Bij de tekeningen in de eerste post vroeg ik me af hoe het straks zit met de bereikbaarheid. Wil je mangaten maken? Ga je onder de baan doorkruipen? En hoe zit het met de hoek linksachter?
Als ik zo naar de wisselstraten kijk, valt me iets op. Stel, je gaat inderdaad links rijden. Komend van linksachter in het eerst plaatje, kan een trein de drie stationssporen aan de rechterkant bereiken en bij het uitrijden van het station kan de trein weer netjes naar links. Tot zover is het goed. Maar komend van rechtsvoor klopt het niet helemaal. Een linksrijdende trein kan daarvandaan eveneens drie van de vier stationssporen bereiken, nu de drie aan de linkerkant, maar bij het verlaten van het station kan hij maar van twee van die sporen weer netjes naar links gaan.
De twee meest voor de hand liggende oplossingen zijn het aanpassen van de wisselstraat rechtsvoor, om de ontbrekende overgang toe te voegen, of de wisselstraat linksachter, om daar een overbodige overgang weg te halen. Om precies te zijn, in plaats van de engelsman volstaat een rechterwissel, en de rechterwissel daarnaast, in het 2e stationsspoor, kan weg. Ik denk dat er ook nog wel andere mogelijkheden zijn, maar als je de stationssporen niet wilt inkorten, moet daarvoor het station anders komen te liggen. Bijvoorbeeld een kwartslag gedraaid ten opzichte van het eerste ontwerp: de ene wisselstraat naast de deur, de andere linksvoor naast de wand van 358, niet ver van de hoek. Omdat alleen een beschrijving lastig te doorgronden is, heb ik een voorbeeld uitgewerkt wat mooi lange stationssporen oplevert. De wisselstraten zijn identiek. Beide middelste stationssporen zijn nu volledig bereikbaar. Een ander voordeel is dat de treinen bij het inrijden en verlaten van het station nergens een slinger hoeven te maken, dat vind ik persoonlijk mooier.
Aangenomen dat je onder de baan door kunt, kun je linksachter mangaten maken of gewoon een flink stuk open laten, dan kun je er prima bij.