Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
Opvallend nieuws:

Definitief gesloten: https://rosoft.biedmeer.nl/
Reden: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=259511#p259511

Gelukkig blijven de spullen van Rosoft die aan mijn baantje hangen het gewoon doen.  :thumbup:

Hoi Ben,

Bedankt voor het melden dat Wim ermee stopt. Ik heb zijn bericht gelezen en mijn frustratie jegens de wegwerpmaatschappij werd weer gevoed...  :-( (Want dat zal er zeker mee te maken hebben: "Och, bestel maar, och, zeg maar af." Alsof het allemaal geen enkele moeite kost om iets te ontwikkelen en produceren (kennis, kunde, tijd, grondstoffen, etc.).

Met vriendelijke groet,
William
Citaat van: Spoors op vrijdag 30 september 2022, 08:42:57
Opvallend nieuws:

Definitief gesloten: https://rosoft.biedmeer.nl/
Reden: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?p=259511#p259511

Gelukkig blijven de spullen van Rosoft die aan mijn baantje hangen het gewoon doen.  :thumbup:

Ah dat is vervelend om te horen! Maar heel begrijpelijk!
Ik heb een aantal Rosoft producten onder mijn baan zitten en die werken echt fijn.

Groeten Martin

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Heel jammer om te horen, echt heel jammer maar wel begrijpelijk als je de reden leest.
Vond, en vind nog steeds, de producten van Wim uitstekend, net als zijn service. Had ook nog meer nodig, nu dan maar op zoek naar wat anders.
Ruwbouw klaar, schoon gesneden, rand aangebracht en 1x gekwast. Het pakt uit zoals ik had gehoopt, laag maar niet te laag, goed zat.

Aan de slag met het tweede perron.
Ziet er weer prima uit, ga je ook nog bovenleiding plaatsen?

Mvg,
Peter
Ja, alleen over de 3 stationssporen.

zonder fantasie ook geen creativiteit

Trottoirtegels zijn goed gelukt. Het verweerde uiterlijk van de oppervlakte doordat het gladde van een nieuwe trottoirtegel is aangetast door slijtage van regen en het lopen door reizigers.  :thumbup:
Het station van Vijfhuis is een model van Holland Scale: https://www.hollandscale.nl/catalogus/catalogus/modelspoor-station-4de-klasse-staatsspoor-h0-ho-detail
Ze staan regelmatig op de beurs van Houten met meer NL modelletjes.

Als je goed kijkt zie je dat veel modellen bakstenen hebben die feitelijk (veel) te groot zijn, dat geldt ook voor m'n station. Niettemin heb ik het een aantal jaren geleden aangeschaft en ben aan het bouwen gegaan. Nou ja, plakken dan, gewoon met huisjeslijm. Het meegeleverde perron annex grondplaat heb ik achterwege gelaten.

Zo komt het uit de doos als Station Goor.....

.... en dit artikel met andere kleurstelling las ik in de RailMagazine......

.... en dat vond ik wel aardig. Aan de gang dus met "woestijn geel" en "vuil wit", de plaatjes spreken voor zich.

Alle daken zijn beplakt met lapjes tape om wat meer de look van dakleer te imiteren en werden uiteindelijk in de nodige tinten grijs en zwart geschilderd....

....schoorstenen, regenafvoer, zwart naaigaren om het perrondak te "spannen"....

.... en uiteindelijk "gevoegd" en met wat vuilstreken verweerd en zo is het geworden wat in de vorige bijdragen te zien is.
Drukke dag vandaag, die begon bij de GGD voor een prikkie. De vijfde al weer, langzaam aan moet ik toch immuun zijn voor het coronavirus. En prima service als altijd, gisteren besteld, vandaag al een mogelijkheid voor af te halen.
Het was weer gezellig in de hal in Veghel met al die oudjes (van mijn leeftijd), wel veel rollators die tegen je kuiten rijden maar dat nemen we voor lief.
Nu nog de griepprik en de financiële injectie van het duo Jetten/Kaag en laat de winter dan maar komen.... ;)

Verder Max V. kijken natuurlijk (die het niet zo goed deed), wat zooi opruimen, tickets gekocht voor Houten 8 oktober en tussen de soep en de aardappels nog even snel wat stukkies plastic geknipt en aan elkaar geplakt voor perronnetje 2........

....en morgen even aftekenen met een karretje en op maat knippen......

De aftekenhulp die ik zo gebruik, wagon, stukkie tape over een potlood o.i.d. en gaan met dat ding. Gaat een stuk sneller dan alles eerst op maat aftekenen.
Prima uitleg en duidelijk in beeld gebracht.
Ik mag veronderstellen dat het de bedoeling is om een achtergrond tegen de muur te hangen ? Dan uiteraard niet wachten tot alles ervoor volgebouwd staat  :)
Nee da's niet de bedoeling Guy. Er is geen muur maar een achterwandje en die blijft zoals het is: wit. ;)

Hoi Ben,

Is er een specifieke reden voor dat deze wit blijft?

Met vriendelijke groet,
William
Nee hoor, het is zo gespoten in de fabriek.
Laat ik de vraag anders stellen: waarom kies je niet voor een mooie achtergrond? Geïnspireerd op Beekbergen en omgeving zou iets van een bosje prima passen. Of simpelweg een wijds Nederlands landschap. Er is niets mis met de keuze voor wit (al denken bepaalde mensen daar tegenwoordig heel anders over  :D)), maar ik vroeg het me af.
Ik ben niet zo van de achtergrondjes en ik heb niet de vaardigheden om dat netjes te maken, het is 10 meter lang. En er zouden een paar verschillende thema's op moeten wat weer netjes moet overlopen.
blauw met een paar wolkjes is niet al te moeilijk ;)
Ik vind 10 meter blauw met wolken niet zo mooi. Of beter gezegd, ik vind het helemaal niks.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Edit: commentaar verwijderd omdat Spoors dit kan missen.
Verder met perronnetje 2, de vorm zit er in en het is opgedikt maar ben niet helemaal zeker. Een zijde ga ik afwerken met hout en voorts proefrijden of daadwerkelijk alle materieel er langs kan. Aan de achterkant komt nog tenminste 3mm bij en als het niet past kan ik het daar nog bewerken.

Dit dus, d'r mot wat af.......

Meet (kijk, voel, luister) en weet

Citaat van: Spoors op dinsdag 04 oktober 2022, 12:15:36
Dit dus, d'r mot wat af.......

Van die wagens ?  >:-D

groet
Harald

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

@citaat

Nee, van de rails Harald.

Meet (kijk, voel, luister) en weet

@citaat
Jaaaaa Henk er staat een  >:-D  achter.
Ik wist niet dat je zo serieus bent.

groet
Harald
Wat er af moet is er af en na uitgebreid testen met zo ongeveer alle typen materieel wat fout kan is het goed genoeg......

.... en kan perronnetje 2 afgewerkt worden.
Mooi knutselwerk, de moeite waard om te volgen.

Beetje ruimte tussen rijtuig en perron moet kunnen. In Engeland hoor dan altijd: Mind the gap.  :P
Zo is't Kees.

Indertussen zijn er wat stokkies geknipt en geplakt en kan dit drogen, morgen even de dremelzaag er langs halen.....

.... en gelukkig heeft dit perronnetje maar één zichtzijde.
Het dagelijkse hobby uurtje: folie plakken, bijna klaar. En da's maar goed ook want het wordt tijd eens wat anders te gaan bouwen........ :D

Zo, klaar.  :)

@citaat Achterwand blijft wit trouwens (of had ik dat al gezegd?).
Mooie update Ben. U gaat als een speer. Nee, dat van die achterwand wist ik nog niet. Jammer.  :-(  :D
 @citaat Heb de plaat effe overbelicht zodat de wand goed uit de RAL9003 verf komt......
Citaat van: Spoors op donderdag 06 oktober 2022, 19:56:00
@citaat Achterwand blijft wit trouwens (of had ik dat al gezegd?).

:D  :D  :D

Helemaal mee eens Ben! Wit of hooguit heeeeel licht grijs doet het op foto's veel beter dan wat je ook maar probeert aan achtergrond.
Overigens ziet een ieder die bij je komt kijken dat het gewoon ophoudt bij de 'muur' (in jou geval: de achtergrond plaat).
Vóór de achtergrond 'speelt de muziek', dáár moet je kijken!  :D
Morgen Houten, ik heb er weer zin in en bovendien heb ik weer wat spulletjes besteld om de boel op te leuken, abri's voor op m'n perronnetjes en een koelhuis en nog wat maar dat ben ik al weer vergeten, verrassing dus......  :D

Wie ook gaat veel plezier....
Perronnetje 2 is voorzien van 4 kleine gaatjes waar later perronverlichting in komt en in het hout recht onder de gaatjes is een flink gat geboord zodat ik uit de voeten kan met de draadjes.
Gisteravond is het in de bruislijm gezet en heeft onder enig gewicht lekker vlak kunnen drogen.
Vanochtend aan de slag dus met het aanwerken van het grindbed. Dit gaat met N-spoor ballast op de gebruikelijke manier: strooien uit de suikerpot, netjes vegen naar het moet komen te liggen, flink nat maken met ontspannen water met behulp van de airbrush en voorts verdunde boekbinderslijm druppelen.....

......waarna later als alles droog is het spoor "vervuild" kan worden.
Hoi Ben,

Wat ziet dat er toch altijd mooi uit, Tillig Elite met verse ballast...  :thumbup:

Met vriendelijke groet,
William
Roco Sikken, ik heb er vier waarvan twee van het oude groene model en twee nieuwe met ingebouwde decoder, stroombuffer en elektrische koppelingen......

... en beide zijn de 337 maar eentje is omgenummerd. Da's niet al te lastig, kap er af.....

......nummer weg poetsen met een wattenstaafje terpentine, beetje bij beetje......

..... een nieuw nummer er op "wrijven" en om het te beschermen aflakken met een beetje matte lak uit een spuitbussie.

Ik las gisteren dit in een klaagzang over Roco.....

Citaat van: KNed op maandag 10 oktober 2022, 21:45:52Bij de Sik waren er ook veel problemen dat de elektronica het niet goed deed. Wel echt slecht dat dit allemaal niet goed gecontroleerd wordt.

..... waar ik geen herkenning aan heb. Mijn Sikken, zeker de nieuwen als boven rijden perfect, hoezo doet de elektronica het niet goed? Maar ik besteed aandacht aan het leggen van m'n spoor, het ligt vlak zonder hobbels, zou dat het verschil maken....?  :D

Bovendien zijn die dingen beresterk.....  ;)

Mooi stel zo bij elkaar  :thumbup:
Trekt hij die andere lok nou zonder dat deze meeloopt ? (dus uit staat.)
Dan zijn ze idd beresterk.
Tevens mooi filmpje van de baan, ziet er super strak uit, top  :thumbup: ;)
 @citaat Het echte verhaal is dat de E-lok de Sik opduwt Edwin. Dat kan bij die oudjes want die hebben geen slipbandjes. Maar niet verder vertellen hé.....  ;)
Filmpje is overigens op m'n oude baantje gemaakt.

Terwijl de ballast droogt kon ik vanmiddag even het overpad leggen, het is een beetje prutswerk met neppe stenen maar voor mij goed genoeg. Paar stukjes dubbel plasticplaat met wat folie, secondelijm om het op het spoor te plakken, ballast er tegen aan hier en daar en lijm druppelen. En tussendoor even testen of de wielflenzen niet vastlopen.....

Klaar en de dienst wordt weer hervat....

Citaat van: Spoors op dinsdag 11 oktober 2022, 17:47:32
@citaat Het echte verhaal is dat de E-lok de Sik opduwt Edwin. D

He, weer een illusie armer...... 8o
Maar zag er leuk uit.

Vorige baan mooi, deze vast nog veel mooierder...... :D
Vind de perrons en de overgang heel erg geslaagd  :thumbup:

Edit Frenkievee: citaat gerepareerd

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

Wel ff netter balasten daar bij het "straatwerk" Ben !!
Dat kan natuurlijk niet zo....... :D Straks valt of struikelt een preizer er over.....
Ik zie de schadeclaims je al tegemoet komen, moet je niet willen natuurlijk  :D :D

Swiss rail .. what else?

Ben,

Als je de kunst beheerst lijkt het allemaal zo simpel, maar ik kijk/lees/leer met veel plezier in dit topic. Is het alleen op de foto (rechts) of ben je echt een stukkie overpad vergeten?

Groeten,
Wico
 @citaat Het andere perron ligt nog niet vast, eerst moet het stationnetje er op vastgezet worden en dan kan het er in. En dan kan dat laatste stukje overpad geplakt worden.

BLIJ dat ik analoog RIJ

We knoeien voort, verder met het eerste perron: een paar stukkies profiel gelijmd welke de binnenzijde van het station raken, zo kan ik met een paar druppels lijm het bouwsel fixeren zodat ik geen lelijke kieren heb.....

.... en een kwassie verf maakt het helemaal af: wie naar binnen gluurt ziet niks.

Een antwoord op een nog niet gestelde vraag: nee, er komt geen licht in.
Geen licht in ?
Vanwege de stroomkosten  :D :D

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Ja dat krijg je tegenwoordig met die hoge energiekosten. Dan worden de katjes in het donker geknepen.
Niet vrouwvriendelijk hoor Ben.

BLIJ dat ik analoog RIJ