Ik moet binnenkort een (hele) grote M-railbaan automatiseren.
Het is de bedoeling met Koploper te rijden en Edits terugmeldingen (zeg maar S88) te gebruiken. Honderden...
Alle rails liggen er al...hoe begin je daar nu aan...?
Ik heb al een en ander opgezocht en uitgeprobeerd, maar 't is mij allemaal veel te ver gezocht, ik ben nogal voor het KISS principe
Dan maar zelf iets bedacht, wat je zelf doet, doe je beter, zeggen ze toch altijd
Ik ben al bij al tevreden van mijn experiment, dus wil ik het wel met jullie delen, misschien ziet iemand anders er ook iets in.
Wat heb ik gebruikt?
een M-rail
een rolletje doorschijnende bureau tape (niet omdat hij doorschijnend is, maar omdat hij dun is en isoleert)
een rolletje zelfklevend aluminium (omdat het geleidt)
een schaar
en een fris pintje om het werken wat aangenamer te maken
Werkwijze:
de rails blijven rustig liggen waar ze al liggen, dat is uiteraard de bedoeling
kleef een strookje dun plakband op de zijkant van een M-rail, tot net over de railstaaf, om dienst te doen als isolator
kleef daar over een strookje zelfklevend aluminium
maak daar een dunner strookje aluminium tape aan als 'aansluitdraad' dat door de tafel kan gevoerd worden naar een lusterklem/suikertje/kroonsteentje, of hoe noemen de Hollanders dat?
hé, en 't is al klaar
en mijn pintje is nog niet eens leeg...
Omdat plaatjes vaak meer zeggen dan praatjes wordt natuurlijk het nodige beeldmateriaal bijgevoegd.
Een filmpje:
En hier onderaan nog wat foto's.
En omdat alles beter kan, is er hier ook wel iets aan te verbeteren
De tape is heel dun en als je er goed over wrijft kun je zelfs de imitatie bielzen en zelfs ballast er door wrijven, leuk, met de verfspuit of penseel (KISS) werk je achteraf zelfs in de zichtbare gedeelten alles weg, maar... dan moet je wel eerst de 'haakjes' waarmee de spoorstaaf vastzit wegslijpen, die zijn zo scherp dat ze door de isolatie prikken, en dat willen we natuurlijk niet
Je kunt de contactrail zo lang maken als je maar wilt, maar dan koop je beter smalle tape die dan in de lengterichting op de staaf wordt geplakt.
En de perfectionisten nemen misschien koper tape ipv aluminium tape, maar dat vind ik minder mooi, en met de alu tape zal de S88 het ook wel gezien hebben als er iets passeert.
Waar koop je zelfklevend aluminium of koper?
Ik heb een rol gebruikt die over gebleven was van isolatiewerken aan het huis, waar het dampscherm van de isolatie mee dichtgekleefd wordt ('t voordeel dat er verbouwingswerken aan de gang zijn)
Zelfklevend koper op rol verkopen ze in zaken waar ze materiaal heben om glasramen te maken (je kunt daar aan solderen) en adressen vind je ook wel op forums van slotcars, daar gebruiken ze dat als stroomgeleiders in zelf gemaakte racebaandelen.
En ik heb de rails nadien eens stevig met een Roco railgum opgekuist om te proberen of het zaakje bestand is tegen reinigingswagens en daar ben ik wel gerust in, die tape is echt heel slijtvast. 't Ja, als het bestand is tegen racewagens...
Zo, en nu allemaal aan de slag
O ja en nog iets, 't kan zelfs nog eenvoudiger! Dat pintje heb je niet per se nodig