Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Baantje bouwen, altijd leuk en best veel werk. Volgens sommigen dan want "veel werk" is maar relatief.  ;)

In dit topic beschrijf ik wat ik zoal beleef rond de grootspoor en modelspoorhobby. Baantje bouwen als gezegd maar ook ombouwtjes van materieel, materieelbesprekingen, nieuwe ontwikkelingen bij fabrikanten voor zo ver mij die boeien, beurs en modelbouwshow bezoeken en wat verder ter tafel komt.

Zomer 2021, mijn baantje Frotterdam gaat op de schop. Eind mei vertrok de laatste trein en ging de zaag er in want tijd voor iets nieuws.



Reden is dat naast rijden met treintjes vooral ook het bouwen mijn lol is. Op Beneluxspoor.net (het forum voor advies, hulp en informatie) vind je de uitgebreide versie van wat ooit Frotterdam was maar om dat te herhalen is een tamelijk onzinnig en bovendien bijna 10 jaar geleden gestart.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=50376.0

Aan de slag dus, afbreken en netjes verzamelen wat hergebruikt gaat worden en dat is zo'n beetje alles aan infra en bouwsels behalve de flexrails in het zichtbare deel.







Na de ruimte opgeknapt te hebben wordt al snel een nieuw schaduwstation ontworpen, goed voor 10 getrokken treinen en 10 treinstellen / trek-duw treinen met hergebruik van Piko A flexrail en wissels. Baantje "Vijfhuis" gaat van start en een week of 3 later is dit station klaar en rijdt op 11 juli weliswaar houtje touwtje weer de eerste trein zodat de keerlus getest kan worden, evenzo alle terugmeldingen en de 10-tallen wissels.









Na uitvoerig testen wordt een hellingbaan gemaakt om "in het zicht" te komen......



...... en uiteindelijk zijn we begin augustus 2021 op hoogte.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Diep in mijn hart ben ik Zwitserland liefhebber, het land waarheen ik vaak met m'n echtgenote op (bergwandel)vakantie was en ben, maar m'n ruimte is beperkt en zo'n neppe berg gaat 'm niet worden hier met slechts 5,5 x 3mtr tot m'n beschikking. Met Duitsland heb ik weinig op, ik kom er ook niet zo graag en al helemaal niet op vakantie. Nederlands dus en gelukkig is er heel veel te koop aan materieel bij de diverse merken en landschappelijk vind ik heel veel inspiratie bij b.v. Huib Maaskant.

Vijfhuis "in het zicht" is niet meer dan een station met 3 sporen / 2 perrons en een aantal kop en rangeersporen. Door het eerste rijden of stoppen bewust korte personen en goederentreinen (alle lange trein en lok samenstellingen zijn verkocht) en er wordt uitgebreid gerangeerd langs pakhuizen en goederenloodsen.

Alle sporen in het zicht zijn Tillig Elite en ik werk uitsluitend met flexrail. Zagen, of beter gezegd dremelen, bielsje erbij bielsje er af en netjes meten, draadje er aan voor stroomdetectie of DCC prik en meer is het eigenlijk niet.









Aan de andere zijde verschijnt een soort van museumdepot met een klein station, een draaiert en een werkplaats met opstel spoortjes. Langs het perronnetje stoppen dieseltjes, er rijdt een goederentreintje met een paar karretjes op en neer en met regelmaat verdwijnt er een dieseltje de werkplaats in. De draaiert is voor de fun een geeft een mogelijkheid van lokkies te wisselen en uiteraard te keren. Inspiratie haal ik weg uit luchtfoto's van het grote voorbeeld en maak het op smaak met mijn eigen fantasie en peper en zout stelletje.





Dit alles is / wordt geautomatiseerd met het treinbesturingsprogramma Koploper want ik rij feitelijk nooit met de hand behoudens natuurlijk een trein samenstellen en op de juiste spoor zetten. Een dure centrale met van alles er op en er aan is aan mij niet besteed, ik voed Vijfhuis met een Digikeijs booster van 3A en dat is ruim voldoende voor al m'n tegelijk rijdende treintjes (max. 5 - 6) en m'n draaischijf.  Alle licht, decoders, sluizen, seinen en servo's voed ik met 1 (één) 9V 5A voeding. In de praktijk bleek dat er niet meer dan 2,5 - 3A verbruikt werd op Frotterdam.





De draaiert op het depot is zelfbouw "HK" en de electronica in de vorm van een aangepaste DR5052 die de stappenmotor stuurt is me jaren geleden geleverd door Karst Drenth die er in geslaagd is de lawaaierige aansturing te verbeteren door met ruim 62000 stappen één hele omwentelingen te sturen. Helemaal over de top natuurlijk  ;D  maar het gaat om het eindresultaat en het ding met z'n 4 snelheden en optrek en afremvertraging voldoet nog steeds prima.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Om reden dat ik nog niet precies in het vizier had/heb hoe het complex achter en voor het station moet gaan worden (ik bouw niet met een baanplan maar intuïtief) heb ik het laten rusten zoals het nu is........





....... en ben ik eerst verder gegaan met de boog naar het depot.....





....en het depot zelf. Dit is nu (augustus 2022) de status van de bouw aan m'n baantje.









Tot zover, de komende tijd zal ik wat voortgang posten plus wat details van zaken die zoal gebouwd zijn.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hoi Ben, het is weer een erg fraaie baan die je aan het bouwen bent!

Wat ik altijd zeer bewonderenswaardig vind zijn modelbouwers die zich precies aan een bepaalde periode en regio weten te houden mbt materieel en aankleding van de baan, zelf heb ik zo nu en dan NS en SBB materieel door mekaar heen rijden, zolang er geen foto's van gemaakt worden ziet toch niemand dat. En of die mooie VAM en Essent wagens nu passen bij jouw 2200 etc, ik kan het niet zeggen. Die wagens kon ik hier incidenteel wel zien rijden, van Uitgeest naar Zaandam, maar dan stond er altijd een 6400 voor.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Het is de vrijheid die ik neem: de combinatie van museumspoor en een ander tijdperk. Voor het landschap maakt het nauwelijks uit Frank.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
'k Ga het weer met veel plezier volgen en vooral heel veel afkijken 😉
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Bulten en kraters bij wagonladingen, ik zag ze in het topic van Peter deGeluidsman. Inmiddels geloof ik dat hij op weg wordt geholpen en mijn methode post ik hier. Heel erg ingewikkeld is het niet:

Dit Roco karretje heeft al lelijke bulten af fabriek maar die maak je op "lege" karretjes eenvoudig zelf met XPS schuim of desnoods propjes WC papier of zoiets op een laagje schuim. Als het droog is pak je een schuurpapiertje om de randjes weg te schuren. Het is voorts simpelweg niet meer dan bestrooien met ballast.....



.... en daarna moet je het niet een beetje vochtig maken maar klets en kletsnat, met ontspannen water uit de plantenspuit of uit een beker met de airbrush als je die hebt. Dat water komt overigens gewoon uit de kraan van welk dorp of stad dan ook en niet uit een demi fles van de drogist en daar doe je slechts een beetje afwas spul bij. Als je dan met de pipet gaat druppelen met welke lijm dan ook (als die maar mat is en ook een druppie afwas heeft gehad) krijg je nooit kraters of bulten terwijl je maar een dun laagje ballast maakt. Overigens: hoe zwaarder je de wagon maakt met ballast des te sneller de plastic puntlagerhouders slijten als je veel rijdt dus da's nog wel een dingetje en uiteindelijk rolt het dan niet meer.



Hetzelfde kunstje doe je ook bij platte dakkies van schuurtjes of andere bouwsels en (where else) het ballasten van het spoor.  :D  ;)



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ben is that you? :D

Ik ga het volgen :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
héhé, mooi dat er weer een modelbouwdraadje terug is zoals het hoort te zijn (in mijn beleving dan wel)
Vijfhuis ? is dat niet een wijk in Uden of zit ik hierin mis...
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dit vind ik nou een erg leuk draadje, dus ook ik ga dit volgen.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Precies Hans, Vijfhuis is een voormalig buurtschap hier. Inmiddels een woonwijk in Uden wat tegenwoordig Maashorst heet.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dit is idd een mooi draadje om te volgen. Fijn dat je dat hier wilt plaatsen  :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Grafitti, altijd leuk (vind ik dan). Natuurlijk kun je het ook beschouwen als het beschadigen van andermans eigendommen maar dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.

Ik kan de lol er wel van inzien, deze mevrouw trouwens ook. Ik ontmoette haar ooit op Emmerich en heb een poosje tegen haar aan gekletst maar ze zweeg en zag me niet zitten kreeg ik zo de indruk.  :D




Ennewee: in de modelbouw kom je ook grafitti tegen. Er zijn nogal wat fabrikanten die vellen met dat spul leveren om op je modelletjes te plakken, als je dat leuk vindt natuurlijk....



....en zo kocht ik vorig jaar een sleepje staalwagonnen met die imitatie huiven en ben er mee aan de gang gegaan na wat voorbeelden te hebben gezien op het web. Het begint dan om alles vast te lijmen en er op te zetten wat er op hoort, een hobby binnen de hobby zeg maar.



Voorts gaat het model in de glanslak zodat je later geen randen ziet van je decal plakkers......



...en met wat handigheid heb je in een mum van tijd de karren vol gekliederd.



En passant maak ik de boel nog effe een beetje vies met verfstippen uit oilbrushers en reukloze thinner waarmee je het uit smeert.......





.... krijgt de kap en het chassis nog 2 vieze vuile washes om het af te maken en als alles droog is een laagje matte transparante lak om de glans weer te laten verdwijnen terwijl de decal plakkers dan ook gefixeerd zijn.



En uiteindelijk op het spoor natuurlijk, hier een sleepje achter een 2400 (die er eigenlijk niet voor heurt).



Ik vond het leuk om te doen en je bent er een paar uur mee zoet terwijl die mannen met de knikkerbussen op het grootspoor met een stief kwartiertje klaar zijn....  :P
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Goed bezig, gewoon bij daglicht. Wel zo veilig.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Gisteravond tot in de late uurtjes bezig geweest een oud vehikel van m'n zoon en z'n bijrijder klaar te maken en op te tuigen voor de Carbagerun versie 2022. Met een beetje goede wil gaat het wrak uit '97 het uithouden.



Stickers plakken dus, nette niet al te veel opvallende wielekes er onder, nog even snel oliefilter vervangen en olie wisselen, de gasgestookte BBQ/grillplaat voor de snelle hap onderweg aanpassen zodat het ding op de trekhaak past en toen was het al donker.











Deze ochtend nog even een onbetrouwbare garagist zoeken die voor noppie de airco wil vullen want die druppelt langzaam leeg en dan kan het ding verder opgetuigd worden. Morgenvroeg is het afreizen en er moet nog veel gebeuren.....
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Wel een mooie auto  :thumbup: BMW M3? Airco nog nodig dan?  :)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Yep een 3 en zeker mooi. Want aan de lak en vooral ook de kleurstelling is veel zorg besteed.....

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Vooral die bbq op de trekhaak kan een gat in de markt zijn! Zoiets wil ik ook op mijn auto, voor in de file!
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Goed idee....  :thumbup:
Misschien ook maar eens een trekhaak plaatsen voor onze fietsen of een BBQ.
Leuk die foto reportage van je 2-rail baan.

groet
Harald
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Behalve de zeer innovatieve trekhaak BBQ (al zeg ik het zelf) zijn er ook ontwikkelingen gaande rond digitale sturing van modelspoor.

In februari j.l. werd op de open dag bij Bentink al een nieuw merk geïntroduceerd en wel dit:



en daar was dit dus te zien als demo opstelling:


Bron: Bentink

Het verhaal toen was dat ergens in Q3 dit jaar er meer nieuws zou zijn.

Wie de ontwikkelingen volgt weet dat YaMoRC een acroniem is van "Yet another Model Railroad Company" en het een merk is van het bedrijf van Karst Drenth. Karst kennen we als de ontwikkelaar van een aantal Rosoft producten maar vooral ook als geestelijk vader van Digikeijs producten en na de scheiding van de laatste is hij (ik zeg het in m'n eigen woorden) "voor zichzelf begonnen".
De bedoeling zal uiteindelijk zijn om met een complete lijn digitale producten te komen, vooreerst met schakel, wissel, sein en/of servo decoders en wellicht ook terugmelding. Overigens heb ik geen voorinformatie noch enig belang, ik schrijf op wat ik lees en opsteek bij Bentink. Op het plaatje valt overigens meer te ontdekken aan modulen.....  ;)

De slim doordachte producten van YaMoRC kenmerken zich door kwaliteit (YaMoRC vind je overigens straks ook in de Wadloper en ICR modellen van PBModels), worden naar zeggen in Duitsland gefabriceerd en gelanceerd op de aanstaande Modeltrein Expo On traXS! in het weekend van 23 september, sowieso een aanrader.

Voor zover ik weet zullen ieder geval Bentink en DTS wederverkoper (dealer) worden van het merk, beiden zijn ook aanwezig in Utrecht.

Meer info: http://yamorc.de/

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dikke E36 compact, rijd prima.

BBQ is een grote plus :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Aan de slag met m'n AHOB overweg.

Deze komt van m'n oude baantje......



.......en is ooit geleverd door Ben van http://www.modelspoorseinen.nl/ahob/
Ik heb een uitgeklede versie zonder aandrijving en aansturing want die maak ik zelf veel goedkoper en op maat. Feitelijk dus ooit 2 bomen en 2 losse palen plus de bekende hekken aangeschaft in 2014.

Overigens is het ding uitermate kwetsbaar en bovendien bleek het printwerk van z'n inktjetprinter (?) op de bomen en hekken niet kleurecht en het vervaagt met de tijd. Op onderstaand plaatje duidelijk te zien, tevens waren de draden finaal doorgesleten door de vele bewegingen.



Inmiddels is dat 3 jaar terug allemaal vervangen.......



...... en met wat streken rode verf is de boom opgekalefaterd.....



.... en krijgt nu een plaatsje op m'n baantje met de nieuwe "WACHT tot...." schrikhekken. Dat kostte het nodige breekwerk want waar een servo is voorzien zat natuurlijk juist een balkje --dat heb je met intuïtief bouwen--  :D maar het is snel aangepast.



Inmiddels is de straat en overweg helemaal gelegd en kan de AHOB er in. Wat volgt is testen van de aansturing (later meer daarover), om te beginnen met het licht. De beweging volgt als de twee servo's zijn gemonteerd.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
De AHOB op Vijfhuis wordt aangestuurd met een OC32 DCC decoder, ik kan daar zowel het licht als ook de twee servo's mee sturen en dat alles middels één decoder adres. Dit exemplaar is de vierde op m'n baantje met DCC adressen 97 t/m 128. De eerste driver is een 100 ohm weerstandbank, de overige nog niet gebruikte drie zijn vooralsnog sinkdrivers die naar GND schakelen.



De 2x 6 ledjes worden op pin 1 t/m 4 aangesloten, de 2 servo's op 5 en 6. Het zijn 5V uitgangen met een 100 ohm weerstandbankje.
 


De beweging wordt gemaakt door de steldraad van de boom aan de arm te verbinden middels een schroefverbinding, het is dan gemakkelijk los te nemen indien nodig.



Het beschrijven van het instellen in de OC32 laat ik achterwege, het voert wat ver. Uiteindelijk is dit de eerste test...


De beweging kan nog wel wat strakker en soepeler en een hek staat scheef maar da's voor later, evenzo volgt nog de belijning op de klinkerstraat.

Volgende stap wordt een lichtsluis dwars over de weg die een gepasseerde trein moet detecteren als trigger om de bomen te openen en voorts het inregelen in "Koploper".
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Spoors op zondag 28 augustus 2022, 11:01:00
Inmiddels is de straat en overweg helemaal gelegd en kan de AHOB er in. Wat volgt is testen van de aansturing (later meer daarover), om te beginnen met het licht. De beweging volgt als de twee servo's zijn gemonteerd.
Sorry, 'k ben er ook weer ... :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
De lichtsluis waar ik over sprak is een Maaskant versie: https://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
Ik heb er nog een stuk of 12 vanuit m'n oude baantje en ze waren werkend gemaakt voor 5V, het relaiscontact triggert een terugmelding.



Bij de rode pijl zit de IR led verstopt in een "kastje" en op de voorgrond staat de sensor welke straks achter een struik verdwijnt.



De baan van het licht is schuin genoeg om een hele trein te detecteren.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Dag Ben,

Leidt deze set-up er niet toe dat een trein afkomstig uit de ene richting (links op de foto) eerder gedetecteerd wordt dan een trein afkomstig uit de andere richting (rechts op de foto)? En is dit allemaal niet een beetje té dicht bij de slagbomen? Of mis ik ergens iets en heeft de lichtsluis een ander doel?

Alvast bedankt voor de toelichting. Creatief weggewerkt, die sensoren!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Ik snap je vraag. Het sluiten van de overweg gebeurt op basis van het reserveren van het blok wat in rijrichting gezien na de overweg ligt, de sensor zit er alleen maar om het openen te triggeren.
De overweg kan dan ook alleen maar werken in automatisch treinbedrijf met "Koploper", als ik met de hand rij (wat ik overigens nooit doe) gebeurt er niets: de overweg blijft dan open als de trein er door rijdt. ;)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Hoi Ben,

Merci voor je snelle reactie!

Dan maken die paar tellen ook niet uit (vanwege het schuin staan van de lichtsluis) én zo is het ook minder opvallend.

Met vriendelijke groet,
William

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Bericht van PBModels: de Wadlopers zijn onderweg vanuit China en inmiddels per container in Europa aangekomen. Daar zit natuurlijk ook die van mij bij......  :)


Bron: PBModels

Voorts is ook een filmpje beschikbaar gekomen met de diverse seinbeelden, remproefverlichting, cabine en interieur verlichting. Je hoort de diverse geluiden zoals opstarten, typhoon, diverse motorgeluiden en de rijgeluiden.


Tot slot: heb jij nog niet besteld maar heb je wel belangstelling? Doe dat dan vandaag of uiterlijk morgen want op 1 september gaat de prijs in verband met de sterk gestegen kosten met 10% omhoog.

https://pbmodels.nl/
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Briljante eerste foto... Ik neem aan een module/ diorama in de buitenlucht?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Het zal een achtergrondje zijn van het fotodijkje denk ik?
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Sanderz28 op vrijdag 26 augustus 2022, 17:56:14
Dikke E36 compact, rijd prima.

BBQ is een grote plus :thumbup:

Ondertussen, ergens langs de weg in Slovenië.....



........ en weer doorrrrrrrr.......

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Mooi Landschap  :thumbup: Maar gaat goed dus zo ....  :thumbup:
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Vervolg van de Ahob: deze ochtend even de tijd genomen om het af te maken en in te regelen.

Wat nog mist waren wat stopstrepen. Afgeplakt en gekwast met eerst blanke nagellak zodat de verf niet onder de tape kruipt en na een paar minuten is dat droog en volgt een streep witte nagellak.





Bij het testen bleek de lichtsluis uit de eerdere post niet krachtig genoeg om de afstand te overbruggen. De 3mm IR led heb ik vervangen door een dikke van 5mm en die verstopt in de struiken. Met het oog is het IR licht niet zichtbaar maar m'n cameraatje verraadt de plek van de led.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
M.b.t. de automatisering: de overweg ligt in de blokken 517 / 518......



......en wordt in Koploper aangestuurd middels een "speciale actie". De triggers voor het sluiten zijn een 5-tal "logische acties", afhankelijk vanuit welk blok de trein de overweg nadert en eens de overweg dicht is zorgt de sluis (6.16) en de bezetmelder (6.01) ervoor dat deze dicht blijft tot de trein door de sluis is.



Als één van de genoemde condities dus "waar" of "bezet" is wordt adres 97 in standje afbuigend gezet en dalen de bomen, evenzo als de trein door de sluis is zijn er alle condities "niet waar" en gaat 97 weer in standje "recht".  Feitelijk is dit allemaal standaard functionaliteit van programma "Koploper".



Het filmpje toont het rijden van blok 11 naar blok 517 en voorts door naar blok 506 waar de DE3 langs het perron stopt.

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ben,

Goede tip om eerst blanke (nagel)lak aan te brengen. Ik mag aannemen dat het ook met "gewone" blanke lak kan? Vandaar de haakjes bij nagel.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Jazekers. De lol van nagellak is dat het heel snel opdroogt. :)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Wel efficiënt bedrijf zo, treinstel is er nét overheen en hup, slagbomen omhoog en door met het verkeer! ;-)

Vraagje: zijn er ook nog plannen voor een geluidsmodule?

Met vriendelijke groet,
William
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Nee ik ben niet zo van het geluid. Hier staat de radio aan.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Morgen VSM "Terug naar Toen". Altijd leuk weer, wij combineren een bezoek met wandelen langs het spoor. Parkeren in Dieren, op de trein tot Loenen en vandaar lopen naar het depot in Lieren. En in de middag weer terug (uiteraard).





Wie ook gaat veel plezier. :)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Spoors op vrijdag 02 september 2022, 14:36:34
Morgen VSM "Terug naar Toen". Altijd leuk weer, wij combineren een bezoek met wandelen langs het spoor. Parkeren in Dieren, op de trein tot Loenen en vandaar lopen naar het depot in Lieren. En in de middag weer terug (uiteraard).

Hum.... dat is ook nog eens een idee.... Dieren heeft tegenwoordig een grote gratis P-garage / P-plaats. De rit is ook leuk. Van Loenen naar Lieren is ook niet echt lang.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Precies. Wandeling is 13 km op en neer, je mag niet overal spoorlopen.  ;)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Veel gedaan op die lijn  :D En ook soms even meeliften met de stoomtrein  :D
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Zeau, weer terug. Mooie dag gehad maar o...o..o.. wat was het druk, met name op de perrons. De VSM heeft goede zaken gedaan en dat gun ik ze van harte. De frietboer trouwens ook.



Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
VSM Beekbergen, de link met mijn depootje op Vijfhuis is snel gemaakt.

In de komende bijdragen beschrijf ik e.e.a. over het werken met en bouwen van resin modellen van drie verschillende leveranciers: AlsaCast, Tilly Models en Artitec.
En gelijk maar het waarde oordeel over kwaliteit en passing: Artitec is doorgaans de grote winnaar, het past beter, is fraaier in de details en ze hebben vind ik het gietproces beter in de hand. Maar da's een mening.

Het betreft drie modellen, Alsacast "Beekbergen".....



.....een grote loods van Tilly Models.......



.... en het seinhuis "Post T" van Artitec....



....waarvan meteen al de fijne geëtste delen van trap en interieur opvallen.

Om te beginnen: je moet er lol in hebben. Even in elkaar zetten als een plastic plakhuisje is er niet bij. Het is vijlen, schuren, snijden en vooral ook passend zien te krijgen als delen krom zijn. En juist daar onderscheiden de drie merken zich trouwens ook: bij Tilly Models loopt de energie rekening voor kokend water flink op.

Aan de slag dus: schuren tot alle gietvliezen vliezen er af zijn. Ik gebruik een plaatje hout met daarop 2 korrels schuurpapier geplakt.....



...en een scherp mes om het weg te snijden. En sleutelvijltjes en of schuurstokjes.



En zo af en toe eens proefpassen....





Bij de loods van Tilly Models had ik nogal wat schade en kromme delen, ik heb zelfs overwogen het pakket terug te sturen maar dan heb ik geen loods. De fabrikant gemaild voor nieuwe delen en die heeft het voor zo ver mogelijk opgelost. Ik heb besloten het pakket te houden ondanks de toch wel hoge prijs. Ik lees dezelfde ervaring met andere pakketten van het merk o.a. V&D Delft.

Als je tevreden bent kun je aan de gang met verlijmen van wanden etc.. Daarvoor zet ik ze tegen elkaar op een vlak plaatje, haaks en laat er een druppel secondelijm tussen vloeien.





Overigens: voor je gaat lijmen kun je er voor kiezen delen eerst te schilderen en te "voegen" indien van toepassing. Da's een keus en hangt een beetje van het pakketje af.





Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Etswerk, bij Artitec "Post T" betreft dat de fraaie trap, de ramen en het interieur.



Je kunt het los snijden maar ik knip het los met een klein scherp schaartje. Het geeft de minste kans op beschadigingen.



De trap is wel een dingetje, netjes "vouwen" daar waar het moet en in elkaar lijmen met (alweer) secondelijm. Ik doe dat door een speld in een druppel te dippen.....





..... voor met name ook de traptreden. Het moet bovendien in een keer goed.

De vensters spuit ik in twee keer grijs na eerst een laag primer, met de kwast gaat echt niet dekken en bovendien is dat veel te dik. Het glas aan de binnenkant snij ik passend en wordt verlijmd met een druppel Micro Kristal Klear. De wanden van het seinhuis zijn hier al gespoten met Motip witte primer uit de knikkerbus.



De trap krijgt een laagje primer en wordt uiteindelijk zwart gespoten en heeft een "houten" bordes. Proefpassen....



..... en aan de boekenplank geplakt om te drogen.



Wie mij kent: ik ben niet van de interieurtjes. Ik heb er niets mee en doorgaans zie je er ook helemaal niks van op m'n baantje dus waarom zou je het bouwen. Alleen maar voor de foto's kennelijk. :D :D

Maar goed: het zat bij het seinhuis dus toch maar mee aan de slag gegaan zonder verder commentaar.









Later meer: over schilderen, verven, voegen.....
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Even off-topic: op de een na laatste foto is een oude buizenradio zichtbaar. de gelijkenis met mijn Konzertgerät 5088 van Gründig uit 1957/'58 is treffend.

En nu 'on-topic': mooi werk Ben, wat je tot nu toe hebt laten zien; zo kan ik het (nog) niet. Plastic of resin zal wel gaan maar dat geëtste lijkt mij toch een hoop priegelwerk. Niet omdat ik geen geduld er voor heb maar ik heb soms last van een tremor in mijn linkerhand wanneer ik ingespannen bezig ben.
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Ja die met zo'n groen oog, die hadden wij thuis. In mijn topic is overigens niets off-topic.  ;)
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Kwasten of spuiten, that's the question. Het kan allebei.

Om te beginnen kun je met Motip primer uit knikkerbus prima grote vlakken wit spuiten, zo'n bus kost een paar euro bij de automaterialenhandel. Ik gebruik het voor alles wat wit moet worden en blijven.



Grote delen doe ik buiten in de tuin los uit de hand en laat het uitwasemen. Kleine delen als ramen en kozijnen plak ik vast op een plankje want die waaien anders weg. Een eventuele tweede laag kan al na 10 minuten.



"Beekbergen" bijvoorbeeld blijft aan twee zijden wit, zo ook alle binnenkanten. En wat je ook doet: doe het dun.



Als verf om te kwasten gebruik ik eigenlijk alleen maar enamel verven, het dekt lekker op resin. Van te voren doe ik alles wel even ontvetten met een tandenborstel "Cif" en afspoelen onder de kraan. Dat geldt trouwens voor alles wat je wilt verven.

Potjes verf roer ik voor NIET door, je hebt de klonters die onder in het potje zitten nodig, da's pigment. Ik smeer het op een plankje en verdun het met terpentine. Op het plankje kun je ook prima kleurtjes mengen. Grote vlakken eerst, kleine delen later.









Kieren van niet passende delen smeer ik dicht met acrylkit....



... en uiteindelijk loop ik alles nog eens na met een heel klein kwastje.




Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Citaat van: Spoors op zondag 04 september 2022, 12:35:21
Ja die met zo'n groen oog, die hadden wij thuis. In mijn topic is overigens niets off-topic.  ;)

Klopt inderdaad, het groene oog. Radio is 6 jaar geleden helemaal gereviseerd van binnen en het geeft nog een mooi geluid. Niet aangesloten op een antenne. Wel jammer dat ik weinig klassieke radiozenders mee ontvang. Radio4 wel maar het belgische Klara helaas niet. Teveel geleuter op Radio4 van mensen die zichzelf zo interessant vinden.

Ik zie ondertussen weer nieuwe foto's op dit draadje, leuk om te zien hoe je bepaalde effecten bereikt. Altijd weer leuk om van een ander te leren!