Nieuws:

Onze Stichting 3rail Wiki bevat een bron van informatie! Bekijk eens een willekeurig artikel in de Stichting 3rail Wiki.

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.5%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

163 (32.0%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.2%)

Totaal aantal stemmen: 279

Re:koploper

Light My Train

Ziet er zeer gelikt uit!
pim
gast

Zit dat stuk met geopende deuren er al bij of moet je dat los kopen?

Pim
Seinwezen
gast

Citaat van: pim op dinsdag 22 maart 2011, 17:48:29
Zit dat stuk met geopende deuren er al bij of moet je dat los kopen?

Pim

Zit er gewoon bij.
Evenals een koppelstuk om 2 koplopers te koppelen.

Groeten Sander
Remie
gast

Citaat van: henkv op dinsdag 22 maart 2011, 14:01:40
Natuurlijk Wijbe.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,16036.120.html

Later dus meer daar.
Dat ziet er mooi uit. Veel beter dan de standaard koppeling.

Een korte vraag. Wat is de beste manier om een Koploper te ontkoppelen.
Ik heb hem al een jaar of wat op mijn baan rijden, maar nu moet ik tijdelijk mijn baan afbreken, dus de koploper moet ook uit elkaar.

Hoe kan ik dit het beste doen?Gewoon voorzichtig lostrekken? Of trek ik dan de contactjes stuk?
Wil hem graag heel houden. :)

Ja, de trein op een recht stuk spoor rijden en voorzichtig los trekken,
groeten, Rolf

Hoe kan ik de trein het beste beet houden dan, gewoon met twee vingers tussen rijtuigen voorzichtig trekken :?
redskin
gast

heb voor mijn koplopers (en andere lange treinstellen) van MDF bekistingen gemaakt met daarin rails. De treinstellen kunnen daar inrijden zonder de treinstellen uit elkaar te halen. Ze staan zo meteen goed en veilig opgeborgen.

Light My Train

Gewoon uit elkaar trekken. Valt zeer mee met het afbreken, als dat gebeurd let je niet op en ben je zeer hardhandig aan de gang. Dat krijg je eerder met het koppelen.

Dmnz

Citaat van: Aar op zondag 24 april 2011, 20:08:05
Hoe kan ik de trein het beste beet houden dan, gewoon met twee vingers tussen rijtuigen voorzichtig trekken :?

precies. :wink:

Dan moet het goed gaan.

Veel succes!

Ja hoor, dat viel gewoon reuze mee. Ben er gewoon erg voorzichtig mee namelijk en doe dit ook niet elke dag.
Het puzzelen hoe de trein in de piepschuimen-verpakking moest, duurde wel iets langer :D.

Light My Train

Hey Aar,

Klopt met beide koppen moeten ze  uiteindelijk zelfde richting wijzen meende ik. Dit is een beetje verwarrend :lol:

Dat de motorbak rechtsboven moet was wel vrij duidelijk omdat er een gat voor de pantograaf zit...

Maar goed, het zit er in, over een maand of twee kan hij er weer uit, zodra mijn kamer weer verbouwd is.
Josrail
gast

Prachtig model alleen ik zou graag nog willen zien dat Marklin een Plan V/T maakt... ;)

Light My Train

Komen volgend jaar van Roco ;)

Dmnz

Een ICMm is voor Märklin volgensmij niet zo moeilijk.

Want de bakken onder de rijtuigen zitten er los ondergeklikt.
Overspuiten en klaar. :)

Hopelijk gaan ze dit doen...

Groetjes Daniël
BMW-Fan
gast

Light My Train

Citaat van: NS-Daniel op maandag 25 april 2011, 21:30:28
Een ICMm is voor Märklin volgensmij niet zo moeilijk.

Want de bakken onder de rijtuigen zitten er los ondergeklikt.
Overspuiten en klaar. :)

Hopelijk gaan ze dit doen...

Groetjes Daniël

Geef eerst maar een drietje!

Citaat van: BMW-Fan op maandag 25 april 2011, 23:24:46
Citaat van: wijbe op maandag 25 april 2011, 21:14:31
Roco

Wat is dat? :twisted: :roll:

Een fabrikant die dat soort modellen op schaal maakt. Ik begrijp, moeilijk te bevatten voor een Märklinfan, maar dat komt echt voor.  :P :D

Maar los van alle Märklin/Roco gekkigheid, vind ik de Koploper technisch nou niet het best gelukte model van Märklin. Dus om op basis daarvan nou een plan V/T van Märklin te willen hebben. Hopelijk pakt Roco de techniek beter aan. Dus een aandrijving op vier assen, betrouwbaarder electronica, een behoorlijke koppelmogelijkheid van stellen (zodat we dat zelf niet hoeven te doen) en een echte geluiddecoder om maar wat voorbeelden te noemen. Dat kan Märklin best, maar voor de Koploper was het kennelijk te veel moeite.
AlexH
gast

Roco

Heb nu 1 budget model van Roco uit de playtime line. Overgekocht voor 30 euro en het is de meest soepel rijdende en stille loc die ik heb. Daar kunnen m'n Märklin locs niet tegen op. :)
BMW-Fan
gast

Citaat van: AlexH op dinsdag 26 april 2011, 18:13:48
Roco

Heb nu 1 budget model van Roco uit de playtime line. Overgekocht voor 30 euro en het is de meest soepel rijdende en stille loc die ik heb. Daar kunnen m'n Märklin locs niet tegen op. :)

Nu moet ik zeggen dat  3 polige fx wisselstromers van marklin nou ook niet de meest soepele en stille zijn. Neem bijvoorbeeld een B VI en vergelijk daar de motor van. Over de koploper motor heb ik niet veel over te klagen, behalve de v-max dan.

Gr Eddie

Light My Train

Wat is er mis met de v-max? De gele koploper rijd standaart precies op 160km/h!

Motor is best, aandrijving over maar twee assen schiet in bepaalde situaties tekort. Het was echt nauwelijks moeite geweest een cardanas naar het tweede draaistel te laten lopen.

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

Oproep ik ben op zoek na een koppeling nr123570 van de koploper keuterman kan hem niet leveren mischien heeft iemand er een te veel liggen en kan mij helpen alvast bedankt .

Groeten uit Maastricht Brupo-X. :cool: :cool: :cool:
Bram
gast

Hallo Koploper fans,

Ik heb al een tijdje de Koploper 37421 en tot voor kort reed hij prima, sinds een paar dagen rijd hij vooruit alleen maar voluit. Achteruit werkt nog prima.

Als ik de lok van het spoor haal en een uurtje laat liggen en hem daarna weer op het programmeerspoor zet en weer opnieuw in het CS2 of in de Tams aanmeld (uiteraard heb ik eerst koploper verwijderd uit het CS2 en de Tams) , dan doet hij het weer goed. Dit duurt echter maar zo'n 5 minuten en dan gaat hij weer op volle snelheid vooruit.

Weet iemand wat dit probleem kan zijn. Ik heb eens gelezen dat dit misschien komt omdat analoog nog ingeschakeld is, maar hoe en waar kan je dit eventueel uitschakelen.

Koploper wordt herkend als Mfx loc in het CS2 en ook in de Tams voer ik de loc in als M3 (=Mfx).

Dmnz

Citaat van: Bram op donderdag 23 juni 2011, 21:43:29
Hallo Koploper fans,

Ik heb al een tijdje de Koploper 37421 en tot voor kort reed hij prima, sinds een paar dagen rijd hij vooruit alleen maar voluit. Achteruit werkt nog prima.

Als ik de lok van het spoor haal en een uurtje laat liggen en hem daarna weer op het programmeerspoor zet en weer opnieuw in het CS2 of in de Tams aanmeld (uiteraard heb ik eerst koploper verwijderd uit het CS2 en de Tams) , dan doet hij het weer goed. Dit duurt echter maar zo'n 5 minuten en dan gaat hij weer op volle snelheid vooruit.

Weet iemand wat dit probleem kan zijn. Ik heb eens gelezen dat dit misschien komt omdat analoog nog ingeschakeld is, maar hoe en waar kan je dit eventueel uitschakelen.

Koploper wordt herkend als Mfx loc in het CS2 en ook in de Tams voer ik de loc in als M3 (=Mfx).

Ik gok dat het weer een vervelende decoder is: want daar hebben de Koplopers nog al snel last van. (veel leden hier op het forum hebben hier ook last van gehad.) Decoders die rare dingen gaan doen...

Franeker

Citaat van: brupo-x op donderdag 28 april 2011, 09:13:20
Oproep ik ben op zoek na een koppeling nr123570 van de koploper keuterman kan hem niet leveren mischien heeft iemand er een te veel liggen en kan mij helpen alvast bedankt .

IK heb gehoord dat er in augustus nieuwe koppelingen op de markt komen,je moet dan wel beide veranderen. Ik zit met hetzelfde probleem.

Harrie
koploper, hoe te koppelen?

Dmnz

koploper, hoe te koppelen?
Hallo allemaal,

Sinds zaterdag een 2e koploper erbij, de Olympische versie.

Nu wil ik ze voor 1x even koppelen, maar ik kom er niet uit.

Wie zou voor mij dit kunnen uitleggen, het liefst ook met foto's.

Alvast bedankt!

Groetjes Daniël

Als je nu eens in de handleiding kijkt, het staat er gewoon in.

Andre

Dmnz

Citaat van: Baardo op maandag 29 augustus 2011, 15:05:53
Als je nu eens in de handleiding kijkt, het staat er gewoon in.

Andre

Staat dat erin?  :oops:
Waar dan? Want ik kan het niet vinden...

Bedankt!

Groetjes Daniël
BMW-Fan
gast

Daniel,

Lang niet gesproken, gefeliciteerd met je olympia. Heb je ook foto's, ik ga het later denk ik nog ook wel een keer doen (toch wel een beetje een verplichting als je 3 koplopers hebt :D)

Gr Eddie

Zo dik is die handleiding niet. Waar kom je nou precies niet uit?

De deuren in de neus zijn bij het model een plaatje dat op de neus zit geklikt. Dat plaatje voorzichtig eraf trekken. In de doos vind je een plaatje met geopende deuren en een vouwbalg. Je klikt het nieuwe plaatje met de vouwbalg in dezelfde gaatjes.

Dat dus twee keer en dan de meegeleverde koppelboom aan de punt van ieder draaistel klikken. De koppelboom moet onder de baanruimers langs.

Dan nog bij één motorrijtuig de rijrichting omprogrammeren neem ik aan. Maar ik weet eigenlijk niet hoe dat bij de drierailversie moet.

Openmaken, en de dipswitches omzetten? Of via MFX beiden digitaal instellen als je een Central Station hebt.

Ik heb nu ook een Marklin Central Station, alleen nog in de doos, omdat mijn treinbaan op dit moment tijdelijk afgebroken is.

Ik vraag me af, als ik mijn Koploper aanmeld op het Central Station, heb ik dan ook meteen de Franse omroep-tonen die ik kan laten horen?

Dipswitches zullen er wel niet inzitten. Gewoon programmeren, maar ik weet niet waar dat bij zo'n MFX-decoder is ingesteld, vandaar dat vraagteken. Staat in de handleiding van de decoder.

Dmnz

Citaat van: henkv op maandag 29 augustus 2011, 21:28:41
Dat dus twee keer en dan de meegeleverde koppelboom aan de punt van ieder draaistel klikken. De koppelboom moet onder de baanruimers langs.

Kijk, daar kwam ik dus niet uit! Waar die koppelboom moest. Maar dat weet ik inmiddels, en daar is een leuk filmpje uit gekomen:

Bedankt voor jullie hulp allemaal!

Groetjes Daniël

Franeker

Citaat van: DEBORA0517 op zaterdag 19 februari 2011, 11:43:18
Ik heb al een tijdje de koploper in mijn bezit,maar heb hier weinig plezier van.
Ten eerste rijd ik niet digitaal en kan dus geen geluiden horen.
Nu vindt ik dat niet het grootste probleem,ik wou hem hebben omdat ik het een prachtig model vindt.
Maar op mijn automatische baan,waarbij ik trafo,s op een bepaalde snelheid laat staan,had de koploper problemen met een stijgingspersentage en moest ikelke keer de trafo meer spanning geven.
Ook had ik vele ontsporingen,en heb mijn koploper een tijd op een zijspoor gezet.
Toch vondt ik dit zonde en heb hem maar weer eens de baan opgestuurd,met als gevolg een ontsporing op een plaats waar je moelijk bij kan komen onder een berg De lok was van de wagens getrokken.
Ik heb hem daar weer geprobeerd te koppelen,maar dit is helaas niet goed gegaan,met als gevolg een afgebroken koppeling.Ik heb de boel bekeken,maar het valt volgens mij niet mee,om dez te vervangen.
De hele boel moet maar weer op een zijspoor,Ik denk dat ik ook maar geen digitale loks meer moet kopen.
Jammer van deze set.
Ik plaats nog een foto erbij.

Groet Harrie
Gisteren eindelijk mijn koploper weer terug gekregen.
Wat een probleem was dit om een koppeling te krijgen.
Deze treinstellen moeten in China gemaakt zijn,maar deze fabriek leverde geen koppelingen meer aan Marklin nadat dez failliet was gegaan,dus waren er geen koppelingen verkrijgbaar.
Mijn reperateur heeft nu via een adres in duitsland een koppeling gekregen
Eerst had hij een andere koppeling geprobeerd van een ander merk ,maar deze was te kort.
Ik hoopdat ik nog een beetje plezier mag beleven van dit mooie treinstel.

Harrie

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

Even een vraag over de koploper. Kan deze met 1 rijtuig minder, ook gewoon rijden?

Roy
Bahnhof Kloten
gast

Ja zeker!
ik heb hier nu in iedergeval 3 'drietjes' rond rijden (de 4e is in aanbouw) ;)

Ik heb verder ook nog een opmerking wat betreft de koppelingen.
Ik heb eens gekeken, de Piko hondekop koppeling is te kort, maar de koppelingen van de Märklin ICE zouden qua lengte wel kunnen passen. ook de uitslag komt overeen (scheelt wat betreft de lengte 0,1 mm volgens de schuifmaat) Nu weet ik niet zeker of dat ook geldt voor de Piko ICE koppelingen, maar die lijkt op de foto's ook de zelfde uitslag in de bak te hebben als de Märklin.
Bahnhof Kloten
gast

Laat maar, het past toch niet, het binnenwerk van de koploper koppelingen is veel langer dan van de ICE.

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

Beste,
Ik heb de kopelingen na lange tijd wachten toch weer geleverd gekregen via Keuterman de nrs zijn 123570 en 123571 prijs per stuk excl btw en verzendkosten 12,56 euro dus ze zijn wel vrij prijzig maar dan heb je wel de goede en passende kopeling!!!!!

Light My Train

Die helaas weer evensnel kapot kan gaan. Bij mijn koploper is 1 lipje afgebroken, maar als het andere lipje afbreekt ga ik toch maar eens op zoek naar een zelfbouw oplossing die steviger is.
Bahnhof Kloten
gast

Ik ben tot het idee gekomen om er een hoekprofieltje over te zetten (die van mij is boven aan gebroken)

Light My Train

Foto's?
Bahnhof Kloten
gast

Ook dat is helaas niet gelukt, ben nu bezig met twee dunne stripjes er boven en onder te plakken, en als dat niet lukt/past gooi ik gewoon de handdoek in de ring.

Light My Train

Dat hoekprofieltje is een goed idee. Maar misschien de materiaalkeuze niet? Als je zoiets probeert te maken van een stukje plaatstaal (1mm dik)?

Citaat van: Bahnhof Kloten op donderdag 19 april 2012, 10:04:11
Ja zeker!
ik heb hier nu in iedergeval 3 'drietjes' rond rijden (de 4e is in aanbouw) ;)

Dan heb je telkens een rijtuig met twee koppelingen over.  :)
Bahnhof Kloten
gast

ja, ja, dat klopt  :D maar ik wil het eerst anders oplossen, en bijvoorbeeld de 4444 kan zowel met een mA als met een mB rijden. dus daar wil ik wel twee bakken voor :P en wat reserveonderdelen hebben is ook wel handig he? ;)

Citaat van: Wijbe op donderdag 19 april 2012, 17:01:47
Dat hoekprofieltje is een goed idee. Maar misschien de materiaalkeuze niet? Als je zoiets probeert te maken van een stukje plaatstaal (1mm dik)?
Het plastic (.8mm) was al te dik, bij mij zit de voornaamste breuk boven, vlak bij het veertje en niet bij de contactjes.
Maar bij mijn koppeling ontbreekt nog een nokje, waarmee hij normaal aan de bak hangt. er zal toch een hele nieuwe/andere koppeling op moeten  :(

Light My Train

Graag een andere koppeling of iets dergelijks. Als de mijne het totaal begeeft ga ik ik jouw idee met een profieltje proberen.
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail

Citaat van: Roy op donderdag 19 april 2012, 09:13:04
Even een vraag over de koploper. Kan deze met 1 rijtuig minder, ook gewoon rijden?

Roy

Is geen probleem Roy.
De mijne heeft een jaar of twee terug op de gastendag als drietje rondgereden op de testbaan van Walter, geen problemen gehad.

Gr. Fred.

Wij zien dat u gebruik maakt van een erg verouderde versie van Internet Explorer. Deze versie word door ons niet langer ondersteund, en zal onze website waarschijnlijk niet goed meer tonen.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.

Wij zien dat u nog gebruik maakt van Internet Explorer 11, binnenkort zullen wij stoppen met de ondersteuning van deze browser.

Wij raden u dan ook aan om gebruik te maken van de laatste versie van Mozilla Firefox, Google Chrome of Microsoft Edge.