Nieuws: Treinenplaatjes in je onderschrift? Dat kon al!!! Maar nu ook speciaal voor het 15-jarig bestaan van het 3railforum!!
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station  (gelezen 1048 keer)

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Gepost op: zondag 18 juli 2021, 22:40:07 »

Hallo allemaal,

Omdat ik verhuisd ben is er een nieuwe ruimte voor de modelbaan.



Ik wil een stuk van mijn oude baan graag hergebruiken.
Dit betreft een groot station (2x Kibri Bonn) met bijbehorende perrons en een draaischijf + bekoling.
Ik ben begonnen met een plan, waar het bovenstaande en een schaduwstation zijn ingetekend. Het schaduwstation loopt af met 2,5% tot -10cm.
Bovenop het schaduwstation moet een stad en industrie komen. De industrie moet eigenlijk ook te bereiken zijn met bijvoorbeeld een zij-lijntje.
Ik zou graag jullie meningen horen over mijn halve plan, wellicht is er een veel betere oplossing die ik over het hoofd zie.




Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden om het plan af te maken. In principe is alles mogelijk (klimspiraal etc.) mits de hellingen niet meer zijn dan 2,5% en er aan de achterkant van de baan een strook overblijft van +/- 50 centimeter om goed bij de stad te kunnen.

Ik hoop dat we een mooie discussie op kunnen starten over dit plan!
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 juli 2021, 00:39:23 »

Op het eerste gezicht geen gek plan. Niet te dwaas groot en ook niet volgeplempt met rails, al is er natuurlijk een station en een depot.
Met veel stad eromheen, gaat dat wel prima harmoniëren.
Het enige wat ik niet zo goed begrijp, zijn de twee in het niets eindigende sporen. Moet het een doorgangsstation worden en moeten die sporen nog ergens heen?
Zo ja, is het dan geen idee je hele plan een kwartslag met de klok mee te draaien? Aan die twee sporen knoop je dan gemakkelijker een lus of helix dan wanneer je voor de deur uitkomt.
Wordt het een eindstation, dan zou ik de kopsporen recht leggen. Er hoeft niet meer te gebeuren dan een locwissel, dus veel lengte is niet nodig.

Groet,

Peter
Gelogd

Hero

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
    • De bouw van Hero's baan
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 juli 2021, 00:55:13 »

Al overwogen je station naast je deur te leggen?

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 juli 2021, 12:51:47 »

Bedankt voor de reacties!
Het is inderdaad de bedoeling dat het station een doorgangsstation moet worden. Ik rijd automatisch met de PC en het is dan belangrijk dat er geen locwissels hoeven plaats te vinden.
Een kwartslag draaien is inderdaad een oplossing om meer ruimte te creëren voor een eventuele lus of helix, echter is er dan geen plaats meer voor het depot naast het station. Ook de mogelijkheden voor een schaduwstation onder de stad blijven hierdoor beperkt. Ik overweeg om wellicht links te gaan rijden, dan kan er een ovale 'helix' onder de stad worden gemaakt (en heeft het hellende spoor de grootste radius)... Ik vind het erg moeilijk, in de gedraaide situatie heb ik ook de sporen bij het station wat korter moeten maken en ik weet niet of ik dit wel wil. Wellicht zijn er nog andere oplossingen die ik niet zie? Ik hoor het graag!


Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 juli 2021, 18:35:08 »

Bij de tekeningen in de eerste post vroeg ik me af hoe het straks zit met de bereikbaarheid. Wil je mangaten maken? Ga je onder de baan doorkruipen? En hoe zit het met de hoek linksachter?

Als ik zo naar de wisselstraten kijk, valt me iets op. Stel, je gaat inderdaad links rijden. Komend van linksachter in het eerst plaatje, kan een trein de drie stationssporen aan de rechterkant bereiken en bij het uitrijden van het station kan de trein weer netjes naar links. Tot zover is het goed. Maar komend van rechtsvoor klopt het niet helemaal. Een linksrijdende trein kan daarvandaan eveneens drie van de vier stationssporen bereiken, nu de drie aan de linkerkant, maar bij het verlaten van het station kan hij maar van twee van die sporen weer netjes naar links gaan.

De twee meest voor de hand liggende oplossingen zijn het aanpassen van de wisselstraat rechtsvoor, om de ontbrekende overgang toe te voegen, of de wisselstraat linksachter, om daar een overbodige overgang weg te halen. Om precies te zijn, in plaats van de engelsman volstaat een rechterwissel, en de rechterwissel daarnaast, in het 2e stationsspoor, kan weg. Ik denk dat er ook nog wel andere mogelijkheden zijn, maar als je de stationssporen niet wilt inkorten, moet daarvoor het station anders komen te liggen. Bijvoorbeeld een kwartslag gedraaid ten opzichte van het eerste ontwerp: de ene wisselstraat naast de deur, de andere linksvoor naast de wand van 358, niet ver van de hoek. Omdat alleen een beschrijving lastig te doorgronden is, heb ik een voorbeeld uitgewerkt wat mooi lange stationssporen oplevert. De wisselstraten zijn identiek. Beide middelste stationssporen zijn nu volledig bereikbaar. Een ander voordeel is dat de treinen bij het inrijden en verlaten van het station nergens een slinger hoeven te maken, dat vind ik persoonlijk mooier.

Aangenomen dat je onder de baan door kunt, kun je linksachter mangaten maken of gewoon een flink stuk open laten, dan kun je er prima bij.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #5 Gepost op: maandag 19 juli 2021, 20:55:02 »

Ik zat ook iets dergelijks te bedenken als Peter, maar dan voor die nis (rechtsonderin) langs. Dan kun je het station langer maken en houd je de rest van de kamer over voor een doorgaand traject.

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 12:30:22 »

Hallo allemaal,

Na wat wikken en wegen en het meenemen van alle tips ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:



De gehele baan kan op wielen komen te staan, waardoor het geheel naar de muur met deur toe gereden kan worden.
Dan kan ik onder de baan door kruipen om achter bij de stad te kunnen. Ook kan ik de baan zo maken dat deze een gedeelte over de vensterbank (links) geschoven kan worden, zodat er rechts bij de muur werkruimte ontstaat.
Ik hoor graag jullie mening!
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 juli 2021, 12:32:58 door ~TomM »
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 15:44:32 »

Ook een oplossingsrichting die ik leuk vind!
Als je vloer goed vlak is, is het mogelijk het geheel verrijdbaar te maken. Zorg wel voor een voldoende stijve constructie.

Het baanontwerp vind ik leuk op deze manier. Ik vroeg mij wel af: welke bochten liggen er in je keerlus? Het lijkt op R1, oftewel 36 cm radius voor de binnenbocht. Zou mooi zijn als je die iets ruimer kun leggen. Zeker met regenbogen is het soms lastig met lange rijtuigen en locomotieven.

Tot slot je locdepot: mooi compact, maar je moet voor nogal wat behandelingen over de draaischijf. Misschien kan het niet anders, maar het zou fraaier zijn als dat vermeden kon worden. Een keertje voor of achteruit is minder bezwaarlijk dan het gebruik van de draaischijf, althans in de echte wereld.

Groet,

Peter
Gelogd

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 17:43:32 »

Beste Peter,

Ik ben het met je eens dat het depot niet ideaal is...
Ik heb nog wat geprobeerd, maar in de gelimiteerde ruimte is het best lastig. Wellicht is het een idee om de industrie opstel sporen en het depot van plaats te wisselen?
Ook heb ik nog wat meer ruimte aan de linkerkant gecreëerd zodat de baan niet stijf tussen de muren in staat...

Daarnaast is het inderdaad bijna allemaal R1 in de binnenbochten (wel allen verborgen), in de ruimte is het helaas niet anders.



Wat denk jij ervan?
« Laatst bewerkt op: woensdag 21 juli 2021, 17:46:29 door ~TomM »
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 18:27:02 »

Wat gebeurt er als je de keerlus rechts meteen na het station laat beginnen en dan links helemaal langs de muur doorgaat tot zo ver mogelijk richting deur en dan keert? Dan wordt het geheel minder verrijdbaar omdat je 'm aan de muur vastmaakt, maar ik vermoed dat je wel meer rijlengte krijgt.

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 19:01:47 »

Ik vrees dat de deur dan niet meer open kan... Zie de tekening in mijn eerste post voor het overzicht van de kamer
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 20:41:47 »

Die had ik juist gezien... Ook dat je in het laatste plaatje een stukje van het oppervlak geknipt had aan de bovenkant. De keerlus rechts komt dan op de plek waar je in de laatste tekening de bocht tussen keerlus en station hebt bedacht. Die kost dus geen extra ruimte. Aan de andere kant win je langs de muur wel veel meer rijlengte dan je nu hebt tussen station en keerlus denk ik. Je kunt dan doorrijden tot pakweg 2m langs de bovenste wand schat ik? Je zou dan tussen beide keerlussen door kunnen lopen èn de deur kunnen open doen lijkt me (dat lukt in je laatste plan immers ook). Anyways, het is jouw baanplan natuurlijk. Succes!  :)

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 21:08:41 »

Aaah oké, ik had je verkeerd begrepen! Ik zal eens kijken of ik het op die manier ook rond krijg, want nu ik snap wat je bedoelt zie ik er ook wel wat in!
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Model Railway in Action
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 21:28:57 »

Het gaat weliswaar over keerlussen, maar die zijn er helemaal niet. Dat wil zeggen, er zijn wel lussen, maar keren kun je er niet mee, dat kan alleen op de draaischijf. Ik zou proberen een ander schaduwstation te ontwerpen, namelijk een schaduwstation annex keerlus. Eventueel twee, aan beide kanten één. Of je zorgt ervoor dat de treinen vanaf beide kanten bij hetzelfde schaduwstation annex keerlus uitkomen.

Ruimtegebrek betekent helaas dat R1 niet altijd te vermijden is. Soms is de uitdaging dat het een dubbelspoors bocht moet zijn. De stap van R1/R2 naar R4/R5 is dan erg groot en K-rails kent helaas geen R3. Als dat hier het geval is, valt er nog wel een mouw aan te passen. Met combinaties van bochten met verschillende boogstralen is er heel veel mogelijk, bijvoorbeeld een pseudo-R3 cirkel. Daarvoor heb je maar zo'n 105 cm nodig:
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 21 juli 2021, 22:30:19 »

Een alternatief is: 'smokkelen' met het dubbelspoor. Je ziet de dubbele bochten toch niet, dus, zet er een wissel in, maak de bocht enkelsporig en maak het  met een wissel weer dubbelsporig op de rechte, zichtbare stukken.
Maar anderzijds: R1 is wel acceptabel als je er maar rekening mee houdt bij je materieel keuze. Compromissen zijn soms nodig.
Ik opperde het vooral voor de zekerheid.
Geldt ook voor het BW. Het zou mooi zijn als het anders kon. Een andere plek is wellicht een optie, maar het is ook weer niet echt 'fout'. Ik sluit ook niet uit dat er in de werkelijkheid ook allerlei onhandige compromissen bedacht zijn. De Duitse 03-en die in het grensverkeer met Nederland reden, hadden kortere tenders om ze te kunnen keren op de kleine draaischijven van NS. En als de ruimte te beperkt is in het BW, dan leidt dat tot praktische oplossingen.


Groet,

Peter
Gelogd

flyerman

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2015
    • Mijn Website
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 22 juli 2021, 11:38:21 »

Kijk eens is de wiki, ik dacht dat het daar stond. Je kan met de 2231 parallel spoor maken die 2204 en 2203 te gebruiken. Ik heb het zelf ook, maar ben niet thuis om te kijken hoe het zit.

Edit: de link naar de wiki.

https://wiki.3rail.nl/index.php/K-Rail_Geometrie
Gelogd
ESU Ecos II, een hoop treinen en momenteel baan in aanbouw. www.vermeer-online.nl of https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77338.0

Gr. Martin

~TomM

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 22 juli 2021, 12:43:14 »

Maar anderzijds: R1 is wel acceptabel als je er maar rekening mee houdt bij je materieel keuze. Compromissen zijn soms nodig.
Ik opperde het vooral voor de zekerheid.

De compromis om alleen met materiaal te rijden wat door R1 kan is al gemaakt. Het is heeft bij mijn vorige banen ook geen problemen opgeleverd, ook niet met personenrijtuigen (normale lengte). De scherpe bochten vind ik alleen niet mooi, vandaar dat ik overal de R1 bochten ga verbergen in de scenery.

Wat betreft het BW, ik vind zelf de locatie (dicht bij station aan de stadskant) wel de best mogelijke. Ik ga hier nog even mee puzzelen.

Die had ik juist gezien... Ook dat je in het laatste plaatje een stukje van het oppervlak geknipt had aan de bovenkant. De keerlus rechts komt dan op de plek waar je in de laatste tekening de bocht tussen keerlus en station hebt bedacht. Die kost dus geen extra ruimte. Aan de andere kant win je langs de muur wel veel meer rijlengte dan je nu hebt tussen station en keerlus denk ik. Je kunt dan doorrijden tot pakweg 2m langs de bovenste wand schat ik? Je zou dan tussen beide keerlussen door kunnen lopen èn de deur kunnen open doen lijkt me (dat lukt in je laatste plan immers ook). Anyways, het is jouw baanplan natuurlijk. Succes!  :)

Wat betreft het idee om de 'keerlus' rechts direct na het station te maken: ik zie na wat puzzelen niet hoe ik dat met een stijgingspercentage van minder dan 2% kan verwezenlijken, om genoeg hoogteverschil te creëren moet de baan nu al de volledige lengte (van station tot 'keerlus') dalen (zie afbeelding). Wellicht begrijp ik nog steeds niet wat je precies bedoelt...
Gelogd
K-Rail
Arduino
Gleisbox
Rocrail

Adjebelle

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Gek van treinen
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #17 Gepost op: donderdag 22 juli 2021, 13:34:31 »

Dit is volgens Marklin de geometrie voor een R3 bocht in K-rail.
Ik heb er wel mee gewerkt en gaat prima hoor.

Gelogd
Groet, Ad.
CS3+; iTrain 5 pro; S88Link + S88AC; OC32

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
« Reactie #18 Gepost op: donderdag 22 juli 2021, 23:01:08 »

Wat betreft het idee om de 'keerlus' rechts direct na het station te maken: ik zie na wat puzzelen niet hoe ik dat met een stijgingspercentage van minder dan 2% kan verwezenlijken, om genoeg hoogteverschil te creëren moet de baan nu al de volledige lengte (van station tot 'keerlus') dalen (zie afbeelding). Wellicht begrijp ik nog steeds niet wat je precies bedoelt...

Ditmaal heb je het denk ik wel begrepen zoals ik het bedoelde. Ik had 'm niet met stijgingspercentage bekeken hoor, het was niet meer dan een eerste idee. Met 2% stijging zit je na een volledige omwenteling pas op een 4cm denk ik en dat is natuurlijk te weinig om onderlangs te kruisen. Je zou het misschien kunnen oplossen door het dalen voort te zetten vòòr het station langs. Dat is even een uitdaging in het landschap, maar dat zou geen probleem hoeven zijn. Dan heb je natuurlijk je schaduwstation niet onder het zichtstation, maar dat zou je dan onder het traject aan de linkerwand kunnen situeren. Dan wordt de bereikbaarheid van het schaduwstation denk ik ook beter.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 25 queries.