Keuzestress.... Tja ...
De keuze voor 2-rail of 3-rail is een puur persoonlijke. Je zit met 3rail wat meer gebonden aan het merk "Märklin".
3Rail:In principe Märklin die een systeem voor 3rail levert. Dus daarmee ook de grootste in zijn. Daarbij ben je voor bepaalde zaken afhankelijk van Märklin. Bij 3-rail heb je in principe keuze uit 2 rail-systemen die je nieuw kan kopen: C-rails (met bedding) en K-rails (zonder bedding). M-rails is alleen nog tweedehands te koop. Dus je moet het net mooi vinden.
2railBij 2rail heb je meer keuze in soorten rails. Van relatief goedkoop (Piko A-gleis) tot ontzettend duur (Weinert Mein Gleis). Van met bedding (Fleischmann Profigleis / Rocoline met bedding) tot gewoon zonder bedding. Maar ook met houten spoorbielzen of betonnen bielzen. En je kan veel dingen gewoon combineren. Wat ook vaak gebeurd. Het is meestal wat je zelf mooi vindt om te gebruiken. Ik heb bijvoorbeeld alles in Rocoline zonder bedding liggen.
Analoog / DigitaalMet 3rail is het relatief simpel: Märklin doet in principe
niets meer van de fabriek af met analoog. Alle treintjes die je nu nieuw koopt zijn bij Märklin digitaal. Daardoor ook bij alle andere fabrikanten die voor 3-rail iets maken. Bij het digitale deel heeft Märklin in basis nu alleen het MFX(+)-protocol(de taal tussen de centrale en decoder) dat volop ondersteund wordt. Daarnaast gebruiken oudere treintjes nog het motorola (oud / nieuw) nog en ondersteund Märklin ook nog het DCC-protocol. Märklin heeft voor het digitale gedeelte gekozen voor 2 centrales. Een (redelijk goedkope) beginnerscentrale (de Mobile Station II / III) en de gevorderde (duurdere) centrale (De Central Station 3 / 3+). Meer keuzes bied Märklin op dit ogenblik niet. Andere digitale centrales van andere fabrikanten kan je je net zo goed aansluiten maar dan ontbreekt meestal de ondersteuning voor MFX(+). Daar moet je dan opletten wil je dat doen.
Digitaal bij 2rail is het standaard protocol het DCC-protocol. Vroeger waren er meer protocollen maar nu tegenwoordig is het DCC wat de klok slaat bij 2rail. Dan heb je meestal ook nog de keuze om zelf een decoder te plaatsen in je analoge lokje. Dat is niet zo heel moeilijk. Veel loks hebben een standaard stekker waarmee je hem dan digitaal gemaakt hebt. Voor de digitale centrales heb je een uitgebreide keuze in goedkope (beginners)centrales (multimaus, z21start) tot hele uitgebreide duurdere centrales (ECoS, zwarte Z21 bijvoorbeeld). Ik maak bijvoorbeeld veelvuldig gebruik van een Roco Multimaus met een witte z21. Dat werkt gewoon nog heel fijn.
Schaal H0 of N:Tja, waarom geen schaal 0 (nul)? Wat wil je met een baan? Wil je pendelen of wil je rondrijden. Wat wil je allemaal. Of wil je echt dio's bouwen en daar een treintje bij hebben? Een vriend van mij had een grote baan maar heeft die weer afgebroken omdat het in "diorama's" bouwen leuker is. Hij is nu een complete papierfabriek aan het bouwen, als een diorama. Hij vindt dat heel mooi om te doen. Het gebouw in detail nabouwen en een stuk landschap erbij. Nu een pendelbaan gemaakt met hem zodat hij zijn treinen nog kan uitlaten

Ik had een grote rondrijder ... Afgebroken. Heb nu een pendelbaan van 4,50 x 0,50 m1. Ik ga trouwens dan ook nog iets in 0 doen

Gewoon omdat het kan

Een klein bakkie. Dat is ook nog een optie: Meedoen met één van de modulebanen.
Groet Ronald.