Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

problemen s88 bezetmelders met centrale

Gestart door marchein zaterdag 13 juni 2020, 15:53:38

hoi allen,

Gezien ik het modelbaan sezoen niet wil afsluiten met een los eindje en ik een beetje ten einde raad ben heb ik een vraag.

onlangs mijn trouwe CS1 vervangen voor een nieuwe ECOS 2.1 centrale.
nu krijg ik op mijn bezetmelders s88 alleen nog van de eerste meldingen en de rest in de lijn 3x laten zich niet zien(koploper).
met de cs1 werkte het allemaal prima.
mijn s88 zijn 1e DR4088 GND digikeijs hierna 3 x marklin s88.
heb de opvolgende s88 los getest met een bezetingsrail en daar werken ze allemaal.
Ik heb ook 4x s88 x 16 contacten aangemaakt.

iemand ideeën na een inverstering voor een EOS had ik dit niet verwacht :-(

bedankt vast.

groet,

Marc (vanuit een warme zolder)

hallo allemaal,

graag wil ik het seizoen goed afsluiten zonder losse eindjes.

net een nieuwe ECOS aangeschaft nu ziet deze alleen de eerste s88 melder in de reeks :-(.
bij mijn CS1 werkte alles :thumbup:
heb alle s88 melders los getest en zijn niet defect ook de 0 is goed aangesloten alleen aan de eerste melder
en vandaar doorgelust naar de andere melders.
ik heb 1 melder dr4088 en de rest is het oude type van M.
heeft iemand ideeën?

bedankt vast vanuit  een warme zolder.

groet,

Marc

Re: problemen s88 bezetmelders met centrale

graag een glaasje wijn

heb je het aantal ingesteld in de ecos ?
yep aantal ingesteld als ook in koploper

graag een glaasje wijn

eerste S88 ook aan massa verbonden ?
Beste Bellejt,

bedankt voor het reageren

zeker heb hem aan de o of massa aangesloten.
bij de CS1 van M werkte het allemaal.

groet,

Marc

graag een glaasje wijn

enige verschil tussen centrales is de massa aansluiting op de eerste terugmelder.Die is bij de ecos nodig. Je zit toch op de juiste kant naar de centrale toe met je S88 ? Zie je wat in de ecos ?
zie foto
nogmaals

graag een glaasje wijn

heb je de massa doorgezet van decodr naar decoder ? Denk dat dit niet mag.Normaal bij ecos ENKEL de eerste melder aan massa.
Helaas heb de massa kabels verwijdert (doorlus)maar dit geeft geen resultaat.

Bandkabel doorgemeten naar de 2de module is in orde en als ik bandkabel stekkers probeer te draaien laat de s88 DR4488 meteen zien dat het fout is lampjes moet snel knipperen op de module als deze continue brand zijn alle bezetmelders bezet  dus verkeerd aangesloten?

:-(

groet,

Marc

graag een glaasje wijn

ga jij met een ethernet naar de ecos s88 aansluiting ? Is dan een zelfgemakte overgang s88 connector naar ethernet ? Probeer eens een bandkabel op de s88 ingang.

Klein Jünkerath

Nog een andere suggestie daarbij: sla de DR eens over en hang eerst de drie Märklin S88's aan de ECOS. Als die het wel doen, ligt het wellicht aan het feit dat die DR de eerste is; als je daar dan de laatste van maakt zou dat misschien wel werken.
Zomaar een idee.

Edit: dan zal je wel in de ECoS alle verwijzingen van je bezette sporen ook weer moeten aanpassen naar een andere module. Maar goed, als het werkt is dat dan eenmalig.
Groet, Paul
hoi Bellejt,

gebruikte  een verloopstekertje van s88 naar s88N  dit heeft altijd prima gewerkt zit wat fragiel maar heb het doorgemeten en dat is goed
Re: problemen s88 bezetmelders
Ik ben niet bekend met de Ecos, maar misschien moet je het aantal S88's invullen? Dat is bij de CS3 wel zo.
Ga ik proberen heb ze wel al los geprobeerd met een stukje rail en los van elkaar werkte ze wel.

hoef niets aan te passen alleen stekkertjes wisselen en bandkabel maken van cat 5 kabel heb namelijk een operator module op wielen waarin de laptop PC boosters enz staat die ik weg kan rijden en die ik met stekkers aan de treintafel koppel.

gr Marc
Re: problemen s88 bezetmelders
klopt is bij de ECOS niet anders ECOS is een Central station 1 +++ dat is de CS3 ook is in feite beetje familie

graag een glaasje wijn

je hebt toch niet de verkeerde verloopstekker genomen want daar zijn verschillende versies van
het heeft altijd gewerkt maar met de komst van de ECOS 2 :-( .

Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

als het altijd gewerkt heeft, zou het nog moeten werken, want de instellingen op jouw centrale lijken goed te staan, voor 4 S88 modules, ik zou de bandkabel tussen bezetmeldermodule 1 en 2 de schuld geven, hou er rekening mee dat alleen bezet veranderingen geregistreerd worden, er moet dus wel iets veranderen voordat er een melding binnenkomt, de T-massa bussen zijn te veel aangesloten maar dit zou voor de werking niet uit moeten maken.

met vriendelijke groet,

Walter

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Wellicht voor alle zekerheid je CS1 weer even aansluiten, kan er verschil zitten in de S88 penvolgorde tussen het CS1 en de Ecos?

Groet, Anne W
Speciale Gast

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

Citaat van: marchein op zaterdag 13 juni 2020, 19:59:26
klopt is bij de ECOS niet anders ECOS is een Central station 1 +++ dat is de CS3 ook is in feite beetje familie
De CS3 is bepaald geen ECOS. Heeft er niets meer mee te maken. Na de rechtzaken zijn de wegen van ESU en Märklin compleet gescheiden (vandaar dat ESU ook MFX niet als benaming mag gebruiken, maar het M4 noemt). En je moet het anders zien: Een ECOS is eigenlijk een CS1. Die laatste was er het eerst. De CS1 en CS2/3 verschillen zeer sterk in structuur en opbouw van het apparaat.

graag een glaasje wijn

ff google gebruikt en mss is dit je probleem :

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=26&t=10525

Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Hoi Marc,

Ik begrijp dat het een nieuwe ECoS is, staat de baanspanning op zo'n 19V?

Ik vermoed dat dit trouwens geen invloed heeft op je S88 probleem, maar je weet maar nooit  :)

De penbezetting tussen de CS1 en je ECoS is niet veranderd zover ik weet, ik ben wel benieuwd als je de bandkabel rechtstreeks aansluit op de ECoS wat er dan gebeurd.

Mvg,

Peter Degeluidsman
als ik deze link zie is dit een DR die met + werkt en niet de 3rail versie waar GND 0 of ground op staat.
er zijn verschillende versies van de DR ik heb de 3 rail versie die hetzelfde werkt als degene van M.

groet,

Marc

graag een glaasje wijn

Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

S88 bus is een schuifregister, ik kan mij niet voorstellen als terugmeldmodule 1 aktief werkt, dat  opvolgende modules niet werken, blijft naar mijn mening een probleem tussen module 2 en module 1.

je kan terugmeldmodule 3 proberen direct aan te sluiten aan Terugmeldmodule 1, heb je de kabel tussen 2 en 1 uitgesloten als probleem, als dit werkt.

Probeer vanuit de T-bus op de terugmelders, terugmeldingen te maken op de bussen 1 t/m 16, gewoon een kort snoertje met 2 stekkers is al afdoende.

Cs1 terugplaasten zou de werking hersteld hebben? Toch probleem met Ecos2?

Hoe heb je de werking getest van de volgende melders?

met vriendelijke groet,

Walter