Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

C-rails of k-rails

Gestart door harvie zaterdag 04 november 2023, 22:20:44

C-rails of k-rails
harvie
gast

C-rails of k-rails
Beste allemaal.

Ik wil jullie mening eens vragen.
Ik heb alles afgebroken en wil een nieuwe baan bouwen nu met een schaduw station.
Maar welke rails zou ik moeten kopen de C- of de K-rails. Welke zijn de goedkooptste om te kopen. Het is voor een schaduw station dus ze zijn normaal niet zichtbaar.
Tot nu toe heb ik alleen maar m-rails gebruikt maar met terugmelding word het moeilijk.

Dus wat denken jullie er van ?
Groeten Harvie.
Re: C-rails of k-rails

Oei, iedereen heeft natuurlijk zijn voorkeuren en eigen ervaringen...
Maar ik denk dat K-rails het gemakkelijkst zijn voor het gebruik in een schaduwstation met massadetectie. De spoorstaven zijn gescheiden van elkaar, behalve bij de originele aansluitrails (die dus niet gebruiken!). Dan hoef je niet alle losse rails te knippen zoals bij C-rail.
Solderen kun je het makkelijkst aan de raillasjes en de onderkant waar de blikken middenlenleider zit. Wel even de lak weg schuren op de soldeerplek.
Verder is het appeltje-eitje.
Qua prijzen ontloopt het elkaar niet zo veel, denk ik.
Het goedkoopste is een ander merk rails, bij voorbeeld Peco waar je dan wel zelf een middenlenleider voor moet maken of (niet zo goedkoop) kopen bij Weinert of Weichen Walter.

Groet,

Peter

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Dit is weer zo'n discussie onderwerp dat hard tegen hard kan gaan (hoe goedkoop is nog aanvaardbaar mag broddelwerk ook nog?),
maar je zet zelf al de bakens uit: uit zicht en goedkoop zijn je criteria.

Goedkoopst is 2-rail flex (peco, piko, 2-hands flexrails zoals roco, lima als je gaat voor code 100 of hoger)
Qua 3e rail zijn er tal van mogelijkheden, vooral in een (uit het zicht gelegen) schaduwstation, op een helix (spiraal), in tunnel (waar het al dan niet porum zijn geen punt is).

In de jaren '70 gebruikte ik lasdraad (vastgelijmd met bisontix, en dus weer goed los te halen).
In de jaren '80 sommerfeldt bovenleidingdraad van 0,5 mm (soldeerbout).
In de jaren '90 1,5 mm lasdraad (van de ijzerboer) vast gesmolten met de soldeerbout in de biels
(koperdraad en messingdraad zit nog vast na 30 jaar in de opslag).

Op kritische plekken gebruikte ik magic-tape (aluminium met lijm coating) als bovenleiding (werkt ook nog steeds na al die jaren).

Onlangs heb ik nog eens een poging gewaagd (de ijzerboer ging met pensioen, draad voor 50 ct de meter) maar het resultaat viel me bar tegen, vooral het schrapende geluid van de sleper ('k was vroeger kennelijk toch minder kritisch op herrie en slijtage).

Als je op dit forum kijkt, vind je best wel mensen (en dus ook foto's van de werkwijze) die ook zo werken in tijden van inflatie. Goedkoop en mooi gaat niet hand in hand. In tunnels telt alleen wat het beste rijdt tegen de laagste prijs.

Dus doe er je voordeel mee. Als je bedenkt dat jaren lang code 100 nikkelzilver flexrail is verkocht voor 2 gulden de meter (dit jaar nog 2e hands) , dat Roco messingrails circa 3 gulden per meter deed in de jaren '90, en dat je voor nikkelzilver bij piko en peco jaren 6-7 de meter betaalde, dan weet je wat het voorland is, en over welke prijzen we het hebben, oud en nieuw.

K-rails (2205 flex, 90 cm lang) deed jaren (2000-2010) op de beurs € 7,- per rails. Daar zit al middenrails in (blik), dus het moet beslist veel goedkoper kunnen, als je zelf de middenrail nog toevoegt.

Wat je hier op het forum ziet, zijn de mensen die duurder geen probleem vinden
en weichen walter puko strips gebruiken als middenrails
(dat mag dan minder kosten dan een nieuwe 2205, en dat lukt vaak ook nog wel, al is het kritisch).

Het zal allemaal in 2023 iets duurder zijn, inflatie speelt op,
maar je moet per strekkende railseenheid ver onder de prijs van een 2e hands k-rails flexrail kunnen blijven
als je  2-rails voorziet van een goedkope (en misschien afzichtelijke) 3e rail.

Je kunt daarbij ook denken aan bloembinddraad (doorsnede 0,33 mm, en relatief goedkoop), 2-zijdig koper-kleefstrip van 0,025 mm (van banggood, b.v.), dan heb je het over 2-3 euro per 10 meter).
Dat soort maten had je vroeger niet (bij mij in de buurt).

Zie ook: derde rail alternatieven.

Er is natuurlijk een keerzijde aan dit alles: wat het goedkoopst is (qua materiaal),
is het meest intensief (qua handvaardigheid).

Bij bison-tix (constructielijm die 24 uur moet drogen) heb je lijmklemmen nodig,
en het aantal bepaalt het aantal meters wat je per dag kunt doen.

Met een hete soldeerbout strijk je een draad in de bielsen; je kunt meerdere meters per dag doen.
Hele lijm werkt, om de flexibele rails vast te zetten op de ondergrond (maar niet om de middenrails vast te zetten).

Er zijn vast meerdere tips te vinden op dit forum, over materiaal-keuze en fixatie-kansen.
Citaat van: Jan22 op zondag 05 november 2023, 01:27:09Wat je hier op het forum ziet, zijn de mensen die duurder geen probleem vinden
Inderdaad, maar vaak alleen zolang het in het zicht ligt.
Zodra het buiten beeld is, mag het ineens niets meer kosten.

Geven 100en € uit aan rollend materieel en onnodige dure componenten omdat er een bepaalde letter op moet staan, maar zodra we onder de baan komen wordt de vuilnisbak van de buurman omgekeerd en worden (letterlijk) de eindjes aan elkaar geknoopt.

graag een glaasje wijn

elkeen geeft uit wat zijn beugel kan verdragen.Ik heb al mijn k rails nieuw gekocht aan 2dehands prijzen.De flex koste 9 euro/stuk nagelnieuw in de doos.Als ik zou herbeginnen dan leg ik in niet zichtbaar C rails en zichtbaar terug de K rail in noch bedding.Hoef je niet te prutsen met allerlei oplossingen.Hou je niet van de puko's dan maar overstappen op 2 rail.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Wanneer je het bedrijfszeker wilt maken met hele goede contacteigenschappen en weinig interne weerstand is nikkelzilver of nieuwzilver het meest aangewezen materiaal. Dit wordt echter alleen aangeboden bij 2-rail fabrikanten. Om één of andere onbegrijpelijke reden verdomd Märklin het om op dit product over te stappen. Ze blijven maar doorklooien met niet geeigend spul (RVS? en blik) met alle (contact)ellende van dien.

Na in het begin gestart te zijn met C-rail en na een paar maanden K-rail geprobeerd te hebben ben ik uiteindelijk helemaal over gestapt op Peco flexrails. In overdekte gedeeltes, tunnels en schaduwstations gebruik ik 1mm² koperdraad (gestripte VD draad) als middenleider. Deze wordt, per meter, op messingschroefjes gesoldeerd. Dat gaat vlot zat en is niet echt moeilijk of ingewikkeld. De middenleider hoeft ook niet superstrak precies in het midden van de rails te lopen. Je sleper zal je zelfs dankbaar zijn als dat niet het geval is om dezelfde reden waarom een bovenleiding draad zigzag boven de rails wordt opgehangen.

In de zichtbare baangedeeltes gebruik ik nu nog uitsluitend Peco flexrails en wissels (code 100) in combinatie met WW puko's. Dat ziet er zoveel mooier uit en is zo betrouwbaar dat ik de kosten van de puko's graag voor lief neem. Hierbij moet je je ook bedenken dat ik in de tropen woon en het hier erg vochtig kan zijn. Dus veel roest (oxydatie). Indien er een paar dagen niet gereden is heb ik op C-rail en iets mindere mate K-rail al contactproblemen met de middenleider. Op de Peco rail helemaal niet, niet met koperdraad en niet met WW puko's.

In mijn draadje "Baanbouw Rehausen" vindt je wel foto's en verslagen hiervan.
Die roest heb ik ook al ondervonden. Vooral in de winter, dan trein ik minder en staat de baan dus langer stil.

En verder vind ik de info van peco wel iets hebben. In de zomer heb ik mij eens bezig gehouden om zelf mijn rails te maken het gaat maar ik ben een halve dag zoet voor een paar rails te maken en dan nog gewoon rechte rails. Dus nog geen bochten en al zeker geen wissen. Dus dat is weerdeloos.

Ik heb tot nu toe altijd marklin gekocht maar voor een schaduw station zou ik het wel eens willen proberen maar de prijs van peco vind ik niet echt. Hebben jullie daar een site van. Het liefst in het Nederlands.

Groeten Harvie
Ik heb eens wat gaan zoeken en ik ga toch bij marklin blijven. Gewoon om het wat eenvoudig te houden.

Dus ik blijf bij c- of k-rails. Maar de welke weet ik niet echt.

Groeten Harvie

Ik ga sowieso een van mijn toekomstige banen met K-rails bouwen. K-rails is veel duurder (al lijkt het niet zo). Waarom? Er zijn dus (naar mijn weten) geen uitbreidingssets voor K-rails (wel tweedehands van vroeger). Bij C-rails heb ik veel extra rails voor niet heel veel kunnen krijgen via die uitbreidingssets. Bij K-rails moet je alles los bestellen dus bijv. 40 recht normaal, 20 gebogen van 30 graden etc. Ik zat net even te rekenen tikt aardig aan. K-rails is net iets duurder per rail dan C-rails maar op aantallen van honderden/duizenden stuks loopt dat wel aan. Maar men zegt van, K-rails dat rijdt zo lekker. Iets om voor te sparen dus. Heb nu zowel C-rails als M-rails. M-rails: stevig maar rijdt voor geen meter. Zag dat je dan ook nog contactrail om de zoveel stukken moet plaatsen. C-rails: rijdt goed maar bros en kan breken.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

De puko's van Märklin zijn van gewoon ijzer en dat kan een klein oxidatielaagje krijgen, veel rijden is de beste remedie, wat ook helpt is ATF (versnellingsbakolie) of elektro spray met smerende werking.

Groet, Anne W
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Harvie,

Als je 2dehands K-rail gaat kopen, let dan wel dat je rail koopt van na 2000.
Voor die tijd gebruikte Märklin namelijk koperen contactlipjes onder rail en na ongeveer 2000 zijn ze overgestapt op contactlipjes van nieuwzilver.
De koperen lipjes oxideren vrij snel en kunnen dan voor contactproblemen zorgen.
Ik heb deels nog K-rail met koperen lipjes en die heb ik bijna allemaal door gesoldeerd, niet op de lipjes maar in het midden van de rail, met een stukje metaaldraad.
Dat is heel veel werk en dus gebruik ik die zo weinig mogelijk.
De K-rail met nieuwzilveren lipjes zitten (normaal gezien) in de witte verpakking met grijze streep.
Beste stormbreaker
Ik ga uw aanpak overnamen. Tot nu heb ik enkel m-rails. Alles is zo als ik gezegt heb alles afgebroken. En naar K-rails gaan. Ik het dan wat langzamer opbouwen. Elke maant iets bijkopen. Dan is het ook haalbaar. Maar ga je in een schaduw station ook K-rails gebrueken ?
Ze zijn wel het mooist om aftewerken natuurlijk.

Groeten Harvie.
Citaat van: Kappa op maandag 06 november 2023, 22:18:29Harvie,

Als je 2dehands K-rail gaat kopen, let dan wel dat je rail koopt van na 2000.

Ik ga uw info erhard nemend. Ik de winken heb ik er al naar gaan kijken maar nies gekocht. Alles ligt daar in bakken gesorteerd.
Hoe weet ik nu of het K-rails zijn van voor 2000 ? Alles ligt los en al zeker niet in de originele doos.

Groeten Harvie

Welke winkel? Johan Voermans doet mij vermoeden daar ligt alles in bakken.

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

@citaat  @citaat

Gewoon kijken:

aan de onderkant: zijn de lipjes van koper of van ander metaal?

aan de bovenkant: zijn de railstaven massief of hol?

Groet, Anne W

holle rails zijn uit de 2100 serie
massieve rails uit de 2200 serie

2200 serie is goed, 2100 moet je zeker niet hebben
op de meeste rails is het nummer op de bovenkant van de derde? biels van een van de uiteinden meegegoten

Jeroen
Citaat van: stormbreaker op donderdag 09 november 2023, 07:59:53Welke winkel? Johan Voermans doet mij vermoeden daar ligt alles in bakken.

Nee, de winkel is ccrails. Je vermoeden is dus verkeerd. ;-)

Kortom: goed kijken bij het doorzoeken van de bakken!

De holle railprofielen uit de serie 2100 laten liggen.

De rails met de koperen lipjes kun je kopen, maar het is slim om die door te solderen of de railstukken van extra stroomdraden te voorzien. Solderen kun je aan de raillasjes en de onderkant (wel even opschuren/kaal maken).

Dan gaat het prima lukken. De K-rails zijn ook het gemakkelijkst aan te passen voor massadetectie omdat de spoorstaven niet met elkaar verbonden zijn.

Groet,

Peter

Nu vraag ik mij dan eigenlijk af wat is er dan mis met de K-rail met de holle rairofielen? Hiervan heb ik enkele stukken nog op de baan liggen en ervaar daar eigenlijk geen enkel probleem mee? Vandaar dus mijn vraag.  :D

Groet,

Joey

Gelukkig dat je er geen problemen mee hebt, maar de blikken rails met hol profiel is erg bevattelijk voor oxidatie. En dat hindert de stroomafname.
Veel rijden, schone omgeving en lage luchtvochtigheid en wat poetsen kan dit effect heel erg verminderen. Maar het blijft kritisch.

Groet,

Peter

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Inderdaad, oxydatie, is roest. En dat kan ook van binnenuit gebeuren. Dan heb je altijd goed opgepast en je rails schoongehouden. Kan het zomaar gebeuren dat die rails van binnenuit is doorgeroest en vallen er plotseling gaten in.

Ahh, nooit zo bij stil gestaan.  :D  Bedankt voor het antwoord. Gelukkig heb ik maar enkele kleine stukken ervan op de baan liggen en gebruik ik ze eigenlijk om aan te knippen en passend te maken. Doet toch mimder pijn dan in het nieuwere te knippen. :-)

Groet,

Joey

Mijn M-rail-baan (1970) heb ik in 1975 (vanwege een afstudeerproject) omgebouwd naar K-rail (2100-serie).
Vanaf 2016 heb ik alles vervangen naar de 2200-serie met slanke wissels (elektrisch gescheiden railstaven) en R4/R5-bogen met R9-overgangsbogen. ICE's gaan er met gemak met 300 km/h (schaalsnelheid) overheen.
Elke rail heb ik van een eigen middenrail-aansluiting voorzien.
Wiki Redactie

Bij mij ligt K-rails in het zicht en C-rails in de schaduwstations. Onder de K-rails ligt een 0,5mm blank koperdraadje voor extra bedrijfszekerheid. In het zichtbare deel rijdt alles prima; in het schaduwstation ben ik nog wel eens aan het poetsen, ondanks de ATF.