Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

koploper

Gestart door marklin h0 woensdag 23 januari 2008, 19:20:15

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
gewoon even peilen wie er een koloper van marklin zou kopen
Ik koop hem niet, omdat er dingen aan mankeren

13 (2.6%)

Ik koop hem niet omdat hij niet in mijn tijdperk past/geen nederlands rij

184 (36.1%)

Ik koop de geel/blauwe

162 (31.8%)

Ik koop de olympische

25 (4.9%)

Ik koop ze allebei

83 (16.3%)

Ik beslis pas nadat ik ze beide gezien heb

42 (8.3%)

Totaal aantal stemmen: 284

Re:koploper
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:koploper
Je kan ook nog met de twee koprijtuigen rijden, zolang je maar rijd met de delen waar een sleper opzit.
Eigenlijk net als bij de RAm1 Tee en de VT11.5 en de ICE. En waarschijnlijk ook wel het nieuwe Insider 403 treinstel. Dus tussenrijtuigen zijn niet nodig om te rijden.

Dirk-Jan
Re:koploper
Bahnhof Kloten
gast

Re:koploper
Citaat van: Wijbe op donderdag 19 april 2012, 22:16:28
Graag een andere koppeling of iets dergelijks. Als de mijne het totaal begeeft ga ik ik jouw idee met een profieltje proberen.

Ik zal van het weekend eens wat uitproberen. en foto's plaatsen.
Re:koploper
BR45
gast

Re:koploper
Eigenlijk is de constructie van dit soort koppelingen alles behalve duurzaam. De kans dat een lipje afbreekt is levensgroot. Het is echt jammer dat Märklin de beschikbaarheid van reservekoppelingen niet beter op orde heeft. Het risico is ook heel groot dat er helemaal geen reservekoppelingen meer beschikbaar zullen zijn. Dan kun je het treinstel (of de bewuste wagon) niet meer gebruiken.

Hierbij een oproep aan Märklin om een wat duurzamere oplossing te vinden voor dit soort meerpolige koppelingen. Misschien is een soort NEM-stekker die gemakkelijk te vervangen is de oplossing?

BR45
Re:koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:koploper
Mail marklin dan even. Die lezen hier niet mee.
Re:koploper
BR45
gast

Re:koploper
Ik weet wel zeker dat ze meelezen. Dit is een uitgelezen locatie om meer te weten te komen over hoe de mensen denken over jouw product. Ook kunnen er wel eens goede ideeën naar voren komen of wat er leeft onder de (potentiële) klanten.
Aan hen om er gebruik van te maken of niet.

BR45
Re:koploper
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:koploper
Citaat van: Dirk-Jan op vrijdag 20 april 2012, 07:44:15
Je kan ook nog met de twee koprijtuigen rijden, zolang je maar rijd met de delen waar een sleper opzit.
Eigenlijk net als bij de RAm1 Tee en de VT11.5 en de ICE. En waarschijnlijk ook wel het nieuwe Insider 403 treinstel. Dus tussenrijtuigen zijn niet nodig om te rijden.

Dirk-Jan

Dit geldt niet voor alle treinstellen. De motor van de ICE-3 zit bijvoorbeeld in de Bordbistro. Het zou mij niets verbazen als dit ook het geval is bij de Donald.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:koploper
Dan vraag ik me af, waarom er nog niet een nieuw type koppeling is ontwikkeld. Vanaf het begin waren er al problemen mee. Het is al tientallen keren gemaild naar Marklin, maar helaas doen ze er niks mee.
Re:koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:koploper
Citaat van: BR45 op vrijdag 20 april 2012, 10:28:32Het risico is ook heel groot dat er helemaal geen reservekoppelingen meer beschikbaar zullen zijn. Dan kun je het treinstel (of de bewuste wagon) niet meer gebruiken.

Die kans is toch al vrij groot, want Märklin heeft helemaal geen specifieke onderdelen voor de Koploper op voorraad. Nooit gehad ook.
Ik heb ook een viertje dat in een drietje is veranderd en ik ga dat tussenrijtuig met zijn onderdelen koesteren.
Re:koploper
Bahnhof Kloten
gast

Re:koploper
Is er een NEM-schacht die hetzelfde bovenwerk heeft als deze koppeling?  :idea: :help:
Re:koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:koploper
Wat bedoel je? Een nem-schacht is een nem-schacht. Die zien er allemaal hetzelfde uit als het goed is.
Re:koploper
Bahnhof Kloten
gast

Re:koploper
Ja, maar ik bedoel de ophanging van de NEM-schacht, want het probleem wat ik heb is dat de ophanging anders is dan in de meeste rijtuigen/treinstellen.
Re:koploper
BR45
gast

Re:koploper
Een NEM-schacht is gewoon een norm-schacht. Dat betekent dat als er een schacht (of connectie) aan deze specifieke norm voldoet, alle koppelingen volgens deze norm ook passen (ongeacht de fabrikant).

Wat ik voorstel is een norm-schacht te ontwikkelen (of misschien wel meerdere) met meer-polige koppelingen, zodat die vrij eenvoudig te vervangen zijn. Het is misschien wel nodig koppelingen te ontwerpen met 3 contacten, 5 contacten of misschien nog wel meer afhankelijk van de behoefte aan electrische verbindingen van het model.

BR45
Re:koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re:koploper
Dergelijke stroomgeleidende koppelingen bestaan al lang, ook vijfpolige exemplaren (Krois), passen gewoon in een schacht volgens nem 362. Die schacht is de beste vinding in modelspoorland van de laatste 40 jaar.
http://www.morop.org/de/normes/nem362_d.pdf

Het probleem hier is dat de Koploper helemaal geen nem-schachten heeft. De Koploper heeft een koppelboom waar de koppeling één geheel mee is. Bij een kapotte koppeling moet je dat geheel ook vervangen, vooropgesteld dat je eraan kan komen.
Het is dus niet zo gemakkelijk een ander type stroomgeleidende koppelingen te monteren. Daarvoor zou je de complete kortkoppelmechanieken moeten vervangen door bijvoorbeeld Symoba mechanieken. Die hebben dan een nem-schacht waar je een andere koppeling in kan steken.
Re:koploper
BR45
gast

Re:koploper
Mijn oproep is aan Märklin om een nieuwe meer-polige koppeling te ontwikkelen die bruikbaar is voor haar producten en die de mogelijkheid geeft de koppeling eenvoudig te vervangen. Dat zal heel wat ergernis wegnemen die nu ontstaat bij kapotte meer-polige koppelingen die bijna niet te vervangen zijn of pas na een lange wachttijd. De koppelingen die reeds bestaan voldoen meestal niet voor die toepassingen waar soms 5 of meer polige verbindingen nodig zijn.


BR45
Re:koploper
Spoorman
gast

Re:koploper
Het probleem zou er niet zijn als Marklin nu eens netjes zorgt voor reserve onderdelen.

Gr, Ben.
Re:koploper
Bahnhof Kloten
gast

Re:koploper
Ik heb de koppelingen binnen! (nu nog decal-papier)
Re: koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper
Heb vandaag de koploper Alexia gehaald bij MTE in de aanbieding. Had nog geen ervaring met dit model, dus vandaar dat ik mijn ervaring als koploper noob hier maar even neer pen.

Zo uit de doos ziet het model er erg mooi uit, het deel waar de motor in zit is erg zwaar. Dat belooft veel goeds. Wel apart is dat achter zo'n beetje de helft van de ramen van de 'motorwagen' zwart zit en je er dus niet doorheen kan kijken. Kennelijk wel erg veel ruimte voor de motor en electronica nodig. Is dat bij andere treinstellen van M* net zo?

Het Mfx model meldt zich netjes aan en dan blijkt dat er niet zo veel functies opzitten. Eigenlijk zijn we verwend tegenwoordig, en wat dat betreft valt zo'n uitlopend model dan toch wel iets tegen. Er zit alleen een stationsmededeling op en een toeter, naast het licht.

Het model rijdt mooi, er is geen motor te horen. Dat is voor mij erg belangrijk, ik begin zo langzamerhand wat alergisch te worden voor (oude) motoren (en tandwielen) die veel lawaai maken tijdens het rijden.
Alleen door al die slepers en massacontacten is de rijweerstand erg zwaar. Waarom zitten er zo veel op? Is één sleper en één massacontact niet voldoende? Elke lok van M* doet dat ook en die rijden over het algemeen uitstekend.

Opvallend is verder dat de lichtfunctie zowel de voor- en achterverlichting als de binnenverlichting tegelijk schakelt. En dan valt helemaal op dat het 'motorvoertuig' voor de helft zwarte ramen heeft, er komt ook geen licht door naar buiten. Dat ziet er dan weer een beetje raar uit, het model is dan niet helemaal in balans met zo'n 4 delig treinstel waarvan één deel voor de helft donkere ramen heeft.

Maar voor die prijs is het wel een mooi model. Het is tevens mijn eerste nederlandse materiaal van M* op de baan. Wie weet volgt er wel meer, die dubbeldeks rijtuigen zien er in de catalogus ook wel fraai uit.
Ik ben wel tevreden met de Koploper, M* heeft een erg mooi model er van weten te maken.
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
Kleine vraag, je hebt hem voor ?200,- gekocht. Goeie prijs, maar het is wel een omge'kat' model die ooit ?380,- koste. Vind je die prijs het waard?
Re: koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: koploper
Citaat van: Wijbe op zaterdag 02 juni 2012, 18:14:52
Kleine vraag, je hebt hem voor €200,- gekocht. Goeie prijs, maar het is wel een omge'kat' model die ooit €380,- koste. Vind je die prijs het waard?
380 is wel fors, dat zou ik er niet zo snel voor over hebben. Zeker niet met het beperkte geluid, die zwarte ramen en de interieurverlichting die niet separaat te bedienen is. Voor 200 euro neem ik dat wel op de koop toe.

Lees her en der wel wat over de koppelingen die mogelijk wat zwak zijn. Zit er over te denken om hem maar 'duwend' in te zetten, dan worden de koppelingen niet op trekken belast en gaan ze mogelijk langer mee.
Dus hoe laten de meeste hier hem rijden: duwen of trekken?
Re: koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: koploper
Bij mij rijden ze (2 st) zowel duwend als trekkend, tot op heden nog geen problemen met de koppelingen. Hebben al heel wat rondjes gereden. Moet wel zeggen dat ik de maximum snelheid wat naar beneden heb bijgesteld, voor het geval dat de kids ermee aan het rijden zijn.
Het zwakste zijn ze tijdens aan en afkoppelen
Gewoon met beleid op de baan zetten, kijken of de koppelingen goed tegen over elkaar zitten
(hoogte kan iets verschillen als je meer neerwaartse druk op een van de rijtuigen zet),
dan wagons (met gepaste kracht) naar elkaar duwen en inklikken.
Hier moet je gewoon even het gevoel in hebben.

Afkoppelen ook gewoon op de rail en uitelkaar trekken.

Groet Rob
Re: koploper
yogibear1373
gast

Re: koploper
Ik heb ook de koploper aangeschaft wel de blauw gele want voor een paar stickertjes ?50 extra neertellen vond ik een beetje veel. Heb tot nu toe absoluut geen problemen met de koppelingen maar zoals met alles gewoon met beleid omgaan en dan gaat het heel lang mee.
voor de rest maakt mij het tijdperk niet uit moet gewoon een mooie trein zijn. heb m'n zinnen nog op drie modellen gezet,

1. de ICL-sneltrein met NS 1828
2. de nieuwe dubbeldekstrein met NS 1711
3. de ice serie 401

gr, Ed
Re: koploper
Lid sinds: 2007

offline
Re: koploper
Ja, als de koppelingen eenmaal vast zitten, is er niets aan de hand. Het kan denk ik vooral misgaan bij het aankoppelen. Tot nu toe ook geen problemen gehad trouwens.
Re: koploper
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: koploper
Aankoppelen heb ik zelf nog niet zo'n probleem mee. Gewoon goed recht tegenover elkaar zetten. Het lostrekken is eerder iets waarbij het naar mijn idee mis gaat. Je wil niet te hard trekken, want dan trek je het stuk. Echter als je ze te zacht los probeer te trekken dan heb je weer kans dat één kant van de koppeling eerder los wil dan de andere kant (van bovenaf bekeken in de richting van de trein bijvoorbeeld de linker kant) en dan trek je hem dus scheef. En dat kan er dus weer makkelijk voor zorgen dat de plastic haakjes van de koppeling afbreken. Wat ik dan ook zoveel mogelijk probeer bij het lostrekken is de koppeling zo recht mogelijk te houden door hem met m'n vingers tegen te houden aan de zijkant.
Re: koploper
Lid sinds: 2008

offline
Re: koploper
Er zou voor het koppelen een hulpstukje meegeleverd worden, maar dat is bij mijn weten nooit gebeurd.
Re: koploper
Chris
gast

Re: koploper
Even over de omkat koplopers.

Dat is bedrukt, dus geen stickertjes of tranfers.
Ik laat me verder niet uit over de prijs, maar aangezien ik zelf alleen een gewone koploper 3 en 4 tje in de verzameling heb zegt dat genoeg denk ik.
De prijs wad nu veel leuker :)
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Als ik alles zo eens doorlees vraag ik mij af of er ook koplopers zijn waar niets aan mankeert.
Sinds een paar dagen rijdt mijn koploper ook niet meer...
Licht en geluid doen het wel en op een analoog spoortje rijdt hij wel...
Zet ik hem dan weer op de digitale baan, dan rijdt hij weer... eventjes.
Om daarna niet meer van zijn plek te komen.
Dus denk ik dat het wel aan decoder moet liggen.
Kennelijk is de houdbaarheid van de decoders beperkt tot ongeveer 2 jaar.
Wordt daar wel een beetje verdrietig van.     :(

Gr. Leo
Re: koploper
redskin
gast

Re: koploper
Er zijn in indergeval twee werkende koplopers. Een olympische en een gewone. Ze staan allebei bij mij en hebben geen mankementen.
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Dat is goed nieuws.
Hopen dat het zo blijft John.
Die van mij reed tot voor een paar dagen geleden ook nog.
Het is ook een prachtig model en ik baal daarom behoorlijk.
Terugbrengen naar de winkel dan maar.

Gr. Leo
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
Decoder even resetten?
Re: koploper
Bahnhof Kloten
gast

Re: koploper
Ik heb er hier 8 (!), waarvan er 3 zijn met verschillende mankementen
(1x kapot geluid, 2x kapotte koppelingen, 2x kapotte trappetjes; De prijs hierdoor reden tot koop, in een dure ga je niet zagen.)
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Citaat van: Wijbe op woensdag 13 juni 2012, 23:35:11
Decoder even resetten?

Restten heb ik gedaan Wijbe, dan doet hij het wel weer even.
Daarna weer hetzelfde probleem.

Gr. Leo
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Mijn koploper is gerepareerd, onder garantie.
Dat vind ik toch wel coulant, want hij was drie jaar oud.
De decoder was stuk.
Hij rijdt nu weer perfect.
Ik vind wel dat de houdbaarheid van de decoders in het algemeen erg beperkt is.
Is dit alleen mijn ervaring?
Ik heb al vaker locs gehad met een kapotte decoder.

Gr. Leo
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
Zelf nog nooit 'kapotte' decoders gehad. Alleen door ze zelf te vernielen. Rij je digitaal of analoog?
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Citaat van: Wijbe op donderdag 12 juli 2012, 13:30:02
Zelf nog nooit 'kapotte' decoders gehad. Alleen door ze zelf te vernielen. Rij je digitaal of analoog?

Ik rij digitaal. Met de CS2.
Ik zou niet weten hoe ik een decoder moet vernielen...
Ik ben niet heel technisch. Wel zuinig op mijn spullen.
Ik doe het noodzakelijke onderhoud, zoals smeren en schoonmaken.
Maar als het stuk is, moet ik naar een techneut.

Gr. Leo
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
Leo,

Apart verhaal. Gaan je decoders regelmatig kapot?
Re: koploper
Lee
gast

Re: koploper
Citaat van: Wijbe op donderdag 12 juli 2012, 18:21:58
Leo,

Apart verhaal. Gaan je decoders regelmatig kapot?

Tot voor kort nooit, maar in een vrij korte periode van misschien een half jaar tijd heb ik drie keer een kapotte decoder gehad. Twee keer een marklin model en 1 keer een roco.
Het kan natuurlijk toeval of stomme pech zijn.
Ik doe niets aparts met mijn locs. Zou niet weten hoe ik een decoder stuk zou kunnen maken.
Er rijden op mijn baan 15 treinen rond.
Ik rijd wel veel, maar daar moeten ze toch tegen kunnen?

Gr. Leo
Re: koploper
StamHe
gast

Re: koploper
Citaat van: yogibear1373 op dinsdag 05 juni 2012, 14:39:04
Ik heb ook de koploper aangeschaft wel de blauw gele want voor een paar stickertjes ?50 extra neertellen vond ik een beetje veel. Heb tot nu toe absoluut geen problemen met de koppelingen maar zoals met alles gewoon met beleid omgaan en dan gaat het heel lang mee.
voor de rest maakt mij het tijdperk niet uit moet gewoon een mooie trein zijn. heb m'n zinnen nog op drie modellen gezet,

1. de ICL-sneltrein met NS 1828
2. de nieuwe dubbeldekstrein met NS 1711
3. de ice serie 401

gr, Ed

Doe het niet!!!
De ICL Wagons zijn misschien wel de lelijkste wagons die ik in 20 jaar heb gezien!
Die  daken... Bah!

Nu heb ik wel de loc (1828) los te koop gezien...
Wat betreft de koploper; ik ben overtuigd. Voor die prijs? Doen!  :)
Re: koploper
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: koploper
heb ook maar even gestemd, omdat ik een paar maanden terug de Alexia gekocht heb.

Roy
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Koploper en DDAR te Steenberg

offline
Re: koploper
Hallo allemaal,

Zijn er bij jullie meerdere waarbij de Koplopers van Märklin haperen op een C-rail Engelse wissel?

Ik heb er even snel een filmpje van gemaakt met m'n iPhone:


Iemand die weet wat het probleem is? De rails is niet vies en er zit niks vast in de wissel.

Alvast bedankt!

Groetjes Daniël
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
Hier zelfde probleem. De assen op het aangedreven stel komen precies op een plek dat de aangedreven wielen geen stukje rails meer raken en weg is je tractie.

Oplossing kan zijn de plaatjes van de kruiswissel, waar de flenzen overheen rijden, een stukje opwippen (klein stukje) met een schroevendraaier, of ze juist naar beneden drukken.

Ik vermoed dat die plaatjes een beetje omhoogstaan, omdat de flenzen deze dus raken, en dan gaan de assen stukje omhoog met als gevolg dat de wielen de rails niet meer raken. Oftewel druk ze eerst eens naar beneden.
Re: koploper
Lid sinds: 2009

offline
Re: koploper
al een paar jaar geleden de Olympische uitvoering gekocht. ik vind hem zelf wel gaaf maar nu laat al voor de 2e mal de geluidsfunctie het afweten. Een beetje fustererend maar ik heb ook geen zijn om weer ze gaan verzenden.
geros
Re: koploper
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: koploper
De geluidprintjes staan er bekend om dat ze het begeven. Hier ook 2 keer gehad. Vind het wel best zonder toetertje en omroep.
Re: koploper
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: koploper
Citaat van: Wijbe op maandag 07 januari 2013, 19:41:58
De geluidprintjes staan er bekend om dat ze het begeven. Hier ook 2 keer gehad. Vind het wel best zonder toetertje en omroep.
Hallo Wijbe,

Ik heb zelf een Br 151. Ik weet het heeft niets met de koploper te maken, maar inderdaad wat jij schrijft over de geluidsprintjes dat is inderdaad helemaal waar. Ik heb inmiddels ook in mijn Br 151 geen geluid meer zitten. Niet dat mij dat frustreerd, maar het is inderdaad waar wat je schrijft.

Groet, Jasper