Ergens hier op het Forum zag ik weer eens wat voorbijkomen, één van de redenen waarom ik het als Z-rijder bijhoudt: Opdoen van inspiratie en de bijbehorende transpiratie voor lief nemen.
Dit keer een diversiteit aan ladingen. Dus eens kijken wat ik kan frutselen. Deel 1: Vaten.
Op schaal Z zijn de standaard houten vaten van 152 liter 4,5mm hoog en maximaal 3 mm dik.
Na een stevig aantal mislukkingen op de draaibank kwam een collega van de dierenambulance met de suggestie van satehprikkers. Laten die dingen, in bundels van vijftig of honderd te koop, nou precies 3mm dik zijn! Precies pas.
Dus de draaibank maar weer eens aangeslingerd, met het volgende reslutaat:
Een ingekorte satehprikker (bamboe) ingespannen in de drieklauw (zeg maar een gewone boorkop). Één uiteinde is al afgeschuind.

Het afronden en insnijden van de vorm van het vat met een (diamant)vijltje. De draaibank draait met 8500 toeren (het maximum) en het vijltje snijdt als vanzelf in het materiaal.

Als de snede diep genoeg is kan het vat van de rest van de prikker gescheiden worden met een gewone (figuur)zaag. Als je geen drie handen hebt is scherpstellen van de camera soms een probleem.

Klaar om geschilderd te worden: Op een speld prikken en dan rondom schilderen met een fijn penseel. Voor airbrush zijn deze dingen te klein.
Nou nog nadenken over houders. Maar daar heb ik ook al ideeën over. Heb 1mm dik lexaan en 2 mm balsa op voorraad en als dat te dik blijkt heb ik ook nog 0,8mm styreen.