Hallo Pieter,
Wanneer ze zijn begonnen met de omruilactie weet ik niet precies. Zelf zit ik ook nog mer erg veel oude rails. Mankeert bijna niets aan. maar gebruik ze momenteel ook nog niet. Als ik een vaste baan maak gaan ze in me hoofd station. Maar ik kom berichten tegen van circa 2008, dat mensen de rails konden omruilen. Zie ook op dit forum.
En van het stummiforum o.a.
Hallo Torsten,
die Gleise mit nur 3 Ziffern (ohne 24 vorher) sollen aus dem neuen Kunststoff (Werkstoff BASF-Kunststoff Luran® S sein). Man findet dort auch eine Prägung ASA.
Herstellung ab 2006.
Ich habe viele Gleise aus der "Bröselzeit". Ob das Gleis genügend Elastizität hat überprüfe ich mittels Hörtest:
Gleis an Ohr halten und leicht verdrehen, knackt es = wird in absehbarer Zeit bröseln.
Habe einige Gleise aus 2004 bei denen es nicht knackt trotz 24XXX und kein ASA Prägung.
mfG Stephan Türk
Vertaling via google translate voor je.
Hallo Torsten,
de rails met slechts 3 cijfers (zonder 24 ervoor) moeten gemaakt zijn van het nieuwe plastic (materiaal BASF plastic Luran® S). Er is ook een ASA-stempel.
Productie vanaf 2006.
Ik heb veel nummers uit de "afbrokkelende tijd". Ik controleer met een gehoortest of de baan voldoende elastisch is:
Houd het spoor bij je oor en draai het lichtjes, het barst = zal binnen afzienbare tijd afbrokkelen.
Ik heb een aantal nummers uit 2004 waar het niet barst ondanks 24XXX en geen ASA-stempel.
MfG Stephan Turk
Ik had toen een ander artikel, maar kan deze niet meer vinden.
En voor de omruilactie heb ik toen telefonisch kontakt met marklin gehad. Maar ik kon mijn rails in 2012 niet meer omruilen, en ze vertelden me toen dat de rails in 2006 van een andere kunststof werd geproduceerd.
M.vr.gr. Erwin