Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen

Gestart door Benjamin maandag 25 november 2019, 14:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Hallo,

Ik ben nieuw hier en hoop gebruik te mogen maken van de expertise die hier zichtbaar aanwezig is. Mijn naam is Benjamin en ik heb een mooie grote Marklin baan met Nederlands jaren 80/ 90 thema. Vooral nieuw gekochte treinen (ICM, ICR, Plan T, 2400, 1600 enz.), maar de Sprinter is een jeugddroom die toch eens aan mijn collectie toegevoegd moest worden. Helaas niet meer nieuw te leveren dus via Marktplaats twee setjes gekocht. Eenmaal de 4470 en eenmaal 1470. Beide (omgebouwd naar) 3-rail digitaal. Helaas doen beide Sprinters niet wat ze zouden moeten doen. Ik hoop dat er hier iemand is die de oplossing weet...

Dit gebeurd er:
- Beide Sprinters hebben flinkerende front- en sluitlichten en de interieurverlichting flikkert, ongeacht snelheid
- Beide Sprinters trekken heel schokkerig op en kunnen niet constant rijden op lage snelheid, enkel op volle snelheid is het redelijk constant, maar zijn er soms schokjes te zien
- Beide Sprinters vertonen hetzelfde gedrag terwijl ze los gekocht zijn. Dat doet mij vermoeden dat het dus niet aan de trein zelf ligt (als in defecte motor of decoder)

Hier rijd ik mee:
- Marklin C rail baan
- 36VA schakelnetdeel
- Aansluitbox 60116
- 2x Mobile Station 2, nog niet naar laatste update

Dit heb ik gedaan:
- Beide Sprinters op apart spoor aangemeld door uit databank nr 36330 te selecteren en juiste adres toe te wijzen
- Beide Sprinters reageren correct, lichten gaan aan op F0, interieur op F1 en F2
- Bij constateren storing proces nogmaals herhaald, geen resultaat
- Loc gereset, geen verandering
- Contacten schoongemaakt (wielen, sleper, koppeling), geen resultaat
- Kap eraf, ziet er allemaal netjes uit. Niet vies, geen losse draden, geen aanslag of corrosie. De 4470 is nieuwer denk ik, heeft meer draden lopen en decoder op vloer bij deur. De 1470 heeft grotere decoder aan printplaat hangen en minder draden. De 4470 heeft daarnaast stroomvoerende koppeling.
- Bij mijn schoonvader op de baan geprobeerd, zelfde verhaal. Rijdt met zelfde set-up als ik alleen K-rail. Daarmee volgens mij uitgesloten dat het aan mijn baan of MS ligt, tenzij zijn MS precies hetzelfde probleem zou veroorzaken.

Nog van belang:
- De 4470 reed bij de vorige eigenaar zonder problemen, maar werd toen aangestuurd met een Intellibox met Motorola nieuw protocol.
- De 1470 zou het perfect moeten hebben gedaan met de MS2 van de vorige eigenaar, maar deed het niet meer op zijn CS2.
- De 1470 is in iets minder goede staat dan de andere. Sleper was verbogen (weer recht) en vertoont wat slijtage op sleper en wielen.

Ik lees op dit forum diverse zaken:
- Massa van verlichting niet direct op wielen aangesloten (is bij beide wel het geval). Kan dat de oorzaak zijn?
- Rijstappen verkeerd? Ik kan niet achterhalen welk merk decoder erin zit. Als ik in CV8 kijk komt er Tran Technology uit (waarde 2), maar die maken volgens mij alleen sein, licht en wisseldecoders. Klopt dat? Om het merk decoder te zien moet ik alles eruit halen en dat wil ik voorkomen.
- Ik las dat de MS2 een ander soort puls geeft en dat dit het knipperen kan veroorzaken.
- Sterkere stroomleverancier?

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft. Dit is vast niet de eerste keer dat iemand tegen dit probleem aanloopt. Ik zou ze graag goed rijdend zien op mijn baan!
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Weet niet welke motor in je sprinter zit. Als dat de oude Fleischmann motor is dan is de kans reëel  dat de decoder verkeerd is ingebouwd. Maar meer weet ik ook niet.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Had dit probleem ook heb het opgelost door marklin fluisterslepers E144133 te plaatsen.
Je moet alleen wel wat aanpassen omdat dit een kliksleper is maar deze is compleet te demonteren en te plaatsen op het bestaande montage voetje van de fleischmann sprinter of plan-V

De sprinters zijn nog nieuw te koop dacht ik de onder andere de city pendel en de standbal uitvoering maar hou dan wel rekening met een vraag prijs van minimaal 350,- euro

En vervang de decoders door ESU lopi4 decoder dan zijn ze beter af te stellen,maar als je het helemaal super wilt hebben bestel dan printjes bij forumlid looney tunes www.johnsoldeert.nl
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Tran maakt ook prima locdecoders. Wel meestal DCC.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het op te lossen is met andere sleper of decoder.

Wat mij wel bevreemd is dat beide treinen het prima deden bij vorige eigenaar. Is er dan niet een simpelere oplossing voor handen? Iets met CV waarden aanpassen?
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Ik zou sowieso de motor vervangen door een faulhaber rondmotor.

Ik heb dat bij mijn plan v en de sprinter gedaan, esu decoder erin en loopt als een zonnetje.

Ik mag hier geen handelaars site neerzetten, maar als je zoekt op dcc en decoders en faulhaber, dan vindt je het wel.

Motoren zijn niet goedkoop. Maar het is het waard.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Het heeft toch mogelijk iets te maken met de MS2 bij mij reed die goed op de CS1 maar op de MS2 stotterde die ineens.
Je kunt wel een link hier plaatsen waar ze te koop zijn faulhaber type is de 2607
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Tran loc decoders op een rijtje als je wilt weten welke erin zit. Ook bij Arnold Hübsch Train Web vind je afbeeldingen van Tran Decoders. Als je het ingebouwde type herkent, dan kun je de documentatie ervan downloaden bij Tran's Officiële website.

Anwendungs Tipps für Tran Decoder

Decoder Einbau beim Fleischmann Loks
Met deze quote:
CiteerAn dieser Stelle sollte nachgemessen werden, dass Motor, Licht und Gleis keinen Kontakt mehr miteinander haben

Ik weet van digitaal verder te weinig af, succes  :thumbup:
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Benjamin op maandag 25 november 2019, 21:28:24
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het op te lossen is met andere sleper of decoder.

Wat mij wel bevreemd is dat beide treinen het prima deden bij vorige eigenaar. Is er dan niet een simpelere oplossing voor handen? Iets met CV waarden aanpassen?

Alleen als de cv waarden sinds de vorige eigenaar zijn veranderd. Dat waren ze in eerste instantie niet, neem ik aan. Ik lees wel dat je de decoder inmiddels hebt gereset. Dan heb je een grote kans dat de motorinstellingen inmiddels niet meer op de Fleischmannmotor zijn toegesneden.

Maar in het kader van de diagnose.
Wat was er in eesrte instantie aan de hand? Alleen knipperende verlichting of ook toen al onregelmatige loop?
Heb je de wielen schoongemaakt voor of na de reset?
Stuur je de decoder aan met DCC?
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Je hebt in principe al het mogelijke gedaan , helaas zonder resultaat.

Uiteraard kan het allemaal zo wezen wat hier boven geschreven staat.

Maar als de vorige eigenaar een IB had om de trein te besturen , dan zou ik op zoek gaan naar iemand die ook iets zwaarders heeft als een MS2.

Je hebt er 2 van op 36 va aangesloten , kan je er niet een even los koppelen , en zorg dat er verder niets op de baan staat.

Zet ook het licht uit , en kijk of er iets veranderd is kwa het rijden.

Immers , als er verlichting in zit anders dan led verlichting , dan zitten er gloei lampjes in die toch wel aardig wat verbruiken .

Kijk is voor dat je onnodig kosten gaat maken naar een stamtafel bij een komst (vaak bij je in de buurt) en leg daar het probleem voor.

Het is nu gewoon te veel gissen wat het kan zijn. Of misschien weet je nog wel iemand die ook iets anders heeft dan een MS2.

In ieder geval , met alleen een nieuwe sleper , daar los je dit probleem echt niet mee op.

Wens je veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: henkv op dinsdag 26 november 2019, 04:31:40
Citaat van: Benjamin op maandag 25 november 2019, 21:28:24
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat het op te lossen is met andere sleper of decoder.

Wat mij wel bevreemd is dat beide treinen het prima deden bij vorige eigenaar. Is er dan niet een simpelere oplossing voor handen? Iets met CV waarden aanpassen?

Alleen als de cv waarden sinds de vorige eigenaar zijn veranderd. Dat waren ze in eerste instantie niet, neem ik aan. Ik lees wel dat je de decoder inmiddels hebt gereset. Dan heb je een grote kans dat de motorinstellingen inmiddels niet meer op de Fleischmannmotor zijn toegesneden.

Maar in het kader van de diagnose.
Wat was er in eesrte instantie aan de hand? Alleen knipperende verlichting of ook toen al onregelmatige loop?
Heb je de wielen schoongemaakt voor of na de reset?
Stuur je de decoder aan met DCC?

De reset bij de ene voor schoonmaak, bij de andere erna.

Vanaf begin stotteren en knipperende verlichting.

Op dcc doet hij helemaal niets. Via de 36330 pakt hij een mm2 protocol.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Alex, met 1 ms2 geen verschil. Interieurverlichting uit ook geen verschil in rijden.

Ik ken niemand met zwaarder systeem. Als er iemand hier is die het leuk vindt mij te helpen, dan graag. Ik woon in de buurt van Tilburg.

Stamtafel is een goed idee, had daar al aan gedacht. Eens kijken of er 1 in de buurt is.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
De Sprinter moet prima kunnen rijden op een MS2. Hij is nog bedoeld voor trafo's die niet meer dan een halve ampère leveren.
Kan je aan de vorige eigenaar(s) vragen wat voor decoder erin zit?
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Benjamin op dinsdag 26 november 2019, 08:31:46
Alex, met 1 ms2 geen verschil. Interieurverlichting uit ook geen verschil in rijden.

Ik ken niemand met zwaarder systeem. Als er iemand hier is die het leuk vindt mij te helpen, dan graag. Ik woon in de buurt van Tilburg.

Stamtafel is een goed idee, had daar al aan gedacht. Eens kijken of er 1 in de buurt is.

Benjamin .Er is een éénpersoons stamtafeltje in Dongen😁Ik stuur je een PB Groet Koos Wijmans
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 26 november 2019, 05:34:13
In ieder geval , met alleen een nieuwe sleper , daar los je dit probleem echt niet mee op.
Ik heb dit probleem ook gehad en bij mij was een nieuwe fluistersleper van Marklin wel de oplossing ging van een knipperende en stotterend treinstel naar een soepel lopend treinstel waarvan je de sleper nu nauwelijks hoort die oude ratelde echt behoorlijk.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Een probleem met het digitaliseren van dit model Sprinters is flikkervrije (sluit)verlichting. De analoge lampjes zitten met de massa aan het frame verbonden. Als je dit zo laat, flikkert de sluitverlichting. Is een behoorlijke klus om dit goed op te lossen. Ik heb dit opgelost door gekleurde leds in de ietwat opgeboorde ruimte van de oorspronkelijke fittingen te plaatsen. Ook de binnenverlichting is oorspronkelijk met de massa aan het frame verbonden. Als je dit flikkervrij wilt hebben kan je de platinebanen van de verlichting op geschikte punten doorslijpen en verbinden met de "decodermassa" . Resultaat is flikkervrije verlichting. Voorwaarde is dan wel dat de stroomtoevoer in orde moet zijn. Slecht wiel- en/of slepercontact geeft alsnog een flikkerende verlichting. Je zou dit met wat handigheid kunnen oplossen door een buffer in te bouwen op de platine. Met wat zoeken op het forum zijn hier wel voorbeelden van te vinden.

Kijk ook eens op de website http://converts.eu/ bij het hoofdstuk Anleitungen en dan op het onderdeel Anleitungen für converts. Ze hebben daar simpele oplossingen voor contactproblemen.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
 @citaat Dit is niet altijd het geval ik heb 3 sprinter allen voorzien van een Marklin fluisterslepers en lopi4 decoders massa lampjes via de behuizing en heb geen last van knipperen.
Maar zorg er wel voor dat alle contactpunten schoon zijn wielslepers en sleper.
Ik heb het vermoeden dat de MS2 net is gevoeliger is voor slechter contact dan bvb een CS1 door een te gevoelige overbelastingsbeveiliging die dus een slecht contact al als een kortsluiting.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 26 november 2019, 11:59:40
@citaat Dit is niet altijd het geval ik heb 3 sprinter allen voorzien van een Marklin fluisterslepers en lopi4 decoders massa lampjes via de behuizing en heb geen last van knipperen.
Maar zorg er wel voor dat alle contactpunten schoon zijn wielslepers en sleper.
Ik heb het vermoeden dat de MS2 net is gevoeliger is voor slechter contact dan bvb een CS1 door een te gevoelige overbelastingsbeveiliging die dus een slecht contact al als een kortsluiting.

Heb jij aandelen in fluisterslepers?  :P Klinkt wel als de makkelijkste oplossing als dat zou werken! Is bij jou ook de massa nog steeds hetzelfde aangesloten of zit die ook al zoals hierboven beschreven?
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
 @citaat  @citaat Inderdaad, met Lopi heb je er geen of in ieder geval minder last van, maar nergens valt te lezen dat Benjamin een Lopi 4 decoder ingebouwd heeft zitten in de Sprinters. Zonder dat gegeven is het moeilijk om de diagnose te stellen.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Bij gebruik van het Motorolaprotocol gaat verlichting die direct op massa is aangesloten altijd een beetje bibberen. Dat heeft te maken met het asymmetrische Motorolasignaal. Bij zuiver DCC gebeurt dat weer niet, omdat het DCC-signaal wel symmetrisch is.
Maar dat is dus echt gebibber en niet zozeer telkens dovende verlichting.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Beste Benjamin.
Of ik lees erover heen maar heb je met het analoge bedrijf de zelfde "klachten"?
En ik herhaal het graag maar weer eens. Een goede diagnose is zo belangrijk.Ik lees nm wat reacties, wat je allemaal zou kunnen vervangen.Dat is de kortste weg en ik denk ook gelijk de duurste.Tenzij je voldoende middelen hebt .Het is als ,  ik heb een lekke band, maar geen plakspullen ,dus koop ik maar een nieuw compleet wiel of nee , doe maar gelijk een nieuwe fiets .Ik chargeer natuurlijk .Ik heb Benjamin al een PB gestuurd.Komt goed.De oplossing wordt later hier gepubliceerd.Wordt vervolgd .
Groet Koos Wijmans

PS Gezien mijn  ervaringen ,los van decodersoftware instellingen, is de stroomgeleiding naar de railstaven een "dingetje"bij dit type treinen.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Zoals al eerder gezegd, een goede diagnose is alleen mogelijk als ten eerste duidelijk wordt waarom het gaat (model, ingebouwde decoders, wijze van aansluiten, staat van onderhoud etc.), het liefst nog voorzien van foto's en wat exact de klachten zijn. Voor een beginner is dat soms behoorlijk moeilijk, maar het vereenvoudigd wel het stellen van een goede diagnose. Zonder duidelijk uitgangspunt krijg je allerlei goedbedoelde adviezen die wellicht niet leiden tot het oplossen van het probleem. In het verleden stonden hier op het forum schema's voor gestructureerd storingzoeken. Helaas zijn sommige topics verdwenen of de bijbehorende links werken niet meer.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Benjamin op dinsdag 26 november 2019, 12:50:39
Heb jij aandelen in fluisterslepers?  :P Klinkt wel als de makkelijkste oplossing als dat zou werken! Is bij jou ook de massa nog steeds hetzelfde aangesloten of zit die ook al zoals hierboven beschreven?
Nee heb geen aandelen in fluisterslepers ;) maar ze bevallen me goed ik plaats ze onder alle modellen die contact problemen hebben en als de oude Marklin sleper op zijn.
Verder zijn mijn sprinter nog allemaal origineel alleen decoder er tussen geplaatst op mijn City pendel na deze was fabriek af digitaal.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen

De City Pendel nadat ik de fluistersleper heb gemonteerd maar nog voor het plaatsen van de M4/MFX decoder dus nog met MM protocol geen flikkering in de verlichting.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Heb je mazzel gehad, even de zoekmachine van het forum gebruiken met de zoekterm flikkerende verlichting levert pagina's vol met klachten op ivm lampje aan massa.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Is geen mazzel maar gewoon uitzoeken waar het probleem zit wel is mijn ervaring dat het alleen goed gaat met gloeilampjes op het moment dat je leds gaat toepassen moet er minimaal een gelijkrichter tussen of isoleren van de behuizing en aan de decoder plus.
En veel klachten komen voort uit onwetendheid.
En ik gebruik alleen ESU en Marklin decoders mogelijk ook een van de verschillen tel al de puntjes bij elkaar op en je hebt een goed lopend model.
Hier onder nog een filmpje met de oude sleper een goed hoorbaar verschil.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Je gaat hierbij vanuit dat in de Sprinters van Benjamin moderne decoders zijn ingebouwd. Hij heeft deze echter overgenomen van iemand en wie weet hoe oud de decoders zijn. In het geval van oude decoders kan je lullen als Brugman maar dan heb je toch echt met flikkerende lampjes te maken als ze aan de locmassa verbonden zijn.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Mijn advies staat los van de gebruikte decoder de fluisterslepers bied gewoon een beter contact en minder lawaai en ze kosten 21 euro per 6 stuks.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
 @citaat waar koop je die dan?
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
marklin fluisterslepers E144133 zijn te koop bij de modeltreinenboer of bij hier op internet
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Gonbidatu op dinsdag 26 november 2019, 14:28:27
Beste Benjamin.
Of ik lees erover heen maar heb je met het analoge bedrijf de zelfde "klachten"?
En ik herhaal het graag maar weer eens. Een goede diagnose is zo belangrijk.Ik lees nm wat reacties, wat je allemaal zou kunnen vervangen.Dat is de kortste weg en ik denk ook gelijk de duurste.Tenzij je voldoende middelen hebt .Het is als ,  ik heb een lekke band, maar geen plakspullen ,dus koop ik maar een nieuw compleet wiel of nee , doe maar gelijk een nieuwe fiets .Ik chargeer natuurlijk .Ik heb Benjamin al een PB gestuurd.Komt goed.De oplossing wordt later hier gepubliceerd.Wordt vervolgd .
Groet Koos Wijmans

PS Gezien mijn  ervaringen ,los van decodersoftware instellingen, is de stroomgeleiding naar de railstaven een "dingetje"bij dit type treinen.

Ik heb analoog niet geprobeerd, heb ik zelf geen spullen voor. Ik weet ook niet welke decoder erin zit. Misschien stom, maar ik had niet verwacht dat een goed werkend model ineens niet meer goedwerkend kan zijn bij ander besturingssysteem. Beginnersfout waarschijnlijk... Ik ga op bezoek bij jouw stamtafel en dan zien we verder. Een goede diagnose is eerst nodig!
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Benjamin op donderdag 28 november 2019, 11:58:38
Ik weet ook niet welke decoder erin zit.
Een duidelijke foto van de decoder zou helpen.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Gisteren bij Koos lang geweest. De Sprinters doen het beide geheel goed analoog. Hij gaat verder kijken waarom dan niet digitaal. Wordt vervolgd!
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
We blijven het volgen  ;)
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
 @citaat Wij óók. 8o
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Benjamin op dinsdag 03 december 2019, 14:00:47
Gisteren bij Koos lang geweest. De Sprinters doen het beide geheel goed analoog. Hij gaat verder kijken waarom dan niet digitaal. Wordt vervolgd!


Tussenstand
.
1 Sprinter, de Fleischmann 4470,  is uitgevoerd met een Marklin 6081 decoder voor gelijkspanningmotoren.  Rijdt wel na instelling van adres , maar nog niet netjes en verlichting is ook niet in orde . Vandaar dat dit stel eerst niet reageerde op de MS 2.

1 Sprinter, de  Fleischmann 1470,is uitgevoerd met een nog onbekende decoder , en zal worden getest op de programmer van ESU. Deze rijdt wel analoog. dus dat is hoopvol.

Wordt vervolgd.

Groet Koos




Update, na de kerstbomen , het vuurwerk en oliebollen geweld .

De 4470, af fabriek DC geschikt ,is nagekeken en daarvan bleek dat de massa verbinding aan de wielen knudde was, en maakte de diodes slechte verbinding.
Dit alles is nu hersteld en het stel rijdt zijn rondjes. Van dit stel is alleen de verlichting, samen met het seinbeeld, aan of uit te zetten. (6081 Decoder)

De 1470, af fabriek AC geschikt , is voorzien van een decoder, die zich niet laat uitlezen op de ESU progammer . Het vermoeden bestaat dat het een Marklin decoder die zich alleen laat uitlezen met een Marklin progammer. Echter is deze niet voorhanden. Van dit stel kan de binnenverlichting en seinbeeld apart worden geschakeld. Hiervan is de massa ook verbeterd door het reinigen van de wielen ed.

In overleg met Benjamin zijn de beide Sprinters op het zelfde digitale adres gezet en kunnen dus als vierspan rijden, echter onthoudt de 6081 niet zijn rijrichting, en zal dit elke keer even opnieuw moeten worden ingesteld.  De treinen rijden analoog en digitaal naar behoren.

We weten dat er genoeg technisch oplossingen zijn om het een en ander op te heffen, zoals de verlichting, rij-eigenschappen en dan met name het rijden  in vierspan , maar daar is nu nog niet voor gekozen. De opdracht was om de treinen weer in orde te maken in de genoemde uitvoeringen.  Dat is dus gebeurd.
Aan Benjamin is een voorstel gedaan en daar gaat hij over nadenken .

Groet Koos en Rodney
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Een 6081 decoder en een fleischmann motor is teleurstellend.
Ik heb zo ook eens een plan-V gehad en die om die reden omgebouwd met een Marklin 5-polige motor en een Marklin decoder. Rijdt nu als een motorpost.

Mvg. Marcel
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Een 6081 decoder is antiek en zeker 20 of meer jaar oud.
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
En desondanks zijn er toch liefhebbers voor antiek.

Maar toen alleen de 6080 en 6081 bestonden was het een modern ding en de enige optie.
Die Fleischmann plan-V was toen 1988) door Keuterman professioneel omgebouwd.
En toch reed de trein beroerd. Veel snelheidsvermindering in bochten en slecht regelbaar.

Mvg. Marcel

M
Re: Fleischmann Sprinter digitaal schokt en lichten knipperen
Citaat van: Gonbidatu op dinsdag 10 december 2019, 16:38:56
Citaat van: Benjamin op dinsdag 03 december 2019, 14:00:47
Gisteren bij Koos lang geweest. De Sprinters doen het beide geheel goed analoog. Hij gaat verder kijken waarom dan niet digitaal. Wordt vervolgd!


Tussenstand
.
1 Sprinter, de Fleischmann 4470,  is uitgevoerd met een Marklin 6081 decoder voor gelijkspanningmotoren.  Rijdt wel na instelling van adres , maar nog niet netjes en verlichting is ook niet in orde . Vandaar dat dit stel eerst niet reageerde op de MS 2.

1 Sprinter, de  Fleischmann 1470,is uitgevoerd met een nog onbekende decoder , en zal worden getest op de programmer van ESU. Deze rijdt wel analoog. dus dat is hoopvol.

Wordt vervolgd.

Groet Koos




Update, na de kerstbomen , het vuurwerk en oliebollen geweld .

De 4470, af fabriek DC geschikt ,is nagekeken en daarvan bleek dat de massa verbinding aan de wielen knudde was, en maakte de diodes slechte verbinding.
Dit alles is nu hersteld en het stel rijdt zijn rondjes. Van dit stel is alleen de verlichting, samen met het seinbeeld, aan of uit te zetten. (6081 Decoder)

De 1470, af fabriek AC geschikt , is voorzien van een decoder, die zich niet laat uitlezen op de ESU progammer . Het vermoeden bestaat dat het een Marklin decoder die zich alleen laat uitlezen met een Marklin progammer. Echter is deze niet voorhanden. Van dit stel kan de binnenverlichting en seinbeeld apart worden geschakeld. Hiervan is de massa ook verbeterd door het reinigen van de wielen ed.

In overleg met Benjamin zijn de beide Sprinters op het zelfde digitale adres gezet en kunnen dus als vierspan rijden, echter onthoudt de 6081 niet zijn rijrichting, en zal dit elke keer even opnieuw moeten worden ingesteld.  De treinen rijden analoog en digitaal naar behoren.

We weten dat er genoeg technisch oplossingen zijn om het een en ander op te heffen, zoals de verlichting, rij-eigenschappen en dan met name het rijden  in vierspan , maar daar is nu nog niet voor gekozen. De opdracht was om de treinen weer in orde te maken in de genoemde uitvoeringen.  Dat is dus gebeurd.
Aan Benjamin is een voorstel gedaan en daar gaat hij over nadenken .

Groet Koos en Rodney

Up?