Dit is weer zo'n discussie onderwerp dat hard tegen hard kan gaan (hoe goedkoop is nog aanvaardbaar mag broddelwerk ook nog?),
maar je zet zelf al de bakens uit: uit zicht en goedkoop zijn je criteria.
Goedkoopst is 2-rail flex (peco, piko, 2-hands flexrails zoals roco, lima als je gaat voor code 100 of hoger)
Qua 3e rail zijn er tal van mogelijkheden, vooral in een (uit het zicht gelegen) schaduwstation, op een helix (spiraal), in tunnel (waar het al dan niet porum zijn geen punt is).
In de jaren '70 gebruikte ik lasdraad (vastgelijmd met bisontix, en dus weer goed los te halen).
In de jaren '80 sommerfeldt bovenleidingdraad van 0,5 mm (soldeerbout).
In de jaren '90 1,5 mm lasdraad (van de ijzerboer) vast gesmolten met de soldeerbout in de biels
(koperdraad en messingdraad zit nog vast na 30 jaar in de opslag).
Op kritische plekken gebruikte ik magic-tape (aluminium met lijm coating) als bovenleiding (werkt ook nog steeds na al die jaren).
Onlangs heb ik nog eens een poging gewaagd (de ijzerboer ging met pensioen, draad voor 50 ct de meter) maar het resultaat viel me bar tegen, vooral het schrapende geluid van de sleper ('k was vroeger kennelijk toch minder kritisch op herrie en slijtage).
Als je op dit forum kijkt, vind je best wel mensen (en dus ook foto's van de werkwijze) die ook zo werken in tijden van inflatie. Goedkoop en mooi gaat niet hand in hand. In tunnels telt alleen wat het beste rijdt tegen de laagste prijs.
Dus doe er je voordeel mee. Als je bedenkt dat jaren lang code 100 nikkelzilver flexrail is verkocht voor 2 gulden de meter (dit jaar nog 2e hands) , dat Roco messingrails circa 3 gulden per meter deed in de jaren '90, en dat je voor nikkelzilver bij piko en peco jaren 6-7 de meter betaalde, dan weet je wat het voorland is, en over welke prijzen we het hebben, oud en nieuw.
K-rails (2205 flex, 90 cm lang) deed jaren (2000-2010) op de beurs € 7,- per rails. Daar zit al middenrails in (blik), dus het moet beslist veel goedkoper kunnen, als je zelf de middenrail nog toevoegt.
Wat je hier op het forum ziet, zijn de mensen die duurder geen probleem vinden
en weichen walter puko strips gebruiken als middenrails
(dat mag dan minder kosten dan een nieuwe 2205, en dat lukt vaak ook nog wel, al is het kritisch).
Het zal allemaal in 2023 iets duurder zijn, inflatie speelt op,
maar je moet per strekkende railseenheid ver onder de prijs van een 2e hands k-rails flexrail kunnen blijven
als je 2-rails voorziet van een goedkope (en misschien afzichtelijke) 3e rail.
Je kunt daarbij ook denken aan bloembinddraad (doorsnede 0,33 mm, en relatief goedkoop), 2-zijdig koper-kleefstrip van 0,025 mm (van banggood, b.v.), dan heb je het over 2-3 euro per 10 meter).
Dat soort maten had je vroeger niet (bij mij in de buurt).
Zie ook:
derde rail alternatieven.
Er is natuurlijk een keerzijde aan dit alles: wat het goedkoopst is (qua materiaal),
is het meest intensief (qua handvaardigheid).
Bij bison-tix (constructielijm die 24 uur moet drogen) heb je lijmklemmen nodig,
en het aantal bepaalt het aantal meters wat je per dag kunt doen.
Met een hete soldeerbout strijk je een draad in de bielsen; je kunt meerdere meters per dag doen.
Hele lijm werkt, om de flexibele rails vast te zetten op de ondergrond (maar niet om de middenrails vast te zetten).
Er zijn vast meerdere tips te vinden op dit forum, over materiaal-keuze en fixatie-kansen.