Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716

Gestart door DB BR85 donderdag 03 januari 2013, 10:31:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Beste allemaal,

Wie kan mij vertellen weat het verschil is tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716. Ik begrijp daar tot nu toe nog weinig van:D

Gr. Dirk
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
qua maatvoering zijn ze identiek, alleen hebben de 2272/73 bewegende puntstukken en een complex mechaniek, wat storingsgevoelig is, en de 22715/6 hebben een vast puntstuk, zonder extra mechaniek. Deze zijn in bedrijf betrouwbaarder.

Walter
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Ah kijk,

Nu is het duidelijk:D

Bedankt.

Gr. Dirk
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Citaat van: Wasmi op donderdag 03 januari 2013, 10:36:04qua maatvoering zijn ze identiek, alleen hebben de 2272/73 bewegende puntstukken en een complex mechaniek, wat storingsgevoelig is, en de 22715/6 hebben een vast puntstuk, zonder extra mechaniek. Deze zijn in bedrijf betrouwbaarder.

CiteerNu is het duidelijk

Nee helemaal niet. Er zijn nog vijf andere verschillen:
  • De strijkregels (of ""Radlenker") 2272/73 hebben die niet, 22715/6 hebben die wel, maar te kort. Op het HAG-forum (pagina 3, onderaan) kwam ik een voorstel tegen om ze te vervangen door langere, zelfgemaakte strijkregels. Dat werkt in het bijzonder stabiliserend voor HAG-locs van na 2005, maar ook voor Limarossi-locs, Piko-wagons e.d.
  • De meeste k-rail slanke wissels 2272, 2273 zijn voor 2-rail toepassing polariseerbaar;  de meeste k-rail slanke wissels 22715, 22716 zijn dat niet.
    Dat heeft te maken met een verbinding tussen de buitenste spoorstaven en de binnenste, na de wisseltong, maar voor het hartstuk (het vaste stuk na de tong).
    Daarom denken sommige forumleden dat alleen 2272, 2273 geschikt zijn voor 2-rail gebruik. Dat is op zich onjuist, want en afhankelijk van de productieserie, en afhankelijk van de situatie waarin je wel of niet moet polariseren.
    Ik heb zowel 22715 en 22716 wissels doorgemeten die polariseerbaar waren als 2271 ( 2272, 2273 ) wissels die niet-polariseerbaar waren.
  • Alle k-rail slanke wissels 2271 ( 2272, 2273 ) missen een puko (3 puko's) in het hartstuk, en geven daarom vaak kortsluiting tussen sleper en spoorstaaf (bij afslaande wisselstand); alle k-rail slanke wissels 22715, 22716 hebben voldoende puko's bij het hartstuk waardoor deze kortsluiting vrijwel is uitgesloten.
    Bij de k-rail slanke wissels 2272, 2273 wordt daarom meestal een tapijtspijker geplaatst in dat korte stukje zonder middenrail-pukkeltjes.

    Op dit forum, zie Klik hier en hier.

    En deze foto van frenkievee:

    Fotobijschrift bron:
    De 2272 heeft drie bielsen zonder puntcontacten, de 22715 heeft in die drie bielsen ze wel.
    Herkomst, op dit forum, op 3 juni 2016

    Toch is er soms juist sprake van kortsluiting op de nieuwere slanke wissels 22715, 22716. Want die extra puko's zouden te breed zijn ....
  • Wisseltongen van  k-rail slanke wissels 2271 ( 2272, 2273 ) vallen in een gefreesde spoorstaaf; de spoorstaven bij de wisseltongen van k-rail slanke wissels 22715, 22716 zijn niet gefreesd op die plek. 
  • Wisseltongen van k-rail slanke wissels 2271 ( 2272, 2273 ) zijn rvs; wisseltongen van k-rail slanke wissels 22715, 22716 zijn van blik, zie:
    https://forum.3rail.nl/index.php?topic=42852.msg924380#msg924380

ad 1. de te korte (of ontbrekende) strijkregel bij alle k-wissels (voorbeeld HAG-forum):


ad 2. niet-polariseerbare 22715, 22716 wissels met zaagsnede (voorbeeld Hosenträger met Engelse wissels (Mad Menno)):


ad 3. de missende puko (PUnt-KOntakt) bij 2272/3 (voorbeeld Moba onder hoofdstuk 9):


Er staan op dit forum (maar ook elders online, zoals bij stayathome.ch) allerlei concrete voorbeelden om het beweegbare puntstuk (hartstuk) te vervangen door een vast hartstuk, of door het doortrekken van de spoorstaven tot een punt, of door het laten etsen van een puntstuk. In al die gevallen moeten zelf strijkregels worden geplaatst. Die moeten circa 3.5-4 cm  lang zijn (7-10 bielzen lang).

Als je en een spijker plaatst, en het hartstuk wijzigt en strijkregels plaatst en al dan niet iets doet aan de polarisatie dan zijn deze wisseltypes even betrouwbaar en onderling uitwisselbaar. Ik zou zelfs zeggen: de oude (2272/73) zijn dan betrouwbaarder dan de nieuwe.

edit:
ad 4 ontbrekende puko's bij de oude slanke wissels 2272-2273
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=17125.msg372500#msg372500
Foto Mad Menno uit bijbehorende tekst


Het lijkt me informatie voor in de k-rails 3-rail wiki. Bij andere wissels speelt iets soortgelijks. Zo zijn er meegebogen wissels oude stijl en nieuwe stijl in de 2200 serie met drastisch verschillende specs, maar met het zelfde cataloguis-nummer. En dat is eigenlijk erger, want misleidend.

edit: wisseltong-verschillen toegevoegd; wat hierbij staat geldt ook voor het verschil tussen oude en nieuwe slanke kruiswissels (alle verschenen onder catalogusnummer 2275).
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Wat me zelf interesseert is, hoe ermee omgegaan wordt.

Bij een aantal modelbanen ben ik speciaal gaan letten op de gebruikte slanke wissels, en welke aangebrachte voorzieningen zichtbaar zijn:

1. de MOBA-puko zie ik nooit. Dat doet vermoeden dat alle slanke wissels standaard zijn gepolariseerd voor 3-rail gebruik.
Bijna alle banen die ik in 2013 en 2014 bekeek, waren gedigitaliseerd, en omdat digitaal rijden veel gevoeliger is voor kortsluiting dan analoog, denk ik dat tentoonstellingsbanen robuuster zijn beveiligd.

2. De langere strijkregel (het HAG-advies) zie ik soms wel, maar zeker niet altijd.
Omgebouwde 2272 wissels herken je vooral aan het doe-het-zelf hartstuk (hetzij bijgepunt, hetzij doorgetrokken en bijgevijlde spoorstaven), aan de freesnaad bij de wisseltong, en aan het feit dat ze vrijwel volledig geballast zijn.

Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, omgebouwd met langere strijkregels, en een vast hartstuk


Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, omgebouwd met langere strijkregels, en een vast hartstuk


Foto: Nedertalbahn (Zutphen, 20 dec. 2014)
slank wissel oude-stijl, niet omgebouwd, met beweegbaar hartstuk:


3. de nieuwere wisseltypes 22715-22716 zijn standaard geballast, de oude (niet-verbouwde) wisseltypes 2272 met beweegbaar hartstuk zijn meestal vrijwel niet geballast. Oude-stijl wissels liggen op de ballast, in plaats van erin.

Een frappant geval in de M-Track baan (in het echt komt dit veel voor);
Het afslaande (dode spoor) is niet meer bereikbaar; de helft van de wisseltong ontbreekt:

Duidelijk is hier een detail-eigenschap te zien van de oude-stijl slanke wissels: de ingefreesde wisseltong....

M-Track 20 dec 2014, Zutphen; Wissel met uitgerukte tong:
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Hoi Jan,
bedankt voor je duidelijk en mooi overzicht  :thumbup: :thumbup:

Ik heb de Moba-puko ook nooit ergens gezien,
die oplossing vraagt om moeilijkheden, want,
wat is de juiste hoogte ?, dit luistert ontzettend nauw.
nogmaals, door strak en vlak wissels leggen komt dit bijna niet voor,
ik heb daardoor nooit problemen met slanke wissels,
maar wel met kruiswissel 2275 !
wat een onding is dat en heb deze overal verwijderd.
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Goed dat je daar over begint. Die 2275. Daarover is veel geschreven in dit forum, en erbuiten.
Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=53789.msg937107 (de slanke lijn in k#).

In de Niedertalbahn liggen er vele, en in de M-track baan die gisteren en vandaag in Zutphen was, liggen er ook vele. Ik heb er met mijn neus boven op gestaan: ze werken allemaal voortreffelijk. Ook met Roco materiaal. En volgens mij is daar een simpele verklaring voor: 3-rail polarisatie is, en blijft, de meest robuuste aanpak die ik ooit ben tegen gekomen, rond 2000 op een website die niet meer bestaat.

Maar als ik het de mensen bij de banen ernaar vraag, dan weten ze het niet. Zij zijn de rijders op demo-dagen, en de bouwers van die segmenten, dan zijn dan weer andere leden (die afwezig zijn).
Dat is op zich positief, vind ik.
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Goh die laatste foto (20-12  2014) van een oude M-trackbaan?

Die vraagt om ontsporingen ook al is het rechterspoor niet meer bereikbaar :warning:

Het zou beter zijn als dat rechterspoor zijn positie zou verwisselen met het recht doorgaande spoor, en wel dat het rechterspoor weer bereikbaar is en het recht doorgaande niet meer ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Citaat van: Hans V200.0 op zaterdag 24 januari 2015, 12:42:02
oude M-trackbaan?
Het grappige is dat die wissel gewoon blijft werken; hij is open te rijden door de wielen die voorbij komen, en daarna veert de overgebleven tong gewoon weer terug. (Uiteraard reden ze op dat stukje nooit achteruit, hoefde ook niet, de trein reed daar naar een keerlus).
Nu heb ik zelf een keer wisseltongen uit zo'n wissel getrokken (en er weer in gezet na schoonmaak), dus het verbaast me niet dat een wissel met een tong minder ook nog gewoon werkt.
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Hoi Jan,

Dat is ook zo, maar als je terug rijdt (wat ik niet wist dat niet gebeurt) ontspoort de handel wel of bij het berijden vanuit die richting dus naar de wissel toe.

Dan heb je een waardeloze wissel, maar als ie alleen maar zo wordt bereden zoals jij aangaf werkt ie nog wel ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Links naar foto's aangepast. O:-D
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Verschil tussen de 2272 & 2273 en de 22715 & 22716
Onlangs las ik in een ander draadje iets over de onbetrouwbaarheid van oudere slanke wissels met beweegbaar puntstuk, en het leek me goed om daar toch even stil bij te staan.

Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 25 april 2023, 21:35:43Van 2 wissels werkte de wisseltong niet naar behoren en weigerde bij die wissels het meeveren van het puntstuk (...).
(...)
De hefboom van het puntstuk zit maar met een hele kleine pen/gat verbinding vast aan de schakelboom van de wisseltong en daarmee erg storingsgevoelig dus.
(...)
Het vastzitten van de puntstukken wijt ik aan het ballasten.

M.a.w. je moet bij het ballasten niet alleen de wisseltong ontzien, maar ook het puntstuk.
Beide moeten vrij kunnen bewegen, en de kleine pen-gat verbinding tussen bielsen en bielsmat maakt de overbrenging storingsgevoelig.
Wat fout kan gaan door fixatie (lijmen, verschroeven) kan ook fout gaan door vuil.

Als je zo'n wissel alsnog voorziet van een vast puntstuk, dan ben je bij voorbaat 2 storingsbronnen kwijt (beweegbaar puntstuk én de daardoor overbodig geworden overbrenging).