Hallo,
Ik ben nieuw hier en hoop gebruik te mogen maken van de expertise die hier zichtbaar aanwezig is. Mijn naam is Benjamin en ik heb een mooie grote Marklin baan met Nederlands jaren 80/ 90 thema. Vooral nieuw gekochte treinen (ICM, ICR, Plan T, 2400, 1600 enz.), maar de Sprinter is een jeugddroom die toch eens aan mijn collectie toegevoegd moest worden. Helaas niet meer nieuw te leveren dus via Marktplaats twee setjes gekocht. Eenmaal de 4470 en eenmaal 1470. Beide (omgebouwd naar) 3-rail digitaal. Helaas doen beide Sprinters niet wat ze zouden moeten doen. Ik hoop dat er hier iemand is die de oplossing weet...
Dit gebeurd er:
- Beide Sprinters hebben flinkerende front- en sluitlichten en de interieurverlichting flikkert, ongeacht snelheid
- Beide Sprinters trekken heel schokkerig op en kunnen niet constant rijden op lage snelheid, enkel op volle snelheid is het redelijk constant, maar zijn er soms schokjes te zien
- Beide Sprinters vertonen hetzelfde gedrag terwijl ze los gekocht zijn. Dat doet mij vermoeden dat het dus niet aan de trein zelf ligt (als in defecte motor of decoder)
Hier rijd ik mee:
- Marklin C rail baan
- 36VA schakelnetdeel
- Aansluitbox 60116
- 2x Mobile Station 2, nog niet naar laatste update
Dit heb ik gedaan:
- Beide Sprinters op apart spoor aangemeld door uit databank nr 36330 te selecteren en juiste adres toe te wijzen
- Beide Sprinters reageren correct, lichten gaan aan op F0, interieur op F1 en F2
- Bij constateren storing proces nogmaals herhaald, geen resultaat
- Loc gereset, geen verandering
- Contacten schoongemaakt (wielen, sleper, koppeling), geen resultaat
- Kap eraf, ziet er allemaal netjes uit. Niet vies, geen losse draden, geen aanslag of corrosie. De 4470 is nieuwer denk ik, heeft meer draden lopen en decoder op vloer bij deur. De 1470 heeft grotere decoder aan printplaat hangen en minder draden. De 4470 heeft daarnaast stroomvoerende koppeling.
- Bij mijn schoonvader op de baan geprobeerd, zelfde verhaal. Rijdt met zelfde set-up als ik alleen K-rail. Daarmee volgens mij uitgesloten dat het aan mijn baan of MS ligt, tenzij zijn MS precies hetzelfde probleem zou veroorzaken.
Nog van belang:
- De 4470 reed bij de vorige eigenaar zonder problemen, maar werd toen aangestuurd met een Intellibox met Motorola nieuw protocol.
- De 1470 zou het perfect moeten hebben gedaan met de MS2 van de vorige eigenaar, maar deed het niet meer op zijn CS2.
- De 1470 is in iets minder goede staat dan de andere. Sleper was verbogen (weer recht) en vertoont wat slijtage op sleper en wielen.
Ik lees op dit forum diverse zaken:
- Massa van verlichting niet direct op wielen aangesloten (is bij beide wel het geval). Kan dat de oorzaak zijn?
- Rijstappen verkeerd? Ik kan niet achterhalen welk merk decoder erin zit. Als ik in CV8 kijk komt er Tran Technology uit (waarde 2), maar die maken volgens mij alleen sein, licht en wisseldecoders. Klopt dat? Om het merk decoder te zien moet ik alles eruit halen en dat wil ik voorkomen.
- Ik las dat de MS2 een ander soort puls geeft en dat dit het knipperen kan veroorzaken.
- Sterkere stroomleverancier?
Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft. Dit is vast niet de eerste keer dat iemand tegen dit probleem aanloopt. Ik zou ze graag goed rijdend zien op mijn baan!