Je bedoelt
Märklin 5146Schakelrails 3railwikiCiteerMärklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.
Ik geef dat even aan om misverstanden te voorkomen, en om zoekwoorden aan te reiken voor de zoekfunctie op het forum. Als je alleen op dit nummer zoekt, vind je 6 pagina's vol verwijzingen over 5146 (schakelrails).
Natuurlijk zijn er maar een paar van belang, zoals deze
Schakelrail 5146, 5147 en 5213 (een draadje uit 2014). Natuurlijk verwijst dat draadje naar een ebay link die niet meer bestaat. Maar een kniesoor die daarop let. Er wordt een email adres genoemd, van iemand die inmiddels misschien ook niet meer bestaat: th-boss [a]
gmx.deMaar de foto's van zijn (hele slimme) oplossing bestaan nog:

Er zijn ook andere methoden, lang niet allemaal even duurzaam.
Deze lijkt op die van Marklin Herman (stukje spons): klem een stukje piepschuim tussen veer en railbed
Citaat van: Jan22 op donderdag 17 januari 2019, 15:40:20
Je klemt tussen elke bladveer en de railbedding een bolletje, net voor het bladveermidden, niet in het midden.
Althans, ik nam een pincet, wrikte het bolletje klem tussen veer en railbodem en schoof het dan naar het midden toe op tot het klem zat.
Bij K-rails schakelrails werkt piepschuim niet omdat er niets is om het tussen te klemmen.
Bij K-rails is zijn de bladveren dunner, smaller en veel langer dan bij M-rails.
Idee om veren (ballpoint, toetsenbord) te gebruiken, is nieuw voor me. Maar ik heb een rommeldoos veertjes liggen, dus dat valt nog te proberen bij M-rails, bij K-rails niet (te weinig ruimte).
Tot nu toe zijn we bezig om schakelrails bedrijfszeker te krijgen (zonodig te 'repareren')
De andere kant van de zaak, is de oorzaak voorkomen.
Daarop hebben Märklin gebruikers zich meestal gericht. De oorzaak waarom de bladveer verslapt, soms verbuigt, en het dan niet meer doet, is misbruik. Als je dat kunt voorkomen, en dat kan, zou je er geen last van mogen hebben.
piepschuimbolletje: daar hoort ook een foto bij