Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe baan ontwerpen

Gestart door Denvdb donderdag 23 februari 2023, 17:17:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2023

offline
Nieuwe baan ontwerpen
Beste allemaal. Ik heb de liefde na 37 jaar weer opgepakt en besloten op zolder een baan te gaan maken. Nou wil ik graag veel materiaal op de baan zetten om naar te kijken, en ook te laten rijden. Het is de bedoeling om het ooit allemaal automatisch te laten rijden. Ik heb hier op het forum al de mooiste banen voorbij zien komen met keerlussen en een groot rangeerterrein.(daar heb ik ook al wat vanaf gekeken) Voor beiden heb ik helaas de ruimte niet. Dit ook omdat ik maar 1 laag wil hebben en geen schaduwstation in verband met de lage zolder.

Het ontwerpen van een baan is ook nog niet zo eenvoudig heb ik al ondervonden. Ik zou graag enige tips en advies krijgen van de meer ervaren mensen hier. Ik heb drie screenshots bijgevoegd.

De blauwe delen lopen over de onderste baan heen. Hoe hoog moet dit er overheen lopen en hoe lang moet de helling zijn om op die hoogte te komen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet Dennis
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Ruwweg heb je een hoogteverschil nodig van 8,5cm. De vuistregel is dat een helling maximaal 3% mag steigen. Dat betekent dat je drie meter nodig hebt om dat hoogteverschil te overwinnen. Een andere mogelijkheid is 1,5 meter omhoog en de andere baan 1,5 meter omlaag. Dan bereik je hetzelfde hoogteverschil.
Hou er rekening mee dat E-loks vanwege de pantograaf meer hoogte nodig hebben.

Het bouwen van een modelbaan op beperkt oppervlak betekent heel veel concessies doen en keuzes maken.
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Dank je wel voor de informatie. Aan de hand hier van kan ik een nieuw ontwerpje gaan maken.

Groet, Dennis
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Citaat van: Denvdb op donderdag 23 februari 2023, 17:17:54Ik zou graag enige tips en advies krijgen van de meer ervaren mensen hier.
Je zou eens kunnen bedenken welk thema je leuk vindt om naar te kijken. Dat kan een doorgaand station zijn of juist een kopstation, iets landelijks of juist stedelijks. Wil je specifiek iets uit een bepaalde periode (tijdperk III is vrij populair - grofweg 1945 - 1970) of wil je van alles door elkaar rijden?
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Hoi Dennis,

Standaardvragen zijn veelal:

- Welke oppervlakte heb je tot je beschikking?
- Welke hoogte is mogelijk?
- Waar zitten ramen en deuren?

Wat al duidelijk is, is dat je veel wil zien en zien rijden. Maar met een eerste idee zoals dit komt onvermijdelijk de vraag: kun je overal bij? Kun je er bijvoorbeeld omheen lopen/ kruipen? Kun je er onderdoor?

Het doen van concessies is waanzinnig moeilijk, dat geef ik meteen toe. Ik loop er al jaren op vast. Vaak is het zo dat minder stiekem meer is. Is bijvoorbeeld een hondenbot een optie? Die zou je in het midden van de zolder kunnen plaatsen (ervan uitgaande dat hier de meeste ruimte is), waarbij je zelfs wél 2 lagen kunt overwegen.

Zomaar wat ideeën, maar hoe meer info jij geeft, des te meer toegespitst de adviezen!

Groeten,
William
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Wellicht wat stof tot nadenken.
Je zegt dat je maar één laag wilt, maar toch zie ik een spoor dat er overheen loopt? Is dat dan overal een brug? In dat geval: waar laat je de pilaren?
Verder zou ik (mening dus) het aantal bochten zoveel mogelijk beperken, omdat dat een onrustig beeld geeft en vooral met lange rijtuigen er erg onnatuurlijk uitziet. Je ziet dan namelijk de kopse kanten van ieder rijtuig en dat vind ik erg lelijk. Dat zie je niet als je kijkt vanuit een binnenbocht. Het is ook op te lossen door gewoon niet met dergelijke lange rijtuigen te rijden. Welk materieel heb je al of ben je van plan aan te schaffen?
Ik zie ook opstelsporen die als kopspoor zijn bedacht. Zijn die enkel voor treinstellen, of ook voor getrokken materieel? In het laatste geval zou ik een andere oplossing zoeken, omdat telkens achteruit rijdende treinen niet erg fraai zijn (mening).
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Er komt hier op het forum van alles voorbij. In je openingspost zeg je heel veel moois te hebben gezien en dat is altijd een leuk uitgangspunt. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is, lijkt mij, 'wat vind ik mooi?'
De plannen die je nu laat zien, lijken mij op de langere termijn niet veel te bieden te hebben. Het opbouwen kan even wat tijd vragen en plezier bieden, net als de eerste rijdende treinen. Je kunt ze verschillende richtingen opsturen en tegelijk proberen te laten rijden zonder ongelukken en dat is het dan.
Ze rijden van Niks naar Nergenshuizen zonder enig doel.
Misschien is dat OK voor jou, dan is het ook goed.
Ik denk alleen dat je het saai gaat vinden en de boel laat verstoffen. Je kunt ook kijken hoe je binnen de beschikbare ruimte een geloofwaardig station kwijt kan, of een goederenoverslag, of misschien alleen een grote rangeerpuzzel.
Uiteindelijk ben je zelf degene die beslist. Het is het waard de tijd voor de planning goed te benutten.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Je zegt geen plaats te hebben voor keerlussen maar je laat ontwerpen zie waar keerlussen in zitten... Wat versta jij eigenlijk onder een keerlus?
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2023

offline
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Het laatste ontwerpje is idd met een keerlus er in. De ontwerpen die ik laat zien zijn wat schetsen waar ik aan dacht voordat ik begon met het bouwen van de tafel. En die is al kleiner geworden omdat de tafel hoger moet dan de hoogte waarop ik heb ingemeten. Voorlopig en ik nog aan het timmeren en zagen. De tafel komt nu al te laag naar mijn zin, dit vanwege het lage schuine dak op zolder. Met adviezen die ik hier krijg en de andere baanplannen die ik hier zie bij elkaar moet er volgens mij toch wel iets leuks te bouwen zijn.
                                                                                                                                                                                                                                   

Bedankt hiervoor, Dennis
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2021

offline
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Dennis,

ik wil je er attent op maken dat je tafelplaat circa 5,5 meter op 3 meter is. Maar je moet ten alle tijde ook rond de tafel kunnen (rechtstaand) om overal bij de sporen te kunnen; houd rekening met je lichaamslengte bij de schuine dakwand(en). Je moet hier dan minimaal 50 cm breedte bijtellen voor je gangpad; check daarom of je overal recht kan staan en evalueer daarna of je grondplan niet te groot is. Zoniet: aanpassen.
Beter voorkomen dan alles te moeten afbreken...

Jos
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Citaat van: Denvdb op zaterdag 04 maart 2023, 13:42:46De tafel komt nu al te laag naar mijn zin, dit vanwege het lage schuine dak op zolder.
Mijn tafel komt op +55 cm vanaf de grond (omdat m'n muziekspullen dat vereisen - gitaar, sax, versterker, dat soort zaken). En ja, mijn zolder is ook maar een vliering. Ik woon hier pas 31 jaar, en schaal N of Z hadden echt beter gepast, maar ik heb nou eenmaal schaal-h0.

Ik heb een Zwitserse baan gezien met de baan op + 10 cm boven de grond.
De pech daar: een (prachtig) chalet met een dakhelling van 30 graden, en dus een beetje krappe zolder (vliering).

Ik snap je weerzin tegen laag boven de grond (hoe ouder je wordt, hoe pijnlijker), maar het kan altijd nog erger.  :D
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Dat het altijd nog erger kan is zeker waar. Ik heb nog niet zo lang geleden een verslag gezien van een Engelse modelbaner. Die heeft zijn baan in de kruipruimte liggen. Wel een grote baan maar altijd moeten kruipen is ook niks.
KLIK
Helaas is de video van bovenstaande link niet meer beschikbaar, alleen het geschreven bericht.
Maar hier is er nog een in Canada:
KLIK 2
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Koekenbakker
gast

Re: Nieuwe baan ontwerpen
Re: Nieuwe baan ontwerpen
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Nieuwe baan ontwerpen
That's the one!