De discussie ontwikkelt zich nu wel heel erg snel en op verschillende vlakken.
1. Normbladen (NEM),
Het gaat inderdaad niet om normblad 102 (recht spoor) maar om
normblad 103 (gebogen spoor). Hoe lees je dat uit?
Wat jij "uitloop" noemt, heet bij mij "uitzwenking". Wat jij "draaistelscharnieren" noemt, noem ik de draaistel-as. (denk ik)
De normblad tabel begint laag (kleine radius omdat meerdere schalen zijn samen genomen in dezelfde tabel).
Er is (elders) benadrukt dat de minimale straal in schaal h0 400 mm bedraagt. En dat is ook zo in de reprint van 2016.
Dus R1 van Märklin geldt als verderfelijk (de bijna haakse hoek).
Een van de bizarre dingen van het normblad is dat er wel oog is voor het effect van uitzwenking, maar niet van "overhang".
Er lijkt te worden aangenomen dat beide gelijk zijn, maar dat zijn ze niet. De overhang is altijd groter dan de uitzwenking.
Citaat van: Marklin Newbie op vrijdag 18 augustus 2023, 11:26:02is dit gewoon voor de meeste theorie en word er in de praktijk gewoon gekeken wat de mogelijkheden zijn
Ja, dit is gewoon voor de meesten onder ons theorie. Waarbij de theorie niet wordt uitgelegd in de normbladen. Pure magie, dus.
De praktijk is dus dat je het gewoon even uitprobeert.
Behalve als je Jan22 heet. In m'n draadje Boogstraal en Bodemplaat leefde ik me erop uit.
Maar ik begon net als ieder ander met wagonnetjes op de rails te zetten, om zo te kijken wat er dan gebeurt.
Dat kun je met wagons doen, of gewoon met een paar stukken hout.
In de bijlage 2 screenshot uit normblad 103, oudere versie, die ik eerder benutte op dit forum.
In
Boogstraal en Bodemplaat (2018) staat uitgelegd hoe je omgaat met de normering in bogen, conform
normblad 103,
en tot op welk hoogte je dat principe kunt loslaten als je met flexibele rails werkt.
(En waar dat toe kan leiden bij de houtkeus, de bodemplaat,
of andersom, wat is de maximaal haalbare radius bij een bepaalde standaardmaat hout).
Om je al dat leeswerk te besparen: ik heb 2 formules uitgedokterd.
Samen valt daarmee de minimale hart-op-hart afstand (hoh) te berekenen, in parallelle bogen,
voor langere wagons van meerdere merken (o.a. Lima, Roco, Liliput).
Die hoh verschilt uiteraard per radius, en per bouwtype van een wagon (de lengte van een wagon is niet meest bepalend).
Bij ruimtegebrek (wie heeft dat niet) kun je met flexibele rails die hoh variëren in plaats van gelijk houden zoals bij standaardrails.
Na het nodige rekenwerk leidt dat tot het volgende resultaat:
vanaf R=515 is hoh=57 mm veilig (mits je geen transformatorwagon of zwaarlastwagen wilt meetrekken, want die hebben een veel grotere overhang, terwijl ze niet noemenswaardig uitzwenken).
Volgens het normblad zit die Lima wagon (29 cm lang) in tussen type B (max 27,8 cm lang) en type C (31,3 cm).
Daarom zou je verwachten dat het allemaal wel mee valt.
Maar de draaistel-constructie maakt er een royaal uitgevallen type C van.
De Lima heeft het draaistel zover naar binnen staan dat de kap (aan de stuurstand kant) verder uitzwenkt dan alle andere "true scale" wagons doen. De Lima kap is ook breder (dikker) dan andere wagons.
Als je uitsluitend roco rijtuigen voert, dan kan die hoh enkele millimeters lager uitpakken, of naar keus,
kan de minimale radius lager zijn dan R=515 mm.
Waarom je dus wilt uitgaan van 64.6 mm hoh is me een raadsel, tenzij je in C-rails R2 (437,5 mm) als minimale straal hanteert, want dan is hoh=64.6 mm veilig volgens het normblad, maar volgens de uitgedokterde formule kan hoh=61.9 (de Piko-A rails afstand) ook nog veilig.
Met veilig bedoel ik dat er een minimale vrije marge zit van 4 mm extra in de opgegeven hoh afstanden.
Die 4 mm heb ik ook nodig als slordigheidstolerantie bij het verleggen van de flexrails.
Dat is één deel van de discussie, scherp gesteld.
Een ander deel van de discussie gaat over beweegbare delen van een treinbaan.
Ik herinnner me foto's van WilTweeenDrie (inmiddels overleden).
De bewuste foto vond ik nog niet terug, maar wel een aantal andere in een draadje
Analoge informatie (gestart door Tschijndel in 2014).
Op pagina 3 van dat draadje laat Wil allerlei beweegbare constructies zien, zoals:

en

en

De foto van een openklapbaar schaduwstation (tegen een schuin dakbeschot aan)
staat in een ander draadje, ik zoek er nog naar.
Wil had een U-vormige baan, met een verrijdbaar sluitstuk voor het raam.
Hij kon overal bij, maar had ook alles opklapbaar, ophijsbaar of verrijdbaar gemaakt
om aan de schoonmaakdriften van z'n levensgezellen tegemoet te komen.
En zoals hij uitlegt, je kunt altijd overal prima bij om aan de bedrading te werken.