Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station

Gestart door ~TomM zondag 18 juli 2021, 22:40:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Hallo allemaal,

Omdat ik verhuisd ben is er een nieuwe ruimte voor de modelbaan.



Ik wil een stuk van mijn oude baan graag hergebruiken.
Dit betreft een groot station (2x Kibri Bonn) met bijbehorende perrons en een draaischijf + bekoling.
Ik ben begonnen met een plan, waar het bovenstaande en een schaduwstation zijn ingetekend. Het schaduwstation loopt af met 2,5% tot -10cm.
Bovenop het schaduwstation moet een stad en industrie komen. De industrie moet eigenlijk ook te bereiken zijn met bijvoorbeeld een zij-lijntje.
Ik zou graag jullie meningen horen over mijn halve plan, wellicht is er een veel betere oplossing die ik over het hoofd zie.




Ook ben ik benieuwd naar de mogelijkheden om het plan af te maken. In principe is alles mogelijk (klimspiraal etc.) mits de hellingen niet meer zijn dan 2,5% en er aan de achterkant van de baan een strook overblijft van +/- 50 centimeter om goed bij de stad te kunnen.

Ik hoop dat we een mooie discussie op kunnen starten over dit plan!
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Op het eerste gezicht geen gek plan. Niet te dwaas groot en ook niet volgeplempt met rails, al is er natuurlijk een station en een depot.
Met veel stad eromheen, gaat dat wel prima harmoniëren.
Het enige wat ik niet zo goed begrijp, zijn de twee in het niets eindigende sporen. Moet het een doorgangsstation worden en moeten die sporen nog ergens heen?
Zo ja, is het dan geen idee je hele plan een kwartslag met de klok mee te draaien? Aan die twee sporen knoop je dan gemakkelijker een lus of helix dan wanneer je voor de deur uitkomt.
Wordt het een eindstation, dan zou ik de kopsporen recht leggen. Er hoeft niet meer te gebeuren dan een locwissel, dus veel lengte is niet nodig.

Groet,

Peter
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Al overwogen je station naast je deur te leggen?
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Bedankt voor de reacties!
Het is inderdaad de bedoeling dat het station een doorgangsstation moet worden. Ik rijd automatisch met de PC en het is dan belangrijk dat er geen locwissels hoeven plaats te vinden.
Een kwartslag draaien is inderdaad een oplossing om meer ruimte te creëren voor een eventuele lus of helix, echter is er dan geen plaats meer voor het depot naast het station. Ook de mogelijkheden voor een schaduwstation onder de stad blijven hierdoor beperkt. Ik overweeg om wellicht links te gaan rijden, dan kan er een ovale 'helix' onder de stad worden gemaakt (en heeft het hellende spoor de grootste radius)... Ik vind het erg moeilijk, in de gedraaide situatie heb ik ook de sporen bij het station wat korter moeten maken en ik weet niet of ik dit wel wil. Wellicht zijn er nog andere oplossingen die ik niet zie? Ik hoor het graag!


Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Bij de tekeningen in de eerste post vroeg ik me af hoe het straks zit met de bereikbaarheid. Wil je mangaten maken? Ga je onder de baan doorkruipen? En hoe zit het met de hoek linksachter?

Als ik zo naar de wisselstraten kijk, valt me iets op. Stel, je gaat inderdaad links rijden. Komend van linksachter in het eerst plaatje, kan een trein de drie stationssporen aan de rechterkant bereiken en bij het uitrijden van het station kan de trein weer netjes naar links. Tot zover is het goed. Maar komend van rechtsvoor klopt het niet helemaal. Een linksrijdende trein kan daarvandaan eveneens drie van de vier stationssporen bereiken, nu de drie aan de linkerkant, maar bij het verlaten van het station kan hij maar van twee van die sporen weer netjes naar links gaan.

De twee meest voor de hand liggende oplossingen zijn het aanpassen van de wisselstraat rechtsvoor, om de ontbrekende overgang toe te voegen, of de wisselstraat linksachter, om daar een overbodige overgang weg te halen. Om precies te zijn, in plaats van de engelsman volstaat een rechterwissel, en de rechterwissel daarnaast, in het 2e stationsspoor, kan weg. Ik denk dat er ook nog wel andere mogelijkheden zijn, maar als je de stationssporen niet wilt inkorten, moet daarvoor het station anders komen te liggen. Bijvoorbeeld een kwartslag gedraaid ten opzichte van het eerste ontwerp: de ene wisselstraat naast de deur, de andere linksvoor naast de wand van 358, niet ver van de hoek. Omdat alleen een beschrijving lastig te doorgronden is, heb ik een voorbeeld uitgewerkt wat mooi lange stationssporen oplevert. De wisselstraten zijn identiek. Beide middelste stationssporen zijn nu volledig bereikbaar. Een ander voordeel is dat de treinen bij het inrijden en verlaten van het station nergens een slinger hoeven te maken, dat vind ik persoonlijk mooier.

Aangenomen dat je onder de baan door kunt, kun je linksachter mangaten maken of gewoon een flink stuk open laten, dan kun je er prima bij.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Ik zat ook iets dergelijks te bedenken als Peter, maar dan voor die nis (rechtsonderin) langs. Dan kun je het station langer maken en houd je de rest van de kamer over voor een doorgaand traject.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Hallo allemaal,

Na wat wikken en wegen en het meenemen van alle tips ben ik tot het volgende ontwerp gekomen:



De gehele baan kan op wielen komen te staan, waardoor het geheel naar de muur met deur toe gereden kan worden.
Dan kan ik onder de baan door kruipen om achter bij de stad te kunnen. Ook kan ik de baan zo maken dat deze een gedeelte over de vensterbank (links) geschoven kan worden, zodat er rechts bij de muur werkruimte ontstaat.
Ik hoor graag jullie mening!
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Ook een oplossingsrichting die ik leuk vind!
Als je vloer goed vlak is, is het mogelijk het geheel verrijdbaar te maken. Zorg wel voor een voldoende stijve constructie.

Het baanontwerp vind ik leuk op deze manier. Ik vroeg mij wel af: welke bochten liggen er in je keerlus? Het lijkt op R1, oftewel 36 cm radius voor de binnenbocht. Zou mooi zijn als je die iets ruimer kun leggen. Zeker met regenbogen is het soms lastig met lange rijtuigen en locomotieven.

Tot slot je locdepot: mooi compact, maar je moet voor nogal wat behandelingen over de draaischijf. Misschien kan het niet anders, maar het zou fraaier zijn als dat vermeden kon worden. Een keertje voor of achteruit is minder bezwaarlijk dan het gebruik van de draaischijf, althans in de echte wereld.

Groet,

Peter
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Beste Peter,

Ik ben het met je eens dat het depot niet ideaal is...
Ik heb nog wat geprobeerd, maar in de gelimiteerde ruimte is het best lastig. Wellicht is het een idee om de industrie opstel sporen en het depot van plaats te wisselen?
Ook heb ik nog wat meer ruimte aan de linkerkant gecreëerd zodat de baan niet stijf tussen de muren in staat...

Daarnaast is het inderdaad bijna allemaal R1 in de binnenbochten (wel allen verborgen), in de ruimte is het helaas niet anders.



Wat denk jij ervan?
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wat gebeurt er als je de keerlus rechts meteen na het station laat beginnen en dan links helemaal langs de muur doorgaat tot zo ver mogelijk richting deur en dan keert? Dan wordt het geheel minder verrijdbaar omdat je 'm aan de muur vastmaakt, maar ik vermoed dat je wel meer rijlengte krijgt.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Ik vrees dat de deur dan niet meer open kan... Zie de tekening in mijn eerste post voor het overzicht van de kamer
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Die had ik juist gezien... Ook dat je in het laatste plaatje een stukje van het oppervlak geknipt had aan de bovenkant. De keerlus rechts komt dan op de plek waar je in de laatste tekening de bocht tussen keerlus en station hebt bedacht. Die kost dus geen extra ruimte. Aan de andere kant win je langs de muur wel veel meer rijlengte dan je nu hebt tussen station en keerlus denk ik. Je kunt dan doorrijden tot pakweg 2m langs de bovenste wand schat ik? Je zou dan tussen beide keerlussen door kunnen lopen èn de deur kunnen open doen lijkt me (dat lukt in je laatste plan immers ook). Anyways, het is jouw baanplan natuurlijk. Succes!  :)
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Aaah oké, ik had je verkeerd begrepen! Ik zal eens kijken of ik het op die manier ook rond krijg, want nu ik snap wat je bedoelt zie ik er ook wel wat in!
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Het gaat weliswaar over keerlussen, maar die zijn er helemaal niet. Dat wil zeggen, er zijn wel lussen, maar keren kun je er niet mee, dat kan alleen op de draaischijf. Ik zou proberen een ander schaduwstation te ontwerpen, namelijk een schaduwstation annex keerlus. Eventueel twee, aan beide kanten één. Of je zorgt ervoor dat de treinen vanaf beide kanten bij hetzelfde schaduwstation annex keerlus uitkomen.

Ruimtegebrek betekent helaas dat R1 niet altijd te vermijden is. Soms is de uitdaging dat het een dubbelspoors bocht moet zijn. De stap van R1/R2 naar R4/R5 is dan erg groot en K-rails kent helaas geen R3. Als dat hier het geval is, valt er nog wel een mouw aan te passen. Met combinaties van bochten met verschillende boogstralen is er heel veel mogelijk, bijvoorbeeld een pseudo-R3 cirkel. Daarvoor heb je maar zo'n 105 cm nodig:
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Een alternatief is: 'smokkelen' met het dubbelspoor. Je ziet de dubbele bochten toch niet, dus, zet er een wissel in, maak de bocht enkelsporig en maak het  met een wissel weer dubbelsporig op de rechte, zichtbare stukken.
Maar anderzijds: R1 is wel acceptabel als je er maar rekening mee houdt bij je materieel keuze. Compromissen zijn soms nodig.
Ik opperde het vooral voor de zekerheid.
Geldt ook voor het BW. Het zou mooi zijn als het anders kon. Een andere plek is wellicht een optie, maar het is ook weer niet echt 'fout'. Ik sluit ook niet uit dat er in de werkelijkheid ook allerlei onhandige compromissen bedacht zijn. De Duitse 03-en die in het grensverkeer met Nederland reden, hadden kortere tenders om ze te kunnen keren op de kleine draaischijven van NS. En als de ruimte te beperkt is in het BW, dan leidt dat tot praktische oplossingen.


Groet,

Peter
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Kijk eens is de wiki, ik dacht dat het daar stond. Je kan met de 2231 parallel spoor maken die 2204 en 2203 te gebruiken. Ik heb het zelf ook, maar ben niet thuis om te kijken hoe het zit.

Edit: de link naar de wiki.

https://wiki.3rail.nl/index.php/K-Rail_Geometrie
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Citaat van: BlikkenTinus op woensdag 21 juli 2021, 22:30:19
Maar anderzijds: R1 is wel acceptabel als je er maar rekening mee houdt bij je materieel keuze. Compromissen zijn soms nodig.
Ik opperde het vooral voor de zekerheid.

De compromis om alleen met materiaal te rijden wat door R1 kan is al gemaakt. Het is heeft bij mijn vorige banen ook geen problemen opgeleverd, ook niet met personenrijtuigen (normale lengte). De scherpe bochten vind ik alleen niet mooi, vandaar dat ik overal de R1 bochten ga verbergen in de scenery.

Wat betreft het BW, ik vind zelf de locatie (dicht bij station aan de stadskant) wel de best mogelijke. Ik ga hier nog even mee puzzelen.

Citaat van: 1200Blauw op woensdag 21 juli 2021, 20:41:47
Die had ik juist gezien... Ook dat je in het laatste plaatje een stukje van het oppervlak geknipt had aan de bovenkant. De keerlus rechts komt dan op de plek waar je in de laatste tekening de bocht tussen keerlus en station hebt bedacht. Die kost dus geen extra ruimte. Aan de andere kant win je langs de muur wel veel meer rijlengte dan je nu hebt tussen station en keerlus denk ik. Je kunt dan doorrijden tot pakweg 2m langs de bovenste wand schat ik? Je zou dan tussen beide keerlussen door kunnen lopen èn de deur kunnen open doen lijkt me (dat lukt in je laatste plan immers ook). Anyways, het is jouw baanplan natuurlijk. Succes!  :)

Wat betreft het idee om de 'keerlus' rechts direct na het station te maken: ik zie na wat puzzelen niet hoe ik dat met een stijgingspercentage van minder dan 2% kan verwezenlijken, om genoeg hoogteverschil te creëren moet de baan nu al de volledige lengte (van station tot 'keerlus') dalen (zie afbeelding). Wellicht begrijp ik nog steeds niet wat je precies bedoelt...
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Dit is volgens Marklin de geometrie voor een R3 bocht in K-rail.
Ik heb er wel mee gewerkt en gaat prima hoor.

Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Citaat van: ~TomM op donderdag 22 juli 2021, 12:43:14
Wat betreft het idee om de 'keerlus' rechts direct na het station te maken: ik zie na wat puzzelen niet hoe ik dat met een stijgingspercentage van minder dan 2% kan verwezenlijken, om genoeg hoogteverschil te creëren moet de baan nu al de volledige lengte (van station tot 'keerlus') dalen (zie afbeelding). Wellicht begrijp ik nog steeds niet wat je precies bedoelt...

Ditmaal heb je het denk ik wel begrepen zoals ik het bedoelde. Ik had 'm niet met stijgingspercentage bekeken hoor, het was niet meer dan een eerste idee. Met 2% stijging zit je na een volledige omwenteling pas op een 4cm denk ik en dat is natuurlijk te weinig om onderlangs te kruisen. Je zou het misschien kunnen oplossen door het dalen voort te zetten vòòr het station langs. Dat is even een uitdaging in het landschap, maar dat zou geen probleem hoeven zijn. Dan heb je natuurlijk je schaduwstation niet onder het zichtstation, maar dat zou je dan onder het traject aan de linkerwand kunnen situeren. Dan wordt de bereikbaarheid van het schaduwstation denk ik ook beter.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Beide ideeën gecombineerd. Het 'schaduwstation' is nu een grote keerlus. Treinen kunnen nu beide richtingen de baan op.
Parkeren van treinen kan op de lus, en er is ruimte om in de toekomst een schaduwstation op een lagere laag te maken.
Om voldoende loopruimte over te houden worden 2 lussen deels op een scharnierende/uitneembare ondergrond bevestigd.

Het depot is nu zo ingericht dat de 2 service sporen bereikbaar zijn zonder gebruik van de draaischijf.





Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Ik weet niet of dit 'm zou zijn voor mij. Ik doelde meer op het creëren van rijlengte voor doorgaand materieel in het zicht links, maar daar ben je zo te zien helemaal niet naar op zoek? Bij jou ligt de nadruk meer op het rangeren? Vertel eens wat meer over je bedoelingen.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Volgens mij bieden de sporen in het schaduwbereik voldoende mogelijkheden voor afwisselend treinverkeer van en naar het station.
Het pendelbaantje is ook leuk, hoewel het je zicht wegneemt op het stukje paradespoor (als ik dat zo noemen mag). Dat kun je nu alleen goed zien als je aan de andere kant staat. Dat kan ook heel aardig zijn. Dus het is aan jou of je het anders wilt inrichten of niet. Nodig is het niet. Banen die uit verschillende invalshoeken bekeken kunnen worden en daardoor iets nieuws tonen, hebben iets extra's, vind ik.

Groet,

Peter
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Beste Peter,

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 27 juli 2021, 18:35:20Banen die uit verschillende invalshoeken bekeken kunnen worden en daardoor iets nieuws tonen, hebben iets extra's, vind ik.

Hier ben ik het volledig mee eens  :) vandaar ook de beslissing om het op deze manier toch te doen. Als je de kamer binnen komt ziet de baan er anders uit dan wanneer je verder 'verkent', ik vond dat wel een leuke eigenschap.

Beste 1200Blauw,
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 27 juli 2021, 18:09:41
Ik doelde meer op het creëren van rijlengte voor doorgaand materieel in het zicht links, maar daar ben je zo te zien helemaal niet naar op zoek? Bij jou ligt de nadruk meer op het rangeren? Vertel eens wat meer over je bedoelingen.

Ik heb een groot aantal mijngebouwen / industrie van mijn oude baan, die zou ik graag een plekje geven. Ik heb dus een plaats nodig waar kolen geladen kunnen worden en andere materialen kunnen worden geleverd. Ik vond het nodig om dit een plaatsje te geven buiten te stad, zodat de scenery wat natuurlijker een overgang kan vinden. Ik ben het met je eens dat meer rijlengte in het zicht een plus is, en gezien dat er op het moment niet gigantisch veel van is begrijp ik je punt. Echter denk ik dat deze compromis nodig is; ik kan altijd de bovenste 2 sporen van mijn station gebruiken als 'paradespoor'.


Groeten
Tom
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Ah, helder. Nu snap ik waarom je bepaalde keuzes maakt. Helemaal top :) :thumbup:

Je oplossing met een aftakkend spoor in het schaduwstation vind ik gewaagd en verrassend. Je kunt daardoor variëren met aan welke kant je trein het station binnenkomt. Ik zie wel een paar nadelen:

1. De verkeersintensiteit in de linkerpoot van het schaduwstation zal een stuk hoger zijn dan in de beide dubbelspoors toegangssporen naar het station (alle verkeer maakt gebruik van die ene keerlus en wordt over de beide stijgsporen verdeeld);
2. Alle treinen blijven noodgedwongen achter elkaar rijden, omdat ze elkaar in het schaduwstation niet kunnen passeren. Je kunt alleen variëren door de ene trein linksom en de andere rechtsom naar boven te sturen.

Beide hoeft geen probleem te zijn, maar het is goed het je te realiseren denk ik. Gezien de creatieve oplossingen die je verzint vermoed ik dat je de consequenties van je keuzes prima overziet, maar toch maar even noemen.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Beste 1200Blauw,

Daar had ik niet aan gedacht! Dat is een goede opmerking!
Ik heb de volgende oplossing bedacht; het keuze moment voor één van de twee richtingen heb ik naar voren gehaald, waardoor treinen elkaar minder in de weg zitten.
Ook heb ik een inhaalspoor erbij gemaakt bij de ingang van de keerlus:
(ik rijd rechts)


Ik ben niet helemaal tevreden met de rails, eigenlijk kan ik beter C-rail gebruiken IPV M-rail voor het schaduwstation...
Dan kan ik R1/R2/R3/R4 gebruiken voor de 'inhaalbocht' dat maakt massa detectie ook een stuk makkelijker in te bouwen...
Echter heb ik niet veel c-rails in de voorraad en ze zijn een stuk prijziger dan de blikken variant: een afweging om te maken.

Groeten,
Tom
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Over het wel dan niet overstappen van M- naar C-rails heb ik onder andere hier wel eens wat geroepen.
Echt een zwak punt van C-rails vind ik de electromagnetische wisselmotoren. Die vergen om te beginnen een zeer precieze aansturing, want de eindafschakelingen die bedoeld zijn om de wisselmotoren te beschermen branden gemakkelijk door en dan werkt de wissel niet meer. Zie mijn bouwdraadje voor de bijzonderheden (link onderin dit bericht).

Iemand hier op het forum riep eens dat eenvoudige baanplannen door de hulp biedende medeforummers al snel uitgroeien tot enorme omvang. Dat probeer ik een beetje in het achterhoofd te houden. Voor je rijbewegingen zou het fijn zijn als je de linker "keerlus" (dat is het sec natuurlijk niet) kon verdubbelen. Ook de kruising is een knelpunt, even afgezien van dat ik die bij voorkeur niet gebruik vanwege de storingsgevoeligheid. Ten opzichte van je vorige ontwerp heb je zeker winst geboekt denk ik.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
 @citaat
Voor C-rail wissels gebruik ik altijd servo's. Deze kunnen gemakkelijk op de plaats van de handbediening worden onder gebouwd  :).
Ik wil inderdaad het lagere niveau niet té ingewikkeld maken, gezien ik er niet super goed bij ga kunnen.
Het verdubbelen van de lus gaat helaas niet, de loopruimte is daar jammer genoeg al beperkt.
Ik zal eens kijken of ik iets anders kan verzinnen dan voor die kruising!

Groeten,

Tom
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Voor de duidelijkheid: waar ik kruising zei bedoel ik die Engelse wissel, dus de beweegbare. Als je kans ziet materieel op het spoor komend van rechts en op dat van onder onafhankelijk van elkaar te laten binnenkomen in je schaduwstation heb je qua rijbewegingen weer wat aan flexibiliteit gewonnen denk ik.
Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
De bochten vervangen met c-rail om eens te kijken hoe dat staat. De Engelse wissel is er nu uit, volgens mij is dit hoe je het bedoelde?
Nu kunnen treinen los van elkaar uit beide richtingen binnen komen in de 'keerlus', voor het 'keren' kunnen de treinen wachten op één van de twee sporen of elkaar inhalen.
Na het 'keren' kunnen de treinen zich opstellen om te wachten op vertrek.

Re: Hulp gevraagd; ontwerp nieuw baaplan met groot station
Hou er wel rekening mee met de hart-op-hart-afstand:
R1 > R2 = 77,5 mm
R2 > R3 = 77,5 mm
R3 > R4 = 64,3 mm