gezien, weet ik hoe er mee te gaan tekenen.

Ga het maar eens tekenen met deze wissels, dan zal je zien dat het niet overal klopt, de HOH afstand.

Dan maak je toch even zelf zo een plaatje in Wintrack, Anyrail of om het even welk tekenprogramma je gebruikt. Wat is daarbij het probleem?
En hoe kom je er bij dat de hoh bij de SL95/SL96 wissels minder is dan 50,5mm? Je kan alle wissels combineren met een hoh van 51mm. Zie het plaatje hieronder.
PS Geo.jpg
Dat klopt, dan nu met een aantal parallelle sporen vanuit de wissels gezien.

Dus beginnen met een 96, dan een aantal 95 erachter, dan met parallelle sporen. Wat is dan de afstand?

Beste Martin,
Heb je zelf geen tekenprogramma? Anyrail demoversie is gratis en heeft alle functies van de volversie. Enige beperking is dat je maximaal 50 railstukken kunt gebruiken. Dat is voor jouw toepassing nu ruim voldoende.

Wanneer je op die manier een harp maakt wordt de parallelafstand inderdaad kleiner. Dat kun je oplossen door er een stukje van 25mm tussen te zetten. Dat maak je van een restje flexrail.
PS Geo.jpg
Ik heb een tekenprogramma, op deze manier wilde ik je laten zien dat dan de HOH afstand kleiner wordt.

Maar bedankt voor de oplossing, Das handig.

En het is er in verwerkt.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.