Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  Nieuwe baan Woerden
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe baan Woerden  (gelezen 4903 keer)

3railkoen

• Zeer Toffe Gast
  • *
Re: Nieuwe baan Woerden
« Reactie #50 Gepost op: donderdag 23 september 2021, 17:56:56 »

naast een kleine diode in de terugmeld leiding richting de s88 module is het ook aan te bevelen de diode truc toe te passen in elk geisoleerd baanvlak teneinde betere massa te krijgen
#Bitcoin #HODL #StackingSatoshis #BTFD #noFUD - Marklin EP 1 en II (en heel soms daarbuiten) - C-Rail - CS 3+ - ESU Servo Decoders - Littfinski HSI88 USB en S88 Opto - Freiwald Railroad & Co Traincontroller Silver

Peter Alex

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 15:33:30 »

Hallo Ferdi en Peter,
Mijn vraag is, wat preciezer geformuleerd: slijp je alleen de spoorstaven? of ook de spoorlassen (de verbindingsschuitjes waarin de sporen tegen elkaar worden geschoven)? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Ik ben bezig mijn schaduwstation te leggen, te verbinden met de ringleiding en vervolgens de contactrails aan te sluiten.

M.Schulte

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 16:56:18 »

Ferdi,

Zag je draadje net, leuk om te zien dat je het stationsbord van Woerden nog steeds gebruikt.
Heeft dus een goede bestemming gevonden.  :thumbup:
Mooie baanplannen , ben heel benieuwd hoe het wordt als Woerdenaar ga ik dit draadje natuurlijk volgen.

Groet Marco

Mark147

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 17:21:35 »

Hallo Ferdi en Peter,
Mijn vraag is, wat preciezer geformuleerd: slijp je alleen de spoorstaven? of ook de spoorlassen (de verbindingsschuitjes waarin de sporen tegen elkaar worden geschoven)? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Ik ben bezig mijn schaduwstation te leggen, te verbinden met de ringleiding en vervolgens de contactrails aan te sluiten.

Alleen de spoorstaven. Bij c-rail heb je geen spoorlassen.

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 17:35:15 »

Beste mensen,

Ik heb het helemaal gehad met de Viessmann 5217. Alle rail contacten met de dremel doorgeslepen. Blijkt er toch weer een terugmelder te branden: uitgang van de module niet goed, terwijl ik ze allemaal individueel getest heb. Dat heb ik nu al met 3 modules. Ik overweeg ze er allemaal uit te gooien. Ik heb er 15 liggen. Maar ja, wat dan?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Mark147

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 17:40:18 »

Ferdi,

Geen idee of mijn (vroegere) probleem enigzins te vergelijken is.
Ik had veel last van spookmeldingen, ook ik heb de 5217.
Allereerst heb ik alle verbindingen tussen de 5217's en de IB vervangen door netwerkkabels.
Daarna, alle terugmeldbekabeling volledig apart gelegd vd ringleiding en aanverwante kabels, hier zit nu minstens 20cm of meer tussen.
Daarna, alle problemen hier over!
Nogmaals, weet niet of deze oplossing al aangedragen is en of dit bij jou zou gaan werken, maar bij mij hielp het en ik probeer gewoon mee te denken.

Groet

Mark

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 18:08:04 »

Hallo Mark,

Allereerst heb ik alle verbindingen tussen de 5217's en de IB vervangen door netwerkkabels.

Ik heb zelf 6-polige kabels gemaakt die allemaal goed functioneren.

Daarna, alle terugmeldbekabeling volledig apart gelegd vd ringleiding en aanverwante kabels, hier zit nu minstens 20cm of meer tussen.

De ringleiding zit 50 cm van de modules af.

Ik overweeg ook de verloopstukjes van Huib Maaskant naar RJ45 aan te schaffen en ze dan met een patchkabel te verbinden.
Dank voor jouw reactie!

Vriendelijke groeten,
Ferdi

Mark147

• Vaste Gast
  • **
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 19:10:11 »

Ik heb idd ook die verloopstukjes zodat je gewone netwerkstekkers kan gebruiken.
Hoop dat je eruit komt!!!!

Hs0504

• Beginnende Gast
« Reactie #58 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 19:59:43 »

Ha Ferdi,
Ik heb ook veel problemen gehad met mijn Viesmann terugmelders. Waren wel oudjes, en hadden blijkbaar de tand des tijds niet doorstaan. Allemaal weggedaan dus.
Ik heb nu de Rosoft S88 - diode truc. 16 aansluitingen, 25 euro.  Werken al 2 jaar probleemloos. Ik kan ze je van harte aanbevelen.

Gr Hans

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #59 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 20:09:38 »

destijds in mijn baantje zo'n 20 viesmann terugmelders en geen probleem met ze gehad.
wel natuurlijk met de UTP kabels en stekkers.
daarnaast een 5 stuks rosoft terugmelders gehad waarvan 2 stuks na verloop van tijd de geest gaven.
dit zegt niks over de kwaliteit maar gebruik de ethernetkabels en hou ze van andere spanning- of impulsvoerende kabels vandaan.

alle spulletjes in verhuisdozen

Wheels

• Vaste Gast
  • **
  • Uitgerangeerd ;)
    • mijn baan
« Reactie #60 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 20:18:04 »

Hoi Ferdi,

Ik gebruik 17 stuks Viessmann 5217 zonder problemen, geen spookmeldingen

- standaard platte kabel van de 5217 naar de HSI88.
- langste draad lengte van de 5217 naar de secties is 10 meter, de meeste draden liggen vrij van de overige bekabeling

Gr Matje
Gepensioneerd: C-rail Marklin, ECoS 50200, NL materiaal, HSI-S88 serieel, Prolific USB-to-Serial, iTrain prof 5.0

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #61 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 22:46:44 »

Alle "normale"  terugmelders zijn gebaseerd op hele oude techniek, de 4044 flip-flops en de 4014 schuifregisters, die van mij, zelfbouw Edits, draaien al 25 jaar, dus van verouderen geloof ik niets.

Maar als je wilt verjongen dan zijn de terugmelders van Rosoft met diodetruuk goed en niet al te duur, Wim Ros staat achter zijn product, woont in Nederland, alleen als jij wat fout doet, dan is het niet de makkelijkste persoon om mee om te gaan.

Nog even terug naar je slijpwerk: heb je na het slijpen en voor het aansluiten van het draadje aan de terugmelder, de weerstand van het railstuk gemeten t.o.v. de massa rail, hij moet oneindig zijn, dus niet bijna oneindig maar echt oneindig.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

ArieV

• Toffe Gast
  • *
« Reactie #62 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 23:08:57 »

Hoi Ferdi,

Als eerder gezegd: ik werk met de Rosofts achter een S88 Link. Heb echter ook een forse hoeveelheid problemen gehad.

1: Gebruikte K-rail waar aan was gesoldeerd. De daardoor optredende roestvorming maakte detectie onbetrouwbaar.
2: Beschadigde (gebruikte) K-rail op het punt van de rail koppelingen. Ik weet niet of iets dergelijks bij C rail ook kan spelen.
3: De eerste S88 unit moet een koppeling met massa hebben ( in mijn geval de S88 Link). Als je die achterwege laat krijg je ook merkwaardige meldingen.

De terugmelders zijn tamelijk eenvoudig te testen met een "kortsluitkabeltje". Overstap van de 6 aderige kabel naar netwerkkabel brengt volgens mij niet zo veel. Het signaal blijft gelijk maar het kabelen gaat eenvoudiger. Als eerste zou ik het probleem zoeken in de baan.

Met vriendelijke groet,

Arie

Hero

• Vaste Inboedel
    • De bouw van Hero's baan
« Reactie #63 Gepost op: vrijdag 24 september 2021, 23:10:16 »

Beste mensen,

Ik heb het helemaal gehad met de Viessmann 5217. Alle rail contacten met de dremel doorgeslepen. Blijkt er toch weer een terugmelder te branden: uitgang van de module niet goed, terwijl ik ze allemaal individueel getest heb. Dat heb ik nu al met 3 modules. Ik overweeg ze er allemaal uit te gooien. Ik heb er 15 liggen. Maar ja, wat dan?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Ferdi,

Je wil te snel. 
Ik zou gewoon twee contacten per module reserveren als defect.
Ze zijn niet nieuw meer ,dus wat speling inbouwen.

En per boosterkring een massa aansluiting of string modules.
Je kunt me altijd bellen. Twee zien meer als een.

Mvg Robin

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #64 Gepost op: maandag 27 september 2021, 18:15:01 »

Nog even terug naar je slijpwerk: heb je na het slijpen en voor het aansluiten van het draadje aan de terugmelder, de weerstand van het railstuk gemeten t.o.v. de massa rail, hij moet oneindig zijn, dus niet bijna oneindig maar echt oneindig.

Dag Anne W,
Dat heb ik niet gedaan, omdat alles al is aangesloten. Ik kan dat natuurlijk alsnog doen door de terugmelders te ontkoppelen en te meten. In ieder geval op de trajecten waar ik nog storing ervaar.
Dank!
Vriendelijke groeten,
Ferdi

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #65 Gepost op: maandag 27 september 2021, 18:18:41 »

En per boosterkring een massa aansluiting of string modules.

Dag Robin.
Dat zou het ook kunnen zijn. Het bovenste schaduwstation zit op een booster. Ik ga morgen eens een massa aansluiting van één van de modules naar de boosterkring maken. Ik hoop dat het de oplossing is.
Dank!
Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Anne W

• Vaste Inboedel
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
« Reactie #66 Gepost op: maandag 27 september 2021, 22:39:40 »

Als de massa op je baan geheel en keihard met elkaar verbonden is, dan zijn extra verbindingen tussen de modules en de railmassa niet gewenst, hierbij ga ik er van uit dat er één verbinding is gemaakt tussen één module en de railmassa.

Groet, Anne W
Raptor, Edits booster 10A, 1 Ma. 6090X decoders 27 staps, 18 MFX decoders(Esu en Mä), 12 met geluid, 28 staps, 27 staps voor de nieuwste Märklin MFX decoders, automatisch bedrijf (Raptor), voor mijn baan zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #67 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 15:51:14 »

Hoi Ferdi,

Heb je het ondertussen al kunnen oplossen?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:02:20 »

Heb je het ondertussen al kunnen oplossen?

Dag Peter,

Bijna! Ik heb schaduwstation 1 met 3x 5217 op de 60883 link88 bus 2 aangesloten. Deze zitten op booster 1. De andere 4x 5217 van schaduwstation 2 op bus 3 rechtstreeks op de centrale. Moet later naar booster 2. Ik heb ook op de link88 (eerste module) twee aarde draadjes naar stroomkring 1 (CS3) en stroomkring 2 (booster) gelegd.
Er zijn geen spookmeldingen meer. Echter er knipperen nog 2 terugmelders van booster 1. Ik vermoed dat dat te maken heeft met de spanning van de stroomkring. Het is onvermijdelijk dat sommige terugmelder draadjes de stroomkring kruizen. Ik heb er één die er precies tussen lag om kunnen leiden. Dat scheelde al veel! Ik vraag me af of je de terugmelder draadjes kunt isoleren? Misschien met een stuk krimpkous?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
Re: Nieuwe baan Woerden: CS3 kortsluiting
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:09:02 »

Beste mensen,

Ik heb tevens een CS3 gekocht. Installeren liep allemaal perfect. Kon heel makkelijk alle data van de CS2 overzetten.
Echter, bij de geringste kortsluiting zet het apparaat zichzelf uit en duurt het minstens 5 minuten (dat is lang!!!!) voor hij weer opstart.
Ik las dit draadje:
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=78617.0
waarin de oplossing zou liggen in een lagere voeding van 60VA ipv de 100VA die er bij mij aan hing. Lijkt vooralsnog te werken!
Vraag me alleen af of ik die 100VA eigenlijk nodig heb om genoeg capaciteit te hebben voor de baan?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:12:51 »

Hoi Ferdi,

Kabels mogen elkaar wel kruisen maar dan de beiden bundels echt als een kruis neerleggen.

Krimpkous geeft geen extra afscherming, als je de 2 knipperende ingangen los maakt is het geknipper dan weg?
Of anders gezegd komt de storing uit de baan zelf of gaat de S88 de fout in.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #71 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:19:46 »

Kabels mogen elkaar wel kruisen maar dan de beiden bundels echt als een kruis neerleggen.

Top! Dank.

als je de 2 knipperende ingangen los maakt is het geknipper dan weg?
Of anders gezegd komt de storing uit de baan zelf of gaat de S88 de fout in.

Nee, het geknipper gaat door, maar dan weer bij een andere terugmelder. Heeft volgens mij ook met de spanning van de baan te maken. Het treedt pas op als er meer dan 10 loks in het schaduwstation staan.

Ferdi

• Vaste Gast
  • **
  • Ferdi
    • Ferdi Schukking
« Reactie #72 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:24:28 »

Beste mensen,

Nog een andere vraag: ik heb in de twee schaduwstations met C-rails ongeveer 100 wisseldecoders in de wissels staan, aangesloten op de baan. Nu lees ik op dit forum dat het beter is een aparte stroomkring voor deze wisseldecoders te maken. Is dat inderdaad beter? Dat betekent twee nieuwe stroomkringen onder de baan met een eigen booster om per schaduwstation 50 wissels aan te sluiten.
Het gaat mij vooral om de duurzaamheid van de decoders. Ik kan me voorstellen dat die minder te lijden hebben als ze gevoed worden door een aparte stroomkring en geen last hebben van kortsluitingen door treinen etc.
Klopt dat?

Vriendelijke groeten,
Ferdi.

basjuh1981

• Stamgast
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
« Reactie #73 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 16:29:57 »

@citaat Het is meer de digitale stroom die daardoor verbruikt wordt als je je wisseldecoders niet voorziet van een eigen stroomkring. Alleen de stroomvoorziening op een eigen stroomkring en voor het digitale signaal kan op de huidige stroomkring die door je CS wordt gevoed.
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Hans V200.0

• Vaste Inboedel
  • als er maar een "v" voor op staat
« Reactie #74 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 17:06:37 »

Hoi Ferdi,

Meet jij ook of jouw terugmelders inderdaad alleen aan massa hangen?
Gewoon met een multimeter zonder ingeschakelde CS 3?

Dit vraag ik je omdat vooral bij C-rails heel gemakkelijk sluiting ontstaat bij die doorgeknipte contacten, en dan doel ik op dat bruggetje van de massa.
Als die niet goed verwijderd is kan ie heel gemakkelijk tegen je middenrail aankomen, vandaar elk stuk meten om dit soort sluitingen te voorkomen.
Haastige spoed is zelden goed, en meten is weten.

Als je een zwaarder trafo (100VA i.p.v. 60VA) inzet, is het inherent daaraan dat je ook de bedrading erop aanpast.
Anders spreekt jouw CS 3 nog sneller aan in geval van kortsluiting (dunnere draden en grotere stromen).
Let wel hij is dan wel beveiligd, maar het is niet de bedoeling dat je steeds de CS 3 zo op z'n donder geeft.
Eerst dus de storing(en) zoeken die deze kortsluiting veroorzaakt.

Met vriendelijke groet,

Hans V200.0

Degeluidsman

• Forum Moderator
« Reactie #75 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 17:36:51 »

Het los voeden van de wisseldecoders is wel handig, maar jij hebt denk ik van die inbouw decoders?
In dat geval ben je er niet met een losse voeding, ook de data moet door die kring heen lopen.

Jij rijd met iTrain als ik het goed heb, dan zou er steeds een wissel tegelijkertijd geschakeld worden, dan is het nog steeds zonde van de digitale stroom ( zoals wij altijd zeggen  :) ) maar een wissel trekt rond de 1A per keer ( kortstondig ) en kan een dip geven in je booster kring.

Een en ander heeft ook te maken met de gebruikte kabels.

Mvg,

Peter Degeluidsman

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 15 oktober 2021, 18:28:19 »

Ferdi je zit vast aan een booster om de decoders te voeden, verder zijn de spanningsdippen niet te merken(rij zelf met een CS1 en M83 op de baan is aangesloten)
Wat was de reden om voor de inbouwdecoders te kiezen, ipv losse decoders? Booster incl voeding kost je al snel een 250 euro.
En een losse voedingunit incl voeding voor M83 of M84 kost je nog geen 100 euro.
Mvg Mark

Mijn baan
Pagina's: 1 [2]   Omhoog