Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vervolg olietanks
Verder met het huisje. In het vorig bericht had ik het over een stoepje en een balkon. Die zijn nu gemonteerd.
20260216 huis met terras balkon (2).JPG 20260216 huis met terras balkon (1).JPG
Het stoepje bestaat uit een stukje lucifer, ingezaagd vanwege de treden. Het balkon en stutten zijn van een flintertje lindenhout dat ik nog had liggen van een ander project (rijdende vrachtauto: mislukt, ga het op een andere manier proberen).
De lucifer is om de schaal aan te geven.
Gezien de schaal vind ik het nog niet eens zo onaardig. Al moet er nog het één en ander aan gebeuren. Bijvoorbeeld het hekwerk van het balkon. Daarover moet ik nog driftig nadenken.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ermin.

Gezien dat dit ruim tweeënhalf keer kleiner is dan H0
vindt ik het verbazingwekkend wat je hier laat zien  :cool:
In vergelijking met jouw eerste bouwwerken zijn nu
de materialen en hun toepassingen een stuk beter
op elkaar afgestemd: het resultaat mag er wezen  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Citaat van: ermindewinkel op vrijdag 11 april 2025, 18:24:11Gebruikt materiaal: 3.8 mm triplex voor het frame, 1mm lexaan voor de andere delen
Ik heb nog nooit 3,8 mm triplex aangetroffen op de bouwmarkt, maar wel in kratje oesters bij de Vomar.
Gaat het om dat soort (populieren) triplex?
Citaat van: Jan22 op maandag 16 februari 2026, 20:22:28Gaat het om dat soort (populieren) triplex?
Het was de goedkoopste en dunste die ik kopen kon bij Boer (Staphorst)
Vergelijkbaar:
Gamma
Hornbach
Karwei

Ze geven allemaal als dikte 4 mm. Indertijd (afgelopen jaar) is me een plaat verkocht waarvan ze zeiden dat 'ie 3,8 was. Omdat ik de boel nu grotendeels verzaagd heb, heb ik er geen markeringen meer van. M'n schuifmaatje geeft zelfs aan dat 4,1 zou zijn. Echter als ik 3,8 mm plaatdikte aanhoud met de lasercutter dan komt het precies uit. Dus: goeie vraag.
Maar het ging inderdaad om de goedkoopste variant populier triplex.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 16 februari 2026, 19:31:45In vergelijking met jouw eerste bouwwerken zijn nu de materialen en hun toepassingen een stuk beter op elkaar afgestemd
Je doet me blozen.
Maarre, oefening baart kunst. Ik ben gewoon begonnen en zie wel waar het schip strandt.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Balustrade
Verder met het priegelwerk:
Toch maar een poging gewaagd om een een balustrade rond het balkon te fabrieken. Je begint met een cocktailprikker. Die splijt je en hakt de splinter in hapklare brokken. Het bruikbare deel is ca 0,5 mm bij 10 mm.
20260219 Huis met terras - Balustrade balkon (1).JPG
En dan de stukjes splinter met een drupje houtlijm op het balkon plakken.
20260219 Huis met terras - Balustrade balkon (4).JPG
Volgende punt is de staanders op de korte kant tegen het huis aan en daarna de horizontalen.
Vervolgens nog een beetje afwerken en dan kan de andere kant gedaan worden.

Dag Ermin.

Waar men bij H0 nog wel eens opmerkt
priegelen op de vierkante mm
Is het voor schaal Z toch meer
microscopisch priegelen!

Respect voor jouw priegelwerk  :cool:  :thumbup:

Groeten,

Erik.

Waar een wil is, is een spoor

Ik heb een satéprikker gebruikt als hekje, jij hakt em eerst in hapklare brokken voor je een hekje hebt.
Voordeel is dat je véél meer hekjes kan maken met één satéprikker :D
mvg,
Adriaan
Citaat van: Adriaan_Berg op vrijdag 20 februari 2026, 08:02:25Voordeel is dat je véél meer hekjes kan maken met één satéprikker :D
Yep.
Ons bint zunig, zegt ze wel eens.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ter inspiratie Ermin ;) ; de schaal hiervan schat ik op de helft van Z 8o .
Dit alles is op de oppervlakte van een A4-tje gebouwd!IMG-20260307-WA0022.jpg

En dit baantje is schaal Z:IMG-20260307-WA0024.jpg
Citaat van: Hanzi op zaterdag 07 maart 2026, 21:54:06Ter inspiratie Ermin
Bedankt. Het zal de Japanse schaal T zijn. Inderdaad ruwweg de helft van wat ik doe. 1:450 volgens WiKi. Kan ook nog de Railex HZ (half Z = 1:440) zijn, al vind ik daar geen verwijzingen meer van behalve (zwaar) verouderde of 2e hands. Bandai is zo te zien alleen als (kinder)speelgoed.
Diorama Waterkant ben ik paar keer tegen gekomen in Trainini, het maandelijks online Magazine voor spoor Z.
Bootjes, bouw en landbouw en werkvoertuigen vaak van Artitec.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Holle vaten
Ergens hier op het Forum zag ik weer eens wat voorbijkomen, één van de redenen waarom ik het als Z-rijder bijhoudt: Opdoen van inspiratie en de bijbehorende transpiratie voor lief nemen.

Dit keer een diversiteit aan ladingen. Dus eens kijken wat ik kan frutselen. Deel 1: Vaten.
Op schaal Z zijn de standaard houten vaten van 152 liter 4,5mm hoog en maximaal 3 mm dik.
Na een stevig aantal mislukkingen op de draaibank kwam een collega van de dierenambulance met de suggestie van satehprikkers. Laten die dingen, in bundels van vijftig of honderd te koop, nou precies 3mm dik zijn! Precies pas.

Dus de draaibank maar weer eens aangeslingerd, met het volgende reslutaat:
20260309 vaten maken (2).JPG
Een ingekorte satehprikker (bamboe) ingespannen in de drieklauw (zeg maar een gewone boorkop). Één uiteinde is al afgeschuind.

20260309 vaten maken (3).JPG
Het afronden en insnijden van de vorm van het vat met een (diamant)vijltje. De draaibank draait met 8500 toeren (het maximum) en het vijltje snijdt als vanzelf in het materiaal.

20260309 vaten maken (5).JPG
Als de snede diep genoeg is kan het vat van de rest van de prikker gescheiden worden met een gewone (figuur)zaag. Als je geen drie handen hebt is scherpstellen van de camera soms een probleem.

20260309 vaten maken (1).JPG
Klaar om geschilderd te worden: Op een speld prikken en dan rondom schilderen met een fijn penseel. Voor airbrush zijn deze dingen te klein.

Nou nog nadenken over houders. Maar daar heb ik ook al ideeën over. Heb 1mm dik lexaan en 2 mm balsa op voorraad en als dat te dik blijkt heb ik ook nog 0,8mm styreen.
Eerst maar en een hele satehprikker opzagen:
20260314 Vaten ongeschilderd.JPG
Dan de vaatjes op spelden om ze te kunnen schilderen:
20260314 Vaten op spelden.JPG
Dat werd geen succes. De bamboe van de satehprikkers was in de meeste gevallen te hard om stabiel op een speld te prikken.
Tijd voor plan B:
20260314 Vaten geschilderd.JPG 20260314 Vate geschilderd #2.JPG
Stomweg op een papiertje leggen en met een kwast door de verf rollen. Dat gaat een stuk beter. Het wordt wel een smeerboel, alles komt onder de verf, maar als het te erg wordt pak je gewoon een schoon papiertje.

Dan weer zoiets. Vaten hebben hoepels. Tekenen met een fineliner ging niet. De inkt van de fineliner hecht onvoldoende op de gebruikte acrylverf.
Volgende poging: een stukje naaigaren rondom. Dat ging wel, al moest ik vier verschillende soorten lijm proberen voordat ik er één had die daadwerkelijk plakte: Gewone Bisontix contactlijm
20260314 Vat met hoepels.JPG
Het is een ontzettend gepriegel, ook al omdat de lijm beter plakt aan mijn vingers of pincet dan aan het vaatje. Maar dat mag de pret niet drukken. Het eerste resultaat is nog wel een scheetje beef, maar op deze schaal is dat nauwelijks te zien.

Volgende item is de vatenhouders. Tenslotte moet je de vaten ergens op opstapelen. De vaatjes zelf zijn 4,5 mm hoog en op de grootste bolling 3 mm. Met de onvolprezen lasercutter modelletjes uit dun karton gesneden (in dit geval van een ansichtkaart). De holletjes waarin de vaten moeten komen te rusten zijn 2 mm in diameter in de hoop dat ik de vaatjes voldoende heb afgeslepen aan de uiteinden.
20260314 Vatenhouders karton.JPG

Wordt vervolgd.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Viaducten in schuim
Nog een ander project, naast de vaatjes (nog steeds onderweg) is een viaduct. Daarvan heb ik er al een aantal gemaakt, maar ik wil het nu eens op een andere manier proberen.
Het begint met een stuk schuim, overgehouden van de productie van dijklichamen. Zie entry #160 van dit draadje. Dat maak je pas in een mal die op dezelfde manier is gemaakt als die voor de dijklichamen. Verschil met een dijklichaam is, is dat deze recht is en geen verkanting heeft.
20260317 Viaduct (2).JPG 20260317 Viaduct (3).JPG
Dan de bogen snijden op m'n onvolprezen lasersnijder. Materiaal is 1mm dik lexaan, makkelijk te snijden, vormvast en behoorlijk flexibel. Gebruikte tekensoftware: Inkscape.20260317 Viaduct (1).JPG
Gaatjes (0,8 mm) op strategische plaatsen boren in de lexaan en de lexaan met kopspelden vastprikken op het schuim.
20260317 Viaduct (5).JPG 20260317 Viaduct (4).JPG
Dan met een hittedraad de vorm van de mal volgen en zo de bogen uitsnijden. Dat ging nog bijna mis omdat ik de spelden onvoldoende loodrecht in het schuim had gestoken waardoor de hittedraad achter de spelden bleef steken. Maar omdat ik van plan ben het schuim te bedekken is dat van minder belang.
20260317 Viaduct (6).JPG
Tot slot het ruwe viaduct.
20260317 Viaduct (7).JPG
nu nog de afwerking. Maar dat komt een volgende keer.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Oliedrums
Volgende ladingsoort. Ik heb geloof ik nu de smaak te pakken. Net als de vaatjes, zie hiervoor, een satehprikker in de drieklauw.
20260319 oliedrums (1).JPG 20260319 oliedrums (2).JPG 
Methode is vergelijkbaar maar in detail verschillend. In plaats de toppen af te ronden het gewenste profiel met een sleutelvijltje (vierkant) inslijpen.
20260319 oliedrums (3).JPG 20260319 oliedrums (4).JPG
Tot slot met een beiteltje (werkt achteraf beter dan een zaag) het drummetje losmaken van de rest van de prikker.
20260319 oliedrums (5).JPG
En voilà, drie drummetjes en een speld. Nu nog schilderen.
20260319 oliedrums (6).JPG   

Dag Ermin.

Je wordt steeds inventiever voor wat betreft scratch built in schaal Z en dat loont zich!  :thumbup:  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Oliedrums
Voortgang met de oliedrums. Deze moeten kunnen staan, net als de eieren van Columbus. In tegenstelling tot die eieren dient dan ook de boven en onderkant vlak te zijn. Door het afzagen / beitelen in de draaibank blijft er vaak een klein puntje over, daar waar het drummetje van de prikker afbreekt. Dat moet vlakgeslepen worden. In het Engels heet het wel eens "The proof of the pudding is in the eating", vandaar dat ik de geslepen tonnetjes recht overeind zet. Als ze omvallen is het niet goed.
20260321 drums staand.JPG
Vervolgens het schilderen. Op internet van vriend Ali(express) wat voorbeelden gejat
Vaten diverse kleuren.jpg
In een krokodillenbek en schilderen maar. Hoewel, aantippen is een beter woord.
20260321 drums schileren.JPG 
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Vaten mislukt
Op de draaibank een stelletje houten tonnen gemaakt. Toen ik ze op de houder wilde leggen ging het mis.
Vaten op houder zónder hoepels:
20260322 vaten op houder.JPG
Het gebruikte garen was te dik. De garens die ik met een hoop geduld en vieze woorden als hoepels rond de vaten had gewonden kon ik er weer afhalen. Met net zoveel geduld en vieze woorden. "Voordeel" was wel dat de gebruikte contactlijm vrij makkelijk van de vaatjes te peuteren is.
20260324 Vaten veranderen.JPG
Op naar plan B: toch maar schilderen, die hoepels. Met een fineliner werkte het niet, nu maar proberen met silverpaint.
Om mooi rondom te schilderen, met het fijnste penseel iets van drie haren dik, inspannen op de draaibank:
20260324 Vaten hoepels schilderen (3).JPG
Dan al schilderend de kop met de hand draaien:
20260324 Vaten hoepels schilderen (1).JPG
En dan de gebruikte silverpaint:
20260324 Vaten Silverpaint.JPG
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Bouw van pallets
Zoals in een ander draadje beloofd hier de constructie van pallets.
Men neme een overgeschoten stukje balsa van 2mm dik. Strip aftekenen van 5,5 mm (120 cm in echt) en deze verdelen in stukjes van 3,5mm (80 cm in echt). Dit worden de (euro)pallets.
Op de lijntjes afsnijden met een scherp mesje. Op deze schaal zagen wordt een brokkenboel. Vervolgens de rechthoekjes in de dikte halveren, wederom met het mesje. Je hebt dan een hele batterij stukjes van 5,5 x 3,5 x 1 mm. Niet hoesten want dan kun je overnieuw beginnen. Die dingen schieten onder het minste zuchtje alle kanten op.
20260320 pallets (1).JPG 20260320 pallets (3).JPG
Neem dan een blokje hout, op maat zagen naar 5,5 x 3,5 x 8,2 mm (8,2 mm komt overeen met 1,80 meter, de maximale standaard hoogte van de lading op een pallet)
20260320 pallets (2).JPG 20260324 Pallets maken (3).JPG
Dan het blokje overlangs en overdwars lichtjes inzagen. Daarvoor gebruik ik een roterende zaag van Dremel. Wel oppassen dat je je niet in de vingers zaagt. Tangetje gebruiken. Dan kan het blokje geverfd worden. Daarna de lading op de pallet plakken. Vervolgens ook de pallet aan de onderzijde iets inzage voor de lepels van de vorktruck.
20260322 Pallet groen (1).JPG 20260324 forktruck met pallet (1).JPG

Gaat allemaal eigenlijk best vlot
20260325 pallets.JPG   

Dag Ermin.

Ik heb mij ook eens aan Euro pallets gewaagd.
Met behulp van een malletje was dat nog
best wel een flinke gepriegel in H0!  :eek:

Om ze in Z te maken zou ik dan dun karton gebruiken
b.v. van speelkaarten waarmee wellicht twee lagen te
maken zijn en daarmee de pallet-vorm te verkrijgen.

Mocht je toch hout als basismateriaal willen,
als in houten pallets, dan zou je fineer kunnen
toepassen om de vorm nog strakker te krijgen  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 25 maart 2026, 19:39:50Om ze in Z te maken zou ik dan dun karton gebruiken
De hoogte van een pallet is 14 cm. in Z wordt dat 140 / 220 = 0,6 mm. Het is voor mij geen doen om daar nog een holte in te krijgen. Je krijgt dan iets van 0,15 mm voor de toplaag en bodemlaag. Blijft over 0,3 mm voor de holte. Dun karton (ansichtkaart) is al 0,6 mm. Gewoon printerpapier 0,4. Je zou dus ruwweg de helft van printerpapier moeten hebben om één en ander op schaal te maken. Dat is domweg niet sterk en vormvast genoeg. Daarom ½ balsa en dan uithollen. Doet geen recht aan de schaal maar is wel voldoende sterk. Bovendien, op meer dan 10 cm afstand zie je het verschil toch niet. Je moet riemen met de roeien die je hebt. Of zoiets  ;)

Evengoed bedankt voor het meedenken.
Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Pallets: seriebouw
Ik realiseerde me dat ik nog een mooi latje beukenhout had liggen waaruit ik vrachtauto's gesneden had (#123 uit deze draad). Daar zit nog zat materiaal in voor nog een serie pallet. Voordeel is dat één van de drie dimensie al overeenkomt met die van de pallet.
Eerst maar eens de draaibank omgebouwd tot cirkelzaag en een latje afgezaagd.
20260328 pallets (1).JPG 20260328 pallets (2).JPG
Dan het eerste model afzagen:
20260328 pallets (3).JPG 20260328 pallets (5).JPG
Dan het hele latje intekenen, rekening houdend met een zaagsnede van 2mm. En dan het resultaat van ruwe blokjes. Hierna de splinters weghalen en mooi vlak maken. Dan kunnen ze geschilderd worden.
20260328 Pallets (7).JPG 20260328 Pallets (6).JPG