Nieuws:

Stichting 3rail wordt mogelijk gemaakt door reclame en donaties. Doneer eenvoudig via onze Stichting 3rail Shop :thumbup:

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ben,

Voor het verlijmen van met name zand gebruik ik 1:1 Mod Podge. Daarna nevelen met water en Isopropanol in de verhouding 3:1 en na het vernevelen direct water en Mod Podge in de verhouding 3:1 om de boel verlijmen. Geen geklonter maar een egale zandhoop in je wagen.
Martin Welberg manier.

Dan krijg ik dit rullig effect, net als de zandhopen die Artitec zelf verkoopt......

....en dat vind ik niet zo mooi.

Wat ik wel kan doen is zien of ik op de bestaande hopen wat kalksteen split verlijmd krijg. Maar nu eerst naar de beurs van Houten.
Vast niet,

Alleen droogt deze dan mat op wat ook zo af en toe zijn voordelen heeft.
Ik gebruik deze dan vooral bij de matte profi kolen en bij dingen (bijv. last) die niet in kleur mogen veranderen door te gaan glimmen zoals bij verdund houtlijm gebeurd.

Denk dat dat rullig effect komt door nog te veel/te hard aan water sprayen.
De korreltjes klinken dan in.

Als je de basis van te voren dan insmeert met onverdund of licht verdund boekbinderslijm en dan strooien?
Capillaire werking van de lijm tussen de korreltjes?
Je kunt zo'n karretje niet van te voren insmeren met lijm want dat wordt een bende aan de zijkanten en daar gaat dan weer zand op zitten. Het is instrooien, goed nat nevelen met ontspannen water en dan lijm druppelen.

Terug van Houten, gezellig als altijd en met dat wat ik zocht: struiken van Ben Horster en verf....

Valt mee ;)

Ik denk dat je de mist in gaat met het gelijk  "goed nat nevelen"
Tenminste ik heb hetzelfde als ik het per ongeluk gelijk al te nat maak.
Als het niet terug hoeft in het opbergdoosje kun je proberen met iets minder nat.
En anders in etappes de lijm sprayen zodat de 1e "lichte" laag al een lichte fixatie brengt aan de toplaag tegen het korrelen.
Of een droge laag na strooien, wat alleen werkt als het ondergrond niet te nat is i.v.m. capillaire werking.

Fabrikanten nemen geen risico dat de aangebrachte laag los laat tijdens transport door te weinig aan lijm.

Het is maar een idee, doe ermee wat je wil ;)
Citaat van: DA79 op zaterdag 07 januari 2023, 15:19:40Het is maar een idee, doe ermee wat je wil ;)

Ik doe er niks mee maar toch bedankt.  :P
Voor ik verder ga met een tweede laag "bruin" op m'n rijtje gevels even snel een "voegproefje" doen en zien hoe het uitpakt. Het ene merk is het andere niet maar Alsacast "baksteen" gaat wel lukken.....

Zilverpoets met plakkaatverf.

Ik pruts voort, elke dag een stukkie, met verf en vooral veel secondelijm om daken op de geveltjes te krijgen.....

Voordat de geveltjes afgekwast kunnen worden en gevoegd eerst even proefpassen. De achterwand loopt schuin en meer naar links een beetje rond weg. Van het linker aanbouwtje moest het rechte dak schuin afgeschuurd worden en da's gelukt.

Aan de ronde achterwand past een half koelhuis en daar weer de helft van, ingekort tot een kwart dus, eens zien hoe dat gaat uitpakken.....

... maar daar moet eerst nog een ondergrondje komen. Werk genoeg dus maar da's ook juist de bedoeling.....
Deze middag heeft Roco z'n nieuwigheden 2023 gepresenteerd: KLIKKIE

Waarin o.a. een Plan V per. III/IV. Verwachte levering Q3. Leuk genoeg om t.z.t. te bestellen.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Aardig setje Neuheiten maar nagenoeg niets in DB Ep.III en dat is jammer. Want het enige waar ik in geïnteresseert ben. Dat wordt een goedkoop jaar dan voor mij.

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

Gave vrachtwagen die op de eerste foto
van gend en loos zo te zien

leuk model

en het koelhuis past mooi

GR Ed
@citaat Ja, van G & L, evenzo de trekker.

Citaat van: Spoors op dinsdag 27 december 2022, 11:59:33...... en passant nog een sein onthoofd maar da's een neppe zonder licht en dat lijm ik er wel weer aan.

Dat was sneller getiept dan gelijmd. Drie soorten lijm geprobeerd, zelfs een UV versie en toen was het klaar. Vervelend soort niet te lijmen PP kunststof dus weg er mee en gelukkig heeft deze dummy nog een dummy.....

.... en tegelijk met het plaatsen daarvan ging er een laag sein bij in en een hoge eik......

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

Das een beste boom !! Daar kan het preizer kacheltje lang op branden  :D  :D
 :D  :D
Komend weekend: https://modelspoordagen.nl/

Ticket is besteld, met korting via code Railhobby2023.

Ben benieuwd wat er zoals te zien is, het programma belooft leuke baantjes en verder heeft BNLS een demostand, is de testbaan aanwezig en wordt de modulebaan opgetuigd. Wie er niet is dit jaar is Wim Hermsen (Nobody) maar die kijkt vast stiekem toch mee.  ;)
Veel plezier dit weekend Ben :)
Ik denk toch nog met enige regelmaat aan Wim...
Ja hij was altijd wel in Rijswijk te vinden zolang het ging. Ik heb met regelmaat een bakkie met hem gedaan daar.

En hij zorgde altijd wel voor foto's: KLIKKIE

Ik ga zondag, kijk er naar uit.
 @citaat  Veel plezier daar dan, wordt vast leuk.

Geen gewandel vandaag maar het is niet altijd feest en we hebben er al nodige kilometertjes op zitten de afgelopen dagen om het lijf een beetje op orde te houden. Prima zolderweer daar-en-tegen en bovendien groeizaam.

Alle bomen en struiken krijgen hier een laagje matte blanke lak om te voorkomen dat ze op mij gaan lijken. Het goedkope soort liefst want je ziet er niets van maar het helpt goed tegen voortijdige bladuitval.

Poten met een klein druppie lijm zodat het er ook altijd weer uit kan, dit baantje is immers niet voor eeuwig en ik begin het vergroenfeest altijd met bomen en hoge struiken, het lage spul en de onkruiden komt er later voor de vuist weg omheen....

Ziet er gelijk beter uit met die boompies :thumbup:
 @citaat Yep.  :thumbup:

Inmiddels vorderen m'n geveltjes, nog wat los spul aan te brengen, wat schilderwerk aan de ronde raampjes, wat voegwerk en vooral verweren.

Ziet er weer fraai uit Ben.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Heel mooi die grote boom achter die huizen, zelf water gegeven ?   ;)

groet
Harald

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

Fraai groepje geveltjes Ben.
Mooie boompjes, ziet er goed uit. :thumbup:

Citaat van: Haradigi op vrijdag 13 januari 2023, 12:31:56Heel mooi die grote boom achter die huizen, zelf water gegeven ?  ;)

Ik weet niet zo goed wat ik hier mee aan moet, het zal grappig bedoeld zijn gezien het knipoogje. De plant wordt in elk geval goed verzorgd Harald.  ;) 
Impressie van Rijswijk van wat er zoal te zien was: hoogtepunten en ook weer een aantal dieptepunten, opgetekend door een YouTube'r.

Het was druk gisteren, zelfs in de parkeergarage waar ik helemaal naar het dak moest om nog een plekje te vinden. Het was sowieso al een verzoeking in Rijswijk te geraken met een leenauto van m'n garagist die speciaal voor mij een Tutoyaa Jaris, een Japans hobbelpaard met een soort van iPad op het dashboard met ongevraagd gepiep als ik van rijbaan ging wisselen en audio vergelijkbaar met een krassende sounddecoder.  :D

Maar het geeft alleen maar aan dat de hobby nog steeds floreert voor veel mensen en da's goed, ondanks het niet aflatende geklaag dat het allemaal duur is wat voor sommigen natuurlijk deels waar is. Het was als altijd voor elk wat wils.  :thumbup: Voor mij was het baantjes kijken en dan met name de kleine juweeltjes omdat dat nu eenmaal m'n lol is. Veel leuks gezien maar toch ook weer veel spul wat in het halfdonker probeert te shinen. De modulebaan even aangezien maar er stond een hoop volk en er reed niets (of nog niets) en dat heb ik verder gemeden, zo ook de horeca met de veel te lange rijen. M'n afspraken nagekomen: wat verkochte en weggegeven spullen afgeleverd en met weer een hoeveelheid groen in de tas ging ik huiswaarts.
De geveltjes gaan bij lange na niet afkomen vandaag....

.... en bovendien ga ik het posten op het forum drastisch beperken dus dat moet wachten. Een dag of 2 in de maand volstaat, genoeg om bij te lezen. Volgende update in dit bouw en kletstopic zal zijn rond de beurs "Houten op Rails, tot dan".  :)

Zo, jij zet de gemeenschap wel stevig op rantsoen dan.

Tot in de pruimentijd dan maar.
Hoi Ben,

Ik ben het met je eens dat er ontzettende mooie en ook minder mooie banen voorbij komen in het filmpje. Natuurlijk is het een kwestie van smaak, maar wat waren voor jou de hoogte- en dieptepunten?

Nog een fijne zondag!

Met vriendelijke groet,
William
Citaat van: Spoors op zondag 15 januari 2023, 12:59:41met ongevraagd gepiep als ik van rijbaan ging wisselen

Moet je de richtingaanwijzer gebruiken als je van baan wisselt, anders denkt die fantastische auto dat je in slaap bent gevallen.  :D
3 Februari, we pakken de draad weer op. Zo'n beetje alle nieuwigheden van de modelspoorfabrikanten zijn bekend en de komende weken kunnen de modelspoorders weer verder dromen van datgene wat toch weer niet komt en de teleurstellingen verwerken. Gelukkig heb ik er niet zo'n last van, ik koop het hele jaar door wat ik leuk vind.

Zo ook dit verschrikkelijk lelijke Faller plakpakket van onbewerkt grijs plastic, in twee kleuren zeggen ze er bij.  :O  Ze durven er een prijs van €44 aan te hangen, ik kocht het voor €29 in de ramsj want ik heb het nodig voor een verdwijnpunt en eens ingebouwd is veel van het origineel is uiteindelijk toch niet te zien.  :D

Ik was een paar weken terug in m'n vorige post gebleven bij de geveltjes, die zijn af geverfd. Glas er in, dak heeft een wash ondergaan van verf verdund met thinner en de muren zijn vervuild met poedertjes. Op m'n baantje dus, waar het hoort.

Van m'n oude baantje heb ik nog een schoorsteentje bewaard en daar is nog wel een plekje voor. Het ding is net effe te hoog en komt boven de achterwand uit dus gaat er een stukje af.

Gaatje boren....

..... schroef van onder uit de bodem.....

... en de pijp wordt op de schroef gedraaid.

Ik moet 'm nog een keer opleuken met wat vuiligheid en misschien maak ik nog een soort van "verbinding" naar het bouwsel er naast maar misschien ook niet. ;)

Het laatste bouwsel in het rijtje is een half koelhuis en daar weer de helft van. "Schoon" geschuurd en op maat gezaagd op de ronding van de wand inclusief een half daklicht.....

Wat basis kleurtjes verf......

.... en na het verlijmen even proefpassen....

....details als buizen en goten aangetipt, luifel er op, matglas er in en klaar.

Weet je zeker dat dat een half daklicht is Ben. Zo te zien is het een kwart. Is ook niet zo belangrijk hoor.

Dat is een beste pijp, daar zal Maarten heel erg blij mee zijn als hij die krijgt.

Airco bedrijfje begonnen? Ineens zijn er zes van die dingen geïnstalleerd. Lijkt wel wildgroei.

Maar weer mooie updates, dat zeker. Lekker aan het hobbyen geweest de laatste weken.
Nog even een ander vraagje jij werkt toch met koploper? Waarmee stuur jij je servo's aan? Doe je ook iets met Arduino of DCC-Next of zo?
Ik doe alles met 4 stuks OC32 Henk. Daarmee kan ik een mix van spullen besturen / aandrijven: servo's, relais voor m'n puntstukken, licht, lichtseinen, etc.. Ik heb die dingen al heel erg lang en het voldoet.

Ah juist OC32. Zijn die nog in de handel? Kan ze op tante Ali niet vinden.
Die ga je daar ook niet vinden. NL product van Leon van Perlo: http://www.vpeb.nl/index.php/aandeslag/

Ok bedankt voor de info.
Beste Ben,

Wat ziet het er weer keurig uit, fantastisch zo als jij dat doet, ik probeer dat ook zo, maar dat lukt mij echt niet.

Het verdwijnpunt aan de linkerkant van m'n baantje is een lastige. Rechts kon ik het prima camoufleren met heul veul groen, links gaat dat niet. Daar komt nog bij dat er een scherpe boog ligt die ik deels uit het zicht wil hebben maar dat gaat nauwelijks. Keuzes uit het verleden bla, bla, bla..... je weet wel.

Toch maar aan de slag, nog niet wetend hoe het uitpakt. Het grijze plastiekding komt voor het gat in de wand met links en rechts een brughoofd, ingebouwd in afval XPS.

De voorzijde is gelijk mee opgehoogd met een stukje lak MDF, de rand vanaf daar naar het station krijgt 12mm XPS om een beetje relief te krijgen daar, net genoeg om nog seintjes en bovenleiding te plaatsen.

Het brugdek krijgt een dun laagje blauwplaat en wordt uiteindelijk asfalt met voet en fietspad plus vangrail en hekwerk en ik pruts er ook nog wel wat lichtmasten op. De kant waar ik tegen aan kijk krijgt nog een zijkant bekleding van een stukkie plastic.

Gaten en kieren krijgen een beetje sculptamold en dat dunne laagje is al snel droog.

Het eindresultaat: links niet verkeerd, rechts niet wat het zou moeten zijn want het is eigenlijk te steil. Maar dat wordt dan weer een volgend verdwijnpunt en daar kan wel wat groen voor gezet worden want modelbouwen is eigenlijk gewoon aanrommelen. Morgen nog wat schuurwerk en dan ben ik van het vuil en stof af. :)
Dat aanrommelen gaat je anders prima af.

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

weer lekker bezig geweest.

om het verdwijnpunt van de sporen nog verder te verbergen zou je een hoogspanningsmast kunnen plaatsen.
die is mooi slank en past nog wel achter de stootblokken.

voordeel vindt ik ook dat een hoge mast diepte geeft en de aandacht wat afleid van dichtbij aanwezige achtergrond.
ik blijf het volgen.  :)
Oei maar da's wel wat hevig zo'n mast. Niettemin iets om effe te onthouden, het leidt ieder geval af, da's zeker.  :D

Eerst maar verder met de ondergrond, bij elke stap ziet het er net weer anders uit.

Ben,

Kun je dat te steile tulud niet wat minder steil langs je achterwand smeren ?
Dan loop t te steil maar waar t het meest opvalt ,daar aan de rand is het net wat minder erg.

Mvg Robin
Bedoel je dit Robin of begrijp ik je verkeerd?

Ennewee, de boel is schoon en we rijden. De overtollige turf zit weer in de pot en met twee struiken, een boom en een trein kijkt het weer anders en het invullen van het landschap moet eigenlijk nog beginnen.

Genoeg gepraat en geplaat dus, een nieuwe update volgt als er wat te melden valt.
Ziet er goed uit Ben. Je moet het niet te druk maken, je kan het helemaal vol plempen met van alles en nog wat maar dan is het overdone. Kijk maar hoe dorpsgenoot heer Wijnhoud het doet met hier en daar een boompje en struikje en diverse doorkijkjes.