Citaat van: Haradigi op vrijdag 10 juli 2020, 11:51:03
Andere "contacten" is geen probleem of dat nu reed- of lichtsluisjes of Hall sensoren zijn maakt niet uit.
Elke sensor heeft zo zijn eigen positieve of negetieve eigenschappen het is maar net hoe en waarvoor je ze wilt gebruiken.
Als je van schakelrails komt, en overstapt op een ander type sensor, dan stap je in het diepe.
Een schakelrails kan in principe 2 (max. 3) spoelen schakelen.
Probeer je er analoog meer mee te voeden, dan wordt de veer slap,
en de schakelrails definitief onbetrouwbaar (hij brandt als het ware door).
Wil je meer spoelen hangen aan die ene schakelrails dan gebruik je een hulprelais.
Als je die niet hebt, dan leg je een tweede schakelrails na de eerste.
Die info is van belang als je analoog overstapt naar een andere sensor.
De meest lompe types reedcontacten (1A, 10W) kunnen maar 1 spoel voeden (en moeten dan afgeblust worden met een antiparallelle diode), en wil je meerdere spoelen aansturen, dan heb je een (monostabiel) hulprelais nodig. Er bestaan tegenwoordig veel kleinere reedcontacten dan vroeger (minder belastbaar) en daarmee is geen enkele spoel te schakelen zonder hulpmiddel. Neem b.v.
deze site met een totaaloverzicht van miniatuur reedcontactenEen hallsensor mist analoog de mogelijkheid om ook maar 1 enkele spoel mee aan te sturen; je kunt er vaak wel een licht elektronisch monostabiel hulprelais mee schakelen; maar wil je meer dan is er een transistor bij nodig.
Er zijn lichtsluizen met en zonder (monostabiel) relais; om dat relais te kunnen schakelen heeft elke lichtsluis een transistor nodig (zonder transistor gaat het analoog niet).
Als je digitaal rijdt, in plaats van analoog, dan spelen er andere overwegingen, en zijn er andere voor- en nadelen van de diverse sensortypes.
Dus, als je analoog schakelrails gaat vervangen door andere sensortypes, dan moet je iets weten van basiselektronica, en je moet een beetje kunnen solderen, en je moet een beetje weten hoeveel je per plek mag en wilt schakelen.
Het reedcontact is min of meer de instap sensor voor een analoge schakelrails rijder. En als instap tekst vind ik de
reedcontact tekst van VPEB niet slecht omdat die duidelijk maakt dat de magneetvorm de reedcontactrichting bepaalt. En dat idee werd op het 3railforum in het verleden weg gelachen, want een magneet is een magneet.
Jaaps
Modeltreinbaan.nl site maakt veelvuldig gebruik van reedcontact schakelingen. Je vindt er allerlei simpel uitvoerbare analoge ideeën. De site
www.hobby-en-modelbouw.nl (over reedcontacten en magneetjes) is een verkoopsite, maar wel met zinnige info.
Mocht je toevallig iets met Waalwijk hebben? Daar zit Ben's Electronic
Reedcontact Normally Open en hoewel Ali goedkoper is, is Ben toch nog goedkoper dan
Conrad of
Reichelt.
Als je inkoopt bij Aliexpress dan moet je precies weten wat je zoekt, maar dat kunnen Harold en Johnny je wel vertellen.