Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

CS3 + kortsluiting

Gestart door Digibeet dinsdag 18 februari 2020, 21:04:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2019

offline
CS3 + kortsluiting
Beste allemaal,
Het blijkt dat de CS3 twee manieren heeft om met kortsluiting om te gaan:
1. Op het scherm verschijnt de mededeling: 'Waarschuwing! Aan apparaat GFP3-1 kanaal nr 1 is een overbelasting opgetreden. Na'... etc. Meestal is het hier wel     duidelijk wat er gebeurt.
2. Scherm gaat zonder waarschuwing op zwart. Enkele minuten na het uitzetten van de hoofdschakelaar (buiten de CS3 om) kan de CS3 weer opgestart worden. Wat is dit?
Kan iemand mij uitleggen wat hier gebeurt? Het verschil tussen 1. en 2.?
Wat is de GFP3-1 kanaal nr 1?
Alvast bedankt voor het meedenken
Hans
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: CS3 + kortsluiting
GFP3-1 Staat voor "Gleisformatprozessor" die de railformaten mfx, MM, MM2 en DCC genereert. In feite is het de eerste stroomkring die je ook ziet in je netwerkoverzicht van CS3.
Als je bijvoorbeeld ook een booster hebt aangesloten aan CS3 zul je nog een tweede stroomkring in het netwerk gaan zien.
Zodoende kun je op basis van het bericht zien in welke stroomkring de kortsluiting optreedt.
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: CS3 + kortsluiting
Beste Hans,

Als jouw CS3 hardware versie HW:03.04 heeft, dat kan je zien bij INFO dan klopt het dat de CS3 volledig uitvalt bij een forse kortsluiting.
Gewoon een paar minuten wachten, dan start hij weer op. Je hoeft de hoofdschakelaar niet uit te zetten.
Heeft de CS3 hardware versie HW:03.03. dan geeft hij een waarschuwingsschermpje. Dat doet hij met versie HW:03.04 ook maar
alleen bij een kleine kortsluiting.
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2019

offline
Re: CS3 + kortsluiting
Leen, bedankt.
En nu maar zoeken naar die massieve kortsluiting. Deze komt helaas (of gelukkig) voor bij 3 van de 10 aansluitingen op de rolbrug. De andere sporen zijn in orde
De rolbrug kan analoog, buiten de CS3 om, bediend worden.
Groetjes Hans
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS3 + kortsluiting
hoi Leen,

heb dit ook met mijn CS3 die nog geen jaar oud is, regelmatig zelfs als een wieltje / as ontspoort valt mijn centrale volledig uit en herstart na enkele minuten ...

heb een 100VA aansluiting, met 3 ringleidingen zonder boosters enz....

Erwin
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2014

offline
Re: CS3 + kortsluiting
Vermogen zegt niks het gaat om de gevoeligheid van de kortsluitbeveiliging.
Ik heb nog een CS1 deze valt meestal in beveiliging bij sluiting maar niet altijd soms is het echt een vonken regen 8o
Re: CS3 + kortsluiting
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS3 + kortsluiting
Citaat van: digipost op woensdag 19 februari 2020, 10:42:50
Beste Hans,

Als jouw CS3 hardware versie HW:03.04 heeft, dat kan je zien bij INFO dan klopt het dat de CS3 volledig uitvalt bij een forse kortsluiting.
Gewoon een paar minuten wachten, dan start hij weer op. Je hoeft de hoofdschakelaar niet uit te zetten.
Heeft de CS3 hardware versie HW:03.03. dan geeft hij een waarschuwingsschermpje. Dat doet hij met versie HW:03.04 ook maar
alleen bij een kleine kortsluiting.

Het is mij wel opgevallen dat het, bij mij althans, alleen met de 100 VA voeding lijkt te gebeuren. Het stummis topic lijkt dat ook te ondersteunen.
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: CS3 + kortsluiting
Er hangt me bij dat bij de oude Tams Mastercontrol de gevoeligheid voor kortsluitingen in te stellen is, ook in de zeer oude Edits centrale (1991) zit in de software een vertraging voor de werking van de kortsluitbeveiliging.

Vraagje: zit er niet zo iets in de hypermoderne CS3?

Groet, Anne W
Re: CS3 + kortsluiting
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: CS3 + kortsluiting
Nee.
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2013

offline
Re: CS3 + kortsluiting
dan een 60VA voeding gebruiken ? mogelijks te zwak ?
Re: CS3 + kortsluiting
Lid sinds: 2007

offline
Re: CS3 + kortsluiting
Ik heb ook een CS3 +.
Die gebruik ik alleen voor de besturing.
Mijn baan heb ik verdeeld in 4 secties.
Bij een kortsluiting valt de sectie uit waarin de kortsluiting zit.
De CS 3+ blijft gewoon aan.
Jos