Nieuws:

NU TE BESTELLEN!! De 3railforum jaarkalender 2026 met 12 foto's van en voor forumleden!!

Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis

Gestart door Spoors woensdag 24 augustus 2022, 17:08:54

Re: Spoors's bouw en kletstopic rond m'n baantje Vijfhuis
 @citaat Zekers. Ik moest even zoeken naar het merk PMT, gevonden.  :thumbup:

Zonet is de pakjes man van DHL langs geweest met wat Artitec karretjes, nog maagdelijk zonder zandlading.....

... en ook leuk: even 3 vierkante meter mat opgehaald bij de Kwantum, voor warme voetjes op de treinenzolder, want het oude Frotterdam karpetje past niet meer.

Indertussen is het tweede perron wat verder gevorderd, snijden.....plakken....schaven...schuren......

De zandkarren en aggregaatwagen hebben inmiddels een flinke diesel als tractie............

Toe maar weer Ben. Da's wel heel veel geweld voor die paar karretjes.  :D  :D
Misschien overwegen om er een rookgenerator in te bouwen? Zo'n krachtpatser verdient een vette rookpluim.  :D

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

Kijk, mooi toch. lekker rijden met een lokkie en wat karretjes.  :D
Inderdaad, leuk genoeg om er morgen nog een derde aan te hangen.

Iets anders, onderstaand plaatje is uit de mailing van Bentink. Wie weet welke rangeerders dit zijn, merk....?

@citaat: Even wachten op de noviteitenfolder van Artitec in Februari.
Ah zo..... en dan is het in februari vast nog niet leverbaar. Toch bedankt.  :)

XPS perronnetjes, kennelijk een hot issue elders op dit forum terwijl ik toch al jaren perronnetjes bak van XPS.

Zo ook dit exemplaar waar ik gisteren aan begonnen ben en vanmiddag even wat randen aan heb gezet. Dat doe ik met dun plastic plaat, aftekenen en even snijden met een scherp mes.....

....passen....

.. in de lijm, in dit geval gewone houtlijm want dat zet niet uit maar moet wel lang drogen.....

...... aandrukken met een blokkie hout en overtollige lijm verwijderen met de natte vinger.....

... en klaar.

Als dit droog is schuur ik het vlak met het afgaand laadperron mee en kan het bekleed worden met een randje hout.
Terug van de Houten beurs, het was er keikoud dus met een uurtje (incl. de koffie met koek) had ik het wel gezien. Artitec DDM1 set afgeleverd aan een koper, verder bij Visser wat geveltjes gescoord om uit te proberen en nog een derde zandkarretje omdat ze zo leuk zijn.....

Het uurtje knutselen blijft vandaag beperkt tot een kleine 3 kwartier, net genoeg om even de laadperrondoos dicht te plakken zodat dit onder enig gewicht kan drogen......

.....pff...baantje bouwen...suf werk....

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Spoors op zaterdag 10 december 2022, 16:06:35.....pff...baantje bouwen...suf werk....

Hahahaha ja, dat denk ik ook wel eens. En dan ga je er toch mee door omdat het zo leuk is. Zijn wij dan echte sufkonten? Dacht het toch niet.
Nou de enige sufkont hier is m'n huisgenote met haar kerststukjes gepruts. Het kan dus altijd erger Henk..... :D  :D

Eerlijk is eerlijk: de kerststukken zijn klaar maar ik kwam vandaag niet verder dan twee-en-een-halve-meter hout plakken.....

Alle houtjes geplakt en de rand is klaar. Terwijl de treinenzolder maar langzaam opwarmt gaat het "werk" door en kan het spoor in de ballast....

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

En dan zijn die nieuwe zandwagentjes verrekte handig om de ballast rond te rijden.  :thumbup:
Zekers, scheelt veel gesjouw met die suikerpot.

In dat verband, bij de buren staat een link naar een aardige foto hoe die karren leeg geschept werden: KLIKKIE. In die tijd was ook in de hoofdstad werken heel gewoon.
 @citaat
Link doet het niet  :?
Ja pech, da's een Facebook dingetje.

Verder met het laatste stukkie wat voornamelijk straatspoor wordt met wat overpaden, meer van hetzelfde voor de kijkertjes maar het is even niet anders.

@citaat  @citaat  Inmiddels is de Facebook foto opgediept. Ik heb me laten vertellen dat deze vrij is van rechten. Zo niet dan hoor ik dat wel.

Facebook "oude NS"
Verder met het straatspoor, van ingekrast plastic plaat en hier en daar wat oude stelcon plaatjes.....

Kleine klusjes..... ballast bijwerken....

....gaten graven.....

....meters spoorstaaf verven......

...en de boel een beetje vies maken....

Aan de gang met folietjes, kijken wat het wordt. Errug strak ieder geval, beetje te........

Het straatspoor links en de verhoging rechts worden met elkaar verbonden en er komt een overpad naar voren naar een stuk "braak" wat nog niet ingevuld is maar da's voor veel later.

Gips of klei of allerlei andere rommel gebruik ik niet, hooguit smeer ik naden of kieren dicht met een beetje Heki modelleerpasta. Het neppe "asfalt overpad" maak ik van 3mm XPS en leg het over de spoorbiels wat je in wekelijkheid niet tegen zult komen maar op mijn zoldertje kan alles. De ruimte tussen de sporen vul ik op door eerst een afdruk te maken: op de spoorstaven te drukken en aan de achterzijde van het XPS zie ik het motief. Met de schaar knip ik het op maat. Voorts het XPS afschuren van 3mm naar ongeveer 1mm zodat het "asfalt" net effe lager dan de spoorstaaf komt liggen. Paar streken Heki 6601 stratenverf en klaar, kind kan de was doen. Dit kan drogen en morgen vul ik de ruimte tussen de spoorstaven op volgens hetzelfde recept.

YaMoRC innoveert, eerder schreef ik er al iets over.

Inmiddels is van dit merk de aangekondigde YD9401 module (beperkt) leverbaar: http://yamorc.de/products/?singleproduct=1254

YaMoRC

Dit is een netwerkmodule die ook in de nieuwe YaMoRC DCC Command Stations te vinden zal zijn maar ook los beschikbaar is als upgrade van de Digikeijs DR5000 ter vervanging van de oude module. Na monteren en upgraden van de firmware en software is de DR5000 een Relaoded versie geworden genaamd YD7001. Meer info met ook de lol van dit alles vind je in de genoemde link.

De module is bestelbaar bij 1 van de 4 YaMoRC huidige dealers (zie website YaMoRC) en inmiddels is er een video online met een uiteenzetting van de upgrade.

Een en ander is simpel zelf uit te voeren, oude er uit, nieuwe er in......

YaMoRC

Via mail ontvang je de Activation Keys rechtstreeks van YaMoRC en bij de module zit een sticker geleverd met de nieuwe look die ook de schroefgaten weer af dekt.

YaMoRC

Overigens vervalt met dit feest de Digikeijs fabrieksgarantie m.b.t. de DR5000 zo je die nog hebt. Ik heb een module besteld voor mijn inmiddels 7 jaar oude DR5000, leverdatum nog niet bekend.

Bedankt voor de tip, heb er gelijk ook eentje besteld.
Voor een klein bedrag ben je weer volledig up to date met de laatste centrale updates van de maker himself.
Goeie aktie!!

Nu even afwachten wanneer het geleverd kan worden.

Mvg,
Peter
Graag gedaan.

Waardeloos weer deze kerstdag, geen gewandel dus hop naar de zolder met de radio aan waar ik weer wat heb kunnen prutsen. Overpaden zijn af, ballast (weer) bijgewerkt, folie naar de weg afgemaakt, ondergrondje in de natte lijm gestrooid....

...  en verder met de andere kant, meer van hetzelfde thema......het machinisten boudoir annex schijthuis en het seinhuisje krijgen een plekje.....

Derde Kerstdag, de mooiste van de drie (vind ik dan). Wat rest van het traditionele Kerstdiner van gisteren met een man/vrouw of 20 zijn de foto's en een wat opgeblazen gevoel maar na een paar dikke winden verdwijnt dat snel, evenals het Tikkie van de rekening.....  :(  :D

Lekker verder weer op m'n zoldertje terwijl het zonnetje naar binnen schijnt. Knippen en plakken om wat niveau aan te brengen (in de hoogte dan bedoel ik), en passant nog een sein onthoofd maar da's een neppe zonder licht en dat lijm ik er wel weer aan. Dit kan verder drogen zodat het morgen vlak geraspt en geschuurd kan worden......

...... en gelijk maar een plannetje gemaakt om deze week even Bentink te bezoeken voor wat bomen, struiken en gebep met bekenden over treintjes.
Citaat van: pjve64 op zondag 25 december 2022, 14:23:04Nu even afwachten wanneer het geleverd kan worden.

Er komen 300 stuks beschikbaar week 2 of 3 naar zeggen.
@citaat
Bedankt voor de update!

Mvg,
Peter

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

Prachtig Ben  :thumbup: Het word weer een plaatje van een baan !
Ik blijf hier ook genieten van de mooie bouwwerken en de no nonsens manier van bouwen en uitleggen  :thumbup:
Mooie foto vanuit deze hoek, misschien stomme vraag van mij maar hoort dat middelste sein op de voorgrond niet rechts van het spoor te staan of heeft dit een reden?
Het is een links sein en dat hoort bij dubbelspoor links te staan.

Ik zie het nu Ben, had een paar foto's terug moeten kijken dan had ik het gezien. Toch een stomme vraag dus...
 @citaat  De vraag is niet zo raar hoor.

Je ziet zowel rechtse als ook linkse seinen staan, het is maar hoe het uit komt. Dit linkse sein bijvoorbeeld, op de kop van het perron.

Schrapen, schuren en stofzuigen. En een laagje bodembedekker strooien wat inmiddels al weer droog is.

Kan dus even twee grote bomen van ergens anders op m'n baantje wegplukken en hier poten, kijken hoe het uitpakt want ze zijn best prijzig bij aanschaf. Kan er mee door, doen dus.

@citaat Zomerbeuk van MBR.

@citaat Canadese populier van MBR.
Geveltjes aan elkaar plakken en zien of het recht wil blijven...

... en bedenken of ik alles in elkaar zet of toch eerst delen ga kwasten.
Het laatste overpad is gelegd vanmorgen en dan kan ik van de week eindelijk alle nieuw gelegde sporen van de laatste maanden gaan vervuilen. Maar het is nog nat van de lijm dus het nieuwe jaar begint eerst met frisse grasjes.

Even wat kleurtjes mixen want losse kleuren zien er niet uit, dit zijn 2mm vezels dus een brilletje en een mondkapje kan geen kwaad als je met dat spul aan de gang gaat....

Met twee uurtjes is de tot karnemelk dikte verdunde acryllijm droog en dan zuig ik de losse vezels weer weg voor hergebruik. Maar da's voor morgen en dan kan ook de volgende laag er op.

Afgelopen vrijdag was ik bij Bentink Apeldoorn voor wat kletspraat, een bezoekje aan Karst, voor wat bouwpakketjes, grasjes en struiken maar helaas was veel van wat ik zocht van met name MBR toch niet op voorraad. Zaterdag aanstaande op de beurs van Houten dus een nieuwe kans. Komt mooi uit want dan heb ik een goede reden om te gaan. :)
Speciale Gast

Trans Europ Express

Mooie vorderingen weer Ben, benieuwd wat er dit jaar allemaal gaat komen.
 @citaat Ik ook.....  ;)
Veel gebeurt er niet maar zo net wel even de tijd gevonden voor een eerste kleurtje bruin op m'n geveltjes. Grote vlakken grote kwast, het lijkt een vlekkerige kliederboel maar dat is het ook.

Daarmee is m'n basiskleurtje Humbrol op dus veel verder kom ik niet deze week.
hebben die resin-gebouwen ook een lichtmasker nodig?

mvg,
Michel
Denk het wel maar ik verlicht m'n pandjes nooit. Misschien volstaat het de binnenzijde wit te spuiten.
Energiezuinig, als altijd.  :P
Zo is 't.
Een zandwagen is alleen een zandwagen als er zand in zit. Eens zien wat dit wordt.....

De bulten zijn me eigenlijk net te hoog dus wordt dit aangepast. Gelukkig zit het als los zand aan elkaar....
Zand lukt me niet goed, het is te fijn en bij het verlijmen gaat het klonteren. Er uit gekiept dus, karretje schoongespoeld onder de kraan en zand wordt grind want daar heb ik nog een potje van. Duits grind, errug degelijk....

scenic cement misschien een oplossing?
droogt mat op.

Op foto ziet het er goed uit :thumbup:

Net wat je al aangaf bij de hoge bulten, hoe lang bleven de bulten er op liggen tijdens het vervoeren.
Zou dit niet aan het einde van de rit bijna vlak gaan liggen?
Tenminste bij grind of grind/zand
Geen idee, ik ken het niet. Het is denk ik niet anders dan de lijm die ik gebruik: boekenlijm.

En of het in bulten blijft liggen? Bij mij wel.......