Heb vandaag de koploper Alexia gehaald bij MTE in de aanbieding. Had nog geen ervaring met dit model, dus vandaar dat ik mijn ervaring als koploper noob hier maar even neer pen.
Zo uit de doos ziet het model er erg mooi uit, het deel waar de motor in zit is erg zwaar. Dat belooft veel goeds. Wel apart is dat achter zo'n beetje de helft van de ramen van de 'motorwagen' zwart zit en je er dus niet doorheen kan kijken. Kennelijk wel erg veel ruimte voor de motor en electronica nodig. Is dat bij andere treinstellen van M* net zo?
Het Mfx model meldt zich netjes aan en dan blijkt dat er niet zo veel functies opzitten. Eigenlijk zijn we verwend tegenwoordig, en wat dat betreft valt zo'n uitlopend model dan toch wel iets tegen. Er zit alleen een stationsmededeling op en een toeter, naast het licht.
Het model rijdt mooi, er is geen motor te horen. Dat is voor mij erg belangrijk, ik begin zo langzamerhand wat alergisch te worden voor (oude) motoren (en tandwielen) die veel lawaai maken tijdens het rijden.
Alleen door al die slepers en massacontacten is de rijweerstand erg zwaar. Waarom zitten er zo veel op? Is één sleper en één massacontact niet voldoende? Elke lok van M* doet dat ook en die rijden over het algemeen uitstekend.
Opvallend is verder dat de lichtfunctie zowel de voor- en achterverlichting als de binnenverlichting tegelijk schakelt. En dan valt helemaal op dat het 'motorvoertuig' voor de helft zwarte ramen heeft, er komt ook geen licht door naar buiten. Dat ziet er dan weer een beetje raar uit, het model is dan niet helemaal in balans met zo'n 4 delig treinstel waarvan één deel voor de helft donkere ramen heeft.
Maar voor die prijs is het wel een mooi model. Het is tevens mijn eerste nederlandse materiaal van M* op de baan. Wie weet volgt er wel meer, die dubbeldeks rijtuigen zien er in de catalogus ook wel fraai uit.
Ik ben wel tevreden met de Koploper, M* heeft een erg mooi model er van weten te maken.