Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eaos 106*/Liliput. Ea(n)os: Lading/Laden/Lossen IRL en in model.

Gestart door BlueTrain vrijdag 08 januari 2021, 21:17:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eaos 106*/Liliput. Ea(n)os: Lading/Laden/Lossen IRL en in model.
Goedenavond 3-railers,

Voor het eerst van mijn leven ben ik vreemd gegaan: ik heb een niet-M* wagon gekocht :P
Redenen te over om deze te kopen:

  • ik was op zoek naar dit type wagen
  • van Märklin is dit type wagon moeilijk tot niet verkrijgbaar in het gewenste tijdperk
  • ik zoek vooral functionele wagons, die het treinbedrijf of de uitbeelding daarvan levendiger kunnen maken
  • het model is "preiswert" en de deurtjes kunnen open!

Dat laatste gaf de doorslag. Maar de wagon blijkt ook nog 's zeer mooi, "natuurgetrouw" en filigraan uitgevoerd. Nooit gedacht, dat ik dat ooit zou zeggen over een Chinees product. Helaas heb ik geen Märkliniaans model om het mee te vergelijken, da's jammer.
Er is echter iets mee: op de foto's wordt dit wagonmodel afgebeeld met een geel "Bremsrad", terwijl het ook een "Bremserbühne" heeft. Dat lijkt me dubbelop en niet in overeenkomst met de werkelijkheid.
Af fabriek wordt ie geleverd zonder geel remwiel. Correct, lijkt me.
Maar ik ben geen goederenwagenexpert: klopt mijn conclusie? Hoor dat remwiel er inderdaad niet op? Of mis ik iets?

Tweede vraag: kan ik dit model met Märklin-assen uitrusten of moet ik de AC-wielen van Liliput gebruiken?
Wie heeft hier ervaring mee (in het algemeen dus, niet specifiek voor deze wagen).

Derde vraag: functioneel model is leuk, maar als ik bijv. een beladingsscène wil uitbeelden, schiet mijn fantasie te kort: de wagon wordt immers vooral gebruikt voor bulkgoed. Open je dus de deuren, dan "dondert" je lading er gelijk uit. De belading zal dus meestal met iets "kraan-achtigs" of een stortinstallatie geschieden, daarvoor hoeven de deuren niet open. Dus denk ff met mij mee, en verzin een ladingssoort, waarvoor het essentieel is dat de deuren open "moeten"!
Ben benieuwd, ik hoor het graag!

Vierde vraag: op een gegeven moment werd de DB (en andere maatschappijen) bevangen door een soort "veiligheids"-virus. Belangrijke zaken aan een wagon werden van een contrasterende en opvallende kleur voorzien, zoals bijv. het eerder genoemde gele remwiel. Zo ook de zgn "Seilhaken". Volgens mij hadden goederenwagens deze kleuren vroeger niet, al is dat soms moeilijk vast te stellen, omdat dat vaak via zwart-wit foto's moet worden vastgesteld. Ik denk dat dat gebeurd is tegelijkertijd met het kleden van bijv. het  rangeerpersoneel in de felle oranje pakken. Maar wanneer kwam dat in zwang? Al in tijdperk IV?
Heeft het iets van doen met de EU-wetgeving m.b.t. Veiligheid? Wie weet het antwoord?
Modelfabrikanten volgden dit voorbeeld op, maar ik weet niet of dat uit een "hang" naar meer gedetailleerdheid was of dat hier sprake is van een accurate weergave van veranderingen in de werkelijkheid. Soms lijken ze het zelf ook niet te weten...

*Edit titel: het type is Eaos 106. Abusievelijk had ik er een 8 van gemaakt, ben 'n beetje kippig. :P

Mvg, Willem.

Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Eaos (SBB) diverse merken
De Liliput versie heeft deuren die naar buiten open gaan. Andere merken hebben die niet.



Vraag 1: Bij DB hoort dat remwiel erop vanaf epoche V, bij SBB en SNCF vanaf epoche IV (zie vraag 4).

Vraag2: wielen
Mijn Liliput eaos wagons hebben Liliput DC wielen en rijden feilloos over K-rails, Piko, Peco en Roco wissels, kruisingen en engelsmannen.

Vraag3:
De deuren blijven dicht bij transport van puin, boomstammen, bieten, oud-ijzer. De deuren moeten open bij b.v. vervoer van planten in containers. Zoiets dacht je aan?

Vraag 4: geel remwiel; is maatschappij en tijdperk bepaald. SBB had zo'n geel remwiel al langer. SNCF ook.
Beide vanaf tijdperk 4. Pas later zie je die remwielen ook in geel bij andere maatschappijen, zoals DB.

*** edited: quote verwijderd
Re: Eaos 106 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Hoi Jan Willem,

Vraag 1: de wagon is van de DB, epoche IV. Op de sites van retailers wordt hij afgebeeld met rembordes en geel "Feststellbremsrad". Zie bijv. hier. Enkel op de Britse site staat de juiste foto zonder geel remwiel (had eerst op www.liliput.de gekeken, waar ie niet te vinden is). Dus mis idd nix.

Vraag 2: het zou "raar" zijn, als ie met deze wielen niet op K-rail zou kunnen rijden. Ik vroeg het i.v.m. mogelijk toekomstige "terugmeldsystemen". Het heeft dus geen haast, maar ik zou wel graag willen weten of Märklin-assen hieronder passen. De assen hebben geen "Spitzen-lagerung", meen ik. En Liliput-wielen hebben geen profilering aan de binnenkant, iets wat ik lelijk vind. "Speelgoedwieltjes" heb ik het elders genoemd. Ok, je ziet het nauwelijks, maar op sommige gebieden ben ik een rasperfectionist, helaas.

Vraag 3: klopt, dat bedoel ik. Voor het beladen met bulkgoederen heb je geen deuren nodig. Je zou je kunnen afvragen waarom dit type wagon überhaupt deuren heeft. Ik hou van functionele wagens, waar je "meer" mee kunt doen dan op een rangeerspoor zetten of mee rijden. Dus bijv. een "beladingsscène" creëren, waarbij de deuren open moeten i.v.m. het soort laadgoed. Of planten in containers in het echie met dit type wagons vervoerd worden vraag ik me af, maar ik neem aan dat je dat als voorbeeld bedoelde. Vanavond schoot me te binnen: ik kan hem beladen met bakstenen op pallets, die door een vorkheftruck worden ingeladen (of uitgeladen). In het uiterste geval kan ik er een spoorwegarbeider met een bezem inzetten (ik vond een "handleiding" van de ÖBB voor dit type wagons, waarin serieus gesteld wordt, dat de wagon gereinigd dient te worden met een bezem, met de deuren open :D).
Andere suggesties zijn nog steeds welkom.

Vraag 4: OK, maar de vraag was meer of deze remwielen vanaf het begin "verkeersgeel??" geverfd waren. Ik vraag het omdat de "Seilhaken" aan de uiteinden van de wagon "geel" geverfd zijn, en vroeg me af, of dat in periode IV al gebruikelijk was...

Iig bedankt voor je reactie.

BTW: de wagen ziet er niet "plastic" uit, integendeel zelfs. Vandaar mijn "lof". Dit in tegenstelling tot jouw oordeel over de grijze SBB-wagon van Liliput. Het is me al eerder opgevallen, dat in geval van kleur en materiaal, grijs en plastic een ongelukkige combinatie is. Voorbeelden te over, fabrikant maakt niet uit: grijs plastic ziet er constant heel erg als "plastic" uit. De DB-versie is mooi mat (rood-)bruin zonder de karakteristieke plastic-glans!

Mvg, Willem.
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Hoi,

De eaos heeft van oorsprong 4x2 deuren.
Later zijn een deel van de deuren dicht gelast.
Ik heb er een aantal foto's van maar of de 108 erbij zit, dat weet ik niet.
Er is nog onderscheid in "over de kopwand" losbaar en met vaste kopwand.
Stalen of balken vloer.

Mvg. Marcel
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Citaat van: BlueTrain op maandag 11 januari 2021, 04:45:48

Het heeft dus geen haast, maar ik zou wel graag willen weten of Märklin-assen hieronder passen. De assen hebben geen "Spitzen-lagerung", meen ik. En Liliput-wielen hebben geen profilering aan de binnenkant, iets wat ik lelijk vind. "Speelgoedwieltjes" heb ik het elders genoemd. Ok, je ziet het nauwelijks, maar op sommige gebieden ben ik een rasperfectionist, helaas.


Maar dan probeer je dat toch even, je hebt ongetwijfeld een kast vol Marklin karretjes. Er zal toch wel iets tussen zitten wat past?

Gr, Ben.
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 108 (Hogeboordwagen) van Liliput.
In de artikeltjes van Loki ging het ook over de historie. Deze wagons waren voor een soort all purpose goederen vervoer, lang voordat de containerwagon z'n intrede deed, in Europa. In het begin van de Eerste Wereldoorlog kwamen veel Gondolas uit de VS naar Europa. Pas later ontstonden Europese eaos, en varianten, met stalen balken, stalen deuren, stalen wanden, en met een houten (planken) vloer.

Ik heb mezelf gefocust op de draaistel zijkanten "Y 25 geschweisst"  bij NS, DB, OBB, SNCB en FS.
"Y25 gegossen" bij SBB eaos type I, II en III.

Eanos wagons hebben bij SBB wel  "Y 25 geschweisste" zijplaten, en zijn gekenmerkt door 2 extra stalen staande balken (en dus meer stalen schotten). Liliput bracht alleen de eaos uit, niet de eanos.

De wielen zelf heb ik me niet in verdiept. Ze rijden, en dat volstaat voor mij.

Wat betreft het remwieltje: Liliput was de eerste fabrikant die dat soort details los bijleverde.
En dat was terecht, want zodra je de details aanbracht, paste de wagon niet meer terug in de Liliput-OVP.
Probeerde je dat toch, dan spatten de details eraf.
In een van mijn dozen zitten die details nog los in een zakje.
Uiteraard niet geel geverfd, dat mag je zelf doen.

Dit is een (eigen) foto uit 2013 (fotodraadje Délémont):


Bij mijn weten is 2013 toch echt tijdperk VI of VII.
Deze wagons hebben wel al het nieuwe SBB-logo.
Wat opvalt is dat geen van deze SBB eaos wagons gele remwielen hebben.
Dat zou je op deze afstand toch echt wel kunnen zien.
Toch was SBB een van de eerste maatschappijen die, bij revisies, overging tot het geel verven van remwieltjes.

Bij de buren zijn er veel draadjes over eaos en eanos, zoals Eaos/Eanos in model.
Voor het geval je er meer over wil na trekken. Zoek daar op b.v. eaos of eanos en je vindt zeker 30 draadjes.

*** edited: link toegevoegd
Re: Eaos 106 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Heren, allen bedankt voor jullie reacties.

@ Marcel, het verbaast me niet, dat ze voor een deel die deuren vervangen hebben door stalen wanden, gezien de soort lading, die vaak ermee vervoerd wordt. Het betreft hier omgebouwde Eaos 106 wagens, die voorzien werden van een stalen vloer. Deze wagens werden begin jaren 90 "omgekat" naar Eaos 051, welk type dan weer is onder te verdelen in omgebouwde Eaos 106 wagens en nieuwbouw. "Oud" en "nieuw" zijn te herkennen aan het soort draaistel dat gebruikt werd. Waarschijnlijk het door Jan Willem bedoelde onderscheid tussen gegoten en gelaste zijbeplating van de draaistellen. Midden jaren 90 werd dit ondertype weer "omgekat" naar Eaos-x 051, om de wagens duidelijker te kunnen onderscheiden van wagens zonder stalen bodem. Tenslotte werd aan het begin van dit millennium bij een aantal omgebouwde Eaos 106 steeds het linker deurenpaar vervangen door plaatwerk. Dus dikke kans, dat je foto's hebt van dit ondertype, omgebouwde Eaos-en 106. Die stalen bodem kwam er omdat men daarmee met een aantal 106-en goede ervaringen had opgedaan bij het vervoer van schroot.
Afijn, ik zal jullie uiteenzettingen over de resterende 24 ondertypen besparen. Eaos 106 is zo'n beetje de moeder van al deze subtypen en verdere ontwikkelingen, is wat ik ervan begrepen heb.
Opmerkelijk, dat je spreekt over "losbaar over de kopwand", ik meen ergens gelezen te hebben, dat de wagens "kantelbaar" waren, en begreep aanvankelijk niet goed, wat daarmee bedoeld werd. Een "kantel-mechanisme" heb ik niet kunnen ontdekken, en "kantelen" over de kortste zijde lijkt me helemaal onvoorstelbaar. Maar mogelijk zijn of waren er installaties, waarmee de wagen gekanteld kan worden, zoals je die vroeger had voor twee-assige kolen- of ertswagons. Denk ik... (heb er nooit een foto of filmpje van gezien, wel van de twee-assige, of iemand had teveel fantasie).
BTW, Marcel, als je die foto's wilt plaatsen, be my guest!

@ Jan Willem: grappig te zien, hoe iemand gefixeerd kan zijn op één facet van een wagen, zoals ik met m'n wielen, hoewel dat laatste weinig van doen heeft met omzetting van werkelijkheid naar model. Mijn draaistel ziet er nog weer anders uit en heeft vier uitsparingen in de draagbalk/constructie en is waarschijnlijk gelast. Wat mij dan weer opvalt aan jouw SBB-wagens, is dat alleen bij de Lima-wagen de "Seilhaken" en het "Bremsrad" geel geverfd zijn, en remreservoir- en andere hendels bij geen van de wagens "farbig" geaccentueerd zijn. Luiheid/kostenbesparing bij de fabrikant of uitbeelding van de actuele toestand? Het is een voorbeeld van wat ik eerder aan de orde stelde.
Bij de foto van de "Ganzzug": mogelijk, dat deze wagens aan de aandacht van de spoorwegautoriteiten zijn ontsnapt, maar m.i. zijn er ook andere verklaringen voorstelbaar: a) mogelijk heeft niet iedere wagon een handrem. Volgens de regels moet een wagon op de handrem worden gezet bij laden en lossen, maar wanneer wagens steeds in dezelfde combinatie heen en weer rijden, is die noodzaak om iedere wagen van een handrem te voorzien, minder. De voorgespannen loks zijn m.i. "oudjes": best mogelijk, dat zij "vast" onderdeel vormen van deze treincombinatie, dan is er nog minder reden voor handremmen voor iedere afzonderlijke wagon. Afijn, het is een alternatieve verklaring (voor wat ie waard is)...
Wat betreft de gele accentuering: eigenlijk ben ik op zoek naar een datum, waarop een maatschappij besloten heeft: vanaf nu gaan we alle "Seilhaken" e.d. geel verven. Die info is waarschijnlijk moeilijk te achterhalen, dat besef ik ook wel, maar misschien weet iemand dit "toevallig".
Ik zal 's bij de buren gaan gluren, wat die te melden hebben over Eaos-en.

@ Ben: tja, als ik die Märklin-karretjes direct bij de hand had gehad, had ik dat wel gedaan: die liggen echter "ergens veilig" opgeborgen in verhuisdozen. En omdat ik toch al mijn vragen omtrent deze wagen aan het bundelen was, kon deze er ook wel bij, vond ik. Maar ik heb me maar ff "vergrepen" aan mijn nog maagdelijke aanwinst en een draaistel eraf geschroefd. De wielen blijken een normale "Spitzen-lagerung" te hebben, dus als aslengte en wielradius ook nog gelijk zijn, kunnen er gewoon Märklin AC-wieltjes onder.

Wie behalve kolen, cokes, briketten, schroot, puin, boomstammen, oud papier?, suikerbieten en aardappelen, zand en allerlei vormen van grind, nog andere op de werkelijkheid gebaseerde suggesties voor lading heeft: laat het (me) weten!!!

Bij voorbaat dank,

Mvg, Willem.

P.S. Een heel nuttige site met allerlei informatie m.b.t. typen goederenwagens bij de DB is www.dybas.de.
Helaas beslaat de info slechts de DB AG over de periode 1994-2011. Oudere wagens, die in deze periode nog dienst deden, staan er echter wel in vermeld. Ook zijn er veel foto's te bekijken. Niets aantrekken van een eventuele browser waarschuwing, dat de site onveilig is: het is een HTTP-site en mogelijk is het certificaat  verlopen, meer niet.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Containers, aluminium broodjes, houthaksel, inderdaad papier (in Zwitserland een favoriet), neuschrott (verspaningsafval, randen die over blijven na platen knippen, etc), autobanden.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Hey Laurent,

Bedankt voor je suggesties! De meeste liggen wel voor de hand, blij, dat je mijn suggestie bevestigd (oud papier), maar "containers" vind ik wel erg apart: bedoel je normale zeecontainers of andersoortige containers?
Heb je toevallig misschien (een link naar) plaatjes, filmpjes?

Mvg, Willem
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
 @citaat
Wow, dat is zoals gezegd wel erg apart ja. Ik was niet op de hoogte van deze shuttle en kijk op YouTube kennelijk naar de verkeerde trainspotters, anders had ik deze trein vast wel 's voorbij zien komen...
Mijn opmerking over die spoormedewerker met bezem komt ook ineens in een heel ander, actueel, daglicht te staan :D. Inventief, die Oostenrijkers!
De verklaring, die erbij gegeven wordt, begrijp ik dan weer niet: door gebruik te maken van Eanos-wagens zou men meer gewicht kunnen vervoeren dan met een normale containertrein. De beperking is hier de asdruk, het gewicht per as, die is aan een maximum gebonden. Moet ik daaruit concluderen, dat containerwagons zo zwaar geconstrueerd zijn, dat ze t.o.v. Eanos-wagons een slechtere nuttige last/eigen gewicht verhouding hebben?
Nah ja, voert misschien te ver hierop verder in te gaan binnen dit onderwerp...
Bedankt iig voor de suggestie en de plaatjes!  :thumbup:

Mvg, Willem
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Nee, je moet dat in de lengte terugzoeken. Een enkele containerwagon kan 2 tot 4 TEU torsen, een dubbele tot 6.. Een Eanos kan er maximaal 2. Die dubbele containerdraagwagens hebben 6 assen voor 6 TEU. Een Sggmrss'90 kan 107 ton hebben, deze bijvoorbeeld. Daar gaan wel 6 20 footers op. Echter, hun Eanos kan slechts 72 ton hebben, maar biedt slechts plaats aan 2 20 footers. Dat is per 20 footer dus 36 ton, terwijl de containerwagen gemiddeld slechts 17,8 ton per TEU kan hebben.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Maar een container weegt max ca 35 ton. Lengte maakt niet uit.
Een Eaos 106 mag met een last, welke boven de draaistellen rust, met 42 tot max 58 ton belast worden. (Afhankelijk van toegestane spoorbelasting) bv een 40 F container. Deze weegt echter nooi meer dan 35 ton.
Maar een zware, korte lading op de bodem, welke een puntbelasting geeft, heeft een kleiner maximaal toegestaan gewicht.
a-a (3m lang) is bv 23* / 26** ton (*verdeeld over bodem. ** 2 puntbelastingen, 3 m uit elkaar op rand of balk) Dus een 10F container in het midden geplaatst, mag max 26 ton wegen.
b-b (5m lang) is bv 27* / 30**
c-c  (9m lang) is bv 39* / 58**
Andere typen Eao(n)os hebben een gunstiger beladingsschema.
Mvg. Marcel
Re: Eaos 106 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106 (Hogeboordwagen) van Liliput.
Citaat van: BlueTrain op woensdag 13 januari 2021, 19:01:21
eigenlijk ben ik op zoek naar een datum, waarop een maatschappij besloten heeft: vanaf nu gaan we alle "Seilhaken" e.d. geel verven. D
Geen idee wanneer, wel heb ik gezien dat die Seilhaken ook echt gebruikt werden voor een groen grofmazig afdeknet over weg-waaibare losse goederen zoals oud papier, bieten, schroot.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
 @citaat
Ik denk dat je je vergist, Jan Willem. De 4 (gele) "Seilhaken" aan de uiteinden van de wagen zijn bedoeld om de wagen d.m.v. een kabel (="Seil") van zijn plek te trekken (met bijv. een lier). Naast de trekhaak is dat de enige plek, via welke de wagen bewogen mag worden (belastbaarheid: 240 ton). Voor het bevestigen van netten en zeildoek zijn er aan de draagbalk onder ogen (14) bevestigd en onder de overhangende rand "Bindehaken" (7). Aan de kopwanden zitten er ook een aantal. Het betreft hier de Eanos (van de ÖBB). Maar het kan natuurlijk, dat men soms wat improviseert ;-).
Ik heb inmiddels uitgevonden, dat idd niet alle wagens over een handrem beschikken. Bij sommige typen is aangegeven dat maar 20% over een handrem beschikt. Verder klopt het, dat sommige (of alle?) wagens zijdelings kiepbaar zijn. Of daartoe bepaalde voorzieningen aan de wagen getroffen moeten worden, weet ik dan weer niet. Ik ben wel benieuwd naar zo'n kiepinstallatie en ga daar nog naar op zoek.
Verder mogen de deuren alleen open, wanneer de wagen leeg is. Dat lijkt me voor de hand te liggen, het is zelfs de vraag of je zo'n deur open krijgt met de druk erop aan de andere kant van de deur. Anderzijds lijkt me dat ook weer afhankelijk van het type lading.
Tja, dat over die "farbige" accentueringen van bepaalde onderdelen van een goederenwagen zal ik wel nooit te weten komen. Misschien moet ik eens te rade gaan bij onze oosterburen...
Tot zover even.

Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Leuk om te zien hoe je je er in vast bijt. Zo komt er nog eens wat meer kennis boven drijven.  :thumbup: :thumbup:
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
@ Laurent & Marcel

Heren, het duizelt me even van al die cijfertjes. De rekenarij van de Oostenrijkers lijkt wel te kloppen (ik had uiteraard niets anders verwacht), maar zo gunstig als zij het doen voorkomen, kom ik niet uit. De Sggmrss'90 van Laurent kan weliswaar 6 TEU vervoeren, maar elke afzonderlijke 20 ft container mag hoogstens 56% van het toegestane totaalgewicht hebben (toegestaan totaal gewicht containers onafhankelijkę van lengte: iets meer dan 30 ton, reefers 34 ton, bron: Alconet). De Eanos-x 052 van de DB die ik er maar even bijgenomen heb, omdat bij de Eanos van Laurent geen lengte wordt aangegeven, kan max. 65,5 ton hebben. Dat zijn dus twee max. volgeladen (in kg/ton) TEU's oftewel 2 20-fts. Grofweg kunnen qua lengte 2 Eanos in één Sggmrss'90. Het verschil is dus 13 ton per twee Eanos. De shuttle bestaat uit 34 Eanos-en, dus het totale verschil is 17x13= 221 ton en dat zijn grofweg 2 Sggmrss'90's. I.p.v. 17 heb je 19 à 20 Sggmrss'90's nodig om hetzelfde gewicht te vervoeren. Die 221 ton is echter heel wat minder dan de 1000 ton meer die de Oostenrijkse meneer Klepatsch van de ILG noemt voor de Eanos-en in vergelijking met een normale containertrein (hij had het over 2150 ton in plaats van 1150 ton). Kennelijk had hij daarbij containerwagens op het oog met een nog slechtere nuttige lastverhouding. Nahja, cijfertjes in persberichten moet je meestal met een korreltje zout nemen, die kloppen zelden.
Blijft de vraag of ik containers kan vervoeren met mijn Eaos 106? Qua tonnage (58 ton) zou het misschien net kunnen, qua constructie vraag ik het me af: het ding heeft een houten vloer. En het is de vraag of men in tijdperk IV al op het idee gekomen was om containers met dit type wagon te vervoeren.
Het idee is overigens mogelijk niet origineel van de Oostenrijkers. Ik blijk "mijn trainspotters" niet trouw genoeg te volgen. Via onze oosterburen (Stummi's) vond ik het volgende filmpje van Frankenwaldbahn HDTV, opgenomen in maart 2017 op het traject Bamberg-Neurenberg-Strullendorf:
(Eventueel doorscrollen naar 06:50)

Klik

Een "gewöhnungsbedürftige Beladung", zo beschrijft de Oostenrijkse fotograaf Ewald Mueller treffend een Eaos? geladen met een 40 ft. container in april 2006. De spijker recht op zijn kop: daar kan ik alleen maar van harte mee instemmen.

Mvg, Willem.

P.S. Het lukt me niet, hier de oorspronkelijke link te zetten, die op het juiste moment begint. Kan iemand me uitleggen, hoe je dat doet? Steeds verschijnt het tv-schermpje, dat bij het begin van de video start...
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Leuk filmpje, lijkt me eanos (zie screenshot)
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
 @citaat
Kunnen de model containers in de model Eaos wagon?

Mvg Carlo
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Ja. Roco heeft ze zelfs zo geleverd, opengewerkte NMBS wagens, dus zonder deuren, met containers.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
@ Jan Willem: Klopt. Of soortgelijke wagens. Er zijn er ook met een heel klein deurtje, om de wagen te kunnen reinigen, maar verder dicht. Eaos 106 wagons zijn niet meer in dienst bij de DB, zijn omgebouwd.
Van de 26 ooit bestaande varianten zijn er nu nog 9 over (Bron: https://gueterwagenkatalog.dbcargo.com/en/gueterwagenkatalog/wagengattungen/gattung-e-offene-wagen/).

Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Onze 3railwiki heeft natuurlijk ook een pagina over eaos/eanos, maar die graaft wat minder diep (en gaat alleen over Märklin-modellen, terwijl ik deze wagons oorspronkelijk alleen ken uit het Liliput, Lima, Kleinbahn en vooral Roco aanbod).
Jouw link draagt zeker bij aan nieuwe info over het grootspoor gebruik.
Er is een mooie aanzet in de wiki:Goederenwagons.

Vandaag stuitte ik op een artikel uit 1992 over SBB-eaos wagons in het grootspoor. Die wagons zijn vanaf 1977 gebouwd. In de bekende Zwitserse zinkoxide coating, afwijkend van de roestbruine coating kleur van de overige landen. In 1977 waren remwiel en trekhaak niet geel. In 1992 wel.
En de auteur van het artikel gaat daarop in omdat hij het zo goed vond dat de Lima-wagon als een van de eerste modellen verscheen met een apart meegeleverd geel wiel. De andere firma's liepen wat achter in de tijd.
Het artikel geeft foto's waarop goed te zien is welke details geel geverfd werden en welke niet.

Nu herinner ik me dat in die zelfde tijd de handgrepen van wagons en goederen locs ook veranderden van messing-kleurige coating naar gele coating. Ergens tussen 1980 en 1990 ...
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Citaat van: CGL op dinsdag 19 januari 2021, 08:20:44

Kunnen de model containers in de model Eaos wagon?

Mvg Carlo

@ CGL (Carlo):
Hangt ervan af, hoe "streng" je in de leer bent en in welke periode je rijdt. De Eaos 106 stamt uit 1977/78, en was zeker niet bedoeld om containers te vervoeren. De meeste wagens werden in de loop van de negentiger jaren omgebouwd, vloer van hout werd staal, zijwanden en kopwanden werden versterkt, evenals de deuren. Deze vroegere Eaos 106-wagens kregen een andere type aanduiding. Het aantal Eaos 106 nam met de jaren derhalve steeds verder af. Dat de Eaos 106 dus ooit in werkelijkheid containers heeft vervoerd is onwaarschijnlijk. De eerder genoemde Oostenrijkse spoorwegfotograaf noemt in 2006 die belading "gewöhnungsbedürftig", m.a.w. hij moest nog even wennen aan deze aanblik. Daaruit kun je afleiden dat rond die tijd de eerste "experimenten" met containervervoer per Ea(n)os aanvingen. De op de foto zichtbare wagen is echter geen Eaos, zoals hij stelt, maar een Eanos, die iets langer is en meer draagvermogen heeft.
Op het filmpje is te zien, dat de containers met Eanos-wagens worden vervoerd (vijf panelen tussen de deuren i.p.v. drie).
Is je dit allemaal worst, en wil je lekker containers vervoeren met je Eaos 106, dat kan. Modelcontainers passen in de model Eaos 106 (ruim!)*, maar dat hangt mogelijk van de containerfabrikant af of die de juiste maatvoering hanteert.

@ Jan Willem:
Dank voor de info. Het bevestigt mijn al bestaande vermoeden, dat ergens in de jaren tachtig dat geel verven usance werd. Toevallig zag ik gisteren, dat Märklin dit jaar met een Tijdperk IV Eaos 106 komt, zonder lading (!), zonder rembordes en handremwiel en met gewoon roodbruine "Seilhaken" (ik vermijd liever het woord trekhaak i.v.m. mogelijke verwisseling met de koppeling). Weergave van de toestand rond 1987. Revisie-datum van de Liliput-wagen mét gele "Seilhaken": 04-03-1986! Er is misschien wel een plausibele verklaring voor, maar het bevestigt een beetje mijn vermoeden, dat de modelspoorwegfabrikanten het zelf ook niet weten. (Vraag me ineens af, hoe zij de toestand rond een bepaald jaartal vaststellen: d.m.v. foto 's uit die tijd van een bepaalde wagen?).

Mvg, Willem.

* Edit: "net" verandert in "ruim" (geprobeerd met Herpa-containers). Een containerfabrikant moet het wel heel bont maken, wil een H0-container niet in een Ea(n)os passen...
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Citaat van: BlueTrain op vrijdag 22 januari 2021, 16:29:27

Dat de Eaos 106 dus ooit in werkelijkheid containers heeft vervoerd is onwaarschijnlijk.


Deze opmerking behoeft wat nuancering. Dit topic gaat over de Eaos 106 van de DB, voor wagens uit andere landen kan het anders liggen. Onze oosterburen staan bekend als "gründlich", wordt er wat aan wagons veranderd, dan krijgen deze een andere type aanduiding. Dat is kennelijk niet in andere landen altijd het geval, bleek, toen ik deze deze foto tegenkwam op de site van B-Models. Het betreft hier een Eaos (zie de type-aanduiding op de wagen, en drie vlakken tussen de deurparen), die echter belangrijke wijzigingen heeft ondergaan. Zo zijn de zijwanden o.a. versterkt door horizontale en diagonale stalen profielen. Dit zou voor onze oosterburen een reden zijn geweest de type-aanduiding te veranderen, zo niet voor onze zuiderburen!
In het bericht van B-Models (laatste update 2016) wordt gewag gemaakt van plannen dit model uit te brengen. Het is kennelijk bij plannen gebleven, een "release"-datum is niet te vinden. Mede misschien door het uitbrengen van dit type door Roco (@Laurent??).
Dit type wagon reed (verleden tijd!) volgens het bericht tussen o.a. Antwerpen en Rotterdam. Periode wordt niet aangegeven.

Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Citaat van: BlueTrain op zaterdag 23 januari 2021, 12:56:42
diagonale stalen profielen.
Diagonale steunbalken zijn een kenmerk van FS ....
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
 @citaat
Wel, misschien hebben de Belgen de wagens gekocht bij de Italianen en overgelakt. Of bij de SBB/CFF/FFS: er hebben ook varianten bestaan in de m.i. typische zinkoxide kleuren van de SBB bij de NMBS. Google maar 's op Roco Eaos containers...
Opmerkelijk zijn de grote (witte) borden aan de rechterkant van de wagen, waarop de naam staat van de expediteur en soms aan de linkerkant de naam van de containermaatschappij, iets dergelijks heb ik bij de Duitse of Oostenrijkse wagens (nog) niet gezien...

Mvg, Willem.
Re: Ea(n)os: lossen & laden: IRL en in model. (Filmpjes :P).
Ea(n)os: Laden en lossen.

Door z'n grote volume leent de Ea(n)os zich in het bijzonder voor het vervoer van bulkgoederen. Het beladen van de wagon met deze goederen zal niet via de deuren gebeuren, das niet echt handig, maar van bovenaf. In model zou je dat kunnen ensceneren met een mobiele transportband (zie o.a. Auhagen, Busch, Weinert), maar echt opschieten doet dat natuurlijk niet. Bij grote bedrijven zal dat via stortbunkers gaan of met industriële transportbanden dan wel kranen. Ik vond een mooi voorbeeldje op YouTube, de belading van Ea(n)os-wagens met suikerbieten, ergens in Frankrijk (helaas met veel wind in het geluid!)



Goed te zien is, dat zo'n vaste installatie de constante inzet van een (rangeer-)loc vereist, om de wagens te verplaatsen tijdens het laden. Dat zou m.i. eventueel ook met een lier o.i.d., of, heel modern, met een robotloc kunnen.
De firma Juweela, grootgrutter in kleingrut (van de mini baksteentjes), wil ons doen geloven, dat ook aardappelen en appels tot het bulkgoed behoren dat per treinwagon kan worden getransporteerd. Persoonlijk heb ik daar mijn twijfels over, mij lijken deze producten te kwetsbaar daarvoor, maar misschien voor vervoer naar aardappelmeelfabriek en appelsap/appelmoesfabrikanten... (zien is geloven in dit verband).

De Ea(n)os-wagen heeft als nadeel t.o.v. andere groot volume-wagons, de zgn. zelflossers, dat ie alleen met externe hulpmiddelen gelost kan worden en niet altijd zal men op de plaats waar geladen en gelost wordt, bovengenoemde installaties tot z'n beschikking hebben, bijv. uit kostenoverwegingen. Door de hoge wanden van de wagen wordt het zicht op het laadoppervlak ontnomen, dat vraagt dus om aanpassingen aan de (mobiele) laad/los-apparatuur. De oplossing werd gevonden in in hoogte verstelbare baggermachinistencabines. Onderstaande filmpje illustreert dat mooi. De giek is extra lang om vanaf één plek de hele wagen te kunnen bestrijken. Terwijl de "Bagger" de wagon uitlaadt, worden de wagons even verderop weer gevuld met een ander soort zand (met een bulldozer, die kennelijk geen zicht op de laadvloer nodig heeft ... ;-)):



Een soortgelijk ditmaal "stom" filmpje uit Frankrijk, ik plaats het omdat ie grappig is. Door de editing?? van de videomaker lijkt het alsof de bagger eerst de Ea(n)os vult om vervolgens de lading weer over te hevelen naar een vrachtwagen. Een nieuwe interpretatie van "met de Franse slag"? Nahja, zolang men maar werk heeft... :D
(Naderhand las ik, dat het hier om een demonstratie ging voor geïnteresseerde bedrijven, over de voordelen van vervoer per trein van grondverplaatsingen t.b.v. nieuwbouw in hartje Parijs, géén editing dus; mijn "Frans" is niet meer wat het geweest is, en was al niet veel soeps).



Andere grijper aan de bagger en we kunnen grote brokken steen in en uitladen. Het is meteen duidelijk, waarom oudere Eaos-wagons er zo pokdalig uitzien. Mooi gefilmd, vind ik, zo met die twee baggermachines naast elkaar achter de wagons, ik laat het zien vanwege de varianten van Eaos-wagens van deze "Ganzzug". O.a. te zien de eerder bedoelde (klik->)Eaos-x 054" met alleen een heel klein luikje om de wagon "uit te bezemen". Horizontaal en verticaal hevig verstevigd, het betreft hier geen ombouw van de Eaos 106, maar nieuwbouw van begin deze eeuw. Ondanks of dankzij de versteviging bedraagt het nuttige lastgewicht iets minder dan dat van de Eaos 106: 53,5 ton i.p.v. 58 ton. Midden jaren 00 had de DB er een vijftigtal gehuurd, huidig bestand onbekend, in de catalogus van DB-cargo staat ie niet. (Dieselfans: Turbo-sound!! :D)



Dergelijke scènes zouden je laad- of industriespoor aardig kunnen opleuken als deze baggers in model verkrijgbaar zouden zijn. Ik trof zowaar twee "Umschlaggeräte" aan bij de Kibri, helaas niet de "ranke" machines uit het filmpje. Misschien iets voor Tijdperk IV... Maar sowieso, hoewel Kibri/Viessmann mooie modellen maakt, gebruikt men helaas de verkeerde soort kunststof ervoor. Het ziet er zo ontzettend "plastic" uit... Niet echt een optie m.i.. Iets voor Herpa misschien?


Van steen naar steenkool: installaties, waarmee tweeassige hogeboordwagens in één keer geleegd worden door ze om te kiepen, had ik al 's gezien op heel oude filmpjes. Dat zoiets ook bestond voor wagons met draaistellen maakte me nieuwsgierig. Onze Duitse vrienden van Stummi's brachten me op het spoor. Een Poolse energiecentrale:



Ook in Duitsland moeten er dit soort installaties zijn, omdat een subcategorie van de Ea(n)os-wagons bij de DB hiervoor geschikt is: de Eas 073, de Eaos-x 057, de Eanos-x 052 en de Eanos-x 059. Kernbegrip hier: "kreiselkippfähig/seitenkippfähig".  Tot nu toe heb ik helaas geen filmpje met een Duits voorbeeld kunnen vinden.

In het Verre Oosten vond men kennelijk dat dat kiepen sneller kon, en bouwde installaties, die meerdere wagens per keer kunnen kiepen. Uiteraard geen Ea(n)os, maar iets vergelijkbaars. Ik laat het zien vanwege o.a. het andere camera standpunt. Een en ander is mogelijk, omdat de (automatische) koppelingen draaibaar zijn:



Het laatste filmpje in de categorie "kreiselkippfähig" wilde ik jullie beslist niet onthouden: een werkelijk ingenieus staaltje van "DIY-engineering" op model H0-schaal. Watch & Wonder:



Een aantal berichten terug kon ik mij niet voorstellen, hoe de Ea(n)os over z'n kopse kant gelost kon worden. Ik zat "verkeerd" te denken, het blijkt eigenlijk verrassend eenvoudig: zet 'm op een soort lift en laat deze aan één kant omhoogkomen: et voilà!. Het filmpje toont de installaties in het (vroegere) Oost-Duitse Königs Wusterhausen (ze hebben er maar liefst twee), waar de alom omstreden fossiele brandstof bruinkool uit de Lausitz wordt overgeladen op duwbakken voor vervoer naar energiecentrales in Berlijn (met wederom dank aan de "boys" van "Stummi").  De typen wagens bij de DB, die hiervoor zijn uitgerust, zijn de Eas 066 en Eas 073 ("stirnkippfähig").



De oogst aan filmpjes met als onderwerp laden/lossen van Ea(n)os-wagens valt een beetje tegen. Met de zoekfunctie vind je maar weinig, hier wreekt zich het feit, dat YouTube niet met "tags" werkt, je bent vooral afhankelijk van de algoritmen van YouTube. Stiekem had ik gehoopt iets te vinden over het beladen via de deuren, maar helaas... (is natuurlijk ook geen "geil" onderwerp, zoals onze Oosterburen plegen te zeggen).
Inmiddels ben ik er achter dat beladen met een vorkheftruck geen optie is, de bovendorpel van de deuren is te laag. Dat wordt dus moeizaam laden van pallets met een steekwagen...
Één ding zou ik nog wel willen weten: ik heb wel 's Ea(n)os-en gezien, beladen met rechtopstaande boomstammetjes, weet niet meer of het IRL of in model was. Ik zou wel willen weten, hoe ze die stammetjes tijdens het laden omhooghouden, want mijn intuïtie zegt: "die vallen om..."

Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Mijn respect voor de bouwers van de H0 Rotary Dumper is wat gedaald. Wat ik veronderstelde een staaltje van ingenieuze DIY-engineering te zijn, blijkt gewoon een "kit" van Walthers. Mijn argwaan werd gewekt toen ik in meerdere filmpjes steeds hetzelfde apparaat tegenkwam. Toch vreemd, dat ik het tot nu toe op geen enkele Europese baan heb gezien, want Walthers is hier gewoon verkrijgbaar. Waarschijnlijk hebben Amerikaanse modelbaanbouwers een voorliefde voor het bouwen van industriële installaties, omdat de spoorwegen daar vooral een belangrijke rol spelen in het vervoer van industriële goederen, en een veel kleinere in het vervoer van personen. Toch, de automatisering van het proces is wel van eigen makelij, waarin de Arduino een belangrijke rol speelt. Is een wagon juist gepositioneerd, dan zorgt één druk op de knop voor het laden van de wagen in de Dumper, het vastklemmen van de wagen, het omkiepen ervan, terugdraaien en uitvoer uit de installatie! Knap gedaan, toch respect.

Het volgende filmpje heeft slechts zijdelings met Ea(n)os-wagens te maken. Kijkers naar filmpjes van real life dumpers vroegen zich af, waarom er geen grote stofwolken ontstaan bij het ledigen van de kolenwagens. Eén van de verklaringen stelde, dat de ventilatiesystemen van de ovens aangesloten zijn op de losruimte, die zouden het stof direct wegzuigen en in de ovens verbranden. Een andere luidde, dat de kolen worden besproeid met een polymeer, zodat er geen stofwolken kunnen ontstaan tijdens het vervoer en het lossen. Onderstaand filmpje toont zo'n installatie in de buurt van een kolenmijn. I didn't know it existed! Reden genoeg om het te delen:



Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Bieten worden bij suikerfabrieken ook wel gelost dmv deur openen en dan met een krachtige waterstraal eruit spuiten.

Mvg. Marcel
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Ik ken het besproeien van zandvlaktes met kippenstront om het verstuiven tegen te gaan in de bouwfase... Maar zo niet echt.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput. Ea(n)os: Laden/lossen.
Citaat van: loc1200 op donderdag 04 februari 2021, 19:46:07
Bieten worden bij suikerfabrieken ook wel gelost dmv deur openen en dan met een krachtige waterstraal eruit spuiten.

Mvg. Marcel

Interessant, Marcel, hebben ze daar een apart soort installatie voor, of gewoon met een soort brandspuit erop? En hoe worden die suikerbieten dan opgevangen? Via een rooster in een bunker of direct op een transportband o.i.d.? Moet 's zoeken op YT of ik iets kan vinden over 't lossen van suikerbieten...

@Laurent
Waarom nou juist kippenstront? Goedkope manier om daarvan af te komen?
Dat kolen werden besproeid om wolken koolstof/kolenstof te vermijden was mij ook nieuw, maar ja, this is America (of Canada): de meeste Amerikanen reageerden trouwens ook verbaasd/verrast op dit filmpje...

Mvg, Willem
Re: Eaos 106/Ea(n)os: Lading, Laden/Lossen. Bijzondere railbus!!!
De algoritmen van YT werken verbazingwekkend goed, want zonder dat ik erom gevraagd had, verscheen het onderstaande filmpje in mijn aanbevelingen. "Zien is geloven" stelde ik eerder, en ik ben overgestapt naar het kamp van de "gelovigen": Juweela (zie boven) had het bij het rechte eind: ook aardappelen behoren tot het bulkgoed, dat per wagon vervoerd werd. Werd, want of dat nu nog het geval is, valt te betwijfelen. In het filmpje (uit 1995) wordt al gewezen op de vele veranderingen, die plaatsvinden bij zowel de "havenspoorwegmaatschappijen" (zo'n beetje iedere haven in Duitsland heeft z'n eigen spoorwegmaatschappij; havens zijn hier vooral "binnenhavens") als het spoornet: veel lokale (fabrieks-)aansluitingen zijn aan het verdwijnen.
Geen Ea(n)os-en in dit geval, maar de bekende hogeboordtweeassers zoals iedereen die wel kent uit het Märklin assortiment.
Ook komen voorbij de BR216 en BR218 en is een rijdende railbus met "Schnautze" te zien: bijzonder!




Mvg, Willem.
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eaos 106* (Hogeboordwagen) van Liliput.
Ken je deze ?
Oorspronkelijk van de Duitse Lasercut modelbouw firma Laffont, in opdracht gemaakt voor Trix.

Oosterom wees daarop een tijd geleden.
Dit naar aanleiding van een foto die ik in Délémont (Delsberg) in 2013 had gemaakt bij het (spoor-)museum:

Een transportband waarmee vroeger o.a. bieten werden verladen (in eaos wagons).
Re: Eaos 106/Ea(n)os: Laden/Lossen/Lading. Bijzondere railbus!!!
 @citaat
Nee, Jan Willem, ken ik niet. Grappig om een installatie die jezelf gezien hebt, in model terug te vinden!
Ik vind dat soort ontdekkingen altijd wel bijzonder. Zoiets als toen ik ontdekte, dat de aloude watertoren van Faller vrijwel 1:1 in het echt bestond. Ook zelf aangeschaft, die 24366?
Ik heb het model 's bekeken (en foto's van de installatie IRL), maar word niet wijs, hoe een en ander precies werkt. Aan de voorkant zit een weegbrug?
Nahja, vooralsnog was ik niet van plan een suikerfabriek te beginnen (in H0 dan, hé :D)
Teveel andere plannen...

Mvg, Willem.
Re: Eaos 106*/Liliput. Ea(n)os: Lading/Laden/Lossen IRL & in model.
Door z'n grote volumen is de Ea(n)os bij uitstek dé wagon voor het vervoer van (ijzer)schroot.
Voor de verlading daarvan in model is natuurlijk de aloude Märklin kraan 7051 het aangewezen "werktuig", het schroot moet dan uiteraard wel van ijzer zijn. Als ukkie mocht ondergetekende graag spijkers verladen, die hingen zo mooi naar beneden en aan elkaar en gaven een lekker kletterend geluid als ze in de wagon vielen... Tegenwoordig erger ik me vooral aan de herrie die de motoren maken, een koffiemolen is er niets bij. Als iets in aanmerking komt voor de inbouw van lagers, dan zijn het deze motoren wel. Of daardoor daadwerkelijk minder geluid wordt geproduceerd, is afwachten. Misschien eerst maar 's siliconenpoeder of Trix-vet uitproberen.
Een bijzondere ombouw van deze kraan werd overigens verricht door Märklin of Sweden, een van de beste ombouwingen die ik tot nu toe gezien heb, maar hij vergat een belangrijke functie van een kraan, n.l. kunnen hijsen! :D :D.




In het grootbedrijf lijkt het gebruik van de magneet ondertussen te hebben afgedaan, moderner "tuig" heeft z'n intrede gedaan, zoals onderstaande filmpje van een (stads)werf in Osnabrück laat zien...



Ik heb niet met een timer en een teller zitten meten, maar mijn indruk was, dat de grote havenkraan het aflegt tegen de mobiele "bagger". De eerste grijpt wel pakweg tweemaal zoveel als de laatste, maar doet er circa twee keer zolang over om die last "kwijt te raken"... Dat afgezet tegen de aanschafkosten van zo'n apparaat, lijkt de portaalkraan z'n langste tijd gehad te hebben...

Mvg, Willem.