Hallo mede-spoorders en reparateurs!
Sinds begin dit jaar de hobby weer opgepakt. Treintjes uit de dozen, baan gebouwd en ondertussen wat onderhoud doen aan locs als dat nodig is.
Al een paar keer heb ik mijn BR111, Marklin 3172 schoongemaakt. Van een drup olie tot volledig gedemonteerd.
Toen is me al opgevallen dat de schroeven van het motorschild (DCM-motor) zich moeilijk lieten vast draaien.

Met veel pijn en moeite gelukt, maar de loc bleef slecht lopen en flink wat herrie maken. De rede is nu bekend.

Ik heb eerder een slecht lopende loc met een 5-polige ombouwset perfect werkend gekregen, dus... bij deze lukt dat toch ook wel?

Motor uit elkaar gehaald, wasbenzine-bad voorbereid en naderhand even gevoeld en getest hoe de wielen draaide zónder anker erin.
Wat gek, dat loopt af en toe ook niet lekker meer... even de loep erbij... en oh, ook maar even een macro-foto maken van de tandwielen...
Die foto's lukte niet al te best, maar de telefoon kon er heel wat moois van maken waar ik best wel van opkeek...
Nou, conclusie bij nader inzien: afgeschreven (denk ik)

De bussen waar de boutjes ingaan zijn uitgelubberd, de achterwand van het motorhuis is ingesleten door het 'Beisatzrad' (M E236570)
en wat dacht je van de 9 tandjes die op het Beisatzrad zitten? Die vallen nog nét in de tandwielen daaronder maar zijn ver, ver afgesleten.
Afgezien van de verdere schade (lak is op een paar plekjes licht beschadigd en aan beide zijde mist één van de twee sneeuwruimers),
denk ik dat mijn plan om er een 5-polige motor in te gaan zetten, geen nut meer heeft.
Ik heb nog gezocht op een nieuw blok (E236860), maar die kan ik niet vinden, en ook het Beisatzrad E236570 is lastig.
Gezien de marktwaarde van de loc (ca. 60 à 70 Euro) zal deze helaas zijn laatste meters gereden hebben denk ik.
Wat denken jullie?

En nee, hij gaat niet weg, wellicht kan ik er nog wat mee?
Tandwielen er verder uithalen en als extra loc in een trein opnemen?
Of een soort museumloc er van maken en zorgen dat er cabineverlichting in komt en dat de frontlichten altijd branden?
Of opstellen op een rangeerterrein met bovengenoemde lichtopties en dan werklui er omheen zetten?
Het is jammer, het was de tweede loc die mijn vader destijds kocht en nu hebben we het over 1987 toen deze loc uitgebracht werd.
En geloof me, dit ding heeft héél wat draaiuren op zijn naam staan! Maar da's ook wel te zien denk ik

Ik ben best wel zo'n sentimenteel ventje wat het nu erg (ohhh, nee, heeeuuul errug) vind dat ik dit geconstateerd heb

Jammer, maarrrrrr, er staan nog 17 andere locs, dus keuze genoeg!