Nieuws:

Voor onze Stichting 3rail Wiki zoeken wij schrijvers! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z. Boompjes

Gestart door ermindewinkel zaterdag 21 september 2024, 17:20:09

Re: Huizenbouw, auto's en andere zaken in Z
Citaat van: Nieuwenhuis op zondag 30 maart 2025, 16:12:48Als je de lange zijden van de huls ietwat laat doorlopen
kun je deze omvouwen en daarna de kopse kant eroverheen
Goed idee.

Inderdaad, de gewone witte houtlijm. Die maakt het papier ietsje vochtig waardoor het een beetje uitzet. Op die manier past het precies over de houten container.
Zo, de nieuwe vrachtauto's passen nu beter onder e containers. Vergelijk het met de "oude" flatbed (groen) op de voorgrond. Het scheelt maar een paar millimeter maar dat is op deze schaal de wereld.
Containers en vrachtauto's.jpg
Vervolg op mijn zijsprongetje naar vrachtauto's:
De zoon van de poetsvrouw heeft onlangs zijn vrachtwagen rijbewijs gehaald. Hij rijdt voor Verhoek in Genemuiden. Met als gevolg:

Verhoek truck - container.jpg

Container: beplakt met papier
Truck en oplegger handgeschilderd
vanginrichting achter: plastic folie, voor: papier
Zijruit en embleem truck: gestencild
Voorzijde truck: handgeschilderd.
Kingpin: een tandenstoker.
Stapeltje pas gelakte containers. 20 en 40 voet High Cube (10½" hoog). Lak ter bescherming van het opgeplakte papier. Onderzijde is gelakt, vandaar dat ze op de kop liggen.
Hiermee is al een aardige containerterminal te fabrieken. Nu nog een stelletje straddlecarriers....
Containers onderzijde lak.JPG
Straddle carriers voor de containers zijn me te fijn en daarmee te fragiel. In plaats daarvan een nieuw projectje: een locloods.
De basis, het model hiervoor, is de Volmer 45752 tweesporige lokloods.
Locloods 2 spoor.jpg
Het idee is twee of meer enkelsporige loodsen te maken, die te koppelen zijn zodat meersporige loodsen samen te stellen zijn.
Probleem hierbij is uiteraard de railafstand, die bij Z 25 mm op de hartlijnen is (zie Wiki Z-rail geometrie). Dit resulteert in een maximale wanddikte van 2mm. Dit is de reden waarvoor ik voor de eerste proef perspex gekozen heb. Ik had nog een stuk liggen van mijn bruggenbouw hiervoor (nr #38 in dit draadje).
Hier drie fotootjes van het eerste plakwerk. Ik zit nog te denken over de deurtjes: beweegbaar of niet, en zo ja, hoe? Schoorstenen moeten nog opgeplakt worden en de vensters geïnstalleerd. Maar dat doe ik na het schilderwerk. Volgende hetzelfde model, maar dan van board. En dan beslissen waar ik mee verder ga.
20250410 Lokloods perspex (3).JPG20250410 Lokloods perspex (1).JPG20250410 Lokloods perspex (2).JPG
Nog maar even een opstelling gemaakt met trailers met een paar populaire containers er op.Containers en vrachtauto's (2).jpg

(Spliethoff, Biglift en Transfennica horen bij mijn voormalige werkgevers  ;)

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Ermin.

Citaat van: ermindewinkel op donderdag 10 april 2025, 17:55:14Ik zit nog te denken over de deurtjes: beweegbaar of niet, en zo ja, hoe?

Als ik zo vrij mag zijn om hierin mee te denken:
Een ondervloers mechaniek van twee gelijke tandwielen met een aandrijving lijkt mij de logische oplossing.
Hieraan verbonden beide deuren in vaste opstelling, zodat de locloods eroverheen gezet kan worden.

Ruimte voor een mechaniek in de locloods lijkt mij te klein, maar wie ben ik ... :roll:  :wink:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 10 april 2025, 20:08:17Een ondervloers mechaniek van twee gelijke tandwielen met een aandrijving lijkt mij de logische oplossing.
Is een mogelijkheid. Punt is alleen dat je hoe dan ook met een scharnierpen moet werken, boven en onder, omdat de constructie anders te wankel wordt. Bovenin is overigens ook nog enige ruimte, in ieder geval voor een armen en benen constructie. Mijn punt is eigenlijk: hoe maak ik die scharnieren: met echte scharnieren  (scharnierpen moet dan < 1 mm, dus een dunne metaaldraad, of anders, net als met een konijnenhok, met leertjes. Bediening kan in beide gevallen met stangetjes bovenin en de aandrijving hetzij achter (de constructie is 110mm buitenwerks bij een wanddikte van 2mm) of, zoals jij suggereert, onder het maaiveld. De lengte is ruim voldoende voor de meeste locs. Voor een typische e-loc is de lengte over de buffers ca 80mm.
Na mijn opmerking over de fragiliteit van straddlecarriers op schaal Z ben ik toch aan het denken geslagen. Op dat punt ben ik zo sterk als een nat vloeitje. Hier de eerste onderdelen. Hier en daar een beetje vijlen en slijpen (o.a. de aandrijfmotor op het frame), en dan kan er geplakt worden. Fragiel wordt het wel.
Gebruikt materiaal: 3.8 mm triplex voor het frame, 1mm lexaan voor de andere delen.
Gesneden met een lasercutter, getekend met Inkscape tekensoftware naar een model van Kalmar.

Het gebruikte model:
Kalmar straddlecarrier.jpg

De onderdelen voor bewerking:
Kalmar Straddlecarrier ruwe onderdelen.jpg

Dag Ermin.

Citaat van: ermindewinkel op vrijdag 11 april 2025, 00:22:49Mijn punt is eigenlijk: hoe maak ik die scharnieren: met echte scharnieren  (scharnierpen moet dan < 1 mm, dus een dunne metaaldraad ...

Nee, geen scharnieren, maar eigenlijk twee halve draaideuren. Denk aan twee tandwielen die tegen elkaar aan draaien, zet op beide assen een vlag naar elkaar toe gericht. De vlaggen zijn daarbij de deuren.
Wat zijn de afmetingen van de deurtjes?

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op vrijdag 11 april 2025, 23:54:19Wat zijn de afmetingen van de deurtjes?
Deurtjes zijn 10mm breed, 40mm hoog (grootste hoogte van de boog)
Ik snap het idee, maar ik ben bang dat het deurtje aan de onderzijde te weinig vlees heeft. De voet (het gedeelte naast de rails) is 3mm bij een dikte van 2 mm. De voet moet dan verlengd worden tot in het kwadrant (kwart tandwiel) onder de deur.
deel SVG.jpg

Tja Ermin, voor zaken die nog niet eerder zijn gedaan en waar geen opgedane ervaring  van is, zal je deze zelf moeten verzorgen: met vallen en opstaan, trial & error en prototypes ...

Aan de bovenzijde is nog een mogelijkheid om de draaipunten onderling te steunen met een gezamelijke (gebogen) horizontale balk. Zoiets zou de stevigheid van de constructie kunnen verbeteren.

Een andere optie is een hele kleine spindelmotor (VB lineaire aandrijving) waar trek/duwstangen mee aangedreven worden. Een dergelijke constructie zou in de ruimte die het dak biedt gemaakt kunnen worden.

Groeten,

Erik.
@Nieuwenhuis
Bedankt voor de info. Interessant te weten dat dergelijk klein spul te koop is. Echter, Ik ga eerst eens kijken of ik één en ander mechanisch voor elkaar kan krijgen. Soortement handbediening dus. Eerst maar zorgen dat spullen op deze schaal voldoende degelijk zijn en niet afbreken als je er alleen al naar wijst.
Een kleine voortgang op het gebied van de locloods. Een deurtje uit karton gesneden (ivm gewicht) en scharnieren opgeplakt. Scharnieren doorgeboord (1mm boortje) en scharnierpen geplaatst.
Volgende is een 1mm sleuf in de deurpost frezen, op maat een uitsparing zagen en dan de scharnierpen in de sleuf fixeren. Ik hoop met grote hopen....

20250414 Locloods deur met scharnier.JPG
Enige voortgang op de lokloods. Deurtjes zitten er in. Ben niet tevreden over de scharnieren. Probeer een andere constructie.

20250423 Lokloods (1).JPG
20250423 Lokloods (2).JPG
20250423 Lokloods (3).JPG
20250423 Lokloods (4).JPG
Nieuwe poging voor de deurtjes.
20250424 Lokloods scharnieren (2).jpg
Op het draaipunt de uitgefreesde deurposten weggehaald en vervangen door een buisconstructie. Deze bestaat uit twee tegen elkaar geplaatste stukken U-profiel van pvc. Afmetingen 2 x 1 mm. Hierdoor ontstaat een koker met een buitendiameter van 2 mm (gelijk aan de wanddikte van loods) en een binnendiameter van 1 mm. De scharnierpen is een stukje koperdraad van 1 mm.
Bij de operatie is één van de deurtjes kapot gegaan en moet dus vernieuw worden.
20250424 Lokloods scharnieren (1).JPG
Als de lijm droog is en het nieuwe deurtje gemaakt, dan kunnen de deurposten uitgezaagd worden op de plaats waar de scharnieren komen. Deur op de plaats en scharnierpen er in. Kind kan de was doen (hoop ik).
Wordt vervolgd.
Ondertussen ook nog bezig geweest met een poging een straddlecarrier in elkaar te frutselen. Zie ook reactie #109 in deze draad.
20250424 Straddlecarrier (1).JPG
20250424 Straddlecarrier (2).JPG
20250424 Straddlecarrier (3).JPG
20250424 Straddlecarrier (4).JPG
Model is gedeeltelijk gemonteerd. Cabine en motorhuis moeten nog. Daarnaast het hijsjuk waar de container aan komt te hangen. Misschien dat dit met magneetjes op te lossen valt.

Waar een wil is, is een spoor

De straddlecarrier ziet er goed uit!  :thumbup: Dan maar hopen dat de nieuwe scharnieren wel naar je zin zijn...
De straddlecarrier of RTG (Rubber Tyre Gantry) is nu zo'n beetje klaar. Ik zit alleen nog te dubben over het hijsjuk. De eerste versie, te zien in reactie #109 van deze draad, is te fragiel. Door de hitte van de lasercutter is één van de lange zijden verbogen en het is me niet gelukt dit op een acceptabele manier te corrigeren. Bovendien zit ik met hoe een container aan het juk te hangen. Plakken is simpel, natuurlijk, maar ik had liever een wat minder permanente methode. Moet ik nog even over nadenken.
20250426 Straddlecarrier.JPG
Niet tevreden met de scharnieren van de deuren van de lokloods een nieuwe loods gemaakt naar een iets aangepaste tekening wardoor het geheel iets degelijker wordt. Dan de deurtjes, ditmaal uit hetzelfde perspex als de loods (2 mm). De scharnieren nu uit een stukje plastic folie dat ik nog had liggen. Gewoon een stripje geknipt en met Bisonkit geplakt. Niet erg zorgvuldig, de lijmsporen zijn duidelijk te zien. Maar die verdwijnen wel als de boel geschilderd wordt.
20250429 Lokloods scharniersysteem (2).JPG
20250429 Lokloods scharniersysteem (1).JPG
Door het stijve karakter van het scharnierfolie blijven de deurtjes vanzelf dicht.
Goede hoop dat het nu wel gaat lukken.
Daar is 'ie dan, de (RTG) straddlecarrier. Misschien nog wat belettering en dergelijke aanbrengen, maar zo moet 'ie wezen.
Het ophangen van de container was, na vier verschillende versies van het hijsjuk ontnuchterend eenvoudig. Ik had de toleranties van het geheel zó klein gemaakt dat de container gewoon klem zit tussen het frame. Het juk ligt er los bovenop.
Ben ik dáárvoor dagenlang aan het schetsen en snijden geweest  :twisted:  :biggrin:
20250502 Straddlecarrier compleet (2).JPG
20250502 Straddlecarrier compleet (1).JPG

Dag Ermin.

Petje af en diepe buiging voor het eindresultaat  :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Volgende projectje. Ik heb een serie vrachtauto's gemaakt, waaronder een tankertruck (zie onder meer #102 in deze draad). Leek me wel aardig om de klassieke Seven Sisters te vereeuwigen. Als model de volgende plaatjes van internet geplukt:
Modellen tankertrucks.png
Van deze modellen de belettering en kleurstelling gekopieerd met het volgende, ietwat onvolkomen, resultaat:
Seven sisters tankertrucks.jpg
Uiteraard moeten de trekkers nog aangepast worden, vensters en dergelijke missen nog, maar dit is het idee.
Advies gevraagd:
Ik ben op het moment bezig in het kader van het construeren van vrachtauto's bezig met stammentransporteurs, rongenwagens zou je kunnen zeggen. Als lading uiteraard boomstammetjes. Dat laatste, daar gaat het om. Ik heb een aantal pogingen gedaan om stammetjes te maken van tandenstokers (2mm) of satéprikkers (3.2mm). Op schaal (1:220) wordt dat 44cm of 70cm. Dat zijn diktes die in de praktijk ook voorkomen, bij een lengte (voor de papierindustrie) van 3 of 5 meter.
De pogingen waren mijns inziens niet buitengewoon succesvol. Heeft iemand heldere ideeën over hoe redelijk natuurgetrouw stammetjes te maken?

Dag Ermin.

Citaat van: ermindewinkel op woensdag 07 mei 2025, 12:42:21Advies gevraagd: ...
Heeft iemand heldere ideeën over hoe redelijk natuurgetrouw stammetjes te maken?

Al geprobeerd om het met takjes uit de natuur van de bewuste diameters?
De diversiteit is groot en sommige planten lenen zich hier prima voor!
Even in de tuin of het park wat verzamelen, kijken of het het gewenste
resultaat geeft en dan de takjes in de magnetron om deze beestjes-vrij te maken.

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 07 mei 2025, 13:03:14De diversiteit is groot en sommige planten lenen zich hier prima voor!
Prima advies. Inmiddels de buxus van de voormalige buurvrouw geplunderd. De (gedroogde) takjes vormen prima boomstammen.
Ben nu bezig met de houttransporteurs. Alleen breken de rongen me af als ik ze op maat wil slijpen. Ik boor nu gaten in de laadplaforms en zet daar tandenstokers in. Dat gaat tot nu toe goed.
Ben inmiddels, op schilderen na, klaar met de trekkers:
US-trucks.JPG
Zoiets zou het moeten worden. Er moet nog het nodige afgewerkt worden: De rongen rechtop zetten, plakken en aan de onderzijde afsnijden, De trekker afgeronde hoeken geven en gladder maken, de boomstammen als lading moeten langer en wat rechter. Dat laatste is hoe dan ook geen probleem. Ik heb een grote majoraanstruik in de (kruiden)tuin. Daar zitten ook prima boomstammen in. En dan nog het geheel schilderen.
Houttransporter met lading.JPG
Ik heb nou zes houttransporteurs gepland. Als er onverhoopt eentje kaduuk gaat is er voldoende reserve. Hier gaatjes geboord voor de rongen (gemaakt van cocktailprikkers. Vier uit één prikker. Ga de rongen nog wat afvlakken en dan rechtop met de juiste afstand vastlijmen. dan kan de hele boel geschilderd worden.
De trekkers hebben allemaal dezelfde afmetingen voor wat betreft de schotel. Alles is op die manier uitwisselbaar.
Houttransporter in opbouw (2).JPG
Houttransporter in opbouw (1).JPG
De boomstammen zijn gedroogde takjes majoraan uit m'n kruidentuin. Op lengte geknipt en van naalden ontdaan.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Mooie boomstammen, er gaat niets boven "echt" :thumbup:, niks meer aan doen!

Persoonlijk vind ik de coctailprikkers nog een beetje dik voor deze toepassing; zou je voor de rongen geen dun massief elektriciteitsdraad -al dan niet met isolatie- kunnen gebruiken?
Citaat van: Hanzi op maandag 12 mei 2025, 13:54:46Persoonlijk vind ik de cocktailprikkers nog een beetje dik voor deze toepassing
Mee eens. Ik ga eerst kijken of ik ze kan versmallen. Het langnervige hout ervan kan dat best hebben. Ik ga voor vierkant 1x1 mm.
Hier dan de houttransporters met versmalde rongen. De cocktailprikkers met een Dremel schuurtolletje verkleind tot ca 1x1 mm. Op 't handje vandaar dat het er vergroot wat onbeholpen uitziet.
20250512 verkleinde rongen.JPG 
Er zit wat progressie in de bouw van houttransporteurs. Ze staan nu in de grondverf. Paar heilige dagen wegwerken, de rongen nog wat fatsoeneren en dan kunnen ze geschilderd worden. Ramen en belettering erop en doen moet het klaar zijn. Lading, zoals eerder vermeld, worden takjes majoraan, waarvan ik immense hoeveelheden in de achtertuin heb staan. Mooi recht en de juiste dikte.
20250517 Houttransporters in de grondverf.jpg
En dan nu het maken van stammetjes als lading voor de houttransporteurs.
Eisen:
   dikte:  1 à 2 mm
   lengte: 50 tot 60 mm
   Zelfde dikte over de gehele lengte
   Recht

Ik ben begonnen met takken majoraan, snoeihout uit de tuin
20250517 stammen maken (1).JPG
Vervolgens de takken ontdaan van naalden (De naalden zijn te gebruiken in de keuken als kruiderij)
20250517 stammen maken (2).JPG
Op maak knippen met een kleine zijkniptang. En voilà, de oogst:
20250517 stammen maken (3).JPG

BLIJ dat ik analoog RIJ

Lekker bezig :thumbup: .
Maar weet je zeker dat het Majoraan is? Volgens mij is het Rozemarijn ;) .
Citaat van: Hanzi op zaterdag 17 mei 2025, 18:16:05Volgens mij is het Rozemarijn
Je hebt gelijk. De majoraan stond er naast.

Het moge duidelijk zijn dat ik géén botanicus ben  :oops:
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Lekker bezig Ermin  :thumbup:

Succes met je belading.

Mvg,

Peter Degeluidsman
De uiteindelijke houttransporteurs inclusief de lading. Ramen zijn handgeschilderd, deuren en grille ingetekend met viltstift.
Houttransporter gereed.jpg
Uiteraard moeten ze ook veilig bewaard worden totdat het tijd is ze op de baan te plaatsen. Een collega had nog een keurige vistas met interieur waar hij niets mee deed. Interieur eruit gehaald, vistas naar een voormalige buurvrouw die er wel emplooi voor had en het interieur heeft mooi de maat voor de vrachtauto's
Opbergsysteem houttransporters.JPG
Ook de containers en de andere vehikels kunnen op die manier opgeslagen worden.
Opbergsysteem div vrachtauto's.JPG
Naar aanleiding van berichten in een ander draadje op dit forum dacht ik: Zoiets kan ik ook.
Perronnetje bouwen. Half af, staat nu in de grond en de plamuur. Het stof van het schuren ligt nog op het dak.
20250530 Perron voorbereid.JPG
Moet nog eventjes nadenken over het meubilair.
De eerste, eigenlijk de tweede, poging van perron meubilair (de eerste poging was een publicatiebord, maar dat mot beter): een zitbank.
Materiaal: een bamboe snijplank die me kapot gegaan is volgens het motto: wie wat bewaard die heeft wat. Het ding was niet wasmachinebestendig.
Stukje uitgezaagd met de onvolprezen Dremel en met een schuurschijf van diezelfde Dremel de hoekjes uitgeslepen. Afgeweerkt met een sleutelvijltje.
1: Het plankje
20250601 Prronmeubilair zitbank (1).JPG
2: Uitgezaagd blokje
20250601 Prronmeubilair zitbank (2).JPG
3: Onbewerkt bankje
20250601 Prronmeubilair zitbank (3).JPG
4: Bewerkt bankje
20250601 Prronmeubilair zitbank (4).JPG 

Nu nog lakken en plakken.
Na vier mislukte pogingen begin ik eindelijk door te krijgen hoe een vertrek/aankomst-bord te maken.
je begint met een blokje lindenhout af te tekenen:
20250602 Perronmeubilair bord (1).JPG
Dan ruw op maat zagen / slijpen:
20250602 Perronmeubilair bord (2).JPG
Vervolgens de pootjes aftekenen:
20250602 Perronmeubilair bord (3).JPG
En dan met een frees en een sleutelvijl de holte uitfrezen.
20250602 Perronmeubilair bord (4).JPG
Nog een beetje afwerken en dan kan er geschilderd worden.   

Dag Ermin.

Een heel gepriegel allemaal!  8o
Is er een specifieke reden waarom je elk object uit één stuk hout wil halen en deze niet samenstelt uit bijvoorbeeld kunststof profielen of plaat?
In mijn beleving zou het daarmee dan ook nog wat strakker gemaakt kunnen worden  :roll:

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 02 juni 2025, 16:30:25Is er een specifieke reden
Ja: Gewoon uitproberen wat kan en wat niet kan.
Ik heb een goede lasercutter en kan daarmee uit 2 mm plexiglas of 1 mm lexaan zonder al te veel moeite een heel strak (< 0,1 mm) resultaat te krijgen. Enige moeilijkheid in deze is dat de gesneden objecten erg klein zijn en door de ingebouwde ventilator alle kanten opgeblazen worden.
Bovendien snijdt een lasercutter 2D en dan moet voor een 3D object toch nog gepriegeld worden.

@citaat
Dan had ik het vertrektijdenbord uit dun plaatmateriaal gesneden  :wink:  Perspex kan, maar ook grijs karton is wellicht een optie. Ik weet niet of dat dan met een laser cutter mogelijk is.

Een dergelijke attribuut voor op en rond het perron heeft doorgaans geen voet, althans niet zichtbaar.
Het is meestal een betonpoer of -sokkel die zich in of onder het straatwerk bevindt, of het is bevestigd middels montageflensen, indien het een betonnen perron betreft.

Groeten,

Erik.
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 02 juni 2025, 19:07:17Ik weet niet of dat dan met een laser cutter mogelijk is.
Jazeker is dat mogelijk. Ik heb voor een station dakpannen gesneden uit fotopapier. nog een stuk dunner dan grijs karton. Snijden gaat dan in standje "graveren", anders vliegt het papier in de fik. Kwestie van uitproberen welke stand geschikt is voor welk materiaal.

Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 02 juni 2025, 19:07:17Een dergelijke attribuut voor op en rond het perron heeft doorgaans geen voet, althans niet zichtbaar.
Ik heb als model / inspiratie gebruik gemaakt van Faller 120191. Eigenlijk van de Wintrack versie ervan, F120191.te3, oftewel BSteig 9. Daar zijn wel voetjes zichtbaar. Maar bedankt voor de tip. Ik zal in latere versies van de perrons (Dit is een eerste probeersel) met één en ander rekening houden.
Weer eens wat anders:
Kortgeleden heb ik, meer om uit te proberen dan wat anders, wat brugdelen van Faller aangeschaft, de 282905. Die bestaat uit de normaalbogen Mä 8521 en Mä 8531, respectievelijk Ø 195mm x 30° en Ø 220mm x 30°. Net spul, zoals je van Faller kunt verwachten. De pijlers die Faller er bij zou willen leveren staan me (op de plaatjes) alleen niet zo aan. Niet echt een probleem, dan maak ik ze zelf. Ik heb al diverse types pijlers uit hout en plexiglas weten te bouwen. Ik hoef eigenlijk alleen maar de kop op maat te maken zodat ze op de brugdelen passen.
Ik heb alleen óók een paar boogbruggen van Märklin, de 8975. Uiteraard passen deze absoluut niet op de Faller.
Eerst maar eens proberen in hout.
Dit is de originele verbinder die door Faller wordt meegeleverd: 20250902 verbinder Faller 282905.JPG
Dan de probeersels in hout:
20250902 onderzijde verbinder Faller 282905 hout.jpg 20250902 bovenzijde verbinder Faller 282905 hout.JPG
Niet echt een succes, veel te gammel, vooral omdat de verbinding op de boogbrug met maar één schroefje vastzit.

Maar daarom niet getreurd, ik had nog een plaatje lexaan liggen van 1mm dik. Even met de slijpschijf erlangs met het volgend resultaat, vastgezet met een boutje en moertje op de boogbrug van Märklin.
20250902 verbinding Mä - Fa brug onderzijde.JPG Het lipje rechts past precies in de uitsparing van het Faller brugdeel.

Hieronder hetzelfde maar vanaf de bovenzijde:
20250902 verbinding Mä - Fa brug bovenzijde.JPG

En dan het eindresultaat. Het was wat gepriegel om met boutjes van 1,4mm dik te werken, maar het werkt wel. Nou nog kijken of ik die pijlertjes kan aanpassen.
20250902 onderzijde verbinder Mä - Fa lexaan.JPG De onderkant

20250902 bovenzijde verbinder Mä - Fa lexaan.JPG en de bovenkant.
Volgende stap van de brugdelen en de pijlers.
Een bestaande pijler, met opzetstuk voor de ballast van een enkelspoor (10 mm hoog, vandaar de "10"), samen met het op maat gemaakte opzetstuk uit plexiglas (alles op maat gesneden met een lasercutter).
20250905 pijler onderdelen.JPG 20250905 pijler geassembleerd.JPG

Een beetje gefröbel om het houten opzetstuk pas te krijgen later, de eerste versie kreeg ruzie met de onderbouw van het brugdeel, en het systeem begint zowaar ergens op te lijken.
20250905 pijler met brugdeel binnen.JPG 20250905 pijler met brugdeel buiten.JPG

Nu nog even de maatvoering controleren, dan opzetten in het tekenprogramma (Inkscape) en dan kan er gesneden worden.

Uiteraard is dit alleen maar voor Faller brugdelen. De pijler voor de overgang van Faller naar Märklin zal weer anders zijn. Maar voorlopig ben ik best tevreden over het principe.

Gebruikte materialen: 3,8 mm populier triplex, 2 mm plexiglas (beide van de bouwmarkt), Dremel roterende zaag, lasercutter, lijmpistool.
En vervolgens, als extraatje, wat pijlers uit plexiglas gefabriekt. Die kunnen later geschilderd of beplakt worden.
20250905 perspex pijler (2).JPG
Vervolgens, een heleboel mislukte pogingen later, pijlers en draagstukken voor dubbelspoor. Mislukkingen meest door fout tekenen, fout meten en onvoldoende rekening houden met de consequenties van aanpassingen. Het gebruikelijke liedje, dus.
Lostaande pijler:
20250907 dubbelspoor (6).JPG
Dubbelspoor pijler met enkel brugdeel:
20250907 dubbelspoor (2).JPG
Dubbelspoor pijler met dubbel brugdeel:
20250907 dubbelspoor (3).JPG

Er moet nog de nodige afwerking plaatsvinden, maar dat komt later.
Nu eerst verder met het proefbaantje.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Ziet er wel futuristisch uit. Wat zou het effect van een ledje bovenin zijn?
Citaat van: Hanzi op zondag 07 september 2025, 14:01:01Wat zou het effect van een ledje bovenin zijn?
Zoals ik het plan helegaar niets. Het zijn pijlers en de bedoeling is dat hetzij beschilderd, hetzij beplakt gaan worden. Materiaalkeuze is voornamelijk het gevolg van de schaal en nauwkeurigheid waarmee gewerkt moet worden. Ik werk liever in hout, maar dat kan niet gebruikt worden omdat de fijne details in de fik vliegen. De opstaande pennetjes van de dragers zijn 1 mm in het vierkant. Met plexiglas lukt dat. Met hout niet.