Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Analoge m-schakelrails repareren

Gestart door theissie donderdag 03 september 2020, 17:07:36

Analoge m-schakelrails repareren
Ik  rij analoog en heb een aantal rechte (90mm) schakelrails in mijn bezit. Echter deze werken niet betrouwbaar (bekend) het gaat om het niet terugkeren in rechtopstaande stand van de wipper, oorzaak denk ik: te weinig veerkracht in het metalen veertje. Hoe is dit te verhelpen?
Re: Analoge m-schakelrails repareren
Ik heb bij al mijn schakelrails een stukje spons onder de  verende contactstrip gelegd. Hierdoor krijg je iets meer tegendruk, waardoor de wipper terug komt in de uitgangsstand. Het is wel even puzzelen hoe dik en waar precies het stukje spons moet komen, maar als je eenmaal de goede plaats hebt gevonden werkt het prima, en bij mij tot nu toe zonder haperen. Het beste is het wel 2 aparte stukjes spons onder de beide strips te leggen, dan kan je de druk op de veertjes afzonderlijk regelen.

graag een glaasje wijn

stukje veerbrons gebruiken

Dwarsliggers op de rails sporen niet

Je bedoelt Märklin 5146

Schakelrails 3railwiki
CiteerMärklin biedt speciale schakelrails aan. Deze rails zijn voorzien van twee kleine schakelaars die door een palletje door de railbedding heen bediend worden. De sleper onder de loc drukt afhankelijk van de rijrichting de ene of andere schakelaar kortstondig aan. Ook dit is pulsdetectie. Met een schakelrail kun je iets schakelen AFHANKELIJK van de rijrichting. Zo kan bijvoorbeeld een sein of wissel geschakeld worden met een schakelrail.

Ik geef dat even aan om misverstanden te voorkomen, en om zoekwoorden aan te reiken voor de zoekfunctie op het forum. Als je alleen op dit nummer zoekt, vind je 6 pagina's vol verwijzingen over 5146 (schakelrails).
Natuurlijk zijn er maar een paar van belang, zoals deze Schakelrail 5146, 5147 en 5213 (een draadje uit 2014). Natuurlijk verwijst dat draadje naar een ebay link die niet meer bestaat. Maar een kniesoor die daarop let. Er wordt een email adres genoemd, van iemand die inmiddels misschien ook niet meer bestaat: th-boss [a] gmx.de

Maar de foto's van zijn (hele slimme) oplossing bestaan nog:

Er zijn ook andere methoden, lang niet allemaal even duurzaam.

Deze lijkt op die van Marklin Herman (stukje spons): klem een stukje piepschuim tussen veer en railbed

Citaat van: Jan22 op donderdag 17 januari 2019, 15:40:20
Je klemt tussen elke bladveer en de railbedding een bolletje, net voor het bladveermidden, niet in het midden.
Althans, ik nam een pincet, wrikte het bolletje klem tussen veer en railbodem en schoof het dan naar het midden toe op tot het klem zat.

Bij K-rails schakelrails werkt piepschuim niet omdat er niets is om het tussen te klemmen.
Bij K-rails is zijn de bladveren dunner, smaller en veel langer dan bij M-rails.

Idee om veren (ballpoint, toetsenbord) te gebruiken, is nieuw voor me. Maar ik heb een rommeldoos veertjes liggen, dus dat valt nog te proberen bij M-rails, bij K-rails niet (te weinig ruimte).

Tot nu toe zijn we bezig om schakelrails bedrijfszeker te krijgen (zonodig te 'repareren')

De andere kant van de zaak, is de oorzaak voorkomen.
Daarop hebben Märklin gebruikers zich meestal gericht. De oorzaak waarom de bladveer verslapt, soms verbuigt, en het dan niet meer doet, is misbruik. Als je dat kunt voorkomen, en dat kan, zou je er geen last van mogen hebben.

piepschuimbolletje: daar hoort ook een foto bij

Mijn oplossing met een stukje spons is gebaseerd op de methode met een stukje piepschuim. Het nadeel van de piepschuim is dat dit hard is. Het is daardoor moeilijk de juiste dikte te vinden. Te dik, dan gaat de wipper niet goed om, en wordt er slecht contact gemaakt. Te dun, dan komt de wipper niet goed terug. Daarom mijn experiment met spons. Dit is flexibel, waardoor de wipper goed blijft werken, en door de flexibiliteit komt de wipper goed terug in de juiste stand.

Klein Jünkerath

Ik doe het zonder hulpmiddelen:
Ik buig eerst de klemmetjes in de railbedding iets naar buiten, zodat het doorzichtige contactstaafje/wipper eruit kan.
Vervolgens kijk ik of de metalen contactveren recht zijn en elkaar in het midden kruisen. In rust moet de kruising ongeveer ter hoogte van de onderkant van de railbedding liggen (als je de rail op z'n kop hebt liggen, kruisen zij elkaar dus ter hoogte van de bovenrand en de einden steken iets boven de rand uit).  Dat zou genoeg veerkracht moeten geven om de wipper weer terug te zetten.
Zo niet: iets bijbuigen vanaf de vouw naar boven. Evt. ook gelijk de contactvlakken schoonmaken.
Daarna het doorzichtige contactstaafje/wipper er weer in (let op de juiste ligging) en de klemstukjes in de bedding weer aandrukken.
Bij mij werkt dat in bijna alle gevallen, evt. anders nog het kruispunt iets hoger of iets lager afstellen, maar dat is een gevoelskwestie.
Groet, Paul