Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Afvoer SGM al bijna voltooid?

Gestart door Baanloos dinsdag 18 mei 2021, 22:20:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Afvoer SGM al bijna voltooid?
Een gewone dinsdagmiddag: Aziehavenweg, Amsterdam Westpoort ter hoogte van de vuilverbranding.
4 treinstellen SGM  afgevoerd naar de sloop. 
Later die middag werd 1 bak per dieplader afgevoerd.
Net weer te laat voor een foto :-(
Hoe ver zijn ze er al met de afvoer? dit jaar is toch einde verhaal?
Zag op traject Leiden-Alphen al sinds enkele weken CAF-sprinters als opvolgers van SGM.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Er rijden nog enkele stellen rond die inmiddels door heel het land te vinden zijn. De rest staat opgesteld op dijksgracht bij amsterdam centraal (wat door sommige ook wel het sgm kerkhof word genoemd)
Er valt nog genoeg af te voeren.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Als je ze goed wilt zien moet je de trein nemen die over de sporen naar Amstel gaat. Andere kant, richting Hilversum, staat DDM/DDAR ervoor.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Dank voor aanvullende info heren!
Er is toch een site waar in je buitendienststelling van materieel kunt zien?
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2015

Machinist 1:1 en 1:87

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Citaat van: Baanloos op woensdag 19 mei 2021, 07:38:50
Dank voor aanvullende info heren!
Er is toch een site waar in je buitendienststelling van materieel kunt zien?

Via het forum van Somda word wel het e.e.a bijgehouden
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
De Dijksgracht wordt in ieder geval in rap tempo leeg getrokken. Wat ik zo snel kon zien zijn er sinds maandag 2 of 3 rijen treinstellen verdwenen.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Bedankt voor de Somdaforumtip, maar zelfs die waren nog niet helemaal bij.
Als het in dit tempo doorgaat dat is het een kwestie van paar weken dat je geen SGM meer aantreft in actieve dienst.
Zit me wel af te vragen of Corona-pandemie dit proces nog versneld heeft?
SGM stond weliswaar op de planning om afgevoerd te worden 2018-2021 maar voor de pandemie was er een tekort aan zitplaatsen.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
De trein die ik voor Corona altijd had was er tot vorige week compleet uitgegooid en reed voorheen integraal met SGM. Het zal dus vast van invloed zijn, maar ook voor het schrappen van die trein stond de dijk al aardig vol.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Zoals ik zei, Dijksgracht staat goed vol maar stroomt aardig leeg. Vanmorgen zag het er zo uit:

Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Overigens moet bij mijn weten de hele dijksgracht leeg gehaald worden.
De SGM's worden in hoog tempo afgevoerd. Tevens zal ook het TEE stel wat nog op de dijksgracht staat daar weg gaan. Wat ze met de overgebleven buffels van plan zijn die daar staan weet ik niet precies. Wellicht worden ze gestript door het spoorwegmuseum. Uiteindelijk zullen deze ook wel gesloopt worden.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Citaat van: marklintim op vrijdag 21 mei 2021, 12:04:11
Overigens moet bij mijn weten de hele dijksgracht leeg gehaald worden.

Ik dacht dat dit hiermee te maken had, het tracébesluit, met daarin o.a. het punt:
- realiseren van een vrije kruising ter hoogte van de Dijksgracht.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Citaat van: marklintim op dinsdag 18 mei 2021, 23:11:40
Er rijden nog enkele stellen rond die inmiddels door heel het land te vinden zijn. De rest staat opgesteld op dijksgracht bij amsterdam centraal (wat door sommige ook wel het sgm kerkhof word genoemd)
Er valt nog genoeg af te voeren.
Dat klopt niet echt hoor. SGM rijdt nog op Den Haag - Dordrecht in de series 5000/5100, en daarnaast kan er ook elders nog wat zwerven. De terzijdestelling is gestopt omdat het DDZ voorlopig nog niet (volledig) de dienst in komt. De komende maanden zijn er dus nog zo'n 25 stellen in dienst. In elk geval de stellen met sandite rijden nog tot december.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
 @citaat
Dan klopt het toch? Enkele is een breed begrip ;)
Ik had wel verwacht dat er nog een stamroute zou zijn ek voor de rest zwerven er hier en daar nog wat. Ben laatst ook nog een koppel van 3 in utrecht tegen gekomen. Maar ik heb er ook heel veel op de dijksgracht zien staan en zo af en toe komen er ook foto's voorbij waarbij weer een stel word afgevoerd.
Er is ook nog een prorail oefenstel. Die heeft rode deuren gekregen.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Dijksgracht wordt aardig leeg. De 3 of 4 rijen op mijn laatste filmpje vooraan zijn allemaal weg, net als de dubbeldeks rijtuigen.
Re: Afvoer SGM zal na wel snel klaar zijn.
Over en uit is de inzet van SGM met ingang van de dienstregeling 12 dec.
Wat rest is de afvoer ban de stellen.
Vanaf mijn werkplek zie ik regelmatig 2-3 treinstellen opgeduwd worden naar hun laatste eindbestemming waar
de bakken dan ontkoppeld worden en per bak op een dieplader worden geladen.

Deze eindbestemming is hier: https://goo.gl/maps/opUDf6YijmLHMUWN8
Vrij goede zichtlocatie en niet moeilijk bereikbaar,
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
De afvoer is op dinsdagen; vandaag zijn weer 6 bakken afgevoerd waaronder de 2966 die nog maar zo'n 36 uur daarvoor de stroomafnemer had laten zakken na zijn laatste inzet...
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Bedankt voor de tip Tim, uitgerekend vandaag had ik een thuiswerkdag. :(
6 bakken is dus 2 stellen per keer.
Weet jij ook welk stel naar het Spoorwegmuseum gaat?
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Het meeste trieste vind ik nog dat NS-materieel tegenwoordig per dieplader en binnenvaartschip wordt afgevoerd.
Zelfs een waardige laatste gang naar de sloper op eigen wielen is deze treinen na jaren trouwe dienst niet meer gegund.
Het laat ook wel zien hoe weinig het spoorbedrijf zelf nog gelooft in het spoor als (concurrerende) transportmodaliteit...
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Het sloopbedrijf heeft geen spooraansluiting. NS besteedt de sloop uit.
Het zegt dus helemaal niets over hoeveel vertrouwen NS in het spoor heeft.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Wie is dan de sloper en waar is ie gevestigd?
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
 @citaat  HKS Metals
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Maar HKS Metals Amsterdam heeft/had toch gewoon een spooraansluiting?
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Had ja ;)
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Dan is het toch een kleine moeite om die te herstellen? De stamlijn ligt immers voor de deur. Natuurlijk oliedom om zo een aansluiting op te breken.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
De spooraansluiting herstellen zal in deze tijden met vergunningengedoe niet makkelijk zijn.
Er is voor gekozen op het op de huidige manier te doen dus dat zal voor betrokkenen wel de meest efficiente manier zijn onder de huidige omstandigheden.
Of we dit nu leuk vinden of niet.
Uit het topic kun je 3 stappen volgen: Opstelterrein Dijksgracht wat word/werd gebruikt als stalling; de daadwerkelijke afvoer naar het terrein langs de Ruigoordweg, zoals gemarkeerd in de link van Maps.  Na afvoer per spoor zie je 2 uur later de diepladers die de SGM bakken per stuk afvoeren. Waar die dan heengaan is mij nog ongewis, zou zo maar kunnen dat die dan naar de Kwadrantweg Amsterdam rijden waar HSK dus zit. (zonder spooraansluiting)
Tsja we leven niet meer in de tijden van sloperij Koek te Mijdrecht, toen de transporten nog de overweg op de A2 moesten passeren. Unieke situatie maar onhoudbaar natuurlijk.  Daar gingen stoere mannen met snijbranders het materieel te lijf en zal er menig nummerschild en andere attributen hun weg naar de liefhebbers hebben gevonden. Dat laatste zal ook wel veranderd zijn.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Word kan niet meer. Het is simpelweg weg. Dijksgracht bestaat niet meer als opstelterrein. Dat ik er voor het laatst langs kwam was bijna alle rails al weg, op 1 spoor na waar de trein met oude ballast behandeld werd. Dat was 1 november.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
 @citaat Precies. Dijksgracht is Baanloos.....
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
 :D :D
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Tsja, op de Dijksgracht kwam ik niet.
Afvoer SGM zie ik vanuit mijn werk, vandaar uit zicht op de spoorwegovergang Australiehavenweg, helaas allerlei bouwsels voorgezet, je ziet het transport alleen de overgang passeren.
De laatste week ook 2 ICM bakken op een dieplader gezien, dat is de volgende serie die aan de beurt is.
Betreffen dit de oudste exemplaren?
Kun je de terzijdestellingen ergens volgen?

Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Van ICM zijn tot nu toe alleen schadebakken afgevoerd.
Het is nog onbekend hoe de afvoer van ICM seriematig zal verlopen. De jongste stellen, de viertjes, zijn ook pas in 1990-1993 afgeleverd. Die kunnen nog ongeveer tot 2030 mee. Maar de 4011, de oudste, is van 1983 en rijdt al sinds 2007 in gemoderniseerde outfit rond. Wanneer die aan de kant zal gaan zal afhangen van instroom ICNG, maar ook of hij überhaupt gemist kan worden.

Dit soort info is goed te vinden op Somda en enkele Facebookgroepen.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
SGM staat opgeslagen op de TMA-terminal, helemaal aan het einde bij de Houtrakpolder ergens. Daarvandaan gaan ze dinsdags naar HKS aan de Radarweg (zijstraat). Ze zijn nog wel de hele winter bezig met afvoeren. Daarna zullen die vier Buffels wel een keer gaan en dan is NS vooralsnog eerst weer door het sloopmaterieel heen.
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Afvoer SGM al bijna voltooid?
Die nu op Gekkengraaf staan??

Daar worden er toch een paar van gemaakt? Maar we dwalen af.
hopelijk worden ze snel opgeruimd daar op die containerterminal. Laatste keer dat ik er was stonden er nog maar 2:

https://www.instagram.com/p/CWdiiG8o5Ss/?utm_source=ig_web_copy_link